Pretraga

Novi kriteriji za upis u srednju: Koliko je pravedno mijenjati pravila dok utakmica još traje?

A- A+


Izdvojeni članak

Upisi u srednje škole od jeseni preko interneta, mjenjaju se i uvjeti bodovanja

Kad je državna matura prvi put uvedena za vrijeme ministra Dragana Primorca srednjoškolci su se pobunili jer o tome nisu bili obaviješteni kad su upisivali prvi razred. Uslijedili su masovni prosvjedi pa i odgoda mature za nadolazeću generaciju. Slično bi se moglo dogoditi ako se roditelji osnovnoškolaca pobune, jer je najnovija odluka o novim kriterijima za upis u srednje škole donesena ovih dana, a zahvaća ocjene za koje osmaši nisu mogli znati da će im trebati pri upisu u srednju školu.

Odluka o novim kriterijima za upis u srednje škole koju je ovih dana nakon javne rasprave predstavilo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta donesena je na sličan način kao i državna matura, po principu ‘od sad za sve vrijede nova pravila igre’. Ponovno je dovedena u pitanje pravednost ovakve odluke jer učenici nisu mogli znati da će im se u obzir uzimati i ocjene iz petog i šestog razreda. Osim toga, o uvođenju male mature MZOS se još nije izjasnio, no čim se donose novi kriteriji za upis u srednje škole, očito je da će mala morati pričekati neke druge, bolje dane.

Potpuno novi kriteriji na snagu stupaju… odmah!

Osnovnoškolci su donedavno bili u uvjerenju da će im se za upis u srednju školu uzeti u obzir ocjene općeg uspjeha i zaključne ocjene dodatnih pet predmeta u sedmom i osmom razredu.

Međutim, najnovijim potezom ministra Željka Jovanovića i njegova resornog Ministarstva obrazovanja odlučeno je da će vrijediti potpuno novi kriteriji koji stupaju na snagu odmah.

Isprva su se za upis u srednju školu trebale bodovati prosječne zaključne ocjene od petog do osmog razreda i to zaokružene na dvije decimale. No onda je provedena javna rasprava i po najnovijim odlukama vrednuju se i zaključne ocjene iz šest predmeta u sedmom i osmom razredu. Ti predmeti se dijele na tri opća, odnosno hrvatski jezik, prvi strani jezik i matematiku te tri dodatna predmeta koja ovise o školi koju dijete upisuje.

Izdvojeni članak

‘Ministar je lopov koji je ukrao osmjehe s lica učenika koji su bili sretni što su se upisali’

Roditelji imaju pravo tražiti ocjenu ustavnosti odluke

Proširivanje područja vrednovanja za peti i šesti razred naljutilo je mnoge učenike i profesore. Pravila su promijenjena, a učenici za to nisu mogli znati prije i osjećaju se kao da im je nanešena nepravda.

O tome je za Slobodnu Dalmaciju progovorio i dekan zagrebačkog Učiteljskog fakulteta, Milan Matijević.

– Roditelji i djeca imaju puno pravo zatražiti ocjenu ustavnosti takvih odluka, tražiti zaštitu, pa i njihovih ljudskih prava, sudskim putem, objasnio je dekan Matijević.
Zbog toga tvrdi da scenarij u kojem se roditelji umreže i počnu pisati peticije te prosvjedovati ne bi bio neuobičajen, s obzirom na mijenjanje pravila koja zahvaćaju i sadašnje osmaše.

Od male mature još ni ‘m’

Dok su učenici nezadovoljni ovom nenadanom odlukom i promjenom pravila igre, Boris Jokić iz Instituta za društvena istraživanja smatra da su ovakvi upisni kriteriji dobar prijedlog.
– Ovaj prijedlog uzima u obzir kontinuirani rad učenika, uspjeh iz različitih predmeta i potrebe srednjih škola, istaknuo je Jokić.

Udruga Nastavnici organizirano nedavno je poručila ministru Jovanoviću da je ovaj sistem upisa učenika nepravedan, jer petica u jednoj školi ne znači isto što i petica u nekoj drugoj osnovnoj školi.

Oni su naime iznijeli alternativni prijedlog o uvođenju male mature, kako bi znanje bilo vrednovano jednako u svim školama. S njima se slaže i većina struke i roditelja, no zasada o maloj maturi nema ni rasprave.