Zbog smjene voditeljice Kulture SC-a čelnici Akademije dramskih umjetnosti traže intervenciju ministrice Divjak

Odlukom Uprave Studentskog centra u Zagrebu, koncem srpnja smijenjena je s mjesta voditeljice Kulture Nataša Rajković. Uprava SC-a tvrdi kako je razlog takve odluke istek mandata te se pozivaju na pravo sanacijskog upravitelja da sam bira svoje prve pomoćnike. Kulturnjaci smjenu Rajković smatraju neprihvatljivim potezom, a zbog ovog su se čina Uprave SC-a čelnici Akademije dramske umjetnosti obratili i ministrici Divjak. Potez SC-a nazvali su pokušajem još ‘jedne devastacije značajnog i jedinstvenog prostora kulturnog djelovanja u gradu Zagrebu i Republici Hrvatskoj’.

Ministrica Blaženka Divjak | Foto: srednja.hr

Već mjesecima traju prijepori između Kulture SC-a i sanacijske Uprave Studentskog centra, koji su krajem srpnja kulminirali smjenom Nataše Rajković s mjesta voditeljice tog sektora. Kulturnjaci su ovim potezom anacijske Uprave zgroženi, a Miran Kurspahić koji je u tamošnjem Teatru  &TD usko surađivao s Rajković, smatra kako je ovim činom ‘postavljen kamen temeljac za dekulturalizaciju prostora u Savskoj 25’.

O smjeni voditeljice Kulture oglasio se i SC: 'Logično je da upravitelj imenuje svoje prve suradnike'

Druga strana, Ured sansacijskog upravitelja SC-a, Mirka Bošnjaka, tvrdi kako je Nataši Rajković istekao mandat te se pozivaju na pravo u upravitelja da sam bira svoje suradnike.

– Prema Statutu SC-a Sveučilišta u Zagrebu pomoćnicima ravnatelja istekao je mandat od četiri godine. Sukladno točki III. stavak 1. alineja 2. Odluke Vlade Republike Hrvatske o sanaciji Studentskog centra Sveučilišta u Zagrebu (sanacijski upravitelj imenuje i razrješava voditelje ustrojbenih jedinica SC-a Zagreb) logično je i pravno utemeljeno da sanacijski upravitelj bira – imenuje svoje prve suradnike! Također je utemeljeno da uprava SC-a Zagreb prema novom Pravilniku o unutarnjem ustroju SC-a Zagreb razriješi postojeće v.d. pomoćnike ravnatelja SC-a Zagreb za vrijeme sanacije i imenuje (ili potvrdi mandat ) za broj v.d. pomoćnika sukladno novom ustroju SC-a Zagreb, poručuju iz Ureda Mirka Bošnjaka.

Iako su u dosadašnjim prijeporima Uprave SC-a i sektora Kulture studenti rijetko spominjani, nedvojbeno je baš taj sektor od ogromnog značaja za one koji studiraju na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti.  Znaju to jako dobro na ADU pa su zbog smjene Rajković čelni ljudi Akademije uputili pismo ministrici obrazovanja Blaženki Divjak. Pismo potpisuju dekanica Franka Perković Gamulin, dekanica ADU-a te prodekani Ksenija Zec, Zvonimir Jurić, Davor Švaić i Tatjana Aćimović. Potez Uprave SC-a nazvali su pokušajem ‘ još jedne devastacije značajnog i jedinstvenog prostora kulturnog djelovanja u gradu Zagrebu i Republici Hrvatskoj’ te od ministrice obrazovanja traže intervenciju. Njihovo pismo u nastavku prenosimo u cijelosti.

Poštovana ministrice prof. dr. sc. Divjak,

Obraćamo vam se zatečeni viješću o razrješenju s radnog mjesta voditeljice Kulture Studentskog centra Sveučilišta u Zagrebu Nataše Rajković te zbog nedavnog ukidanja sektora Kulture koja je više od 50 godina bila jedna od četiri temeljne djelatnosti SC-a.

