Pretraga

Veliki vodič za školsku godinu 2020./2021.: Ministarstvo odgovorilo na najčešća pitanja oko nastave

A- A+

Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Hrvatski zavod za javno zdravstvo izdali su upute za sprječavanje širenja zaraze, a prema kojima bi svaka škola trebala organizirati nastavu u skladu sa svojim mogućnostima. Zbog specifičnosti situacije u pojedinim školama, uputa je otvorila mnoga pitanja vezana uz to kako će se pohađati nastava, kako od strane nastavnika tako i od strane roditelja te učenika. Ministarstvo obrazovanja ovih je dana izdalo veći dokument s odgovorima na najčešća pitanja oko organizacije nastave. Pitanja i odgovore prenosimo u cijelosti u nastavku, uz napomenu da će se tekst dopunjavati novima, kao i da je Ministarstvo pokrenulo pozivni centar gdje možete postavljati pitanja.

Dopuna tekstu, 30. kolovoza u 9:53: Izašle su nove, detaljne preporuke Ministarstva, u velikom dokumentu razrađen plan nastave, a proučiti ga možete OVDJE.

Foto: Inga Đuđik/srednja.hr

1. Tko će biti odgovoran što se netko zarazio, a nije trebao, jer je naloženo da škola krene?

Rad u dječjem vrtiću i školi u sadašnjim epidemiološkim uvjetima, uz poštivanje mjera navedenih u Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., smatra se jednako sigurnim za djecu/učenike i zaposlenike kao i rad od kuće, odnosno ostanak kod kuće kada nisu na snazi mjere potpunog zatvaranja.

U navedenim Uputama sve su mjere propisane na način da djeca i mladi s maksimalnom sigurnošću nastave novu školsku godinu u ustanovama, a ne na daljinu.Navedene mjere obuhvaćaju: ulaz u ustanovu, propisani razmak, obvezu izvođenja odgojnoobrazovnoga rada unutar jedne odgojno-obrazovne skupine, mjere vezano uz čišćenje, pranje ruku i dezinfekciju. Nadalje, djelatnicima s kroničnim bolestima koje možebitno predstavljaju veći rizik za razvoj težih oblika bolesti COVID-19 (djelatnici s respiratornim, kardiovaskularnim, malignim bolestima, dijabetesom, imunodeficijencijama) preporučeno je nošenje maske.

U Uputama su jasno definirana i postupanja vezano uz izrazito vulnerabilne (osjetljive) osobe u dijelu teksta koji glasi: „S obzirom da se rizik od zaraze u dječjem vrtiću za odgojitelje te školi za učitelje nije do sada pokazao većim od rizika od zaraze na bilo kojem drugom radnom mjestu ili u zajednici, smatra se da samo izrazito vulnerabilne (osjetljive) osobe ne smiju raditi u dječjem vrtiću i školi, dok osobe s većinom kroničnih bolesti mogu raditi u dječjem vrtiću i školi jednako kao i na drugim radnim mjestima. Za svaku izrazito vulnerabilnu osobu (djelatnik i dijete/učenik) ili osobu koja dijeli kućanstvo s izrazito vulnerabilnom osobom, potrebno je pojedinačno razmotriti situaciju uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju. Odluku o tome donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite kao i o eventualnim drugim posebnim mjerama zaštite poput nošenja maske i sl. (pedijatar, liječnik obiteljske medicine, te za učenike kod izostanaka duljih od mjesec dana liječnik školske medicine). U kućanstvu u odnosu na vulnerabilnog člana preporučuje se izbjegavati bliski kontakt, nositi masku kada je primjereno i provoditi druge preventivne mjere. Popis izrazito vulnerabilnih skupina bolesti i zdravstvenih stanja i uvjeti za njihov boravak u školi sukladan je pravilima liječničke struke.“ Osim toga svi, a to znači i roditelji, trebali bi učiniti sve kako bi svoju djecu upoznali s potrebom održavanja razmaka, redovitim pranjem ruku, izbjegavanjem druženja, odnosno potrebi čuvanja vlastitog i zdravlja drugih.

Samo zajednički možemo smanjiti rizike zarazom COVID-19, ali moramo shvatiti da nitko od nas ne može u potpunosti i na svakom mjestu, pa čak i vlastitom domu biti sasvim zaštićen od tog rizika. Ovim putem upućujemo i da će se navedene Upute i mjere prilagođavati aktualnoj epidemiološkoj situaciji, kao i svim novim preporukama relevantnih institucija, posebno Svjetske zdravstvene organizacije. U slučaju bilo kakvih nedoumica upućujemo da se obratite svome liječniku primarne zdravstvene zaštite.

2. Dijelim kućanstvo s tri visokorizične osobe. Budući da sam dobila informaciju o zaštiti zaposlenika koji spadaju u rizične skupine koje će se preko HZJZ utvrditi, imam li ja mogućnost biti u navedenoj skupini budući da imam zaista tešku obiteljsku situaciju?

U skladu s Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., smatra se jednako sigurnim za djecu/učenike i zaposlenike kao i rad od kuće, odnosno ostanak kod kuće kada nisu na snazi mjere potpunog zatvaranja. U navedenim su jasno definirana i postupanja vezano uz izrazito vulnerabilne (osjetljive) osobe u dijelu teksta koji glasi: „S obzirom da se rizik od zaraze u dječjem vrtiću za odgojitelje te školi za učitelje nije do sada pokazao većim od rizika od zaraze na bilo kojem drugom radnom mjestu ili u zajednici, smatra se da samo izrazito vulnerabilne (osjetljive) osobe ne smiju raditi u dječjem vrtiću i školi, dok osobe s većinom kroničnih bolesti mogu raditi u dječjem vrtiću i školi jednako kao i na drugim radnim mjestima.

Za svaku izrazito vulnerabilnu osobu (djelatnik i dijete/učenik) ili osobu koja dijeli kućanstvo s izrazito vulnerabilnom osobom, potrebno je pojedinačno razmotriti situaciju uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju. Odluku o tome donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite kao i o eventualnim drugim posebnim mjerama zaštite poput nošenja maske i sl. (pedijatar, liječnik obiteljske medicine, te za učenike kod izostanaka duljih od mjesec dana liječnik školske medicine). U kućanstvu u odnosu na vulnerabilnog člana preporučuje se izbjegavati bliski kontakt, nositi masku kada je primjereno i provoditi druge preventivne mjere. Popis izrazito vulnerabilnih skupina bolesti i zdravstvenih stanja i uvjeti za njihov boravak u školi sukladan je pravilima liječničke struke.“ Slijedom navedene mjere, molimo Vas da se vezano uz Vaše zdravstveno stanje obratite nadležnom liječniku.

3. Kako će biti organiziran rad vrtića na jesen ako ima u grupi 25 djece?

Rad u dječjem vrtiću i školi u sadašnjim epidemiološkim uvjetima, uz poštivanje mjera navedenih u Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., smatra se jednako sigurnim za djecu/učenike i zaposlenike kao i rad od kuće, odnosno ostanak kod kuće kada nisu na snazi mjere potpunog zatvaranja.

U navedenim Uputama sve su mjere propisane na način da djeca i mladi s maksimalnom sigurnošću nastave novu školsku godinu u ustanovama, a ne na daljinu. Navedene mjere obuhvaćaju: ulaz u ustanovu, propisani razmak, obvezu izvođenja odgojnoobrazovnoga rada unutar jedne odgojno-obrazovne skupine, mjere vezano uz čišćenje, pranje ruku i dezinfekciju. Potrebno je osigurati maksimalni razmak s obzirom na prostorne mogućnosti.

Također, preporučuje se u svakoj pojedinoj ustanovi kada je god to nužno i moguće kako bi se osigurala što veća socijalna distanca da odgojitelj s djecom provodi što je moguće više vremena na otvorenom. Osim toga svi, a to znači i roditelji, trebali bi učiniti sve kako bi svoju djecu upoznali s potrebom održavanja razmaka, redovitim pranjem ruku, izbjegavanjem druženja, odnosno potrebi čuvanja vlastitog i zdravlja drugih.

Samo zajednički možemo smanjiti rizike zarazom COVID-19, ali moramo shvatiti da nitko od nas ne može u potpunosti i na svakom mjestu, pa čak i vlastitom domu biti sasvim zaštićen od tog rizika. Ovim putem upućujemo i da će se navedene Upute i mjere prilagođavati aktualnoj epidemiološkoj situaciji, kao i svim novim preporukama relevantnih institucija, posebno Svjetske zdravstvene organizacije.

Izdvojeni članak
radovan fuchs, u pozadini učionica

Objavljene upute za novu školsku godinu: U jednom slučaju maske će biti obavezne

4. U ‘UPUTAMA ZA SPRJEČAVANJE I SUZBIJANJE EPIDEMIJE COVID-19 VEZANO ZA RAD PREDŠKOLSKIH USTANOVA, OSNOVNIH I SREDNJIH ŠKOLA U ŠKOLSKOJ GODINI 2020./2021.’ nije ništa navedeno o mogućnostima izvršavanja stručnih ispita za stručne suradnike (i učitelje). Zanima me koje su mjere i mogućnost izvedbe praktičnog dijela ispita – radionice s učenicima u razredu u školi koju mi dodjeljuje AZOO ?

Stručni ispiti počeli su se održavati nakon početka rada dječjih vrtića i škola te su na mrežnim stranicama Agencije za odgoj i obrazovanje objavljene obavijesti o mjestu i vremenu održavanja stručnih ispita. Kako su stručni ispiti u nadležnosti Agencije za odgoj i obrazovanje, molimo Vas da se vezano uz mogućnost i način polaganja stručnoga ispita obratite nadležnoj Agenciji.

