Pretraga

Tinejdžeri nam pojašnjavaju što znače i čemu služe one fore ‘like i ocijenim ti izgled’

A- A+

Nove tehnologije i mogućnosti, utjecale su i na promjene u komunikaciji, osobito među mladima, koji svoje vještine govora i pisanja tek razvijaju. Jedna od osobitosti komuniciranja mladih su kratice (btw, brb, cya, omg…) koje osim što služe za uštedu vremena, tinejdžeri koriste i za šifriranje poruka, kako ih odrasli ne bi mogli shvatiti.

Uz korištenje kratica i izbacivanje pojedinih riječi iz rečenica, jezičnu ekonomiju u online dopisivanju mladih, karakterizira i korištenje mnoštva emotikona, naljepnica, gifova i sličnih vizualnih kreacija, koje mogu zamijeniti mnoštvo izraza.

Izdvojeni članak

Hrvatski jezik mutirao na Facebooku

Tako onima s manjim vokabularom ti vizuali dobro dođu da prikriju svoje komunikacijske teškoće.

No, uz sve navedene opaske o drugačijim razgovornim navikama mladih, za oko su nam zapele i neke čudne, ispostaviti će se pogodbe, kojima se pripadnici generacije Z naveliko koriste. 

‘Like i ocijenim ti izgled’

Sigurno ste primijetili (ako ih i sami ne koristite) one postove poput ‘like i ocijenim ti izgled’, ‘like i mišljenje’ ili čak ‘like i kava’.

Izdvojeni članak

Česte tinejdžerske kratice za šifriranje poruka

Međutim, ako ste na kratko bili u čudu, pa zatim preskočili takav post, dvoje srednjoškolaca, koji pohađaju treći razred gimnazije, pojasnili su nam što znače te kada i s kojom se svrhom objavljuju takvi statusi.

– Pa ovako… Mislim da to ljudi većinom rade kad im je dosadno ili ako dugo nisu objavili nešto pa da ih se ne zaboravi… (smijeh) U tim statusima je fora i što koji put to možeš pisati s nekim frendom ili frendicom. Ljudi se većinom jave jer im je dosadno…ali koji put napomenu u statusu da ne pišu svima… Msm ljudi uvijek napišu mišljenje i ocijene izgled, ali kad napišu box onda im je većinom dosadno ili su u bedu, objasnila nam je pismenim putem 16-godišnja Ela (radi efekta i prije spominjanih komunikacijskih karakteristika, nismo mijenjali kratice, niti interpunkcijske znakove nap. a.).

Izdvojeni članak

Sexting – novi komunikacijski trend među mladima

Drugog našeg sugovornika, također gimnazijalca koji pohađa treći razred, dobrano smo nasmijali upitom o ovoj vrsti objavljivanja i zabave među mladima. Ipak, svoja iskustva i objašnjenja rado je podijelio s nama.

Ovakvi postovi se koriste i za dogovore te udvaranje

– Dokoni mladi kao što sam ja to objavljuju kad im je dosadno.
Kao u fazonu tko ti lajka taj status pošaljes mu poruku i napišeš svoje mišljenje o njemu, ali to u većini slučajeva, barem kod mene izgleda ovako – stavim status i onda u međuvremenu nađem neku drugu zanimaciju i zatim obrišem post, jer kome se da odgovarati tolikom broju ljudi, iskren je Filip.

Ovaj vid komunikacije mladi koriste za izbjegavanje potencijalno neugodnih situacija, udvaranje te dizanje samopuzdanja, budući da postoje verzije statusa ‘like i veza’, gdje onaj tko lajka post, dobiva odgovor od autora statusa bi li stupio s njime/njome u ljubavnu vezu. 

Među popularnijim inačicama ovakovrsnog posta je i ‘like i kava’, koja tinejdžerima služi kao oblik dogovora. Naime, da ne bi morali slati pojedinačne poruke na više adresa, samo napišu status ‘like i kava’ pa tko im se javi, nastavak pregovora slijedi u inboxu.

Ova se verzija često koristi i u situaciji koju je Ela usput spomenula odnosno kada ste negdje zajedno s prijateljem pa želite napraviti veće okupljanje.