Kao aktivni umjetnici koji trenutno obnašaju čelne funkcije na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu osjećamo odgovornost očitovati se o pokušaju još jedne devastacije značajnog i jedinstvenog prostora kulturnog djelovanja u gradu Zagrebu i Republici Hrvatskoj. Poštujući poetike i pozitivna načela ostvarena kroz pedeset godina djelovanja Kulture SC-a, Nataša Rajković kreirala je koncept Kulture promjene i osuvremenila dotadašnji model upravljanja sektorom kulture. Omogućila  je tako veću protočnost mladih umjetnika, prioritetno studenata umjetničkih akademija te potaknula razvoj inovativnih umjetničkih praksi u kontekstu nestajanja konvencionalnih granica između raznih grana, stilova i žanrova u umjetnosti. Ovakav sustav otvoren prvenstveno mladim umjetnicima omogućuje pristup istraživanju, eksperimentu, pomicanju granica i slobodi izražavanja te kao takav čini jedinstveno kulturno mjesto stvaranja i očuvanja nematerijalne baštine, različito i posebnije od ostalih kulturnih institucija u Zagrebu i u Republici Hrvatskoj.

Suvišno je nabrajati sva postignuća i uspjehe sektora Kulture SC-a, poglavito Teatra ITD, koji su prepoznati i na međunarodnoj sceni. Uspješnim završetkom obrazovanja u umjetnosti mladi umjetnici nemaju priliku započeti razvoj osobne karijere u profesionalnom kontekstu. Jedino Teatar ITD od osnutka do danas pruža kontinuiranu profesionalnu podršku mladim umjetnicima i omogućuje njihovu afirmaciju kroz produkciju brojnih predstava, od kojih su mnoge višestruko nagrađivane na domaćim i međunarodnim festivalima. U projektima ITD-a sudjelovao je veliki broj danas priznatih umjetnika svih autorskih profila – glumaca, pisaca, redatelja, glazbenika, likovnih umjetnika, plesača, producenata. Ukratko, Teatar ITD je danas nezaobilazna činjenica suvremene hrvatske umjetnosti i kulture. Prema mišljenju strukovne javnosti, odstupanje od dosadašnjih temeljnih načela ove institucije, uz nejasne strateške prijedloge Sanacijske uprave SC-a, zasigurno bi degradiralo mogućnost razvoja mladih umjetnika u budućnosti.

Zabrinuti smo zbog mogućeg nestanka nama važnog vježbališta za obavljanje stručne umjetničke prakse studenata diplomskih studija ADU. Akademija dramske umjetnosti dugi niz godina uspješno surađuje s Teatrom &TD kao jednim od najvažnijih institucionalnih partnera za provedbu praktične i terenske nastave. Temelj nastavnih metoda umjetničke nastave na Akademiji dramske umjetnosti praktični je rad (learning by doing), grupni i individualni, koji se odvija kroz razvoj i implementaciju stručnih znanja i vještina u profesionalnom okruženju.

Nadalje, Teatar ITD je partner i važan sudionik u europskim projektima u okviru kojih pruža studentima i nastavnicima ADU mogućnost sudjelovanja na brojnim stručnim

radionicama, seminarima i susretima s međunarodnim umjetnicima i pedagozima te na konkretnim umjetničkim produkcijama. Time je za ADU, koja se neprestano bori s nedostatkom svih resursa – i financijskih, i prostornih i ljudskih – omogućen transfer znanja i komparativnog istraživanja u kontekstu suvremenih europskih praksi.

Iz internih izvješća ADU o zapošljavanju naših alumnija vidljivo je da ih većina započinje karijeru upravo u Teatru ITD-u. Mladi izvedbeni umjetnici uglavnom se zapošljavaju ili u kulturnim institucijama ili u nezavisnim umjetničkim organizacijama i udrugama. ITD i ovdje igra ključnu ulogu kao redoviti pružatelj prostora i usluga mladim umjetničkim organizacijama i udrugama bez prostora za rad i distribuciju.