5. Kako organizirati produženi boravak budući da smo do sada imali miješanu skupinu od 1. do 4. razreda?

Organizacija programa produženoga boravka u nadležnosti je osnivača školske ustanove. Dakle, osnivač donosi odluku o mogućnosti izvođenja programa produženoga boravka te je dužan osigurati sredstva za rad zaposlenika. U skladu s odredbom članka 9. stavka 1. Pravilnika o organizaciji i provedbi produženoga boravka u osnovnoj školi (Narodne novine, broj 62/19), produženi boravak u školi financira se i/ili sufinancira sredstvima jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, iz drugih izvora te uplatama roditelja učenika uključenih u produženi boravak.

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Navedene mjere obuhvaćaju: ulaz u ustanovu, propisani razmak, obvezu izvođenja odgojnoobrazovnoga rada unutar jednog razrednog odjela, mjere vezano uz čišćenje, pranje ruku i dezinfekciju. Izrijekom je nadvedeno: „Koliko god je to moguće, neophodno je smanjiti fizički kontakt (bliski kontakt):

– djece/učenika i odgojitelja/učitelja/nastavnika iz jedne odgojno-obrazovne skupine/razrednog odjela s djecom/učenicima i odgojiteljima/nastavnicima drugih skupina/razrednih odjela
– roditelja djece/učenika i djelatnika ustanove – kod putovanja u/iz ustanove
– prilikom ulaska i izlaska iz ustanove
– tijekom cjelokupnog boravka u ustanovi.

Nadalje, preporučuje se u svakoj pojedinoj ustanovi kada je god to nužno i moguće kako bi se osigurala što veća socijalna distanca sljedeće: izbjegavati fizički kontakt djece i učenika iz različitih odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela u dječjim vrtićima pri izvođenju kraćih programa s djecom predškolske dobi te u školama tijekom izvođenja izborne nastave, nastave stranih jezika, fakultativne nastave, dodatne i dopunske nastave, programa produženog boravka, programa produženog stručnog postupka, nastave jezika i kulture nacionalnih manjina po Modelu C, pripremne i dopunske nastave hrvatskoga jezika za djecu koja ne znaju ili nedovoljno znaju hrvatski jezik i slično. Dakle, u vrijeme epidemije, produženi boravak moguće je organizirati isključivo za učenike jednog
razrednog odjela i to na način da se najprije omogući produženi boravak mlađih učenika, npr. učenika I. i II. razreda.

6. Trebaju li školske knjižnice i dalje u svome radu primjenjivati Smjernice za rad školskih knjižnica u uvjetima bolesti COVID-19 Hrvatskog zavoda za knjižničarstvo od 10.lipnja 2020?

Školske knjižnice se i dalje trebaju pridržavati Smjernica za rad školskih knjižnica u uvjetima bolesti COVID-19 Hrvatskog zavoda za knjižničarstvo od dana 10. lipnja 2020. godine. Također, napominjemo da je u dogovoru s ravnateljem školske ustanove, u radu školskih knjižnica potrebno primijeniti i prilagoditi i nove upute Ministarstva znanosti i obrazovanja i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo od dana 24. kolovoza 2020. godine naziva Upute za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021.

7. Može li uz korištenje maski socijalna distanca u razredu biti manja od propisane, odnosno manja od 1m, i mogu li učenici sjediti u klupama kao i do sada, uz uvjet da MORAJU nositi masku. Jednako tako, mogu li u ugovorenom prijevozu i/ili javnom prijevozu biti i na manjoj distanci od 1m, uz uvjet nošenja maski, i poštivanje svih ostalih epidemioloških mjera (pranje i dezificiranje ruku, prozračivanje prostorija-razreda, autobusa itd.)?

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021.sve su mjere propisane na način da djeca i mladi s maksimalnom sigurnošću nastave novu školsku godinu u ustanovama, a ne na daljinu. U skladu s navedenim, prvenstveno treba osigurati razmak između učenika u učionici koji ne bi trebao biti manji od 1,5m od 5. do 8. razreda osnovne škole, odnosno 2 m za srednje škole.

Ako to nikako nije izvedivo, tada je moguće organizirati nastavu na način da je obvezno nošenje zaštitnih maski uz preporučeni što veći razmak među učenicima. Djeca rane i predškolske dobi, učenici do četvrtog razreda osnovne škole (uključujući četvrti razred), kao i učenici s teškoćama u razvoju koji svladavaju posebne programe, ne nose zaštitne maske. Distanca u javnom prijevozu i organiziranom prijevozu ne može biti manja od 1 m, kao što je navedeno u uputama za javni prijevoz. Maska može povećati sigurnost (umanjiti rizik), ako se pravilno koristi, ali ne može zamijeniti razmak. Sve mjere i preporuke imaju za cilj maksimalnu sigurnost svih sudionika odgojno-obrazovnog procesa.

Izdvojeni članak

Izašle upute HZJZ-a za učeničke domove: Mjerenje temperature obavezno ujutro i navečer

8. Vraćanje avansa turističkih agencija koje su organizirale maturalne ekskurzije jer u potpisanom ugovoru za prvotnu destinaciju nije plaćena promjena destinacije kao ni prijedlog za jednodnevni izlet. Za učenike koji ne žele ići zbog epidemiološke situacije bilo bi u redu da se vrati avans.

Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je nove preporuke ‘Mogućnosti izvođenja višednevne izvanučioničke nastave vezano uz pandemiju COVID-19“ koje su dostavljene svim osnovnoškolskim i srednjoškolskim ustanovama.’ Što se tiče tumačenja odredbi vezano uz raskid i izmjenu ugovora o putovanju u paket–aranžmanu, u nastavku dostavljamo cjelovito tumačenje Ministarstva turizma i sporta iz njihove nadležnosti. Tumačenje Ministarstva turizma i sporta:
„U slučaju zamjene termina i destinacije zbog izvanrednih okolnosti na odredištu primjenjuju odredbe članka 36. Zakona o pružanju usluga u turizmu (Narodne novine, br. 130/17, 25/19, 98/19 i 42/20) te smatramo da nije potrebno ponavljati javne pozive. U nastavku Vam dostavljamo tumačenje glede primjene odredbi koje se odnose na raskid i izmjenu ugovora o putovanju u paket-aranžmanu sukladno Zakonu o pružanju usluga u turizmu.

Pravo putnika na raskid ugovora o putovanju u paket aranžmanu uređeno je člankom 37. Zakona o pružanju usluga u turizmu. Tako je navedenim člankom propisano da putnik može raskinuti ugovor o putovanju u paket-aranžmanu u bilo kojem trenutku prije početka paket-aranžmana (stavak 1.); da u tom slučaju organizator gubi pravo na ugovorenu cijenu paket-aranžmana i može od putnika zahtijevati plaćanje primjerene naknade za raskid ugovora koju se može opravdati (stavak 2.); da se ugovorom o putovanju u paket-aranžmanu mogu utvrditi razumne standardne naknade za raskid ugovora koje se temelje na razdoblju između trenutka raskida ugovora i početka paket-aranžmana i očekivanim uštedama troškova organizatora te prihodu od pružanja usluga putovanja drugom korisniku (stavak 3.); da ako ugovorne strane nisu ugovorom utvrdile standardne naknade za raskid ugovora, iznos naknade za raskid ugovora određuje se prema cijeni paket-aranžmana umanjenoj za iznos uštede troškova organizatora i prihod od pružanja usluga putovanja drugom korisniku (stavak 4.); da je na zahtjev putnika organizator dužan obrazložiti iznos naknade za raskid ugovora (stavak 5.); da ne dovodeći u pitanje odredbe stavaka 1. – 5. toga članka, putnik ima pravo raskinuti ugovor o putovanju u paketaranžmanu prije početka paket-aranžmana bez plaćanja bilo kakve naknade za raskid ugovora u slučaju izvanrednih okolnosti koje se nisu mogle izbjeći, a koje su nastupile na odredištu ili u njegovoj neposrednoj blizini i koje znatno utječu na ispunjenje paket-aranžmana ili koje znatno utječu na prijevoz putnika na odredište (stavak 6.); da u slučaju raskida ugovora iz stavka 6. toga članka putnik ima pravo na puni povrat svih plaćanja izvršenih za paket-aranžman, ali nema pravo na dodatnu odštetu (stavak 7.); da je organizator dužan putniku vratiti sva plaćanja izvršena u korist putnika umanjena za primjerenu naknadu za raskid ugovora, bez nepotrebnog odgađanja, a najkasnije u roku od 14 dana od raskida ugovora o putovanju u paket-aranžmanu (stavak 8.).

S obzirom da je pandemija bolesti COVID-19 specifična situacija, kod koje nije riječ o izvanrednim okolnostima samo u jednoj destinaciji, već o globalnom problemu koji je doveo do cijelog niza otkazivanja putovanja, kako bi se osigurala u dogledno vrijeme likvidnost turističkih agencija, ali i zaštitila prava putnika, donesen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu (Narodne novine, broj 42/20). Navedenim izmjenama Zakona dodan je članak 38.a, kojim je uređeno pravo na raskid ugovora i izdavanje vaučera u uvjetima posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti Covid-19. Tako je propisano je da iznimno od članka 37. stavaka 6. i 7. i članka 38. stavaka 2. i 3. Zakona o pružanju usluga u turizmu, uslijed posebnih okolnosti za neizvršene ugovore o putovanju u paket aranžmanu koji su se trebali izvršiti nakon 1. ožujka 2020. godine, putnik ima pravo na raskid ugovora o putovanju u paket aranžmanu po isteku 180 dana od dana prestanka posebnih okolnosti, a organizatori putovanja za iste putnicima izdaju vaučer. Ukoliko se putnik odluči za povrat sredstava organizator mora izvršiti povrat uplaćenih sredstva u roku od 14 dana po isteku 180 dana od prestanka posebnih okolnosti. Vaučer izdan za neizvršeni ugovor o putovanju u paket aranžmanu pokriven je već ugovorenom jamčevinom za slučaj nesolventnosti i na njemu moraju biti navedeni podaci o jamčevini iz članka 50. stavka 5. toga Zakona, a ministar se ovlašćuje da pravilnikom uredi način korištenja vaučera.

