Pretraga

Preko 50 učenika jedne škole potpisalo pismo kojim traže ostavku ministrice Divjak: ‘Ne želimo da se matura provede’

A- A+

Nezadovoljstvo maturanata oko odluka vezanih uz državnu maturu, kao i izostanka cjelovitih informacija nadležnih tijela – ne jenjava. Proteklog tjedna na redakcijsku adresu dobili smo pismo učenika Davida Podhraškog iz Srednje škole Krapina, a naknadno je prikupio i potpise preko pedeset kolega koji ga podržavaju u zahtjevima. U pismu traže da se ukine državna matura u trenutnom obliku, odnosno da ona ne bude uvjet za upis studija, nego potvrda za gimnazijalce da su završili srednju školu. Stava su da su učenici strukovnih škola u nepovoljnijem položaju u odnosu na gimnazijalce, a istovremeno traže i ostavku ministrice obrazovanja, Blaženke Divjak. Pismo učenika Srednje škole Krapina u nastavku prenosimo u cijelosti, uz opasku da je poslano prošloga tjedna, a budući da se autor u njemu izjašnjavao u ime maturanata svoje škole, zamolili smo ga da dostavi i imena te prezimena učenika koji iza pisma stoje.

Blaženka Divjak; Screenshot: Facebook

24.4.2020. na Loomen stranici našeg razreda osvanuo je upitnik o maturi NCVVO-a. U dotičnom upitniku nalazila su se pitanja o maturi: kada i kako bi se ona trebala održavati, u kojem opsegu bi se trebala pisati i sl., te pitanja o našem psihičkom stanju u vezi s učenjem za maturu. Nakon što se nakon štrajka i mjesec dana online nastave napokon netko odlučio i nas učenike pitati za mišljenje o sustavu o kojem nam ovisi budućnost, većina nas je pohrlila riješiti upitnik, pogotovo zadnji dio u kojem nas se pita za komentar i prijedlog rješenja trenutne situacije. Par sati kasnije, u poslijepodnevnim satima, dobili smo obavijest od razrednika kako se zbog „zlouporabe upitnika“ isti ukida, a do tad dobiveni rezultati smatrat će se nevažećima.

Izdvojeni članak

Pismo maturantice iz BiH: Kako ćemo pisati državnu i maturirati u svojim školama ako moramo u karantenu na 14 dana?

Iako nisam siguran kako je moguće „zlouporabiti“ upitnik, moji kolege i ja još uvijek želimo da se naš glas čuje. Mi smo budućnost ove tonuće zemlje, i ako ne počnemo uzimati stvari u svoje ruke nećemo biti samo lišeni obrazovanja, već i naše budućnosti, ne samo mi kao pojedinci, već hrvatsko društvo kao cjelina. Ovo se tiče svih, ne samo učenika i profesora.

Tijekom štrajka prosvjetara, Ministarstvo obrazovanja je pokazalo inkompetenciju zbog koje smo izgubili mjesec dana nastave, a po povratku, nadoknade su bile odrađene tek na papiru. Time se opet pokazala (ne)briga svih uključenih za naše obrazovanje (svaka čast izuzecima). Nedugo potom nastupila je i ova nesretna pandemija. Profesori su se poprilično dobro snašli u online nastavi, ali i dalje stoji činjenica da gradivo obrađujemo sami kod kuće te da usvojenost ne može biti na istoj razini kao da je to obrađeno u školi. Ministarstvo obrazovanja opet pokazuje izuzetnu inkompetenciju: sredina je travnja, a maturanti još uvijek ne znaju hoće li i kada pisati državnu maturu, službene stranice relevantne za tu temu nisu ažurirane od veljače, ne zna se koji će se predmeti pisati na maturi niti se zna hoće li se uopće pisati izborni predmeti, opseg gradiva se također konstantno mijenja, ali samo usmeno- ispitni katalozi su još uvijek iz razdoblja prije pandemije. U svemu ovome, smatram da pandemija i mjere zaštite ne predstavljaju velik problem- ispiti se i dalje mogu održati u skladu s propisanim mjerama, ta ionako smo i prije većinu ispita pisali svaki u svojoj klupi s (barem) dva metra međusobnog razmaka.

