Pretraga

[FOTOGALERIJA] Likovnom umjetnošću mijenjamo svijet jer je obrazovanje na niskim granama

A- A+

Već 27. godinu zaredom, u Rijeci je održano likovno natjecanje u sklopu manifestacije LUMS, u kojemu su sudjelovala djeca i mladi svih uzrasta iz Primorsko-goranske županije.

Piše: Jelena Ratko

Manifestacijom „Likovnom umjetnošću mijenjamo svijet“ cilj je  prikazati najuspješnija postignuća učenika na području likovnog stvaralaštva i istaknuti važnost suvremenog pristupa u stjecanju likovnog obrazovanja.

U učionicama i prostranom dvorištu Škole za primijenjenu umjetnost u Rijeci, djeca i mladi proveli su subotnje prijepodne stvarajući radove na ovogodišnju temu „Put prema nebu“. Zadani motiv ove godine bile su riječke stepenice i stubišta. Svake se godine natjecanjem nastoji učenike osvijestiti o važnosti jednoga segmenta kulturne i povijesne baštine njihovog zavičaja.  Ove godine LUMS je bio posvećen arhitekturi grada Rijeke i okolice, kao važnom segmentu likovnosti.

Od 111 prijavljenih, u natjecanju je sudjelovalo tek devet učenika i učenica Škole za primijenjenu umjetnost. Iva Baotić i Ines Babić maturantice su u 4.a razredu ove škole, usmjerenja Grafički dizajn. Već četvrtu godinu zaredom natjecale su se u sklopu ove manifestacije te im se ovogodišnja tema svidjela puno više od prošlogodišnje, koja se ticala mostova u njihovom kraju. „Da nema profesora, pola mojih radova ne bi bilo gotovo“, rekla je Iva kada smo je pitali zašto ju je radionica privukla već četvrtu godinu zaredom.

Profesorica Laura Herceg, koja organizira manifestaciju, ističe kako je, osim devet njezinih učenika i učenica koji su sudjelovali u natjecanju ove godine, puno njih i asistiralo profesorima na radionicama za mlađe uzraste.

LUMS je počela organizirati prije 27 godina kao savjetnica pri Ministarstvu za likovnu kulturu i likovnu umjetnost. U početku je bio zamišljen za tri županije i bilo je više sudionika.

„Više smo bili prisutni u centru grada, djeca su oslikavala po trgovima i raznim punktovima po gradu, a sada smo se više fokusirali na školu. Prostor je prekrasan i okružje same škole je jako lijepo, mirnija je situacija nego u gradu. U gradu uvijek imate građanstvo koje gleda. Njima je to interesantno, a djeci ponekad to smeta – kada im netko zaviruje u radove, ne osjećaju se toliko ugodno“, objašnjava Herceg.

Osim nje, u stručnoj komisiji za ocjenjivanje radova bili su ravnatelj škole i koordinator Damir Šegota, profesorica Nives Papandopulo i povjesničarka umjetnosti Milica Đilas.

Naprasno oduzet sat likovnoga povećao potrebu za dodatnim mogućnostima van škole

LUMS ima za cilj darovitoj djeci ponuditi mogućnost dodatnog razvoja, koji im vrtić ili škola ne omogućuje. Herceg kaže:

„Obrazovanje je na niskim granama što se likovnosti tiče. Ništa se nije razvilo i ništa se ne radi u tom segmentu. Bez obzira na to koliko je likovnost bitna za opći razvoj djece, već u ranoj dobi – znači od vrtića nadalje – u osnovnoj školi je potpuno zanemarena.

U razrednoj nastavi, ovisno u učitelju, može se ‘ubaciti’ nešto više likovnosti. Od petog do osmog razreda, jednostavno je nemoguće, jer oni imaju 45 minuta, zvoni za kraj sata i dolazi drugi profesor.