Člankom 7. točkom 24. navedenog Zakona posebne okolnosti su definirane kao događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu.

S obzirom da se navedene odredbe članka 38.a cit. Zakona odnose na posebne okolnosti uzrokovane epidemijom bolesti COVID-19, a epidemija bolesti COVID-19 proglašena je Odlukom Ministarstva zdravstva o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 na području čitave Republike Hrvatske od 11. ožujka 2020. godine, smatramo da će prestanak posebnih okolnosti biti dan proglašenja prestanka epidemije u Republici Hrvatskoj. Pravilnik o načinu korištenja vaučera za neizvršene ugovore o putovanju u paket-aranžmanu (Narodne novine, broj 60/20) možete pronaći na sljedećoj poveznici.

U slučaju promjene destinacije ugovorenog paket aranžmana primjenjivale bi se odredbe članka 36. toga Zakona koje se odnose na izmjenu ostalih uvjeta ugovora o putovanju u paket aranžmanu. Navedenim člankom propisano je da prije početka paket-aranžmana organizator ne smije jednostrano izmijeniti uvjete ugovora o putovanju u paket-aranžmanu, osim cijene u skladu s člankom 35. toga Zakona, osim ako je takvo pravo predviđeno ugovorom, ako je izmjena beznačajna i ako na jasan, razumljiv i lako uočljiv način na trajnom nosaču podataka obavijesti putnika o izmjeni (stavak 1.); ako je organizator prije početka paket aranžmana prisiljen znatno izmijeniti bilo koje od glavnih obilježja usluga putovanja ili ne može ispuniti ugovorene posebne zahtjeve putnika ili predloži povećanje cijene
za više od 8% putnik može u razumnom roku koji odredi organizator: 1) prihvatiti predloženu izmjenu ili 2) raskinuti ugovor bez plaćanja naknade za raskid ugovora (stavak 2.); ako putnik u slučaju iz stavka 2. toga članka raskine ugovor o putovanju u paket- aranžmanu, putnik može prihvatiti zamjenski paketaranžman, po mogućnosti jednake ili više kvalitete, ako mu ga organizator ponudi (stavak 3.); organizator je dužan bez nepotrebnog odgađanja na jasan, razumljiv i lako uočljiv način na trajnom nosaču podataka putnika obavijestiti o: a) predloženim izmjenama iz stavka 2. toga članka i, prema potrebi, u skladu sa stavkom 5. toga članka, o njihovu utjecaju na cijenu paket-aranžmana, b) razumnom roku u kojem putnik mora organizatora obavijestiti o svojoj odluci u skladu sa stavkom 2. toga članka, c) posljedicama u slučaju da putnik ne odgovori u roku iz točke b) toga stavka i d) ponuđenom zamjenskom paket-aranžmanu i njegovoj cijeni, kad je to primjenjivo (stavak 4.); ponuda povećanja cijene paket-aranžmana nije moguća kasnije od 20 dana prije početka putovanja, a ponuda izmjene ostalih uvjeta ugovora nije moguća nakon početka putovanja (stavak 5.); ako putnik u roku iz stavka 4. točke b) toga članka ne obavijesti organizatora o svojoj odluci, istekom toga roka ugovor se smatra raskinutim (stavak 6.); ako izmjene ugovora o putovanju u paket-aranžmanu iz stavka 2. toga članaka ili zamjenskom paket-aranžmanu iz stavka 3. toga članaka imaju za posljedicu paket-aranžman niže kvalitete ili cijene, putnik ima pravo na primjereno sniženje cijene (stavak 7.); ako putnik, u skladu sa stavkom 2. točkom b) toga članka, raskine ugovor o putovanju u paket-aranžmanu, a ne prihvati zamjenski paket-aranžman, organizator je dužan bez nepotrebnog odgađanja, a najkasnije u roku od 14 dana od raskida ugovora, vratiti sva plaćanja izvršena u korist putnika te mu nadoknaditi štetu odgovarajućom primjenom odredbi članaka 44. – 47. toga Zakona (stavak 8.). Slijedom navedenoga, a u vezi s mogućnošću povrata uplaćenog iznosa u slučaju raskida ugovora putovanju u paket aranžmanu, smatramo da, ukoliko bi vrijeme izvršavanja predmetnog paket aranžmana bilo obuhvaćeno razdobljem trajanja posebnih okolnosti, to jest od 1. ožujka 2020. do donošenja odluke Ministarstva zdravstva o prestanku epidemije, turistička agencija bi putniku mogla izdati vaučer.

Na temelju navedenog vaučera putnik bi imao pravo na kasnije putovanje kod istog organizatora ili, po isteku roka od 180 dana od prestanka posebnih okolnosti, povrat uplaćenog novca
u cijelosti u roku 14 dana.

Prestanak posebnih okolnosti u Republici Hrvatskoj nastupit će kada bude donesena odluka o prestanku epidemije bolesti Covid-19, te će putnik moći raskinuti ugovor sukladno članku 37. cit. Zakona. U tom slučaju prilikom raskida ugovora o putovanju u paket aranžmanu organizator može tražiti plaćanje primjerene naknade za raskid ugovora, a koju može opravdati, osim u slučaju, ako na odredištu i dalje traju izvanredne okolnosti, uključujući mjere izolacije u cilju suzbijanja epidemije (tzv. „lockdown“), putnik bi tada imao pravo na povrat uplaćenog iznosa u cijelosti, bez naknade za raskid ugovora. Ukoliko organizator i putnik umjesto raskida ugovora dogovore zamjensko putovanje niže kvalitete ili cijene, putnik ima pravo na primjereno sniženje cijene, a uplaćena akontacija (iznos) za prethodnu destinaciju treba se uračunati u cijenu zamjenskog paket-aranžmana. Skrećemo pozornost da je jamčevina osiguranje putniku samo za slučaj nesolventnosti agencije, to jest ukoliko ona bude nesposobna za pravodobno plaćanje dospjelih obveza u iznosu i u roku dospijeća ili je u stečaju, te bi putnik tek u takvim slučajevima mogao tražiti povrat novca od osiguravajućeg društva odnosno banke.

U slučaju eventualnog spora vezanog uz navedeni paket aranžman putniku preostaje mogućnost sudske zaštite ili podnošenje prijedloga za rješavanje spora pred notificiranim tijelom za alternativno rješavanje potrošačkih sporova.

9. Kada će stići suglasnosti za zapošljavanje informatičara za nova radna mjesta u osnovnoj školi?

Zahtjevi za povećanje opsega poslova vezano uz nastavu Informatike rješavaju se te je većina istih riješena ako su dostavljeni podatci o broju učenika koji će u istu biti uključeni i to po razredima ili odgojno-obrazovnim skupina te preslike rješenja o tjednom zaduženju postojećih učitelja informatike za šk. god. 2019./2020.

10. Učenici predmetne nastave ne bi smjeli mijenjati učionice. Znači li to da informatiku učitelji drže u matičnoj učionici ?

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Slijedom navedeno propisano je da svaki razredni odjel boravi u jednoj prostoriji (učenici ne mijenjaju učionicu niti u predmetnoj nastavi).

Izdvojeni članak
call centar, ilustracija: Petr Macháček za Unsplash

Ministarstvo pokrenulo pozivni centar: Poznato kako do informacija o povratku u školu

11. Organizacija nastave izvannastavne aktivnosti, dodatna i dopunska nastava

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Navedene mjere obuhvaćaju: ulaz u ustanovu, propisani razmak, obvezu izvođenja odgojnoobrazovnoga rada unutar jednog razrednog odjela, mjere vezano uz čišćenje, pranje ruku i dezinfekciju.

Izrijekom je nadvedeno: ‘Koliko god je to moguće, neophodno je smanjiti fizički kontakt (bliski kontakt):

– djece/učenika i odgojitelja/učitelja/nastavnika iz jedne odgojno-obrazovne skupine/razrednog odjela
s djecom/učenicima i odgojiteljima/nastavnicima drugih skupina/razrednih odjela
– roditelja djece/učenika i djelatnika ustanove – kod putovanja u/iz ustanove
– prilikom ulaska i izlaska iz ustanove
– tijekom cjelokupnog boravka u ustanovi.

Svaka odgojno-obrazovna skupina/razredni odjel boravi u jednoj prostoriji (učenici ne mijenjaju učionicu niti u predmetnoj nastavi). Nadalje, preporučuje se u svakoj pojedinoj ustanovi kada je god to nužno i moguće kako bi se osigurala što veća socijalna distanca sljedeće:

– izbjegavati fizički kontakt djece i učenika iz različitih odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela u dječjim vrtićima pri izvođenju kraćih programa s djecom predškolske dobi te u školama tijekom izvođenja izborne nastave, nastave stranih jezika, fakultativne nastave, dodatne i dopunske nastave, programa produženog boravka, programa produženog stručnog postupka, nastave jezika i kulture nacionalnih manjina po Modelu C, pripremne i dopunske nastave hrvatskoga jezika za djecu koja ne znaju ili nedovoljno znaju hrvatski jezik i slično.’

Dakle, u vrijeme epidemije, izvođenje dodatne i dopunske nastave moguće je organizirati samo za učenike jednoga razreda s tim da npr. nastava jednoga tjedna izvodi za učenike jednoga razrednog odjela i to u razredu u kojem učenici pohađaju i redovitu nastavu ili ju je moguće održavati na daljinu. Pri tome valja voditi računa o mogućnostima sudjelovanja u nastavi na daljinu učenika koji su uključeni u jedan od navedenih programa. S obzirom da su u izvannastavne aktivnosti uključeni učenici različitih razrednih odjela, tijekom epidemije istu u skladu s Uputama nije moguće izvoditi. Iznimno, ako su u dodatnu, dopunsku nastavu ili INA uključeni isključivo učenici istoga razreda, učitelj ih može izvoditi, uz pridržavanje propisanih epidemioloških mjera.