Koja je svrha ovog pisma? Kao što je gore navedeno, želimo da nas se čuje. Želimo temeljite promjene u sustavu obrazovanja, jer je ova godina prijelomna i nikad se prije nije dogodilo toliko negativnih stvari koje bi utjecale na školstvo. Ponuđen nam je upitnik kao način da izrazimo svoja mišljenja i stavove, a onda je poništen pod isprikom „zlouporabe“. Kako želimo da se provede matura? Ne želimo da se matura provede. Želimo ukidanje mature zato što ju smatramo suvišnom i neadekvatnom za upis na fakultet. Državna matura može ostati u sustavu tek kao potvrda učenicima gimnazija o završenom srednjoškolskom obrazovanju. Učenici obrtničkih i strukovnih škola već imaju maturalne radove koje moraju izrađivati i pripremati tijekom cijele godine te koji iziskuju znanja stečena kroz tri ili četiri godine srednjoškolskog obrazovanja. Za one koji žele na fakultet, uz tu veliku obavezu, nameće se i obaveza učenja za Državnu maturu kako bi upisali željeni fakultet. Uz te dvije velike obaveze, nameće se zbog pandemije i obveza mnogo samostalnijeg svladavanja gradiva i mnogo češćih zadaća. Nakon svih ovih obaveza, spomenimo samo nakratko i financijsku nesigurnost koju su ograničenja i mjere protiv pandemije izazvale u mnogim kućanstvima. Nakon svega ovoga, kome od nas ne treba psihijatar? Šalu na stranu, matura nije dobro sredstvo za rangiranje kandidata kod upisa na fakultete.

Izdvojeni članak

[Glas maturantice] ‘Pri upisu za faks gledaju se ocjene, a ne sposobnost i nije u redu da su gimnazijalci zato u prednosti nad stukovnjacima’

Zašto? Državna matura je rađena po gimnazijskom programu, a očigledno je da ne dolaze svi kandidati za upis iz gimnazija. Kada je ministrica Divjak posjetila našu školu prošle godine, tadašnji ju je maturant (iz strukovnog smjera) pitao hoće li se što poduzeti po pitanju te nepravde. Odgovor ministrice je bio taj da učenici iz strukovnih i obrtničkih smjerova ne moraju na faks, oni mogu ići raditi odmah nakon srednje škole. Takav nas je odgovor ostavio ogorčenima u najmanju ruku. Zašto nas se kažnjava zbog toga što smo ranije u životu odlučili čime se želimo baviti? Sistem kakav je sada, gimnazijalce tjera na fakultet, a strukovnjake na burzu rada.

Želim također napomenuti da nemamo ništa protiv gimnazijalaca i između naših razreda nema rivalstva ni podcjenjivanja. U pitanju su jednostavno različiti programi, a matura po gimnazijskom programu je jednako apsurdna kao da se radi po programu nekog od pojedinih stručnih smjerova upravo zato što bismo svi trebali imati jednaku priliku za uspjeh, a to nije moguće ako svi slušamo različite programe kroz srednjoškolsko obrazovanje. Kao što je već prije navedeno, matura bi trebala služiti gimnazijalcima za ono čemu strukovnjacima služi maturalni rad. Kao potvrda o završenom srednjoškolskom obrazovanju.

Bodovi za upis na fakultet trebali bi se skupljati isključivo na temelju prijemnih ispita koje sastavljaju sami fakulteti. Na taj način će se najbolje vidjeti koji kandidati imaju adekvatno predznanje. Naravno, u obzir treba uzeti i relevantna natjecanja. Ako postoji potreba za još više bodova, mogu se uzeti u obzir završne ocjene razreda. Matura je za velik dio učenika suvišna, a pri upisu na fakultet se maturom šutke nekima daje prednost. Tražimo ukidanje državne mature u sadašnjem smislu i tražimo da se ona izjednači sa maturalnim radovima strukovnih smjerova. Tražimo pravedniji sustav upisa na fakultet za sve kandidate putem transparentnih prijemnih ispita. Tražimo da se daljnje promjene u sustavu obrazovanja donose na temelju dijaloga s učenicima i profesorima, jer o tom sustavu ovisi budućnost mladih (a time i države!), a taj sustav počiva na plećima profesora i ostalih suradnika u nastavi.