Taj jedan sat tjedno što imaju ne dopušta djeci da obrađuju neke teme – koje mogu i međusobno korelirati s ostalim predmetima – a isto tako ne mogu obraditi sve likovne tehnike.  Profesor u 45 minuta ne može lijevati gips, ne mogu raditi neke grafičke tehnike koje zahtijevaju više sati za obradu. Ako imate mjesečno samo ta četiri sata, onda spadnete na neke vrlo jednostavne tehnike – crtačke ili akvarel – tempera, što je najčešće. A likovnost je vrlo široka, znači trebali bi se baviti i animacijom, fotografijom, stripom.. . A to se ne stigne napraviti.“

Herceg se prisjeća kako je nekada, kada je ona išla u školu, bilo dva sata likovne kulture tjedno, kao i kada je tek počela raditi. „Onda je naprasno oduzet taj jedan sat i tu se drastično promijenila situacija“, govori i dodaje kako je upravo zato pokrenula projekt LIADO, radionice za darovite osnovnoškolce gdje djeca koja imaju potencijala mogu dodatno raditi četiri sata svake subote u Osnovnoj školi San Nicolo u Rijeci.

Kreativno mišljenje, novi alati i opuštena atmosfera

„Mi razvijamo kreativno mišljenje, a to je potrebno u svim ostalim područjima. Oštećuju se djeca, daje im se puno gotovih stvari i činjenica, a ne uči ih se kako misliti i kako onda to što su naučili iskoristiti za neku novinu ili neku kreaciju“, smatra Herceg koja zaista, čini se, vjeruje u to da je likovnom umjetnošću moguće promijeniti svijet.

Radionice su bile podijeljene po uzrastima. Tema za predškolski uzrast glasila je „Moj prijatelj i ja“, a najmlađi su učili kako raditi s prirodnim bojama koje su sami proizveli od kurkume, cikle, špinata…

Sanja Stevanović, magistrica dizajna, profesorica savjetnica i na LUMS-u bila je voditeljica radionice za razrednu nastavu na temu „Pop-up stepenice“. Zadatak je bio prikazati stepenice koje, kada se zatvore, otvaraju neke nove svjetove. Učenice koje su sudjelovale u natjecanju odlučile su prikazati svijet jednoroga, za koje se „ispostavilo da su zajednički interes svima na radionici“, rekla je Stevanović koja je uključena u LUMS još iz svojih školskih dana kada je i sama kao učenica ŠPUR-a sudjelovala u ovim radionicama i natjecanjima.

I ona napominje kako su „radionice ovog tipa odlične jer otvaraju djeci neke mogućnosti koje inače ne dobiju u osnovnoj školi – recimo, mogu koristiti različite nove alate, nove materijale, puno je opuštenija atmosfera, pristup je uglavnom individualiziran ili individualan“. Likovna kultura, smatra Stevanović, „izrazito je zapostavljena u osnovnim školama, kao i glazbena, kao bilo koji vid umjetnosti – ples, drama… – a onda se kasnije čudimo kako imamo nesenzibilizirano društvo“, kaže.

Radionice za 5. i 6. razrede osnovnih škola imale su temu „Put sreće“, dok su se 7. i 8. razredi bavili temom „Arhistep“. Srednjim školama, kojima je mentorica bila Zrinka Kralj, zadana je tema „Riječke škale – od baiature do šufita“.

Svi nagrađeni i pohvaljeni radovi nalaze se u fotogaleriji, a bit će ih moguće uživo razgledati i na izložbi koja se otvara 15. svibnja u Povijesnom i pomorskom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka.

Osim radionica i natjecanja, u sklopu manifestacije održat će se i nekoliko predavanja, koja su od ove godine na međužupanijskoj razini. Namijenjena su odgajateljima, profesorima razredne nastavve, profesorima likovne kulture, povjesničarima umjetnosti, studentima i svim zainteresiranima. Predavanja će se održati 15. svibnja u Povijesnom i pomorskom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka. Istoga dana bit će uručene nagrade – diplome za generacijske nagrade, kao i pohvalnice onima koji su se istaknuli svojim idejama i izvedbom.