Pretraga

Pitali smo stručnjake: Kako se treba ponašati na razgovoru za posao?

A- A+

U srednjoj školi mislili smo da nema gore od te jedne profesorice iz matematike koja daje najteže testove. Na fakultetu smo mislili kako nema gore od profesora koji drži na usmenom sat vremena. Onda je to sve prošlo, dobili smo diplomu i preživjeli, ali tada se pojavilo novo ‘nešto najgore’. Riječ je o razgovoru za posao.

Razgovor za posao novi je trenutak u životu i svojevrsni je ispit zrelosti. Hoću li ostaviti dobar dojam? Kako se trebam odjenuti? Što trebam reći o sebi? To su samo neka od pitanja koja nam svima prolaze kroz glavu ususret prvom razgovoru za posao s novim potencijalnim poslodavcem. U ovoj fazi života (pri kraju studija, po završetku studiju, u periodu između poslova) ovo je nova vrsta katastrofe koja se čini neizbježna. No, postoji nekoliko korisnih savjeta kojih se dobro pridržavati prilikom pripreme i samog razgovora za posao.

Da ne bismo srljali u maglu i dali krive savjete za ovaj iznimno važan razgovor, upitali smo stručnjake kojima je ovo svakodnevica, da s našim čitateljima podijele neke tajne. Razgovarali smo s Ivom Popović i Anđelom Šimunac iz Grupe Selectio te s Romeom Jerčićem iz tvrtke Develor. Naši sugovornici predavači su na programu Coca-Colina podrška mladima.

Završio sam faks, gdje sad?

Mnogim studentima najveći strah izaziva onaj trenutak kada dobiju diplomu u ruke i formalno izađu iz sustava obrazovanja, u kojem su proveli, u prosjeku, posljednjih 17 godina svog života. Činjenica da ste ‘odškolovali’ svoje i da je vrijeme za pravi posao može biti zastrašujuća, ali prema riječima naših sugovornika, ovo razdoblje nudi pregršt različitih prilika.

– Nakon što završite školu, imate fantastičan period od pet do osam godina da radite što želite. Nemojte robovati nekakvim navikama i nemojte tražiti odgovor na ono što roditelji žele od vas. Iskoristite taj period da uživate, testirate, ispitujete, rekao nam je Romeo, misleći pritom na pronalaženje samog sebe i usavršavanje vještina koje možda nemate.

Izdvojeni članak

Kako se piše motivacijsko pismo? Nekoliko savjeta koji će vas istaknuti

S njime se složila i Iva, koja savjetuje da se bacite u istraživanje, otkrijete u kojim tvrtkama biste htjeli raditi, pratite što rade na društvenim mrežama. Istovremeno, dobro je prepoznati na kojoj razini ste s vještinama potrebnim za rad u tim tvrtkama i krenuti na poboljšanju samog sebe.

Kao dobar način pronalaska posla koji bi vam najbolje odgovarao, Iva predlaže pisanje otvorenih molbi, budući da je poslodavcima to prvi korak kada kreću tražiti nove zaposlenike. Tako ćete si osigurati telefonski poziv čim se otvori nova pozicija u tvrtki u kojoj želite raditi, a uz to vas i poslodavac gleda kao na nekoga tko je zaista zainteresiran za rad baš u toj tvrtki.

OK! A gdje da tražim posao?

Savjet koji smo dobili jest da se ne ograničavamo na klasičnim oglasima za posao koje možemo pronaći na poslovnim portalima, nego da pratimo i društvene mreže, budući da se poslodavci u zadnje vrijeme sve češće tamo oglašavaju. Jedna od najvažnijih društvenih mreža za posao je LinkedIn, tako da svakako otvorite tamo profil i bacite se u ‘stalkanje’ pozicija. Naravno, u obzir dolaze i druge društvene mreže poput Facebooka i Instagrama.

Osim toga, Iva je savjetovala da izbjegavamo masovno prijavljivanje i javljanje na stotine oglasa odjednom, jer poslodavci uglavnom to i primijete i ne pokazuju veliki interes za takvim kandidatima. Svaka prijava za posao treba biti dobro promišljena i prilagođena za potencijalnog poslodavca.

Zvali su me na razgovor! Što sad?

Krenimo od osnova – što ponijeti i što odjenuti? Na razgovor za posao dobro je ponijeti dvije kopije životopisa, jednu koju možete vi koristiti kao svojevrsni šalabahter, a drugi za onoga tko će vas ispitivati, za slučaj da ta osoba ne ponese svoju kopiju. Ako se nalazite u nekom specifičnom području, kao što je grafički dizajn, preporučuje se i da ponesete portfolio svojih radova, kako biste jednostavno mogli pokazati što ste sve do sad radili.