Znamo koliko je u današnjem kulturnom okruženju teško očuvati i razvijati izvorna načela neovisnog djelovanja u području suvremenih umjetničkih praksi koje Kultura promjene promiče. Kao umjetnike i pedagoge istinski nas vrijeđa činjenica da programsku analizu kulturne djelatnosti SC-a vode ljudi koji nemaju stručne kompetencije za estetske prosudbe programa, a niti za provođenje kulturalnih politika. Kroz njegovu su povijest Teatar ITD vodili vrhunski hrvatski umjetnici i intelektualci – Vjeran Zuppa, Slobodan Šembera, Miro Gavran, Mani Gotovac, Darko Lukić… Prošlotjedna smjena Nataše Rajković i imenovanje osobe u čijoj oskudnoj profesionalnoj biografiji ne nalazimo niti traga primjerenim  kompetencijama, pokazuju da trenutna uprava SC-a naprosto ne razumije presudnu važnost Teatra ITD i Kulture promjene za razvoj hrvatske umjetnosti. Kao glavni argument za birokratske promjene, sanacijska uprava u medijima ističe financijsku neisplativost ovakvog programa SC-a te se kao glavni argument za brisanje kulture iz temeljnog poslovanja ističe disbalans između uloženih sredstava od strane SC-a i povrata sredstava iz prodaje programa. Odgovorno tvrdimo da nigdje u svijetu kulturni centri pri sveučilištima ne prikupljaju sredstva za rad iz komercijalne prodaje jer se programi namijenjeni kulturnom razvoju mladih gotovo u cijelosti financiraju iz državnih proračuna. Nažalost, svakodnevno svjedočimo raznim pokušajima pretvaranja nematerijalne kulturne baštine u robu tržišne vrijednosti, uz ignoriranje utjecaja kulturnih i kreativnih industrija na cjelokupni društveni razvoj. Umjetnost nije luksuz i ne treba je gledati kao porezno opterećenje, a umjesto politike punih blagajni trebali bismo poticati kulturu dostupnu svima, a naročito mladima.

Jasno nam je da specifični problemi u području kulturnog i kreativnog sektora, posebice u tzv. kreativnim industrijama kojima je zahvaćen hrvatski kulturni prostor nije zaobišao niti sektor kulture SC-a, ali nam nije sasvim jasna strategija uprave SC-a koja pri rješavanju naslijeđenih problema izbjegava suradnju sa stručnim dionicima u području kulture. Razumijemo napore uprave SC-a da u teškom i dugom procesu sanacije Studentskog centra Sveučilišta u Zagrebu provedu reformu s ciljem kvalitetnijeg poslovanja, ali ne razumijemo činjenicu da u sektoru kulture ne postoji periodičko interno ili vanjsko vrednovanje realiziranih programa i njihove relevantnosti prema novim sektorskim trendovima.

Stoga vas molimo da svojim konstruktivnim djelovanjem u procesu sanacije SC-a pomognete u  očuvanju umjetničkih kriterija i vrijednosti koje su do sada već postale tradicijskim i paradigmatskim za nezavisnu kulturnu scenu u Republici Hrvatskoj. Molimo vas da nama – strukovnoj zajednici i umjetnicima – pomognete očuvati dignitet institucije u kojoj je većina od nas ostvarila svoje prve radove, kako bismo osigurali istu takvu mogućnost slobodnog kulturnog djelovanja naraštajima koji dolaze

Srdačan pozdrav,

Izv. prof. art. Franka Perković Gamulin, dekanica ADU

Izv. prof. art. Ksenija Zec, prodekanica za nastavu i studente  kazališnih odsjeka

Doc. art.  Zvonimir Jurić, prodekan za nastavu i studente filmskih odsjeka

Izv. prof. art. Davor Švaić, prodekan za međunarodnu i međuinstitucionalnu suradnju

Doc. art. Tatjana Aćimović, prodekanica za poslovanje

Odgovori