Pretraga

Informatika u cjelodnevnoj školi riješit će jedan veliki problem: ‘To je bila muka za nas, ali i nastavnicu’

Uvođenje obvezne informatičke nastave od 1. razreda osnovne škole riješit će problem kontinuiteta koji je do sada postojao kad bi učenici koji su na izbornom predmetu sve naučili, isto gradivo morali ponavljati u 5. razredu. Cjelodnevna škola riješit će taj problem, no satnica za Informatiku će se smanjiti. Možda na taj način država pokušava ‘otkloniti’ problem manjka nastavnika tog predmeta. Izvršna urednica portala srednja.hr Martina Gelenčir u posljednjoj je epizodi Redakcija podcasta pojasnila kako u praksi izgleda problem s nastavom Informatike, jer ga je i sama doživjela u svojem školovanju.

učenik sjedi za laptopom

Ilustracija: Unsplash

Stiže nam cjelodnevna škola. Novi predmeti, obroci, dulji odmori, pisanje zadaće u školi, boravak, za neke i do 17 sati. Iduće četiri godine eksperimentalno u njih 50, a nakon, ako sve bude po planu, u svim osnovnim školama diljem RH. Kritika ne nedostaje. Nastavnici se žale, propituje se satnica, dodatan posao, plaća, ali i sam koncept prema kojem će učenici više vremena no ikad provoditi u školi. O tome su u 12. epizodi Redakcija podcasta diskutirali urednici Marko Matijević i Martina Gelenčir te novinar portala srednja.hr Duje Kovačević.

Ovako se rješava problem s kontinuitetom

U jednom su se trenutku dotaknuli i pitanja vezanih za predmet Informacijske i digitalne kompetencije. To je sadašnja Informatika koja će, kako je u podcastu objasnila Martina, postati obvezan predmete od 1. razreda osnovne škole za sve učenike. Dosad je bila obvezna tek od 5. razreda, a u nižim je razredima bila izborni predmet sa satnicom od dva školska sata tjedno. Sad će biti obvezan, no sa satnicom od jednog školskog sata. Uvođenje te obveze ispravak je poteza bivše ministrice Blaženke Divjak koja je 2019. uvela obveznu informatiku u više razrede osnovne zbog kojih se stvarao prekid kontinuiteta.

@srednja_hr Jeste li imali informatiku u osnovnoj? 🖱🖥⌨ Martina je imala i u osnovnoj i u srednjoj, a o kojim još predmetima u cjelodnevnoj školi je ekipa iz redakcije pričala, pogledajte na linku u opisu profila 👆 #srednjahr #cjelodnevnaskola #hrvatska #škola #podcast ♬ original sound – srednja_hr

Plastično, učenici koji su po takvom programu slušali obvezni predmet su kao petaši morali ponovno prolaziti i učiti isto gradivo koje su već susreli u nižim razredima osnovne, kada im je taj predmet bio izborni. Kako to izgleda u praksi prisjetila se naša urednica Martina. Ona je takav prekid kontinuiteta u nastavi imala na prijelazu iz osnovne u srednju školu, također je u pitanju bila nastava Informatike. Nije to stvorilo probleme samo učenicima, već i nastavnici, prisjetila se.

– U 5. razredu sam dobila izbornu Informatiku. U početku smo učili hardver, softver, poslije Office i Paint, a onda i neke obrasce u HTML-u. I onda sam došla u srednju školu gdje mi je Informatike bila obvezni-izborni predmet, svi smo je slušali. Veći dio je u osnovnoj imao izbornu. Ponovno smo u prvom srednje i dijelu drugog učili sve ono što smo već učili u osnovnoj. Ja vam ne mogu opisati kako je to izgledalo, nastavnica nam je na ploču crtala prozor Worda i cijelu alatnu traku. To su bile osnove koje smo ponavljali, a znali smo ih. Velika je muka to bila za nas, koji smo sve znali, ali je bilo neugodno i za nastavnicu, koja se trudila nama dati neke izazovnije zadatke. Tu je ona kao profesorica imala dodatan posao jer je u jednom razrednom odjelu, imala dvije različite skupine. Čini mi se da se to događa i sada pri prijelazu iz 4. u 5. razred. Jako puno se govori o kvantiteti, kritika ide na to što se smanjuje satnice, a jako malo pozornosti se pridaje tome kakva je uopće nastava informatike koja je postojala do sada, rekla je Martina.

Dosta dobar argument, rekla je Martina, je da se na ovaj način – smanjenjem satnice Informatike – pokušava riješiti problem deficita nastavnika tog predmeta, što je problem o kojem smo pak razgovarali na našoj konferenciji Obrazovanje na prekretnici održanoj u studenom 2022.

Kako će izgledati cjelodnevna škola?

Za one koji ne znaju što je točno cjelodnevna škola i što će ona obuhvaćati, na samom početku ove epizode Redakcija podcasta sve je pojasnila naša urednica Martina. Kako je istaknula, cjelodnevna škola eksperimentalno kreće već najesen i tako će se provoditi četiri godine. Promjene su velike. Nastavni dan za učenike bit će podijeljen u dva dijela – obvezni i izborni. Obvezni dio trebao je trajati do 15 ili 15:30, nakon čega, u drugom dijelu, slijede izborne izvannastavne i izvanškolske aktivnosti do oko 17 sati. Prema najavama ministra Radovana Fuchsa, nakon brojnih kritika, to se promijenilo pa će obvezni dio cjelodnevne škole ipak trajati do 14 sati.

@srednja_hr Koje sve novosti donosi cjelodnevna škola? Sve što vas zanima u kratkim točkama donosi naša Martina, a cijeli podcast pogledajte na linku u opisu profila 👆 #srednjahr #cjelodnevnaskola #hrvatska #škola #podcast ♬ original sound – srednja_hr

Uvode se i novi predmeti kao što su Praktične vještine i Svijet i ja, Informatika će se zvati Informacijske i digitalne kompetencije te će biti obvezan predmet od 1. do 4. razreda osnovne škole, a Tjelesnu i zdravstvenu kulturu će predavati kineziolozi, a ne učitelji razredne nastave. Učiteljima će biti uvećana osnovna plaća, neki će dobiti i veće dodatke ovisno o tome koliko budu angažirani u izbornim i izvannastavnim aktivnostima cjelodnevne škole.

Cijelu epizodu Redakcija podcasta pogledajte u videu ispod ili slušajte na platformi Spotify.