Pretraga

ORAH: Povećati plaće i vratiti obrazovni proces nastavnicima

A- A+

Politička stranka ORAH iskoristila je Svjetski dan učitelja kako bi istaknula svoje prijedloge za stvaranje kvalitetnijeg obrazovanja i boljeg položaja nastavnika u Hrvatskoj. Smatraju da je povećanje plaća učiteljima i profesorima jedan od ključnih faktora za bolje školstvo te da se to može ostvariti pomoću EU fondova i racionalizacijom postojećih financija.

foto: Maya Kardum za ORaH

Preporuka o statusu učitelja potpisana je 5. listopada 1966. godine pa je UNESCO taj datum proglasio Svjetskim danom učitelja kako bi dao potporu nastavnicima u njihovu obavljanju odgovorne društvene zadaće.

Povodom te obljetnice politička stranka ORAH je u ‘Otvorenom pismu učiteljima i učiteljicama’ istaknula kako se hrvatsko obrazovanje može kvalitetno razvijati jedino ako se stvaranje obrazovnog procesa vrati u ruke nastavnicima te da se njihov rad počne vrednovati povećanjem plaća.

Nakon što su u rujnu 2014. objavili svoju obrazovnu politiku te nakon što su prvi odgovorili na 12 pitanja Hrvatskog studentskog zbora, u pismu kojeg prenosimo ispod predložili su kako realizirati dva ključna faktora za poboljšanje hrvatskog školstva te ističu 

Pročitajte pismo i saznajte ima li što novog u njihovim prijedlozima i obećanjima.

ORAH – Otvoreno pismo učiteljima i učiteljicama

Dragi učitelji i drage učiteljice, 

Povodom Svjetskog dana učitelja koji se obilježava svake godine 5. listopada, koristimo priliku čestitati učiteljima i učiteljicama njihov dan te upozoriti na stanje s nastavničkom profesijom u Hrvatskoj i ukazati na održive razvojne procese u obrazovnom sektoru. 

Nedavni štrajk prosvjetnih djelatnika pokazuje izuzetno nezavidan status kojeg nastavnička profesija ima u Hrvatskoj. S jedne strane, država zadržava pravo da odlučuje o povećanju i smanjenju plaće prosvjetnih djelatnika/ica, određuje opseg rada nastavnika i donosi promjene u pravima i obvezama nastavničkog kadra. Dosadašnje vlade su si davale za pravo da mijenjaju obrazovnu strukturu prema vlastitom nahođenju obećavajući „modernizaciju“ i „reformu“ školstva, bolje uvjete rada, besplatne udžbenike, novi kurikulum. U svim situacijama, nastavnike kao stručnjake koji se obrazovanjem bave u praksi, nitko nije pitao za stvarno stanje u školama. S druge strane, smjene vladajućih koalicija pokazale su da su sva obećanja i izjave o poboljšanju obrazovnog sektora bile paušalne i usmjerene prikupljanju jeftinih političkih bodova. Nastavnički kadar u osnovnoj i srednjoj školi je godinama dobivao nove planove i programe, nacionalne okvirne kurikulume i druge naputke kojih su se nastavnici morali pridržavati, ali nikad nisu dobili potrebne resurse kojima bi u stvarnosti bili u mogućnosti unaprijediti vlastitu nastavu i kreirati kvalitetan nastavni proces. Nažalost, nastavnici su danas svedeni na razinu običnih činovnika i izvršitelja niza zadataka, a ne kreativnih pojedinaca koji stvaraju nastavni proces. 

ORaH, kao stranka utemeljena na ideji i praksi održivog razvoja, obrazovni sektor opisuje pomoću sintagme „ulaganje u budućnost“ kojim se stvaraju generacije za održivo društvo. Zbog važnosti obrazovnog sektora, ORaH je svoju obrazovnu politiku javno predstavio prošle godine u rujnu 2014. što je jedna od prvih javnih politika stranke u kojem je cijeli strateški prioritet posvećen nastavničkom kadru, a koji posebno uključuje dva cilja. 

Prvi je uspostava mreže razvojnih centara predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja koja je usmjerena prije svega na stvaranje novih kadrova u obrazovnom sustavu. Ideja je da svi studenti/studentice nastavničkih studija tijekom školovanja budu uključeni u višegodišnju praksu nastave što bi se ostvarilo kroz uspostavu suradnje između dječjih vrtića i škola s visokim učilištima. Na taj način bi zaposlenici u školama i vrtićima dobili beneficije zbog mentoriranja mladih kadrova, a diplomirani studenti/ce bi stekli neophodno radno iskustvo i praktična znanja iz nastave. Bez stvaranja kvalitetnog kadra, ne možemo govoriti o razvoju obrazovnog sustava. 

Drugi uključuje reguliranje profesionalnog i društvenog statusa odgajatelja i nastavnika u osnovnim i srednjim školama što je cilj kojem prethodi postupno uvođenje novog kurikuluma utemeljenog na ključnim kompetencijama i kontinuiranoj edukaciji postojećeg kadra. Kurikulum utemeljen na ključnim kompetencijama – „otvoreni“ kurikulum“ – je onaj koji propisuje okvir nastave, ali istovremeno omogućuje učiteljima da sami izrade vlastiti program rada unutar novog okvira. Takav novi sustav omogućio bi da nastavnici postanu stvaratelji sadržaja nastave, a ne obični izvršitelji zadataka. Racionalizacija postojećih financijskih resursa i korištenje fondova EU za reformu obrazovnog sustava su platforma na kojoj se mogu akumulirati značajna sredstva kojima bi se povećale plaće zaposlenih u vrtićima, osnovnim i srednjim školama koji su u ovom trenutku izuzetno potplaćeni. 

Jedini način kako obrazovanje može ići naprijed je da se stvaranje obrazovnog procesa vrati u ruke nastavnicima te da se njihov rad počne vrednovati povećanjem plaća. Samo tako je moguće stvoriti društveni ugled nastavničke profesije, ali i nužan preduvjet za modernizaciju obrazovnog sustava. Stoga, pozivamo sve nastavnike i nastavnice u Republici Hrvatskoj da podrže ovaj ORaH-ov dugoročni projekt održivog obrazovanja kao ključnog ulaganja u budućnost društva. 

Ivan Buljan, mag. 

Član Predsjedništva ORaH-a