Pretraga

Vlasnici prvatnih srednjih škola MZOS-ove upisne kriterije smatraju licemjernima i protuustavnima

A- A+

Buka oko ovogodišnjih upisa u srednje škole još uvijek se nije smirila. Naime, MZOS-ov novi način bodovanja te kriteriji za upise učenika na višu razinu obrazovanja uzrokovao je nezadovoljstvo nekih državnih te privatnih srednjih škola u Hrvatskoj. Odlukom o elementima i kriterijima za izbor kandidata za upis u 1. razred srednje škole u školskoj godini 2013./2014. ministar Jovanović želi izjednačiti upise u državne i privatne škole namećući ocjene kao jedini način bodovanja. Predstavnik HUP-ove Udruge poslodavaca u obrazovanju smatra da su takvi kriteriji licemjerni i protuustavni jer ocjene nisu najbolji pokazatelj znanja te kako privatnici trebaju sami odlučivati o uvjetima upisa.

www.vares.pp.se

Privatne srednje škole samostalno su odlučivale o kriterijima upisa učenika, no ovogodišnjom MZOS-ovom Odlukom o elementima i kriterijima za izbor kandidata to im se pravo uskraćuje. Prema riječima predstavnika HUP-ove Udruge poslodavaca u obrazovanju Mislava Balkovića ministar Jovanović na ovaj način privatnim školama nameće ocjene kao ključni kriterij upisa, dok su do sada bile samo jedan od segmenata koji se bodovao.

Izdvojeni članak

U Hrvatskoj čak 87 srednjih škola provodi prijemni ispit prilikom upisa


Apsurd oko uvjeta upisa

– Koordinacija srednjih škola pri HUP – udruzi poslodavaca u obrazovanju predlaže da srednje škole privatnih osnivača, koje država niti jednom kunom ne sufinancira, autonomno određuju uvjete upisa za učenike koji sami financiraju svoje školovanje. Takva mogućnost već i danas postoji u Odluci za učenike koji dolaze iz primjerice Bosne i Hercegovine ili Republike Srbije ukoliko sami financiraju svoje obrazovanje, ali da apsurd bude veći isto nije dostupno našim učenicima čiji roditelji kroz porezna davanja dodatno i financiraju državni obrazovni sustav, objašnjava Balković.

Ocjene kao jedini kriterij: Protuustavno i licemjerno

– Uzimanje ocjena dobivenih u osnovnoj školi kao ključnog kriterija za određivanje sposobnosti učenika, a što je učinjeno u predmetnoj Odluci o kriterijima upisa, je u najmanju ruku licemjerno ukoliko znamo koliko su ocjene danas neobjektivne, ističe Balković.

Dodao je kako bi se MZOS trebao bavi rješavanjem hiperprodukcije odlikaša, a ne unositi i dodatni problem ovakvim tipom uvjeta za upise u srednje škole. Naime, prema predstavniku HUP-ove Udruge poslodavaca u obrazovanju Ministarstvo motivira učenike i roditelje da već od petog razreda počinju vršiti pritisak na profesore kako bi se zaključivale, često i nerealno visoke ocjene.

Prema Balkoviću Ministarstvo je povrijedilo Ustav time što ocjene dobivene u osnovnoj školi ne mogu biti mjera sposobnosti učenika i time praktično jedini putokaz u razvoju njihove karijere što je i MZOS priznao uvođenjem dodatnog instrumenta – državne mature. Kao drugi element kojim je povrijeđen Ustav navodi narušavanje slobode privatnih osnivača da sami donose odluke koje su s jedne strane u skladu s pozitivnim zakonskim normama, a s druge strane ne dovode u pitanje opstanak privatnih srednjih škola koje iznimno uspješno pripremaju mlade za nastavak školovanja ili karijere.

Priče o ‘legalnoj prodaji svedodžbi’ su deplasirane

Iz MZOS-a su poručili kako se bodovni prag neće ukinuti privatnim srednjim školama jer bi taj potez obrazovani sustav ponovno mogao dovesti dovesti do izjave iz afere Indeks ‘Tko ima novca neka plati, tko nema neka uči.’ Naveli su kako će uvjeti upisa za privatne i javne srednje škole ostati isti jer se na taj način planira suzbijanje svakog oblika korupcije, a kako dijele jednakovrijedne svjedodžbe imati će i jednake uvjete upisa.

Izdvojeni članak

MZOS ne želi ukinuti bodovni prag privatnim srednjim školama


Dosadašnji kriteriji upisa u privatne srednje škole

Dosadašnji kriteriji za upis nisu bili usklađeni između privatnih škola međusobno, kao niti između privatnih i državnih škola. Svaka je škola propisivala vlastite uvjete upisa sukladno svojim specifičnostima. Takvi uvjeti su u pravilu uključivali ocjene iz osnovne škole, ali su se dodatno provodila testiranja sposobnosti i motiviranosti učenika.

– Priče oko ‘legalne prodaje svjedodžbi’ i pozivanje na razne afere poput ‘Indeksa’, koji je zatresao upravo državni obrazovni sustav, u privatnom obrazovanju su naprosto deplasirane iz dva razloga: prvo jer postoji državna matura i nema bojazni od ‘prodaje svjedodžbi’ i drugo, jer kod nas gotovo svi gimnazijalci i velika većina učenika u četverogodišnjim strukovnim školama nastavlja obrazovanje na studijima, pa im takva ‘kupljena’ svjedodžba i tako ne bi baš ništa značila, odgovara Balković.

Ministar Jovanović izbjegavao sastanke

Nakon što je MZOS donio Odluku o upisima u srednje škole koja je utjecala na funkcioniranje cijelog segmenta privatnog srednjeg obrazovanja, predsjednik HUP-ove Udruge poslodavaca u obrazovanju pokušao je organizirati sastanak s minstrom Jovanovićem. Međutim, nakon brojnih dopisa i poziva prema kabinetu u posljednja tri mjeseca nisu uspjeli organizirati sastanak s jedinom osobom koja zaista može donijeti odluku.

– Ne mogu reći da je Ministarstvo ignoriralo pozive, međutim kada na nekoliko sastanaka s pomoćnicima i službenicima Ministarstva dobijete odgovor da oni ni o čemu ne odlučuju niti mogu uopće ulaziti u argumentiranu raspravu, jasno je kako bez razgovora s Ministrom ovakvo složeno pitanje ne možete riješiti, istaknuo je predstavnik Balković.