Ističemo, da su posebne mjere propisane vezano uz nastavu Tjelesne i zdravstvene kulture prema kojima je djecu i učenike potrebno je poticati na bavljenje športom zbog očuvanja dobrobiti i vlastitog zdravlja, a nastava tjelesne i zdravstvene kulture treba se održavati koliko god je moguće na otvorenom. Ne preporučuju se športske igre te se u epidemiološkom smislu na zatvorenom primjenjuju Preporuke za treninge i športsko-rekreativne aktivnosti u zatvorenim športskim objektima.

12. Ukoliko škola ima školski vrt i dovoljno veliko dvorište i vanjsko školsko igralište, je li i tada učenici moraju biti u učionicama tijekom velikog odmora?

Da, ukoliko je moguće organizirati nemiješanje različitih odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela prilikom ulaska i izlaska iz škole. No, nije preporučljivo da učenici tijekom odmora izlaze izvan prostora škole ukoliko bi se pritom susretali. Svaki kontakt učenika različitih razrednih odjela utječe na povećanje rizika. U slučaju da će učenici različitih razreda biti međusobno udaljeni i da će s njima biti učitelj, moguć je boravak učenika u školskom vrtu ili na drugim vanjskim prostorima.

13. Može li se izborna nastava stranog jezika u situaciji kad imamo grupu iz dva razredna odjela (npr. 5.a i 5.b) organizirati na taj način da jedan tjedan u blok satu idu učenici 5. a, a drugi tjedan 5. b Na taj način bi održali 35 sati za svaki razred što bi bilo 70 sveukupno. To bi se moglo organizirati kod manjih skupina.

Naravno da može ukoliko takav oblik organizacije nastave neće zahtijevati dodatno zapošljavanje niti rad nastavnika iznad norme. Bolje je istovremeno održavati s jednim RO nastavu u školi, a s drugim jedan od oblika nastave na daljinu na daljinu.

14. Može li se informatika održavati u učionicama informatike i za razrednu i za predmetnu nastavu?

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Navedene mjere obuhvaćaju: ulaz u ustanovu, propisani razmak, obvezu izvođenja odgojnoobrazovnoga rada unutar jednog razrednog odjela, mjere vezano uz čišćenje, pranje ruku i dezinfekciju. Izrijekom je nadvedeno: ‘Koliko god je to moguće, neophodno je smanjiti fizički kontakt (bliski kontakt):

– djece/učenika i odgojitelja/učitelja/nastavnika iz jedne odgojno-obrazovne skupine/razrednog odjela
s djecom/učenicima i odgojiteljima/nastavnicima drugih skupina/razrednih odjela
– roditelja djece/učenika i djelatnika ustanove – kod putovanja u/iz ustanove
– prilikom ulaska i izlaska iz ustanove
– tijekom cjelokupnog boravka u ustanovi.’

Svaka odgojno-obrazovna skupina/razredni odjel trebala bi boraviti u jednoj prostoriji u istom danu(učenici ne mijenjaju učionicu niti u predmetnoj nastavi). Za predmetnu nastavu satove informatike moguće je organizirati na način da onaj dan u tjednu kada prema rasporedu određeni razredni odjel ima predviđenu informatiku boravi u učionici za informatiku i to na način da taj dan to razredno odjeljenje ima dvosat ili trosat informatike. I za razrednu nastavu moguće je organizirati nastavu po sličnom principu.

15. Mora li online nastava biti u realnom vremenu? Što s učenicima koji ne sudjeluju u online?

Ne mora. Odluku o obliku izvođenja nastave odredit će svaki nastavnik u skladu s preferencijama i okolnostima te uz potporu CARNET-a i materijala koji će biti ili su već osigurani i dostupni na službenim web stranicama Ministarstva i nadležnih agencija u sustavu.

16. Možemo li satove razrednog odjela provoditi online, jer time dobivamo uštedu na vremenu/rasporedu, budući da imamo dvije smjene ?

U skladu s Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu, pogotovo ukoliko se radi o najmlađim uzrastima kod kojih su moguća određena odstupanja u provedbi uslijed specifičnosti i potreba pojedinih odgojno-obrazovnih procesa, njege djeteta te razvojnih značajki pojedinih dobi. Upravo najmlađim uzrastima će za sudjelovanje u nastavi na daljinu sasvim sigurno biti potrebna pomoć roditelja. Ušteda vremena nije razlog da se nastava održava na daljinu.

17. Ako odgojno-obrazovnu skupinu njemačkog jezika čine učenici 4 razredna odjela, učitelj bi samo s jednim odjelom tjedno radio uživo, a sa ostalima online. Hoće li mu se platiti dvostruki posao?

Neće. U jednom tjednu radit će nastavu u učionici s učenicima jednog razrednog odjela, idući tjedan s učenicima drugog, treći trećeg i četvrti četvrtog. Učenici koji neće pratiti nastavu u učionici radit će u nekom obliku nastave na daljinu u skladu s preferencijama nastavnika i drugim okolnostima. Nastava na daljinu bit će organizirana uz potporu CARNET-a i materijala koji će biti ili su već osigurani i dostupni. Nastava na daljinu može se izvoditi istovremeno za više razrednih odjela.

18. Moraju li učenici od 1. – 4- držati razmak u učionicama?

Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Učenici od I. do IV. razreda moraju održavati maksimalni mogući razmak u skladu s prostornim kapacitetima, no treba očekivati da će kod djece mlađe dobi (rana i predškolska dob i niži razredi osnovne škole) biti određenih odstupanja u provedbi uslijed specifičnosti i potreba pojedinih odgojnoobrazovnih procesa, njege djeteta te razvojnih značajki pojedinih dobi.

19. Budući da ne možemo nakon svakog sata dezinficirati dvoranu sa popratnim spravama i pomagalima, može li se uopće nastava TZK izvoditi u školskoj sportskoj dvorani?

Može. Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. U Uputama je izrijekom propisano: ‘Djecu i učenike potrebno je poticati na bavljenje športom zbog očuvanja dobrobiti i vlastitog zdravlja. Nastava tjelesne i zdravstvene kulture treba se održavati koliko god je moguće na otvorenom.

Ne preporučuju se športske igre te se u epidemiološkom smislu na zatvorenom primjenjuju Preporuke za treninge i športsko-rekreativne aktivnosti u zatvorenim športskim objektima. Vanjski prostor je podijeljen i njegova je upotreba vremenski podijeljena prema razrednim odjelima, odnosno odgojno-obrazovnim skupinama za učenike s teškoćama u razvoju. Razredni odjeli, odnosno odgojno-obrazovne skupine za učenike s teškoćama u razvoju ne smiju se spajati na nastavi tjelesne i zdravstvene kulture, niti u svlačionici, niti u dvorani.’

Izdvojeni članak

HZJZ objavio kako trebaju izgledati maske koje će nositi učenici

20. Nastavu TZK održavamo odvojeno za djevojčice i dječake, znači spajamo učenice iz dva razredna odjela. trebamo li sad raditi koedukaciju, dva programa za djevojčice i dječaka jednog razrednog odjela?

U Uputama je izrijekom propisano da nema spajanja učenika različitih razrednih odjela ni na predmetnoj nastavi te u skladu s tim niti na satovima TZK. Nastava Tjelesne zdravstvene kulture posebno je propisana te je navedeno: ‘Ustanove trebaju obratiti posebnu pozornost na fizičke aktivnosti djece/učenika. Djecu i učenike potrebno je poticati na bavljenje športom zbog očuvanja dobrobiti i vlastitog zdravlja. Nastava tjelesne i zdravstvene kulture treba se održavati koliko god je moguće na otvorenom.

Ne preporučuju se športske igre te se u epidemiološkom smislu na zatvorenom primjenjuju Preporuke za treninge i športsko-rekreativne aktivnosti u zatvorenim športskim objektima. Vanjski prostor je podijeljen i njegova je upotreba vremenski podijeljena prema razrednim odjelima, odnosno odgojno-obrazovnim skupinama za učenike s teškoćama u razvoju.

21. Da li je u ovim uvjetima rada neophodno uvesti informatiku u niže razrede?

Nije. Izborna nastava informatike za učenike od I. do IV. razreda može se izvoditi u skladu s Odlukom o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Informatike za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj (Narodne novine, broj 22/2018). U skladu s odredbama Zakona o odgoju i obrazovanju o uključivanju djeteta u svaki izborni program odlučuje roditelj.

22. Kako će se održavati nastava informatike?

Nastava informatike izvodit će su u skladu s Odlukom o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Informatike za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj (Narodne novine, broj 22/2018). U skladu s odredbama Zakona o odgoju i obrazovanju o uključivanju djeteta u svaki izborni program odlučuje roditelj te Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu.

23. Kako organizirati nastavu u kombiniranim razrednim odjelima s obzirom na preporuke za razrednu nastavu, konkretno kombinacija 3. i 4. razred, 16 učenika. Nemamo dovoljno veliku učionicu kako bismo odvojili 11 učenika 3. i 5 učenika 4. razreda da svaki razred ima svoj prostor u učionici i mir za samostalni rad i da ujedno poštujemo propisani razmak. I što ćemo s produženim boravkom u školama?  Tu se ne mogu poštovati mjehurići i balončići, a mnogi roditelji ovise o tom obliku rada. Svjesni smo da financiranje produženog boravka nije u ingerenciji Ministarstva, no voljeli bismo konkretnu uputu tko odlučuje o načinu rada istog u vrijeme ovih mjera – lokalna uprava, osnivač, lokalni Stožeri civilne zaštite, Ministarstvo?

