Bizarno i neutemeljeno postroženje zakona, maknut će veliki broj biciklista iz prometa

U Hrvatskom saboru su prije nepunih tri tjedna (27. listopada) izlglasane izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje se primarno provode radi usklađenja s direktivama EU, ali u kojima se našla i jedna izolirana mjera, koja postrožuje uvjete za sudjelovanje biciklista u prometu. Naime, prema ovim izmjenama biciklisti noću ili po danu u slučaju smanjene vidljivosti, osim bijelog prednjeg i crvenog zadnjeg, moraju po novome obvezno nositi reflektirajuću odjeću ili druge reflektirajuće oznake prilikom vožnje bicikla na svim cestama! Propisana kazna za nepoštivanje ove odredbe je 300 kuna.

foto: Ivan Božić|srednja.hr

‘Druga reflektirajuća oznaka’ značila bi da biciklisti mogu, osim posebnom biciklističkom odjećom, biti označeni i nekom drugom oznakom, materijom ili samoljepljivom trakicom koja reflektira svjetlo, a koja ih čini uočljivijima na cesti.

Ovo bi moglo smanjiti atraktivnost bicikliranja, a dokazi koji potkrjepljuju novu mjeru ne postoje

Ispred Filozofskog fakulteta/ foto: Ivan Božić|srednja.hr
Biciklisti pažnja! Ako od sutra ne učinite ovo, čeka vas kazna od 300 kuna

– Slažemo se kako je uočljivost biciklista na cestama iznimno važna, no europska i svjetska iskustva pokazala su da predložena mjera nošenja reflektirajuće odjeće smanjuje atraktivnost, praktičnost i pristupačnost korištenja bicikla u funkciji lokalnog prijevoznog sredstva, što umanjuje i poništava brojne pozitivne učinke koje popularizacija vožnje bicikla ima u zajednici, na svojim stranicama ističu iz Sindikata biciklista.

Iz ove udruge napominju da su njihovi članovi Sekcije za infrastrukturu bili aktivno uključeni u javno savjetovanje i raspravu o prijedlozima zakona, zajedno s drugim organizacijama kojima je biciklistički promet u fokusu interesa, međutim da prijedlog izmjene članka 113. Zakona o sigurnosti prometa na cestama u zakonskom prijedlogu nije obrazložen, niti je bio prethodno najavljen i ponuđen na razmatranje među temama u ranijem savjetovanju o procjeni učinka propisa te je kao takav u konačnici i donesen.

– Smatramo važnim upozoriti na činjenicu kako postroženje obveze korištenja reflektirajuće odjeće u ovom slučaju nije utemeljeno na dokazima koji bi upućivali da već postojeće zakonske obveze o korištenju biciklističkih svjetala i reflektirajuće odjeće ili prsluka na javnim cestama nisu dovoljne. Naime, činjenica je da policija ne prikuplja podatke o korištenju biciklističkih svjetala, kao ni o korištenju reflektirajuće odjeće, čak ni kao podatak u izvještajima o prometnim nesrećama u kojima sudjeluju bicikli, obrazlažu iz Sindikata biciklista činjenicu da je ova izmjena donesena bez ikakve istraživačke pozadine.

I mjere iz prethodnog Zakona su dovoljne, ali je mnoštvo nesavjesnih biciklista

Jedno prednje bijelo i jedno zadnje crveno svjetlo, već su učinkovite mjere za vidljivost biciklista u uvjetima smanjene vidljivosti, no iz Sindikata Biciklista upozoravaju da je razina korištenja svjetala izrazito niska.

– Na to ukazuju podaci do kojih je udruga “Sindikat biciklista” došla terenskim praćenjem osvjetljenosti vozača bicikala tijekom protekle tri godine. Prema tim podacima, otprilike polovica vozača bicikala na području Zagreba ne koristi baš nikakva svjetla u večernjim i noćnim satima, a manje od 40% ih koristi oba zakonski propisana svjetla: prednje bijelo i stražnje crveno, upozoravaju iz spomenute udruge i na nesavjesnost vozača bicikala u prometu.

[INTERVJU] Osebujni profesor Pero i u 58. godini odbiciklira ture duge više stotine kilometara

Na kraju svoje analize, iz Sindikata biciklista apeliraju na Ministarstvo unutarnjih poslova da odbaci ovu odredbu.

– Apeliramo da se MUP prilikom donošenja sve strožih zakonskih obveza oslanja na provjerljive podatke te da pažljivo odvagne prijedlog mjera cjelovitoj javnoj raspravi. Smatramo da postojeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama obiluje manjkavostima, propustima i neujednačenostima odredbi koje uređuju biciklistički promet te smo sigurni kako postoji niz važnijih odredbi koje treba mijenjati u stručnoj raspravi s ciljem smanjenja pravne i fizičke nesigurnosti vozača bicikala u prometu. Vjerujemo u donošenje zakona temeljeno na argumentima i dokazima te shodno tome predlažemo da se ova izmjena zakona što prije ukloni iz aktualnog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a da se veća pozornost posveti provedbi već postojećih zakona te akcijama i inicijativama koje za cilj imaju povećanje korištenja svjetala kod biciklista, zaključuju u apelu.

Odgovori