Što se tiče odjeće, na vama je da osjetite u kakvo okruženje odlazite. Na primjer, ako odlazite na razgovor u neku banku, jasno vam je da se oblačite nešto ozbiljnije i uglađenije nego što biste se obukli za razgovor za sezonski posao konobara. Ono što su nam savjetovali jest da se pokušamo uklopiti u sliku poslodavca te da izbjegavamo doći na razgovor za posao u badiću.

A što ćemo s nezgodnim pitanjima?

Kako se razgovor za posao, zapravo, sastoji od ispitivanja i propitkivanja, trebate biti spremni i unaprijed pronaći odgovore na neka pitanja za koja možete biti sigurni da će vas pitati.

– Jedno od najčešće postavljenih pitanja na razgovorima za posao je ‘Koje su tvoje vrline i koje su tvoje mane?’ Ako nismo sigurni koje bi bile naše prednosti i nedostaci, uvijek možemo pitati naše kolege koji nam mogu objektivno reći u čemu smo stvarno dobri, a na čemu trebamo poraditi, rekla nam je Anđela. Istaknula je i kako trebamo izbjegavati generičke odgovore koje pronađemo na Internetu noć prije razgovora, već da budemo iskreni sa svojim manama, da pokažemo da smo svjesni nedostataka i da smo spremni raditi na poboljšanju istih.

Ponekad se na razgovoru za posao može dogoditi da ćete dobiti pitanje na koje nećete znati odgovor. Kako biste se izvukli iz potencijalno neugodne situacije, ono što možete napraviti jest postaviti protupitanje. Kako nam je Romeo otkrio, ovim potezom kupujete vrijeme koje vam treba da smislite odgovor, a potencijalno kroz odgovor ispitivača dobijete i odgovor na svoje pitanje.

Je li bolje da budem brutalno iskren ili da se pravim fin?

– Ono što je jako važno je da zaista budete autentični i iskreni, odnosno, da se predstavite poslodavcu onakvi kakvi zaista jeste. Na kraju krajeva, ako se prikažete kao netko tko jako voli komunicirati s kolegama, u nekom trenutku će kolege primijetiti da ne komunicirate s njima, ako niste zaista takvi. Tako da je važno prikazati se u najboljem svjetlu, u smislu prikazivanja svojih prednosti i vrlina, ali nemojte biti netko tko niste, rekla nam je Iva.

Izdvojeni članak

Soft skills: Što je to i kako poraditi na ovim prijeko potrebnim vještinama?

U današnje vrijeme bilo bi i pomalo blesavo lagati na razgovoru za posao, kada su sve informacije o nama lako provjerljive, zar ne? Naime, poslodavci ako se zainteresiraju za vas u smislu da vam ponude posao, prvo će provjeriti vaše preporuke i popričati s nekime tko ima iskustva rada s vama. Zbog toga je važno predstaviti se u pravom svjetlu i ne lagati o svojim postignućima i iskustvu kojeg imamo.

Što ako nemam ništa posebno za pokazati?

Svatko od nas ima nešto za pokazati, barem u smislu onoga što smo naučili u školi ili na faksu. No, postoje neke vještine koje možda nismo imali priliku učiti tijekom obrazovanja, a vrlo su tražene na razgovorima za posao. Riječ je o mekim vještinama, što mogu biti komunikacijske vještine, prezentacijske vještine, vještine pregovaranja i slično.

Kao što je rečeno i na početku, period pri kraju i nakon faksa najbolji je period za usavršavanje sebe, stoga je dobro poraditi upravo i na ovim vještinama. Ono s čime možete započeti je Coca-Cola, odnosno program Coca-Colina podrška mladima. To su besplatne radionice koje se održavaju kroz cijelu godinu diljem Hrvatske, a na kojima se radi na poboljšanju upravo tzv. životne vještina. Dva dana programa ispunjena su raznim predavanjima i radionicama, gdje imate priliku slušati stručnjake koji rado prenose svoje iskustvo, ali imate priliku upoznati i povezati se s mnoštvom mladih ljudi koji su u istoj poziciji kao i vi.

Na program se mogu prijaviti svi studenti i nezaposleni do 30. godina, a svi sudionici po završetku dobivaju potvrdu o sudjelovanju i završenoj obuci. Isto tako, životopisi svih sudionika ostaju u bazi Grupe Selectio. Sve termine radionica možete saznati na stranicama Coca-Cole HBC Hrvatska.

Ako vas zanima kako dobro napisati motivacijsko pismo, pogledajte ovdje.

_________________________________________________________________________________________

Tekst je nastao u suradnji native tima portala srednja.hr i Coca-Cola HBC