Kombinirani razredni odjel je onaj u kojem se učenici ne mijenjaju te jedan kombinirani razredni odjel može biti u jednoj učionici. Vezano uz mogućnost povećanja broja odgojno-obrazovnih skupina produženoga boravka potrebno je obratiti se osnivaču i jedinici lokalne samouprave ako sudjeluje u sufinanciranju ili financiranju zaposlenika. U svakom slučaju preporuka je da se produženi boravak organizira za 1. i 2. razred, a za više razrede u skladu s mogućnostima osnivača.

24. Kada će OŠ dobiti suglasnosti ministarstva na formiranje razrednih odjela?

Većina suglasnosti koje su zaprimljene već su proslijeđene školama. Neke zahtjeve zaprimili smo kasnije i oni su u postupnu rješavanja najkasnije do ponedjeljka 31. 8. 2020.

25. Koje su preporuke za održavanje izvannastavnih aktivnosti koje pretpostavljaju veći broj djece iz različitih razreda kao npr. školski zbor?

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Navedene mjere obuhvaćaju: ulaz u ustanovu, propisani razmak, obvezu izvođenja odgojnoobrazovnoga rada unutar jednog razrednog odjela, mjere vezano uz čišćenje, pranje ruku i dezinfekciju. Izrijekom je nadvedeno: „Koliko god je to moguće, neophodno je smanjiti fizički kontakt (bliski kontakt):

– djece/učenika i odgojitelja/učitelja/nastavnika iz jedne odgojno-obrazovne skupine/razrednog odjela s djecom/učenicima i odgojiteljima/nastavnicima drugih skupina/razrednih odjela…
– tijekom cjelokupnog boravka u ustanovi.

Svaki razredni odjel boravi u jednoj prostoriji (učenici ne mijenjaju učionicu niti u predmetnoj nastavi). Nadalje, preporučuje se u svakoj pojedinoj ustanovi kada je god to nužno i moguće kako bi se osigurala što veća socijalna distanca sljedeće: izbjegavati fizički kontakt djece i učenika iz različitih odgojnoobrazovnih skupina/razrednih odjela u dječjim vrtićima pri izvođenju kraćih programa s djecom predškolske dobi te u školama tijekom izvođenja izborne nastave, nastave stranih jezika, fakultativne nastave, dodatne i dopunske nastave, programa produženog boravka, programa produženog stručnog postupka, nastave jezika i kulture nacionalnih manjina po Modelu C, pripremne i dopunske nastave hrvatskoga jezika za djecu koja ne znaju ili nedovoljno znaju hrvatski jezik i slično. Dakle, u vrijeme epidemije, izvođenje izvannastavnih aktivnosti moguće je organizirati isključivo za učenike jednog razrednog odjela.

26. Organizacija maturalnih putovanja

Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je nove preporuke ‘Mogućnosti izvođenja višednevne izvanučioničke nastave vezano uz pandemiju COVID-19’ koje su dostavljene svim osnovnoškolskim i srednjoškolskim ustanovama, a dostupne su i na poveznici.

U preporukama je jasno navedeno da se način boravka i međusobni kontakti djece pri višednevnoj izvanučioničkoj nastavi smatra vrlo rizičnom aktivnošću u smislu mogućnosti širenja COVID-19 infekcije. S obzirom na to da uvijek postoji povećani epidemiološki rizik za djecu, mlade i odrasle u slučaju odlaska na višednevnu izvanučioničku nastavu te uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju, preporučuje se odgoditi višednevnu izvanučioničku nastavu do daljnjega, odnosno do poboljšanja epidemiološke situacije. Naime, prema mišljenju HZJZ-a, za izvođenje višednevne izvanučioničke nastave ‘ne mogu se propisati mjere koje bi učinile rizik prihvatljivo niskim’. Ukoliko
ipak organizator odluči provesti izvanučioničku nastavu, ista se može realizirati samo u skladu s preporukama koje je naveo HZJZ, pri čemu svi moraju biti svjesni rizika koji i dalje postoji. Također je potrebno pridržavati se svih važećih protuepidemijskih mjera i odluka Stožera civilne zaštite.

Slijedom navedenoga, izvanučionička nastava za učenike ne može se organizirati bez pratnje učenika od strane nastavnika školske ustanove. Ravnatelj je stručni i poslovni voditelj školske ustanove u čijoj nadležnosti je osigurati pratnju učenicima u skladu s propisima te brinuti o sigurnosti te o pravima i interesima učenika i radnika školske ustanove, uključujući i za vrijeme trajanja izvanučioničke nastave.

Izdvojeni članak

U još jednoj županiji skraćuje se nastavni sat, a za učenike i nastavnike nabavlja se 40 tisuća maski

27. U uputama je rečeno da samo rizični učitelji razredne nastave mogu nositi maske u razredu. Živim u kućanstvu sa suprugom koji je teški srčani bolesnik, imam li i ja pravo na nastavi nositi zaštitnu masku? Mislim da je nemoguće, kao što u objavljenim uputama piše, kada dođem kući izbjegavati kontakt s njima i održavati stalnu socijalnu distancu, pogotovo što smo svjesni da će takovo stanje najvjerojatnije potrajati cijelu školsku godinu i da ću ja, ako budem izložena zarazi, to vjerojatno prenijeti i njima. Nemoguće je u tako dugom vremenskom periodu izbjegavati svoje ukućane, to je jasno. Stoga, molim Vas, smijem li ja i učitelji poput mene na nastavi nositi masku… ili vizir koji je proziran?

Imate pravo nositi masku. U skladu s Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., za svaku izrazito vulnerabilnu osobu (djelatnik i dijete/učenik) ili osobu koja dijeli kućanstvo s izrazito vulnerabilnom osobom, potrebno je pojedinačno razmotriti situaciju uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju. Odluku o tome donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite kao i o
eventualnim drugim posebnim mjerama zaštite poput nošenja maske i sl. (pedijatar, liječnik obiteljske medicine, te za učenike kod izostanaka duljih od mjesec dana liječnik školske medicine). U kućanstvu u odnosu na vulnerabilnog člana preporučuje se izbjegavati bliski kontakt, nositi masku kada je primjereno i provoditi druge preventivne mjere. Popis izrazito vulnerabilnih skupina bolesti i zdravstvenih stanja i uvjeti za njihov boravak u školi sukladan je pravilima liječničke struke. Uputama nije propisana zabrana nošenja maske rizičnim osobama. Predlažemo Vam da se vezano uz vašu situaciju obratite liječniku primarne zdravstvene zaštite.

29. Htio bih postaviti dva kratka pitanja u svezi organizacije nastave od 5. do 8. razreda: Je li definitivno da razredni odjeli moraju biti u matičnim učionicama a učitelji da kruže, tj. nema kabinetske nastave. Ako je tako htio bih znati kako organizirati nastavu informatike ako se ne može u inf. učionici (gdje su računala, ekrani…)

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Svaki razredni odjel boravi u jednoj prostoriji (učenici ne mijenjaju učionicu niti u predmetnoj nastavi). Dakle, predmetni učitelj dolazi u učionicu u kojoj učenici tijekom cijeloga dana imaju nastavu. Za predmetnu nastavu satove informatike moguće je organizirati na način da onaj dan u tjednu kada prema rasporedu određeni razredni odjel ima predviđenu informatiku boravi u učionici za informatiku i to na način da taj dan to razredno odjeljenje ima dvosat ili trosat informatike.

30. Kako organizirati izborni predmet kojeg pohađaju učenici iz nekoliko razrednih odjeljenja? Samo a učenike iz istog razreda zajedno?

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Svaki razredni odjel boravi u jednoj prostoriji (učenici ne mijenjaju učionicu niti u predmetnoj nastavi).

Nadalje, preporučuje se u svakoj pojedinoj ustanovi kada je god to nužno i moguće kako bi se osigurala
što veća socijalna distanca sljedeće: ‘izbjegavati fizički kontakt djece i učenika iz različitih odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela u dječjim vrtićima pri izvođenju kraćih programa s djecom predškolske dobi te u školama tijekom izvođenja izborne nastave, nastave stranih jezika, fakultativne nastave, dodatne i dopunske nastave, programa produženog boravka, programa produženog stručnog postupka, nastave jezika i kulture nacionalnih manjina po Modelu C, pripremne i dopunske nastave hrvatskoga jezika za djecu koja ne znaju ili nedovoljno znaju hrvatski jezik i slično.

Dakle, u vrijeme epidemije, izvođenje izborne nastave moguće je organizirati isključivo za učenike jednog razrednog odjela ili na način da jedan dio učenika prati nastavu u školi, a drugi na daljinu.

31. Dobila sam suglasnost za izbornu nastavu informatike u razrednoj nastavi, ali samo 4 sata, a imam 4 odijeljenja, od 1. do 4. razreda. Miješanje učenika razrednih odjeljenja neće ići. Kako organizirati izbornu nastavu? Hoću li dobiti suglasnost za još 4 sata?

U vrijeme epidemije izvođenje izborne nastave moguće je organizirati isključivo za učenike jednog razrednog odjela ili na način da jedan dio učenika prati nastavu u školi, a drugi na daljinu. U skladu s propisima, i sukladno broju učenika, izborna nastava može se izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama. S obzirom na epidemiološku situaciju, povećanje sati moguće je zatražiti samo na određeno vrijeme i to ako je za jednu skupinu predviđeno više od 10 učenika.

32. Dvoranu škole koriste gradski klubovi i udruge nakon nastave u večernjim satima. Je li to dozvoljeno ili to treba privremeno zabraniti?

