Pretraga

Hrvatsko obrazovanje već 9 godina stagnira, trećina učenika nema osnovnu matematičku pismenost

A- A+

OECD (Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj)

prošle je godine provela najveće međunarodno obrazovno

istraživanje PISA, koje ispituje znanja i kompetencije

učenika u dobi od 15 godina u područjima matematičke,

prirodoslovne i čitalačke pismenosti. Rezultati su

pokazali kako već devet godina hrvatsko obrazovanje

stagnira, a isplivali su doista zabrinjavajući podaci

što se tiče posebno matematike, ali i drugih područja.

Cilj PISA-e (Programme for International Student

Assessment) nije ispitati koliko dobro učenici

reproduciraju stečena znanja, već saznati koliko dobro

mogu primjenjivati vještine u novim situacijama i

nepoznatim okruženjima.

PISA, najveće međunarodno obrazovno istraživanje koje

ispituje znanja i kompetencije učenika u dobi od 15

godina provela je prošle godine Organizacija za

ekonomsku suradnju i razvoj (OECD). Ono je provedeno u 65

zemalja sudionica, a u Hrvatskoj je u njemu sudjelovalo

6153 učenika iz 163 srednje škole. Cilj je PISA-e

otkriti stečena znanja i kompetencije učenika, no ne u

smislu čistog reproduciranja istih, već otkrivanja u kojoj

mjeri oni mogu te vještine koristiti za aktivno

sudjelovanje u budućnosti, ali i primjenjivati znanja u

novim situacijama i nepoznatim okruženjima. -Današnje

društvo pojedince ne nagrađuje za ono što znaju, već za

ono što mogu činiti sa svojim znanjem, rekla je voditeljica PISA centra Michelle Braš Roth.

Izdvojeni članak

Hrvatski školarci loši iz matematike, jer ne rade dovoljno i uče kampanjski

Trećina hrvatskih školaraca ne dostiže razinu osnovne matematičke pismenosti

Peti trogodišnji ciklus PISA 2012. bio je usmjeren na

matematičku pismenost kao glavno ispitno područje uz

čitalačku i prirodoslovnu pismenost, kao i sposobnost

rješavanja problema. Osim kognitivnog teksta učenici,

njihovi roditelji i ravnatelji su anketirani radi

prikupljanja podataka o mogućim pozadinskim utjecajima na

obrazovna postignuća.

Sudeći prema onome što su pri rješavanju matematike

pokazali hrvatski učenici, treba se zapitati priprema li

Hrvatska svoj pomladak za ativno sudjelovanje u

budućnosti. Naime, od 65 zemalja koje su sudjelovale u

ovom istraživanju, Hrvatska se smjestila na 40. mjesto,

što je statistički značajno ispod prosjeka OECD – a.

Gotovo 30 posto učenika ne posjeduje osnovnu matematičku

pismenost odnosno polazišnu razinu znanja i sposobnosti

na kojoj učenici počinju pokazivati kompetencije nužne

za produktivno sudjelovanje u životnim situacijama u

kojima je potrebna matematička pismenost, dok je tek 1,6

posto učenika dostiglo najvišu razinu. Najbolji

prosječni rezultat postigla je Šangaj – Kina (613

bodova), rezultat koji nadmašuje OECD – ov prosjek za

199 bodova, što predstavlja prednost od gotovo tri

godine školskog obrazovanja. Zanimljivo je kako je

postotak hrvatskih učenika ispod osnovne razine jednak udjelu

učenika na najvišoj razini kompetencija u Šangaj-Kini. Dakle, Hrvatska ima

30 posto ‘matematički nepismenih’ učenika, dok najbolja Šangaj-Kina ima nešto više od 30 posto ukupno

testiranih petnaestogodišnjaka na najvišoj razini

matematičkih kompetencija.

Izdvojeni članak

Zadarski učenici zabrinuli javnost: U školi se osjećaju mučno i tvrde da je korisno piti

Mnogi se osjećaju bespomoćno dok vježbaju matematiku

Veliki problem koji pokazuju hrvatski učenici što se

tiče omraženog predmeta jest nedostatak samopouzdanja,

koji se manifestira kroz razvijanje anksioznosti prema

matematici. Oko 30 posto učenika izvještava da se osjeća

bespomoćno tijekom rješavanja matematičkih zadataka.

