[Glas studentice] Želim da se promisli o neplaćanju ECTS-a prenesenih iz ovog semestra i još tri stvari

Osim u školama, online nastava izvodi se i na fakultetima, no ne svugdje jednako uspješno. Uostalom, postoje fakulteti i studiji na kojima studenti moraju proći kroz određene vježbe, pa je vrlo izgledno da će se za pojedine kolegije morati organizirati nadoknade, rečeno je tako jučer i sa Sveučilišta u Zagrebu. Za našu rubriku ‘Glas čitatelja’ pismo nam je ovoga puta poslala jedna studentica koja opisuje zašto online nastava ne može zamijeniti klasičnu nastavu na fakultetima, ali u pismu je ponudila i nekoliko prijedloga, poput reorganizacije sustava vrednovanja studenata, te mogućnosti da se ne naplaćuju nepoloženi ECTS-i u ljetnome semestru. Njeno pismo u nastavku prenosimo u cijelosti.

Nicole Honeywill, Unsplash

Zašto online nastava trenutno ne može biti izjednačena s uobičajenom nastavom na koju smo do sada navikli?

• Naši profesori nisu pripremljeni ni naviknuti na kontinuirano držanje isključivo online nastave. Njihov plan i program u velikoj mjeri obuhvaća i laboratorijske vježbe (pretežno neizvedive online), studentske projekte, usmeno ispitivanje, komunikaciju na nastavi i povratnu informaciju o znanju studenata, itd.

• Mi studenti se također moramo prilagoditi većinski samostalnom radu pri određenim aplikacijama i sustavima, a neki od nas ni nemaju uvjete. Ima studenata koji nemaju pristup osobnom računalu i/ili pristup internetu. Postoje slučajevi gdje studenti čak odrađuju zadatke preko pametnih telefona, jer im je novčani izdatak za kupnju računala prevelik.

• I profesori i studenti su prvenstveno građani naše države i s obzirom na trenutnu situaciju u kojoj se svi građani nalaze, prolaze kroz razdoblje velike promjene u svakodnevnici koja uzrokuje stres, nesigurnost, anksioznost i paniku. U najboljem slučaju, oni u svom okruženju imaju voditi brigu o sebi i/ili bližnjima koji su zdravi i sposobni, a što je tek s onima koji su oboljeli i/ili imaju oboljele bližnje? Intenzitet njihovog straha u budućnost je zasigurno jači. Među građanima također postoji veliki strah od nadolazeće ekonomske krize (upitna sigurnost radnog mjesta, mjesečnih prihoda, rast cijena…)

• Trenutno stanje je nepredvidivo i nitko od nadležnih ne može sa sigurnošću potvrditi do kad će potreba za online nastavom trajati. Lako je uvidjeti da profesori iščekuju konkretnije informacije „s vrha“ ali je isto tako i realno da ih ne mogu ni dobiti. Samim time su osuđeni na međusobno dogovaranje sustava rada ili čak samostalno planiranje sustava za vlastiti kolegij, smišljanje načina za provođenje ispitivanja znanja studenata i odrađivanje raznih praktičnih zadataka koje su studentima nužni, a za njih trebaju materijale i/ili prostor koji su samo dostupni na fakultetima.

Navedeni uvjeti u kojima se trenutno svi nalazimo nisu zasigurno jednaki uobičajenim uvjetima u kojima se održava nastava. Prilagodba ovakvoj situaciji još uvijek traje, a dogovorenog sustava rada nema. Time je narušen dosadašnji sustav vrednovanja uspjeha studenata. I profesori i studenti postaju „pokusni kunići“. Veći dio štete je možda već učinjen, a svi korisnici i sudionici postojećeg sustava akademskog obrazovanja trpe ili će pretrpjeti različite posljedice, u različitim okolnostima i različitog intenziteta.

Kao student/ica molim za promišljanje navedenih prijedloga:

• Reevaluacija i reorganizacija sustava vrednovanja uspjeha studenata na državnoj, sveučilišnoj razini i na razini samih kolegija.

• Osiguravanje provedbi kolokvija i/ili ispita po zakonu, s legitimnim dogovorom među kolegama pri sveučilištu, samom fakultetu i sa studentima u svrhu uspostave kvalitetnog i izvedivog sustava.

• Reevaluacija i reorganizacija sustava implementacije studentskog uspjeha (izražavan u ECTS bodovima) u sustav smještanja u studentske domove i druge nužne studentske potrebe.

• Studenti koji ne polože kolegije ljetnog semestra s prolaznom ocjenom, neće biti dužni plaćati izgubljene ECTS bodove, tj. te iste kolegije će slušati iduće akademske godine bez plaćanja istih.

Naime, u interesu je i studentima i sveučilištima da studenti uspješno savladaju gradivo uz što veću kvalitetu prolaznosti. Studenti kojima je uistinu važan rad, znanje i uspjeh će se potruditi bez obzira na situaciju. Ipak, neki će, ne nužno vlastitom krivicom i uz maksimalan trud, podleći težini situacije i vrlo lako moguće „pasti“ određen broj kolegija. Smatram da zbog novonastale situacije nije korektno potraživati iste izdatke za nepoložene kolegije ljetnog semestra kao i za one zimske koji su održani bez smetnji. Ovakve promjene traže diskusiju i konsenzus kroz više ustanova, sustava i organizacija te se ne može očekivati instantna odluka, ali ju je nužno pokušati donijeti na korist svim sudionicima i korisnicima akademskog obrazovanja naše države.


Sa svojim pismom možete nam se javiti preko naših društvenih mreža, Facebooka, Instagrama ili možete direktno na mail redakcija@srednja.hr poslati svoju priču. Rado ćemo ju pročitati i podijeliti s našim čitateljima!


Studenti, koliko ste zadovoljni redovitošću i načinom na koji vaši profesori izvode online nastavu?

One comment

  1. Dok su se osnovne i srednje škoke koliko toliko uspjele organizirati, fakulteti su “pali” na ispitu. Nastava je lose organizirana, tek tu i tamo koji profesor je stavio prezentaciju, neki se nisu uopce javili, pa se pitam imam li taj predmet uopće…a samo organizacijom koja nije komplicirana, moze se sve rjesiti bez problema….Kineziološki fakultet u Splitu već godinama ima mogućnost on line studiranja, polaganja kolokvija i ispita, radi sportaša koji su negdje po svijetu….i ne, nemojte misliti da ih se pušta tek tako, moraju imati znanja za proći ispit….Ako fakulteti ne znaju, neka preuzmu njihov model, ništa ovo nije novo, samo se radi o nedovoljnoj volji profesora i vijeća fakulteta….

Odgovori na Sanja Otkaži odgovor