U skladu s Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Nadalje, sukladno Uputama, neophodno je osigurati protok/dolazak što manjeg broja osoba, kako na ulazu u ustanovu, tako i u unutarnjim prostorima ustanove.

Ističemo, kako su posebno propisane i mjere vezano uz dostavu za potrebe ustanove koju preuzimaju nadležni radnici ustanove na vanjskim vratima, a ulaz je dozvoljen iznimno serviserima i ostalim službama čije usluge su neophodne (što uključuje dosljednu provedbu preventivnih i protuepidemijskih mjera poput provjere vode za ljudsku potrošnju, zdravstvene ispravnosti hrane i sl.) uz obveznu mjeru dezinfekcije ruku i po potrebi nošenja zaštitne maske i zamjenske obuće ili jednokratnih nazuvaka.

Slijedom navedenoga, Uputama nije predviđeno korištenje školskog prostora u druge svrhe osim za potrebe izvođenja odgojno-obrazovnoga rada.

33. Mogućnost organiziranja i pohađanje nastave na daljinu za dijete/učenika koji boluje od kronične bolesti.

Hrvatski zavod za javno zdravstvo i Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavili su dokument Uputa za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID – 19 vezano uz rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u šk. godini 2020./2021. Naime, na stranici 6. Uputa za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID – 19 vezano uz rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u šk. godini 2020./2021., u odjeljku pod nazivom Djelatnici i učenici s kroničnim bolestima navodi se sadržaj: „ za svaku izrazito vulnerabilnu (osjetljivu) osobu (djelatnik i dijete/učenik) ili osobu koja dijeli kućanstvo s izrazito vulnerabilnom osobom,
potrebno je pojedinačno razmotriti situaciju uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju, a da odluku o tome donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite kao i o eventualnim drugim posebnim mjerama zaštite poput nošenja maske i sl. (pedijatar, liječnik obiteljske medicine, te za učenike kod izostanaka duljih od mjesec dana liječnik školske medicine) te da se u kućanstvima u odnosu na vulnerabilnog člana preporuča izbjegavati bliski kontakt, nositi masku kada je primjereno i provoditi
druge preventivne mjere, te da je popis izrazito vulnerabilnih skupina bolesti i zdravstvenih stanja za njihov boravak u školi sukladan pravilima liječničke struke“.

U istom dokumentu Uputa (str. 5.), pod odjeljkom Organizacija prostora, nalaze se preporučene značajke prostorija u kojoj se navodi da „odgojno-obrazovana skupina djece jednog razrednog odjela te prostorija treba biti što veće površine i visine, prozračna i osunčana“.

Sukladno svemu tome, uvjereni smo da će ravnatelj škole u novonastalim okolnostima organizirati nastavu za učenike ovog odjela u primjerenim uvjetima. U slučaju bilo kakvih nedoumica upućujemo da se obratite svome liječniku primarne zdravstvene zaštite.

Izdvojeni članak

I treća županija zatražila skraćivanje nastavnog sata: Nabavit će i maske za učenike

34. Moje pitanje je, trebamo li ili ne trebamo provesti testiranje djelatnika odgojno-obrazovne ustanove sukladno navedenim uputama?

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. nije propisana obveza testiranja za odgojnoobrazovne radnike nakon povratka s godišnjeg odmora.

Vezano uz PRIORITETE ZA TESTIRANJE NA SARS-CoV-2 objedinjene revidirane preporuke o prioritetima za testiranje na SARS-CoV-2, postupanju s kontaktima, završetku izolacije i samoizolacije od 21. kolovoza 2020. godine, koji su dostupni na poveznici.

35. Hoće li biti online škole tj. Škola na trećem? Nadam se online školi i razgovoru između vas i ministarstva rada – da obavežete poslodavce da tko god može da pusti ljude da rade od kuće, kako roditelji ne bi bili prisiljeni zbog posla “tjerati” djecu u školu. Bar dok brojke ne svedemo na psihološki prihvatljivih deset dnevno.

Ministarstvo priprema video materijale koji će biti emitirani na različitim kanalima u skladu s epidemiološkom situacijom. Što se tiče odluke o radu od kuće za zaposlenike gospodarskih subjekata, ona nije u našoj nadležnosti te o njoj odlučuje svaki poslodavac u skladu s preporukama Stožera civilne zaštite i vlastite poslovne politike.

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021., sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. Navedene mjere obuhvaćaju: ulaz u ustanovu, propisani razmak, obvezu izvođenja odgojno-obrazovnoga rada unutar jednog razrednog odjela, mjere vezano uz čišćenje, pranje ruku i dezinfekciju.

Izrijekom je nadvedeno: „Koliko god je to moguće, neophodno je smanjiti fizički kontakt (bliski kontakt):

– djece/učenika i odgojitelja/učitelja/nastavnika iz jedne odgojno-obrazovne skupine/razrednog odjela
s djecom/učenicima i odgojiteljima/nastavnicima drugih skupina/razrednih odjela
– roditelja djece/učenika i djelatnika ustanove – kod putovanja u/iz ustanove
– prilikom ulaska i izlaska iz ustanove
– tijekom cjelokupnog boravka u ustanovi.

Svaka odgojno-obrazovna skupina/razredni odjel boravi u jednoj prostoriji (učenici ne mijenjaju učionicu niti u predmetnoj nastavi).

Nadalje, preporučuje se u svakoj pojedinoj ustanovi kada je god to nužno i moguće kako bi se osigurala što veća socijalna distanca sljedeće: izbjegavati fizički kontakt djece i učenika iz različitih odgojnoobrazovnih skupina/razrednih odjela u dječjim vrtićima pri izvođenju kraćih programa s djecom predškolske dobi te u školama tijekom izvođenja izborne nastave, nastave stranih jezika, fakultativne nastave, dodatne i dopunske nastave, programa produženog boravka, programa produženog stručnog postupka, nastave jezika i kulture nacionalnih manjina po Modelu C, pripremne i dopunske nastave hrvatskoga jezika za djecu koja ne znaju ili nedovoljno znaju hrvatski jezik i slično.

Ističemo kako su Uputama propisane i mjere vezano uza izrazito vulnerabilnu osobu (djelatnik i dijete/učenik) ili osobu koja dijeli kućanstvo s izrazito vulnerabilnom osobom, potrebno je pojedinačno razmotriti situaciju uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju. Odluku o tome donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite kao i o eventualnim drugim posebnim mjerama zaštite poput nošenja maske i sl. (pedijatar, liječnik obiteljske medicine, te za učenike kod izostanaka duljih od mjesec dana liječnik školske medicine). U kućanstvu u odnosu na vulnerabilnog člana preporučuje se izbjegavati bliski kontakt, nositi masku kada je primjereno i provoditi druge preventivne mjere. Popis izrazito vulnerabilnih skupina bolesti i zdravstvenih stanja i uvjeti za njihov boravak u školi sukladan je pravilima liječničke struke.

Stoga, ako ste Vi i suprug izrazito vulnerabilne osobe, molimo Vas da se obratite svom liječnik obiteljske medicine. U slučaju potrebe, ali i u skladu s brojem učenika u razrednim odjelima od V. do VIII. razreda moguće je organizirati nastavu na drugačiji način, a jedan od njih je i kombinacija nastave u školi i nastave na daljinu. Međutim, u skladu s preporukama psihologa i pedagoga, za djecu je odlazak u školu od iznimne važnosti te samo izvođenje nastave na daljinu nije predviđeno na način da roditelj odabire jednu od mogućnosti (nastavu u školi ili na daljinu).

36. Molim Vas informaciju može li moje dijete odustati od izbornog predmeta odabranog u lipnju. Naime, moja djevojčica kreće u 4. razred OŠ i u lipnju je odabrala informatiku kao izborni predmet. U našoj školi se nastava informatike odvija s djecom iz tri paralelna razreda što znači da će biti online. Ona se s tim predmetom prvi put susreće ove godine i smatram da će nam biti teško pratiti nastavu na način.

Člankom 27. stavcima 5,6. i 7. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi propisan je način uključivanja i prestanka pohađanja izborne nastave. Iz odredaba je razvidno kako roditelj ima pravo odlučivanja o uključivanju svoga djeteta u izbornu
nastavu te da u slučaju dugotrajnih zdravstvenih teškoća djeteta ili zbog drugih opravdanih razloga može podnijeti pisani zahtjev za prestanak pohađanja izbornog predmeta i tijekom nastavne godine.

Slijedom navedenoga, a s obzirom na trenutačnu situaciju uzrokovanu epidemijom COVID-19, mišljenja smo da bi škola trebala voditi računa i o zahtjevima roditelja djece koji su o odlučivanju svoga djeteta morali odlučiti u lipnju ne znajući kako će se izborna nastava moći realizirati.

Slijedom navedenoga, molimo Vas da se vezano uz Vaš zahtjev obratite ravnatelju/ici škole koju Vaše dijete pohađa. U nastavku su prethodno navedene odredbe Zakona.

(5) Predmeti koji se izvode izborno obvezni su tijekom cijele školske godine za sve učenike koji se za njih opredijele. Učenik bira izborni predmet ili izborne predmete pri upisu u prvi razred ili najkasnije do 30. lipnja tekuće godine za iduću školsku godinu. Za uključivanje učenika u izbornu nastavu potrebna je pisana suglasnost roditelja.

(6) Učenik može prestati pohađati nastavu izbornog predmeta nakon pisanog zahtjeva roditelja učenika koji se mora dostaviti učiteljskom/nastavničkom vijeću nakon završetka nastavne godine, a najkasnije do 30. lipnja tekuće godine za sljedeću školsku godinu. Učenik srednje škole izborni predmet koji je prestao pohađati mora zamijeniti drugim izbornim predmetom.

