Pretraga

U ovom gradu javni prijevoz je besplatan, što u proračun donosi milijune eura

A- A+

Vjerovali ili ne, u Europi postoji grad u kojemu su ljudi vrlo zadovoljni javnim prijevozom, a buniti se nemaju zašto jer je potpuno besplatan. Prvi glavni grad neke od država članica Europske unije koji je uveo besplatni javni prijevoz bio je Tallinn još 2013. godine. Grad zbog ovakvog modela nema gubitaka, već zbog prijevoza profitira punih 20 milijuna eura godišnje.

Screenshot: YouTube

Dva eura, dakle petnaestak kuna, svake dvije godine građani s prebivalištem u glavnom gradu Estonije, Tallinnu, moraju izdvojiti za tzv. zelenu karticu, koju mogu koristiti za neograničen broj putovanja. Usporedbe radi, u Londonu prijevozna karta košta 200, a u Kopenhagenu 160 funti mjesečno. Opći mjesečni pokaz za grad Zagreb iznosi 360 kuna mjesečno.

Izdvojeni članak

Student na Erasmusu u Estoniji: Pokaz u Tallinnu besplatan, a menze ne postoje

Profit od 20 milijuna godišnje

Mnogi se pitaju kako grad na ovaj način ne stvara gubitke, već uspijeva ostvariti, po pisanju Guardiana, čak 20 milijuna eura godišnje.

Javni se prijevoz financira djelomično od poreza građana koji imaju prijavljeno prebivalište u Tallinnu, a broj prijavljenih stanovnika je oko 10 tisuća godišnje otkada je besplatan prijevoz uveden. Usporedbe radi prije uvođenja ovakvog modela, godišnje je prebivalište u tom gradu prijavljivalo oko 6 tisuća stanovnika.

Više prijavljenih stanovnika, znači i više novca u proračunu grada, što bi značilo da se putem poreza, proračun ‘podebljao’ za čak nekoliko milijuna eura. Osim toga, prijevoz je besplatan jedino za stanovnike Tallinna, tako da ostali posjetitelji grada plaćaju punu cijenu prijevozne karte od 2 eura po vožnji, što je osim poreza, dodatan način zarade.

Izdvojeni članak

Studentski pokaz u Zagrebu među jeftinijima, ali kazne za vožnju bez karte najviše

Smanjilo se korištenje osobnih automobila

Dodatna pogodnost besplatnog javnog prijevoza je i neposredna briga o očuvanju okoliša. Otkada je model besplatnog javnog prijevoza uveden, korištenje istog povećalo se je za čak 6 posto u prvoj godini. istovremeno, korištenje osobnih automobila smanjilo se za 5 posto.

Besplatan prijevoz bila je jedna od sedam mjera kojom se pokušala poboljšati kvaliteta istoga. I tallinnska Uprava u svome je naumu uspjela. U studenom godine kada je i ovaj model financiranja prijevoza uveden, provedena je anketa koja je pokazala kako su se kvaliteta prijevoza kao i usluga znatno poboljšale.