Za kraj, tražimo ostavku ministrice Divjak, zato što je svojima izjavama i radom pokazala da ne mari za učenike i obrazovanje koje primaju, da ne mari za transparentnost i pravednost sustava, te da uopće nije u doticaju s obrazovnim ustanovama, učenicima, studentima niti profesorima.

Svjesni smo da se ovakve drastične promjene ne mogu dogoditi preko noći, ali želimo ovim pismom potaknuti sve nadležne ustanove na dijalog s učenicima i reforme sustava. Za našu je generaciju vjerojatno već prekasno, ali se nadamo da nadolazećim generacijama možemo svojim glasom omogućiti pravedniju priliku za upis na fakultet. Vrijeme je za promjene sustava, i ovo je krajnje vrijeme za to. Ovim putem želimo da svi čuju što bismo rekli anonimno putem gore navedenog upitnika.

Potpisnici pisma u Srednjoj školi Krapina:

1. Karlo Batišta 4.BT Tehničar za mehatroniku
2. Jurica Brodar 4.BT Tehničar za mehatroniku
3. Karlo Cvrk 4.BT Tehničar za mehatroniku
4. Anđelko Dolovčak 4.BT Tehničar za mehatroniku
5. Željka Haldek 4.DT Komercijalist
6. Karlo Halužan 4.DT Komercijalist
7. Ivona Hrestak 4.DT Komercijalist
8. Ivana Hržica 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
9. Andrija Ilinić 4.BT Tehničar za mehatroniku
10. Leonardo Javorić 4.BT Tehničar za mehatroniku
11. Patrik Jazbec 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
12. Nikola Katalenić 4.BT Tehničar za mehatroniku
13. Ivan Klasić 4.DT Komercijalist
14. Ivana Klasić 4.DT Komercijalist
15. Jelena Klasić 4.DT Komercijalist
16. Karlo Košanski 4.BT Tehničar za mehatroniku
17. Lorena Kovačec 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
18. Dorian Kovačić 4.DT Komercijalist
19. Laura Kranjčec 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
20. Arijana Krizmanić 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
21. Nikolina Krošlin 4.DT Komercijalist
22. Filip Krsnik 4.BT Tehničar za mehatroniku
23. Leon Lojen 4.BT Tehničar za mehatroniku
24. Sandra Majsec 4.C Prirodoslovno-matematička gimnazija
25. Karla Martinić-Posavec 4.BT Tehničar za mehatroniku
26. Lorena Matejaš 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
27. Patrik Miklaužić 4.BT Tehničar za mehatroniku
28. Kristina Miljan 4.DT Komercijalist
29. Dario Mlakar 4.DT Komercijalist
30. Petra Mlakar 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
31. Martin Mlinarić 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
32. Luka Mrkus 4.DT Komercijalist
33. Danijel Mužar 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
34. Karolina Nežmah 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
35. Noa Nježić 4.DT Komercijalist
36. Daniel Pelin 4.DT Komercijalist
37. Karlo Petrinić 4.BT Tehničar za mehatroniku
38. Igor Plantosar 4.BT Tehničar za mehatroniku
39. Bruno Podgajski 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
40. David Podhraški 4.BT Tehničar za mehatroniku
41. Domagoj Posavec 4.BT Tehničar za mehatroniku
42. Zvonimir Presečki 4.DT Komercijalist
43. Lana Storjak 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
44. Jurica Šanjug 4.DT Komercijalist
45. Petar Šipek 4.BT Tehničar za mehatroniku
46. Petar Šoštarić 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
47. Gabrijel Škreblin 4.BT Tehničar za mehatroniku
48. Tomislav Štefanec 4.BT Tehničar za mehatroniku
49. Ella Štefanić 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
50. Gabriela Valjavec 4.DT
51. Tanja Valjavec 4.DT
52. Niko Vidović 4.DT
53. Valentino Vincelj 4.CT Hotelijersko-turistički tehničar
54. Luka Završki 4.BT Tehničar za mehatroniku