(7) Iznimno od stavka 5. ovoga članka, roditelj djeteta osnovne škole u slučaju dugotrajnih zdravstvenih teškoća djeteta ili zbog drugih opravdanih razloga može podnijeti pisani zahtjev za prestanak pohađanja izbornog predmeta i tijekom nastavne godine.

37. Srednjoškolac sam, u školu putujem autobusom pa me zanima kakve će se mjere provoditi u javnom prijevozu budući da nas puno putuje i teško je održati distancu samo ako ne sjedimo odvojeni.

U javnom prijevozu učenici se trebaju pridržavati mjera propisanih za javni prijevoz (nošenje maske u javnom prijevozu i održavanje fizičke distance) koje se mogu pronaći na poveznici.

Isto tako, u Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. navedeno je da, ako je moguće potrebno je organizirati nastavu na način da sva djeca/učenici ne dolaze u isto vrijeme u školu niti u isto vrijeme napuštaju školu, kako bi se rasteretio javni prijevoz te kako bi učenici putovali u javnom prijevozu u vrijeme manjih gužvi. Kod organiziranog prijevoza neophodno je pridržavati se propisanih uputa za javni prijevoz te koliko je moguće grupirati učenike prema razrednim odjelima/odgojno-obrazovnim skupinama.

Izdvojeni članak

Grad Zagreb o produženom boravku: Imat ćemo čak više razreda

38. Smije li se, zbog nedostatka prostora uz poštivanje propisanih mjera, nastava organizirati na način da nastavni predmeti, koji uključuju teorijski i praktični dio (vježbe) budu podijeljeni tako da se teorijski dio nastave održava u školi, a vježbe (u vidu projektnih zadataka ili slično, već prema kurikulumu pojedinoga predmeta) online?

O tome odlučuje ravnatelj škole koji je stručni i poslovni voditelj školske ustanove i u čijoj je nadležnosti uskladiti nastavni proces s propisima iz sustava strukovnog obrazovanja te s Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. koje su dostupne na poveznici.

39. Kakve su preporuke za održavanje sastanaka (sjednica, stručnih aktiva itd.) između ravnatelja i djelatnika.

Glavna poruka uputa koje je donio HZJZ jest smanjiti fizički (bliski) kontakt između svih sudionika u odgojno-obrazovnom procesu: učenika; učenika i nastavnika; svih djelatnika u školi; nastavnika i roditelja; te općenito tijekom cjelokupnog boravka u ustanovi. Svakako je preporučljivo da se održava socijalna distanca, osim u iznimnim slučajevima u kojima je onda obvezno nošenje zaštitnih maski uz preporučeni razmak ne manji od 1m između osoba. Ističemo da je potrebno izbjegavati okupljanja većeg broja radnika te sve što je moguće organizirati u elektroničkom obliku ili na daljinu, preporučamo da se tako i organizira.

40. Postoji li mogućnost da se uputi zahtjev za online nastavom s obzirom na zdravstveno stanje ukućana i ako da, na koju adresu?

Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je 24. kolovoza 2020. godine Upute za sprječavanje i suzbijanje epidemije Covid-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. Sve su mjere propisane na način da se djeci i mladima s maksimalnom mogućom sigurnošću osigura nastava u ustanovama, a ne na daljinu. U spomenutim uputama se navodi: ,,Rad u dječjem vrtiću i školi (dalje u tekstu: ustanova) u sadašnjim epidemiološkim uvjetima, uz poštovanje ovih uputa, smatra se jednako sigurnim za djecu/učenike i zaposlenike kao i rad od kuće, odnosno ostanak kod kuće kada nisu na snazi mjere potpunog zatvaranja.

Za svaku izrazito vulnerabilnu osobu (djelatnik i dijete/učenik) ili osobu koja dijeli kućanstvo s izrazito vulnerabilnom osobom, potrebno je pojedinačno razmotriti situaciju uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju. Odluku o tome donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite kao i o eventualnim drugim posebnim mjerama zaštite poput nošenja maske i sl. (pedijatar, liječnik obiteljske medicine, te za učenike kod izostanaka duljih od mjesec dana liječnik školske medicine). U kućanstvu u odnosu na vulnerabilnog člana preporučuje se izbjegavati bliski kontakt, nositi masku kada je primjereno i provoditi druge preventivne mjere. Popis izrazito vulnerabilnih skupina bolesti i zdravstvenih stanja i uvjeti za njihov boravak u školi sukladan je pravilima liječničke struke.“

U slučaju bilo kakvih nedoumica upućujemo da se obratite svome liječniku primarne zdravstvene zaštite. Napominjemo da će se navedene Upute i mjere prilagođavati aktualnoj epidemiološkoj situaciji, kao i svim novim preporukama relevantnih institucija, posebno Svjetske zdravstvene organizacije. Ljubazno Vas pozivamo da pratite novosti na stranicama Ministarstva znanosti i obrazovanja.

41. Školu smo opremili garderobnim ormarićima za svakog učenika. Mogu li učenici zadužiti te ormariće i u njima držati likovne mape, kutije za fiziku i tehničku kulturu kako bi se izbjeglo prenošenje tog pribora iz zajedničkog prostora u kojem inače čuvamo mape i kutije?

Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je 24. kolovoza 2020. Upute za sprječavanje i suzbijanje epidemije covid-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. u kojima je propisano da je rad ustanove neophodno organizirati na način da se osigura koliko je moguće socijalno distanciranje (fizički razmak).
Vezano za zajedničke prostorije preporučuje se:

– prolazak skratiti na minimum
– da u vremenu prolaska učenika i učitelja iz jednog razrednoga odjela tim prostorijama, drugi odjeli ne prolaze
– da učenici prilikom prolaska nepotrebno ne dodiruju površine ili predmete
– da učenici prolaze po najkraćoj mogućoj unaprijed utvrđenoj/označenoj ruti kretanja (primjerice od ulaza do sobe/učionice, pri čemu je potrebno unaprijed utvrditi/označiti rutu kretanja)
– ako je moguće kroz hodnike organizirati kretanje u jednom smjeru ili označiti put kretanja

Uz istovremeno poštivanje svih propisanih mjera, možete zadužiti učenike za ormariće u kojima će držati potreban pribor uz održavanje fizičkog razmaka unutar zajedničkih prostorija. Napominjemo da će se navedene Upute i mjere prilagođavati aktualnoj epidemiološkoj situaciji, kao i svim novim preporukama relevantnih institucija, posebno Svjetske zdravstvene organizacije.

42. Moraju li učenici krenuti u škole ukoliko su jako rizična skupina?

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. propisane su i mjere i postupanja vezano uz djelatnike s kroničnim bolestima. Ukratko, svaki učenik mora dobiti odluku liječnik školske medicine za izostanak dulji od mjesec dana vezano uz mogućnosti rada/sudjelovanja u nastavi.

Slijedom navedenoga, molimo Vas da se obratite nadležnom liječniku. U nastavku je dio teksta koji se odnosi na ovu skupinu.

Za svaku izrazito vulnerabilnu osobu (djelatnik i dijete/učenik) ili osobu koja dijeli kućanstvo s izrazito vulnerabilnom osobom, potrebno je pojedinačno razmotriti situaciju uzimajući u obzir aktualnu epidemiološku situaciju. Odluku o tome donosi liječnik primarne zdravstvene zaštite kao i o eventualnim drugim posebnim mjerama zaštite poput nošenja maske i sl. (pedijatar, liječnik obiteljske medicine, te za učenike kod izostanaka duljih od mjesec dana liječnik školske medicine). U kućanstvu u odnosu na vulnerabilnog člana preporučuje se izbjegavati bliski kontakt, nositi masku kada je primjereno i provoditi druge preventivne mjere. Popis izrazito vulnerabilnih skupina bolesti i zdravstvenih stanja i uvjeti za njihov boravak u školi sukladan je pravilima liječničke struke.

Izdvojeni članak
studenti sjede u dvorani i slušaju predavanje

Rektori nam odgovaraju na pitanje – što će biti s nastavom na fakultetima?

43. Molim vas pojašnjenje za slučajeve pojave korone za učenike nižih razreda koji ne mogu sami biti kod kuće niti samostalno pratiti online nastavu, kako su takvi slučajevi riješeni za zaposlene roditelje/skrbnike.

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. propisane su mjere i postupanja vezana uz pojavu sumnje na koronavirus. Kod pojave znakova bolesti dijete/učenik ili djelatnik ostaje kod kuće, i postupa u skladu s uputama javlja se najprije telefonom izabranom liječniku obiteljske medicine, odnosno pedijatru koji odlučuje o daljnjim postupcima. O navedenom roditelj ili djelatnik telefonom obavještava ustanovu. Ako se znakovi bolesti jave tijekom boravka u ustanovi, odmah treba pozvati roditelja te dijete/učenika izolirati
u prikladnoj prostoriji do dolaska roditelja.

Napominjemo da će se navedene Upute i mjere prilagođavati aktualnoj epidemiološkoj situaciji, kao i svim novim preporukama relevantnih institucija, posebno Svjetske zdravstvene organizacije.

44. Može li se produženi stručni postupak u Osnovnoj školi Poliklinike SUVAG održati na način da se djeca s teškoćama u razvoju iz pojedinih razrednih odjeljenja ( 1. – 4. razredi) spajaju. Radi se oukupno malom broju učenika – 36 učenika u 3 skupine PSP-a, svaka ima 12 učenika iz različitih razrednih odjeljenja. Razredi su mali i ne možemo održati propisanu distancu. Roditelji su negodovali na prijedlog da učenike PSP-a podijelimo na skupine po modelu da jedna skupina jedan tjedan dolaze na nastavu, a ostali su na on-line nastavi na daljinu jer to roditeljima ne rješava problem vezan za radno vrijeme na poslu i čuvanje djece. Praćenje mjera iz Uputa znaci značilo bi značajno povećanje broja djelatnika. Isti problem se javlja s spajanjem razreda u vrijeme održavanje nastave vjeronauka i informatike. Radi se o spajanju relativno malog broja učenika s teškoćama u razvoju – rastavljanje tih skupina nas dovodi pred povećanje satnice učitelja i pred teškoće s pronalaženjem adekvatnog prostora. Osnovna škola Poliklinike SUVAG ima razredna odjeljenja s prosječno 8 učenika oštećena sluha i/ili govora i sve spojene skupine ne prelaze 12 učenika.

