Ipak ništa od najavljenog zaključivanja ocjena na polugodištu

U školskoj godini 2012./2013. izmijenjen je Zakon o odgoju i obrazovanju, a novost je bila ta da više nema zaključivanja ocjena na polugodištu. To je ljetos na staro pokušao vratiti ministar tehničke vlade Predrag Šustar, najavivši izmjenu postojećeg Zakona te stavljanje na javnu raspravu Nacrta zakona kojime će zaključivanje ocjena na polugodištu ponovno biti uvedeno. Pred nekoliko se dana spomenuti Nacrt zakona pojavio na stručnoj i javnoj raspravi, ali u njemu niti traga ni glasa o najavljivanom zaključivanju na polugodištu.

Uspjeh učenika i zaključna ocjena za svaki nastavni predmet utvrđivao se javno u razrednom odjelu, na kraju polugodišta i nastavne godine, sve do školske godine 2012./2013., kada je tadašnji ministar obrazovanja Željko Jovanović tu stavku Zakona o odgoju i obrazovanju odlučio izmijeniti. Prema tada novom, i još uvijek važećem Zakonu, uspjeh učenika i zaključna ocjena za svaki nastavni predmet utvrđuje se samo na kraju nastavne godine.

Novi je Jovanovićev Zakon kod učenika izazvao oduševljenje – nema više stresa i odgovaranja u posljednji čas, dan ili dva prije božićnih praznika. No, početna je euforija vrlo brzo splasnula, jer su ankete pokazale kako su se baš te godine ocjene učenika drastično pogoršale.

U anketi koju smo tada proveli, čak 83 posto ispitanika kazalo je kako smatra da je uzrok tih slabijih ocjena upravo odluka o ukidanju zaključivanja na polugodištu.

MZOS planira od 2016. ponovno uvesti zaključivanje ocjena na polugodištu

Izmjena u ‘korist djece’

Unatoč poražavajućim rezultatima anketa, Zakon se nitko nije sjetio mijenjati sve do srpnja ove godine, kada je na ideju njegove izmjene došao tada ministar obrazovanja Predrag Šustar.

– Mi smo izmijenili plan normativne aktivnosti kako bi stigli u četvrtom kvartalu napraviti Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama jer ta mjera pokazuje da je bila donesena čisto iz političkih razloga, kazao je Šustar u srpnju te dodao kako smatra da će se to uspjeti realizirati prije smjene vlade.

Njegove tadašnje riječi potvrdio nam je i Ured za odnose s javnošću pri Ministarstvu znanosti i obrazovanja.

– Ministarstvo će prijedlog uputiti prema Povjerenstvu koje radi na Nacrtu prijedloga izmjena i dopuna Zakona, a stručna i zainteresirana javnost će kroz javnu raspravu iznijeti svoje mišljenje. Ta odluka zasigurno neće biti proizvoljna kao što je to bila 2012. godine kada je donesena unatoč protivljenju struke i javnosti, već će biti rezultat analitičkog pristupa i suglasja sa strukom, a prije svega u korist i na dobrobit djece, roditelja te ostalih dionika u sustavu, napomenuli su nam ljetos iz Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Učenici neodlučni oko pitanja treba li se vratiti zaključivanje ocjena na polugodištu

Suzana Hitrec: Šustarova izjava je neutemeljena

Nacrt prijedloga izmjena i dopuna zakona koji je spomenut u izjavi Ministarstva, pred desetak je dana objavljen na stranicama eSavjetovanja.

U tekstu koji je dostupan na toj web stranici, stručna i zainteresirana javnost može raspravljati o kriterijima prema kojima će učenici s teškoćama ostvarivati pravo na potporu pomoćnika u nastavi te o odredbi članka 41. koja se odnosi na stjecanje licencije za ravnatelje školskih ustanova. U spomenutom se Nacrtu nigdje se ne spominje izmjena članka Zakona kojim bi se zaključivanju na polugodištu ponovno uvelo u nastavu, iako je ljetos Ministarstvo oko toga pitanja bilo poprilično glasno.

Da bi se bivšim ministrom ‘izgubiti’ mogle i njegove ideje, dio je osoba iz struke dao naslutiti i netom nakon njegova prijedloga. Tako je Suzana Hitrec, predsjednica Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja, još ljetos u razgovoru za Index.hr upozoravala da je Šustarova izjava pravno neutemeljena, ali i da se takve odluke inače donose neutemeljeno, bez evaluacije prijašnjih modela.

– Tražila sam da se napravi evaluacija, no kod nas jednostavno nema profesionalnog pristupa ni kad se ukida ni kad se vraća neka odluka ili mjera. Što se konkretno tiče ocjenjivanja na polugodištu mogu reći da ocjena nije stvarna informacija o znanju učenika na polugodištu. Isto tako polugodišta nam nisu podijeljena ravnomjerno. Jedino što bi moglo ići u prilog vraćanju ocjena je da učenik kad vidi pogotovo negativnu ocjenu, prije je krene ispravljati. Međutim treba kompletno poboljšati sustav ocjenjivanja. Ne da se sve samo svodi na to ima li zaključivanja ocjena na polugodištu ili ne. Treba mijenjati cijeli sustav vrednovanja, a pitanje zaključivanja ocjena nije ključno pitanje, kazala je Hitrec za Index.hr.

Novi način vrednovanja znanja učenika bio je obuhvaćen predloženim dokumentima za provedbu cjelovite kurikularne reforme, koja je obustavljena.

Odgovori