Pretraga

Tamna strana zaključivanja ocjena: Povlačenje za rukav, prijetnje i nagovaranja

A- A+

Uz kraj školske godine dolazi i već poznati stres oko zaključivanja ocjena. Mnogi učenici se u zadnji trenutak sjete ispravljati ocjene ili pak odgovarati za višu ocjenu, pa im je nerijetko ovo najstresnije razdoblje u školskoj godini. No, nisu jedini. Nastavnici koji moraju zaključiti ocjene imaju također stresno razdoblje, a iznad glave im često puta stoji roditelj koji povlačenjem rukava, nagovaranjem ili u najgorem slučaju prijetnjama, traži što bolju ocjenu za svog školarca.

Kroz nekoliko dana stići će i dugoočekivani kraj školske godine, a nastavnici će se odmoriti od učenika, kao i učenici od njih. Međutim, ovih nekoliko dana u mnogim školama odvija se prava drama. Roditeljsko povlačenje nastavničkog rukava, pokušaji mita, ucjena i zastrašivanja nastavnika – sve da učenici imaju što bolju zaključnu ocjenu. Svjedočimo i nemilom događaju u Osnovnoj školi u Klisu, gdje je jedan roditelj fizički napao nastavnicu i potukao se s ravnateljem upravo zbog zaključne ocjene.

Izdvojeni članak

Petina hrvatskih školaraca doživjela nasilje

Zbog nasilnih roditelja i nastavnici se boje zaključiti nižu ocjenu 

– Činjenica da se ovako nešto može dogoditi govori o totalnom pomračenju uma koje vlada u Hrvatskoj. Ovaj događaj je indikator raspada sustava, ako se uopće može govoriti o nekom sustavu, kazao nam je profesor Dalibor Perković iz udruge Nastavnici Organizirano.

Nasilni roditelji su ekstremni slučaj i direktna su posljedica sustava i mentalnog sklopa koji vlada u Lijepoj našoj, smatra Perković. Nažalost, situacije poput ove u Klisu gdje je roditelj počeo tući profesoricu uzimaju danak i na drugim nastavnicima, koji onda iz straha samoinicijativno zaključuju bolje ocjene učenicima.

Izdvojeni članak

Nasilje u školama: Škole prijave 14 slučajeva zlostavljanja dnevno

‘Dabogda vas liječio liječnik kojemu ste poklonili dvojku’

Postoje neki mehanizmi koji bi se mogli uvesti u sustav kako bi se nasilničko ponašanje roditelja prema nastavnicima minimaliziralo ili u najboljem slučaju – spriječilo.

– Učiteljima treba dati status službenih osoba što znači da bi se napad na njih tretirao kao napad na suca ili policajca. Osim toga, potrebno je omogućiti nastavniku da napraviti reda u vlastitom razredu, nastavnički autoritet nije luksuz nego alat nužan u poslu, nabrojio je Perković i dodao kako je uz to potrebna i reforma sustava tako da učitelji ne budu direktno odgovorni za ocjenjivanje učenika.

Ono što bi pomoglo u sustavu je i omogućavanje takozvanog ‘homeschoolinga’ ili školovanja kod kuće, što znači da bi roditelji samostalno obrazovali djecu no uz redovito testiranje znanja učenika. Iako su navedene promjene mnogim nastavnicima idealne, činjenica je da ukoliko i do njih dođe, to neće biti tako skoro.

Jedino što profesori odmah mogu je promijeniti svoj stav i ne odlučiti se da samoinicijativno poklanjaju ocjene. Razlog u lošim ocjenama, lažnom uspjehu i nalaženju zaposlenje preko veze je jasan.- Ono što kolegama često kažem je: ‘Dabogda vas liječio liječnik kojemu ste poklonili dvojku’, zaključio je profesor Perković.