Savjetujemo da u suradnji s osnivačem osigurate sve potrebne preduvjete uvažavajući preporuke navedene u Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID – 19 vezano uz rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u šk. godini 2020./2021. te organizirate nastavu na način za koji imate uvjete, a koja omogućava zaštitu zdravlja učenika s teškoćama u razvoju. Napominjemo da je o organizaciji nastave na način predložen u Uputama Škola dužna detaljno upoznati roditelje učenika s teškoćama u razvoju.

45. Kako se misli organizirati smještaj u đačkim domovima budući da u jednom domu živi cca 140 učenika, a sobe su uglavnom 4 – krevetne, a ima ih i 6- krevetnih, a tek manji broj je 3 – krevetan ili 2- krevetan. Koje je mjere ministarstvo propisalo s ciljem suzbijanja infekcije korona virusom? Hoće li domovi moći pružiti smještaj svoj djeci, ako se npr. odluče za manji broj učenika u sobama?

Budući da su učenički domovi smještali učenike srednjih škola tijekom svibnja, lipnja i srpnja zbog održavanja državne mature, završnih i ostalih ispita te stručne prakse, učenički domovi pridržavaju se i nadalje Uputa za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 u učeničkim domovima koje možete pronaći na poveznici. Napominjemo da su učenički domovi dužni organizirati rad u skladu s ovim uputama i pridržavati se svih važećih protuepidemijskih mjera i odluka Stožera civilne zaštite.

46. S obzirom na obvezu škola da ne dolazi do miješanja učenika iz različitih razrednih odjeljenja, znači li to da se sportske aktivnosti (ples/odbojka/gimnastika-održavanje u zatvorenom prostoru) gdje su u istom timu djeca ne samo iz različitih odjeljenja svoje škole nego i drugih škola istog grada ne smiju održavati?

U Uputama za sprječavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 vezano za rad predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021. jasno je navedeno da je neophodno smanjiti fizički kontakt učenika i učitelja jednog razrednog odjela s drugim učenicima, kao i da se preporuča izbjegavati fizički kontakt djece i učenika iz različitih odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela u školama tijekom izvođenja izborne nastave, nastave stranih jezika, fakultativne nastave, dodatne i
dopunske nastave i slično. Što se tiče rada u školama, neophodno je smanjiti fizički kontakt djece i učenika iz različitih odgojno-obrazovnih skupina/razrednih odjela.

Za sve druge aktivnosti izvan školskih ustanova, preporuke i tumačenja može dati HZJZ.

47. U školama se mogu provoditi tri modela nastave – A, B i C. Što podrazumijeva svaki od tih modela?

48. Tko odlučuje koji će se od tri modela nastavre primjenjivati u školi?

Vlada Republike Hrvatske odlukom aktivira sve modele, a o primjeni pojedinog modela (A, B i C) odlučuje škola u suradnji s osnivačem i nadležnim lokalnim stožerom.

Koji će od modela i u kojem trenutku biti primijenjen uvelike ovisi i o zdravstvenim preporukama koje se odnose na epidemiološku situaciju u Hrvatskoj na nacionalnoj i lokalnoj razini na početku školske godine ili u bilo koje vrijeme tijekom školske godine.

U slučaju pogoršanja ili poboljšanja epidemiološke situacije na lokalnoj razini, o zatvaranju/otvaranju odgojno-obrazovne skupine ili razrednog odjela u pojedinoj školi ili pak određene škole u županiji odluku donosi ravnatelj ustanove u suradnji s osnivačem i nadležnim lokalnim stožerom o čemu ravnatelj istoga dana izvješćuje Ministarstvo. U slučaju povoljne epidemiološke situacije nadležni lokalni stožer, na prijedlog škole i uz
suglasnost osnivača, može odlučiti da se za pojedinu školu navedeni oblici nastave ne moraju
provoditi.

49. Smije li se, u školama koje za to imaju mogućnosti, organizirati nastava na otvorenome?

Za lijepoga vremena, odgojno-obrazovni rad moguće je izvoditi i na otvorenom (terase ispred odgojno-obrazovne skupine/učionice; učionice na otvorenom, ali uz izbjegavanje kontakata djece/učenika dviju odgojno-obrazovnih
skupina/razrednih odjela.

Moguće je i korištenje dječjih igrališta, ali samo uz uvažavanje Preporuka o načinu stavljanja u  funkciju dječjih igrališta te načinu bavljenja rekreativnim sportom na otvorenom za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID-19.

50. Kako će izgledati nastava Tjelesne i zdravstvene kulture?

Prema uputi Ministarstva, nasatva tjelesne i zdravstvene kulture koja se dok god je to moguće izvodi na otvorenom, a
kada se koristi sportska dvorana, ista se tijekom jednog nastavnog sata ili blok-sata može koristiti samo za jedan razredni odjel nakon čega je potrebno čišćenje dvorane, svlačionica i sanitarnog prostora. Sukladno Uputama ne preporučuju se športske igre te se u epidemiološkom smislu na zatvorenom primjenjuju Preporuke za treninge i športsko-rekreativne aktivnosti u zatvorenim športskim objektima.

51. Kako će u novoj školskoj godini izgledati prehrana pod velikim odmorom?

Prehrana se može organizirati u sobi/razredu ili u blagovaonici na način propisan Uputama pri čemu djecu/učenike u blagovaonicu vodi odgojitelj/učitelj koji je s učenicima prije toga imao nastavu. Ukoliko se prehrana organizira u blagovaonici nužno je izraditi raspored boravka u blagovaonici pri čemu se vodi računa o dobi djeteta i vremenu ulaska učenika u školu, a moguće je i postavljanje pregrada na stolovima na način propisan Uputama.

Između djece/učenika obvezan je razmak, a ovisno o veličini blagovaonice, vrijeme za užinu i/ili ručak djece/učenika može biti u različito vrijeme. Blagovaonicu je između ulazaka dviju skupina djece/učenika potrebno očistiti (stolove).

U slučaju potreba izvođenja nastave na daljinu, odnosno izostanka djece/učenika u vrtiću/školi, potrebno je uzeti obzir u smanjenje količine pripremane hrane. Preporučuje se osnivačima da unaprijed upoznaju roditelje s plaćanjem prehrane u vrijeme izbivanja djeteta/učenika. Naime, neki osnivači zahtijevali su od roditelja plaćanje prehrane ili dijela prehrane u vrijeme dok djeca nisu bila u dječjem vrtiću te je Ministarstvo zaprimilo više primjedaba i dopisa u kojima se tražila pomoć Ministarstva u rješavanju problema.

52. Smiju li se na prvi dan škole organizirati priredbe za učenike prvih razreda?

Uobičajeno je da se za učenike I. razreda organiziraju priredbe te da s djecom dolaze njihovi roditelji. Zbog epidemije COVID-19 ne preporučuje se održavanje priredaba, ali je moguće planirati zajednički dolazak učenika i jednog roditelja u školu radi upoznavanja djece i roditelja s učiteljem i to za svaki razredni odjel u posebnoj prostoriji ili na otvorenom.

Ako će jedan roditelj doći s djetetom, i ako će s djetetom ulaziti u učionicu, trebalo bi za to planirati posebno vrijeme, kada u školi nema ostalih učenika i uz pridržavanje svih epidemioloških mjera. U skladu s Uputama roditelji se u prostoru škole ne bi trebali zadržati dulje od 15 minuta. S obzirom da će učenicima biti podijeljeni i udžbenici, potrebno je razraditi protokol i način preuzimanje istih od strane roditelja djeteta.

Učitelji prvi dan mogu iskoristiti i za održavanje roditeljskog sastanka, tj. davanje uputa vezanih za organizaciju rada, upoznavanje djece i roditelja s Uputama i ovim preporukama te dogovoriti mogućnosti međusobne komunikacije na daljinu jer se ne preporučuje ulazak roditelja u škole. Ako postoje mogućnosti, sastanak se može održati na otvorenom prostoru ili dogovoriti održavanje online sastanka ili pomoću drugih dostupnih komunikacijskih kanala, ali samo ako svi roditelji za to imaju mogućnost. Ni na koji način ne preporučuje se komunikacija koja će na bilo koji način određene roditelje i djecu staviti u nepovoljniji položaj.

53. Kako će biti organiziran prvi dan škole za učenike viših razreda osnovne i učenike srednjih škola?

Prije 7. rujna 2020., odnosno prvoga dana nastavne godine, učenici trebaju biti obaviješteni o vremenu dolaska u školu te pridržavanja svih uputa kao i o učionici u kojoj će se za njih izvoditi nastava.

Upute koje su propisane vezano uz prijevoz, ulaz/izlaz kao i sve druge, primjenjuju se od prvoga dana. S obzirom da će učenicima biti podijeljeni i udžbenici, potrebno je razraditi protoko preuzimanje istih.

Trajanje nastave prvoga dana moguće je prilagoditi specifičnostima prostora i broja učenika, a poželjno je da s učenicima bude samo razrednik, a ne i drugi učitelji/nastavnici. Škola može prvoga dana planirati i izvođenje nastave što ovisi o odluci svake škole. Sve učenike razrednici su dužni upoznati s pravilima i obvezama, rizicima i uputama kojih se moraju pridržavati vodeći pri tom računa o dobi učenika kao i njihovim specifičnostima, osobito ako se radi o učenicima s teškoćama u razvoju.