I u području prirodoslovne pismenosti najbolji rezultat

imaju učenici šangajske provincije. Hrvatska se nalazi

na 34. mjestu (491 bod), što je svrstava u skupinu

zemalja s rezultatom statistički značajno nižim od

prosjeka OECD-a. Čak 17,2 posto učenika ne posjeduje

osnovna znanja i sposobnosti u spomenutom području, dok

ih tek 4,6 posto pokazuje izvrsnost u njemu.

I u čitalačkoj pismenosti Hrvatska značajno ispod prosjeka

Šangaj dominira i u području čitalačke pismenosti, dok

se Hrvatska pozicionirala na 35. mjestu te se tako može

svrstati u skupinu zemalja s rezultatom statistički

značajno nižim od prosjeka OECD – a. Ispod osnovne

razine znanja i sposobnosti u tom području nalazi se

gotovo 19 posto hrvatskih učenika.

Budući da se OECD -ov izvještaj najviše fokusirao na

matematiku kao područje koje će učenicima biti od bitne

koristi u budućnost, važno je naglasiti kako susjedne

zemlje, za razliku od Hrvatske, pokazuju značajne

promjene u odnosu na PISA 2006 ciklusu. Naime, Crna Gora pokazuje smanjenje udjela slabijih učenika za

3,4 posto, a Srbija povećanje udjela učenika na višim

razinama za 1,7 posto.

Izdvojeni članak

Zbog ukidanja ocjena na polugodištu mnogi školarci nakupili jedinice

Obrazovanje stagnira već 9 godina

Evidentno je da Hrvatska godinama ne uspijeva

obrazovanje dići na višu razinu, što rezultira

poražavajućim podacima o smještanju njezinih školaraca

debelo ispod prosjeka OECD -a. Ovo je već treće po redu

nacionalno izvješće koje donosi točne podatke o

kvaliteti obrazovnog sustava, i očito je da se stvari

trebaju mijenjati, a podaci učinkovito koristiti.

Ministar Željko Jovanović izvještaj s poražavajućim podacima

uspjeha hrvatskih učenika komentirao je citirajući

Strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije,

objašnjavajući kako je sve ono što u njoj piše dobar put

da PISA testovi u budućnosti u Hrvatskoj budu bolji.

– Za rješavanje problema nezaposlenosti mladih, što je

gorući problem u Hrvatskoj, nužna je reforma organiziranja

i poboljšanja obrazovnih sustava. Obrazovni sustavi

moraju biti efikasniji i bolje prilagođeni učenicima i

posebno tržištu rada, rekao je Jovanović.

Izdvojeni članak

Zabrinjavajući rezultati: Naše srednje škole gledaju u leđa onima u Srbiji i Sloveniji

Ministar razočaran rezultatima, ali se ipak ogradio

Resorni ministar priznao je da su rezultati koje su

pokazali hrvatski učenici vrlo loši. – Oni su

ispodprosječni u svim promatranim područjima, krajnje su

razočaravajući, ali i posve očekivani. Ništa se posebno

u hrvatskom obrazovnom sustavu 2006., 2009. i 2012.

godine nije ni dogodilo. Ovo su rezultati prošlih

obrazovnih sustava, svih bivših ministara, ovo nisu

rezultati aktualnog saziva MZOS-a, jer ti su učenici u

školi već osam godina, objasnio je Jovanović.

Također je naglasio kako je plan ovog ministarstva u

središte staviti učenika i njegove potrebe te se

fokusirati ne samo na znanje, već i na vještine i

kompetencije koje će omogućiti da se učinkovito

rješavaju sve životne situacije, što po svemu sudeći,

naglasio je ministar, sadašnji učenici nisu u stanju. –

Uzalud vam je znanje ako to znanje ne znate promijeniti,

rezultati PISA testova u čitalačkoj, prirodoslovnoj i

matematičkoj pismenosti govore upravo to, zaključio je

ministar.