Slijedite ovih 10 pravila i svaki vaš razgovor bit će uspješan

Celeste Headlee američka je spisateljica, radio reporterka i voditeljica. Godine iskustva intervjuiranja različitih ljudi, od milijardera do teta u vrtiću i vodoinstalatera, oblikovale su njeno unikatno viđenje vođenja kvalitetnog razgovora. Ona tvrdi kako je nekoliko ‘sastojaka’ dobrog razgovora: iskrenost, kratkoća, jasnoća i zdrava količina slušanja, a ponudila je deset korisnih savjeta i pravila za vođenje kvalitetnog razgovora.

Screenshot: TedX Creative Coast

– Shvatio sam da je sposobnost komuniciranja možda najviše zanemarena vještina koju smo propustili podučavati. Djeca svaki dan provode sate baveći se idejama i jedno drugim putem ekrana, no rijetko imaju priliku brusiti svoje međuljudske komunikacijske vještine. Možda zvuči smiješno ovo pitanje, ali moramo se zapitati: Postoji li ijedna vještina 21. stoljeća važnija od sposobnosti vođenja suvislog, samosvjesnog razgovora?, pisao je jednom prilikom srednjoškolski nastavnik Paul Barnwell.

Iako nerijetko razgovara s ljudima koji joj se ne sviđaju, kao i s ljudima kojima se duboko ne slaže na osobnoj razini, ona s njima i dalje vodi kvalitetne razgovore, kaže Headlee.

Vjerojatno ste već čuli brojne savjete o tome kako voditi razgovor: gledaj osobu u oči, kimaj glavom i smješkaj se, ponavljaj i rezimiraj ono što govore. Sve su to potpune besmislice koje možete zaboraviti. Kaže i kako ne postoji razlog zašto biste morali pokazivati da obraćate pažnju na ono što ljudi govore, ako uistinu obraćate pažnju. Budući da je novinarka, ima već izoštrene vještine vođenja razgovora, a te vještine koristi i u stvarnom životu. Evo koje savjete ona ima.

Ne dopustite da vam misli lete uokolo i nemojte propovijedati

Postoji više pravila, ali ako samo odaberete jedno i usavršite ga, vaši će razgovori već biti bolji. Pravilo broj jedan je ne radite više stvari odjednom.

– I ne mislim pri tome samo da odložite svoj mobitel, tablet, ključeve ili što god imate u ruci. Mislim budite prisutni. Budite u tom trenutku. nemojte misliti na svađu koju ste imali sa šefom. Nemojte misliti na to što ćete večerati. Ako želite prekinuti razgovor, prekinite ga. Nemojte napola biti u njemu, napola van njega, savjetuje Headlee.

Pravilo broj dva, nemojte propovijedati.

– Ako želite iznijeti svoje mišljenje bez mogućnosti za odgovor ili diskusiju, prigovor ili razvoj, pišite blog, našalila se radijska voditeljica.

Kaže kako je upravo to razlog iz kojeg ne pušta učenjake u svoj show.

– Ako su konzervativci, mrzit će Obamu, bonove za hranu i abortus. Ako su liberali mrzit će velike banke, naftne korporacije i Dicka Cheneya. Potpuno predvidivo. Upravo takvi ne želite biti. U svaki razgovor trebali biste ulaziti s pretpostavkom da ćete naučiti nešto novo, a svoje osobne stavove trebali biste ostaviti po strani, kaže Headlee.

Video: Kako bi izgledali razgovori za posao kad nitko ne bi lagao

Postavljajte jednostavna pitanja i budite svjesni točnosti onoga što izgovarate

Još jedno od pravila koje je bitno slijediti jest postavljati pitanja s otvorenim završetkom, o čemu se može naučiti od novinara.

– Ako postavite komplicirano pitanje, dobit ćete jednostavan odgovor, objašnjava Headlee.

Obrnuto je kaže, ako postavite jednostavno pitanje. Tada će sugovornik morati stati na trenutak i razmisliti, a vi ćete dobiti mnogo opširniji odgovor.
Četvrto je pravilo da se prepustite i slijedite razgovor, nemojte se bojati izraziti misli koje vam padaju na um.

– Često se može čuti prilikom intervjua kako novinar pita nevezano pitanje. Vjerojatno ga je osmislio pred dvije minute kada je i prestao slušati ili je pitanje unaprijed bilo dogovoreno. Isto radimo kada sudjelujemo u običnom razgovoru, kaže Headlee.

Ako ne znate, recite da ne znate je peto pravilo. Budite čitavo vrijeme svjesni onoga što govorite kao da vas netko snima i provjerava autentičnost onoga što ste rekli.

Evo što 80 posto poslodavaca radi prije nego vas pozove na razgovor

Ne govorite sao o sebi, slušajte i budite kratki i jasni

Šesto pravilo kaže da ne izjednačavate svoje iskustvo s njihovim.

– Ako govore o gubitku člana obitelji, nemojte početi govoriti o vremenu kada ste vi izgubili člana obitelji. Ako govore o problemima koje imaju na poslu, nemojte govoriti o tome kako vi mrzite svoj posao. To nije isto. Nikada nije isto. Sva iskustva su osobna. Nemojte koristiti te prilike da hvalite sebe, objasnila je voditeljica.

Nemojte se ponavljati je sedmo pravilo, jer je to dosadno, a nešto je što često činimo. Sljedeće je pravilo da ne idete previše u detalje kada razgovarate, ono za što vama treba duže vremena da se prisjetite nije ni važno i nikoga za to nije briga, objašnjava.

Nije posljednje, ali je najvažnije pravilo: slušajte.

– Znam da treba truda i snage istinski obraćati pažnju na ono što ljudi govore, ali ako to ne možete, ne vodite razgovor. Vi ste samo dvoje ljudi koji izvikuju jedva povezane rečenice na istom mjestu. Morate slušati jedan drugoga. I nemojte slušati s namjerom da odgovorite, već s namjerom da razumijete, rekla je Headlee.

Posljednje, deseto pravilo je da budete kratki i jasni.

– Ja držim zatvorena usta kada god to mogu, um držim otvoren i uvijek sam spremna da budem zadivljena i nikada se nisam razočarala. Učinite istu stvar. Izađite van, razgovarajte s ljudima. Slušajte ih, i što je najvažnije, budite spremni biti zadivljeni, zaključila je Headlee.

Odgovori