Mrsić: Upozoravali smo HDZ da neće imati novac za SOR, a to se sada događa s prijevozom

Nakon što su redefinirane ciljane skupine koje mogu koristiti mjeru Stručnog osposobljavanje za rad, značajno se smanjio broj onih koji imaju uvjete za njeno korištenje, što je naišlo na negodovanje javnosti. Postojeći korisnici ove mjere još su se jednom našli na udaru – HZZ ih je sastavljanjem aneksa ugovora obavezao na donošenje računa o kupnji pokaza za javni prijevoz, čime su se na udaru našli korisnici koji koriste osobne automobile. Bivši ministar Mirando Mrsić koji je uveo ovu mjeru tvrdi da je to rezultat manjka novca u proračunu kojeg je donio HDZ.

Foto: Srednja.hr

Ove godine korisnici i potencijalni korisnici mjere Stručno osposobljavanje za rad naišli su na brojne poteškoće vezane uz mjeru: od veljače su ukinute naknade za dane koje je korisnik proveo na bolovanju, a pred nekoliko mjeseci redefinirane su ciljane skupine koje mjeru mogu koristiti pa svi stariji od 29 godina, bez obzira na radno (ne)iskustvo više nemaju uvjet za njeno korištenje.

Korisnici SOR-a tijekom rujna moraju potpisati aneks ugovora

Pred svega nekoliko dana HZZ je postojećim korisnicima počeo slati anekse ugovora čijim se potpisivanjem korisnici obvezuju dostavljati potvrdu o kupnji karte za javni prijevoz, inače im putni troškovi neće biti isplaćeni. Korisnici su već pokrenuli peticiju ‘Protiv promjene putnog troška‘, koja je u trenutku pisanja ovog članka sakupila nešto više od 4.200 potpisa.

Dio korisnika tvrdi da im njihovi savjetnici iz Zavoda govore kako je HZZ odustao od ovih promjena, pa smo u HZZ poslali upit u kojemu smo ih zamolili da nam potvrde točnost te informacije. Iz HZZ-a tvrde – radi se o glasinama koje su neistinite.

– Polaznici s kojima je nakon 01. siječnja 2016. godine sklopljen ugovor o stručnom osposobljavanju za rad bez zasnivanja radnog odnosa su u obvezi dostaviti Zavodu kupljenu kartu javnog prijevoznika kao dokaz o visini stvarnog troška prijevoza do 5. u tekućem mjesecu za prethodni mjesec, kazali su nam iz HZZ-a i dodali kako će korisnicima tijekom rujna biti uručeni aneksi ugovora koje moraju potpisati.

Dio korisnika uopće nema mogućnost korištenja javnog prijevoza

Novim HZZ-ovim potezom najviše su ogorčeni korisnici koji na mjesto osposobljavanja dolaze osobnim automobilom. Naime, u razvijenijim državama Europske unije možda se na ovaj način može poticati korištenje javnog prijevoza, no u Hrvatskoj teško. Tako su se na udaru našli korisnici mjere iz ruralnih područja, u kojima je javni prijevoz izrazito loše organiziran, a u danu postoji svega nekoliko linija ovakvog prijevoza.

– Putujem iz mjesta smještenog u Brodsko-posavskoj županiji u mjesto kod Vinkovca. U jednom smjeru ima cca 60 km. Autobusne linije iz svog mjesta do radnog mjesta nemam. Imam iz mjesta udaljenog 7 km od mojeg mjesta stanovanja. Radno vrijeme mi je od 8-16, a bus imam u 14:30 (najranije), a zatim imam u 22h. Po njihovom razmišljanju trebala bi svaku večer putovati busom i tražiti smještaj kako bi na vrijeme stigla na posao. Mjesečna karta iznosi preko 1.700kn, napisala je jedna korisnica na Facebooku.

Dodaje kako je jedno vrijeme prakticirala stanovanje u mjestu osposobljavanja, ali joj je bilo teško od tako male naknade izdvajati novac za stanarinu i režije te kako će biti prisiljena dati otkaz ukoliko joj se ukine pravo na naknadu putnih troškova jer putuje automobilom.

– Moja situacija je takva da živim u mjestu Sirač koje je udaljeno 10 km od grada, no do tamo ne vozi niti vlak, niti autobus. Nemam izbora niti mogućnosti… Sramotno i diskriminirajuće, požalila se korisnica mjere iz Sirača

Mrsić: ‘Eto gdje im je njihova vjerodostojnost’

Bivši SDP-ov ministar Mirando Mrsić, za vrijeme čijeg mandata je mjera uvedena, smatra kako je to rezultat loše financijske politike HDZ-a koji je smanjio sredstva za mjere kao što je SOR. Naime, jedan dio mjere financira Europska unija, a drugi se financira iz proračuna Republike Hrvatske.

– Kao što smo upozoravali, pravila EU-a kod dodjele sredstava su drugačija nego pravila kada se dodjeljuju sredstva iz proračuna. U konkretnom primjeru, pravila EU ne dopuštaju da se isplaćuju putni troškovi ako se ne koristi javni prijevoz. U slučaju da se SOR financira iz proračuna troškovi prijevoza se isplaćuju u skladu sa Kolektivnim ugovorom za javne i državne službe, objašnjava Mrsić.

Dodaje kako se prema tom kolektivnom ugovoru, u slučaju kada nema javnog prijevoza i kada se mora koristiti vlastiti automobil, isplaćuje određeni postotak troškova prijevoza.

– Pravila EU to ne dopuštaju i upozoravali smo HDZ da će zbog nedostatka sredstava zaustaviti stručno osposobljavanje jer neće sve moći financirati kroz EU sredstva. Tvrdili su da mogu i očito su lagali. Eto gdje im je njihova vjerodostojnost, kazao nam je bivši ministar.

Odgovori