Profesori iz cijele Europe na Scientixu raspravljaju o korištenju SF-a u nastavi

Scientix je platforma za brojne projekte kojima je cilj promicanje prirodoslovno-matematičkih i tehničkih predmeta. Učenici i profesori se kroz ovu europsku inicijativu imaju priliku uključiti u razne međunarodne događaje i zanimljiva natjecanja iz STEM područja. Osim toga, škole mogu koristiti inovativni alat za pomoć u nastavi, a odlično je mjesto i za umrežavanje profesora iz cijele Europe, koji su spremni uložiti svoje vrijeme i znanje za napredak obrazovanja.

Rad učenika Obrtničke i industrijke graditeljske škole u Zagrebu_foto: Anton Mezulić

Scientix zajednica redovito organizira rasprave o važnim temama i mogućnostima za stvaranje bolje edukacije. Na forumu Scientix Community of Practice nastavnici imaju priliku s kolegama razmjenjivati znanja, ideje i iskustva koja su stekli kroz vlastitu praksu te se umrežiti s najboljim profesorima iz cijele Europe.

Kroz zanimljive diskusije, osim razmjene znanja, često se stvaraju i neke nove ideje te projekti s kojima se želi na kvalitetniji način pristupiti učenicima.

Profesori iz Hrvatske imaju priliku raspravljati s kolegama iz cijele Europe

Trenutno je u tijeku šesta tema, u kojoj se raspravlja o Science fictionu i mogućnostima ovog kreativnog žanra kao alata za objašnjavanje školskog gradiva. Moderatori će se još samo dva dana aktivno baviti uređivanjem ove diskusije pa je za sve zainteresirane ostalo malo vremena da se uključe i argumentiraju kolegama iz Europe svoje mišljenje.

Promišljanje o i izmišljanje budućnosti u nekim se europskim školama često koristi kako bi učenici proaktivno učili o prirodoslovno-matematičkim i tehničkim predmetima, ali i povijesti, zemljopisu ili književnosti.

– Od jednog kolege na forumu saznao sam kako se u Finskoj često koristi koncept alternativne povijesti. Izaberu jedan trenutak, neku bitku ili drugi važan događaj, pa se cijela škola uključi u kreiranje scenarija koji prikazuje što bi bilo da se taj događaj završio s nekim drugim ishodom, prisjetio se Bosiljko Đerek, Scientix ambasador za Hrvatsku, koji redovito prati teme na forumu.


Učenici i nastavnici kroz projektnu nastavu mogu iskoristiti sav svoj potencijal

U sklopu projekta naprave predstavu, debatiraju na različitim predmetima i raspravljaju u kojem bi smjeru išao svijet. Učenici i nastavnici tu mogu iskoristiti sav svoj potencijal.

Profesoru Đereku takav se pristup osobno sviđa, jer učenike potiče da razmišljaju o sadašnjosti, prošlosti i budućnosti na jedan inovativan i zabavan način. Za njega, svaki alat, od krede do mobitela, može imati konkretnu svrhu u obrazovanju i razvoju mladih mozgova. A Science fiction već se puno puta pokazao kao plodno tlo za stvaranje korisnih ideja.

– Na primjer, osnovni zakoni za robotiku proizlaze iz jednog djela Isaca Asimova. Osim toga, veliki utjecaj na znanost i razvoj tehnologije imao je i Star Trek. Ta je serija predvidjela hrpu stvari kao što su mobiteli, ekrani na dodir, bluetooth ili trikorderi, multifunkcionalni uređaji koji mogu otkriti ili izliječiti razne bolesti, ali i popraviti tehničke kvarove. Danas mi imamo takve slične uređaje, neki se još i razvijaju, a u ovoj su se popularnoj seriji pojavili još davno, objasnio je Bosiljko Đerek kako SF serije često daju znanstvenicima vrlo kvalitetne smjernice u kojem smjeru krenuti s istraživanjima i što interesira društvo u kojem djeluju.

[Video] Hrvatski srednjoškolci na međunarodnom natjecanju pomeli konkurenciju

Hrvatski profesori rijetko koriste Scientix platformu

S obzirom na to kako su rijetki hrvatski profesori koji koriste Scientix, profesor Đerek želi iskoristiti ovu zanimljivu temu kako bi promovirao koristan forum, ali i druge vrijedne projekte. Smatra kako je ovo odlična prilika za ljude iz hrvatskih škola da sudjeluju u kvalitetnim diskusijama s kolegama iz Europe. 

– Mislim kako je to idealna prilika da se naši profesori približe toj zajednici učitelja i da uđu u projekte kroz koje se mogu ostvariti vrijedna financijska i druga važna sredstva za podizanje kvalitete našeg školstva. Te rasprave su odlične za umrežavanje sudionika. Recimo, ja sam preko Scientixa upoznao kolegicu iz Estonije, s kojom sam započeo jedan Erasmus + projekt. Kvalitetno umrežavanje vam  može jako puno pomoći u fazi realizacije, naglasio je Đerek, koji predaje matematiku u OŠ Zapruđe.

Evo što znači i koja područja obuhvaća STEM

‘Ako se sami ne aktiviramo, nikakvi kurikulumi, planovi i programi neće ništa promijeniti’

Hrvatski ambasador Scientixa očekuje da će se nakon ove rasprave zaista pojaviti neki program koji će za cilj imati uvođenje sustavnog korištenja SF-a kao alata za kvalitetniju stimulaciju rasprava i razmišljanja učenika u razredima.

– Osnovni cilj mi je Scientix približiti našim učiteljima i profesorima u osnovnim i srednjim školama, ali i fakultetima, jer mislim kako je to prvi korak za uvođenje projektne nastave u srednje škole. Sad su aktualne ove kurikularne promjene, međutim, smatram da je osnova svega osobna aktivnost nastavnika. Ako se sami ne aktiviramo i ne vidimo svrhu svega toga, onda nikakvi kurikulumi, planovi i programi neće ništa promijeniti, objasnio je svoj stav profesor matematike i fizike Bosiljko Đerek, koji kroz angažman na društvenim mrežama, i u međunarodnim zajednicama nastavnika, pokušava aktivirati svoje kolege u Hrvatskoj.

Odgovori