Pretraga

Ako treba birati između ljubavi i novca, ljubav ne pobjeđuje (Marin Držić: Dundo Maroje)

Kao što sam naslov ovog teksta kaže, komedija Dundo Maroje priča je o izboru primamljivih životnih segmenata uslijed stalne kritike i pogrešnog odabira.

serija Frikovi

serija Frikovi | screenshoot

Tematizira se sukob oca i sina oko dukata, a ljubav ima tek sekundarnu funkciju. Ovo je kratko djelo subjektivno fenomenalno, objektivno iznimno, i ne samo zbog toga što je hrvatsko.

Na scenu, molim!

Likove ove komedije čak i nije zahtjevno popamtiti jer dolaze u parovima, ali ne ljubavnima. Parovi su to gospodara i njihovih sluga.

Uvod u književnost 3: Tri lica dramskoga roda

Nemojmo zaboraviti da je ipak riječ o renesansnome djelu. Naslovni junak, Dundo Maroje ima slugu Bokčila i Marov je otac, a Mara prati sluga Popiva. Ugo Tudešak, čije prezime naglašava njegovo njemačko podrijetlo, gospodar je Pometa Trpeze.

Ima i ženskih likova, mada oskudno. Zapravo je žalosno jer se zna da je najbolja zabava i najjača drama upravo u ženskom i zbog ženskog društva. Gospu Lauru, koja je svoje mjesto pronašla u kurtizanskoj profesiji, služi druga gospa zvana Petrunjela.

Znaju se prioriteti

Komedija je dramska vrsta i kao takva zahtijeva dramski sukob, u slučaju ove i općenito svih hrvatskih drama, sukobe.

Bježi, Andrijaševiću, bježi! (iz romana Bijeg Milutina Cihlara Nehajeva)

Dundo Maroje i Maro, otac i sin, nositelji su generacijskog sukoba te sukoba škrtosti i rasipnosti. Obojici je količina dukata važnija od pravih obiteljskih vrijednosti i moralne neokaljanosti.

Unatoč manjku ženske populacije u djelu i različitih ljubavnih interesa, ne izostaju zabavni sukobi izazvani primarno željom za utaženjem slatkih osjećaja zaljubljenosti i snažnog poriva za drugom osobom jer, u dvoje je bolje. Još ako druga strana ima para, sreća je neopisiva, ali ipak mjerljiva količinom novca na računu.

Gospodari, Ugo Tudešak i Maro, bore se oko i za naklonost skupe djevojke Laure, dok njihovi sluge, Pomet i Popiva, ne posustaju pred osvajanjem Laurine sluškinje Petrunjele.

Poželjne žene, željni muškarci, prikrivena ljubav i uvijek čudna zaljubljenost – sve su to odlike kojima Držić privuče i ne pušta.

O čemu se radi?

Ono što profesor/ica zadaje za čitanje je jedno, a događaji koji prethode radnji su drugo. Oni su potrebni za razumijevanje i potreban broj riječi. Dakle…

Kako smo se izgubili u Istri tražeći freske? (iz romana Kratki izlet)

Dubrovački trgovac Dundo Maroje poslao je, ima tri godine, svojeg sina Mara u Firencu s 5.000 dukata da se bavi trgovinom i napravi čovjeka od sebe. No, mladi je Maro umjesto toga otišao u Rim, trošio očeve dukate na neslužbenu djevojku i lakomo društvo. Čuvši ovo, Dundo Maroje otišao je za sinom kako bi spriječio daljnje trošenje vlastitog novca na gluposti.

Nije Dundo Maroje od jučer, zna čovjek kako stvari stoje. Ti novci su njegovi, ali opet i Maro je njegov. Nekima bi ovo predstavljao problem, ali ne i njemu, odlučio je da su mu novci prioritet i time se nastavio voditi.

Logika vjerojatno leži u tome da taj novac nije bilo lako zaraditi ili pak ideja da je obitelj prolazna, a materijalne stvari vječne.

Dva prologa Dugoga Nosa

Prije početka komedije, čarobnjak Dugi Nos preuzeo je ulogu voditelja. Započeo je svoje izlaganje pričom o putovanju u Stare Indije gdje je saznao tajnu o postanku ljudi nahvao. Takvi su ljudi zli, pokvareni i dvolični, a oživljeni su zahvaljujući skupini čarobnjaka kojoj je bilo dosadno.

Da nije naturalistički ludo, bilo bi slatko: Laurent+Therese (iz Therese Raquin)

Kako bi do kraja nadopunili prouzročeni kaos, čarobnjaci su ljude nahvao “posijali” po cijelome svijetu i dodatno, posljedično pomiješali ih s ljudima nazbilj – pravim, iskrenim i poštenim jedinkama. Tako pomiješani, ljudi teško mogu biti određeni kao jedni, odnosno kao drugi, pogotovo ako treća strana ne zalazi dalje od površine.

U svojem drugom prologu, voditelj najavljuje sadržaj komedije kako gledatelji, čitatelji ne bi bili zbunjeni i našli se pred odustajanjem odmah nakon uvoda te sukladno željenoj tradiciji, traži od članova publike da budu pozorni i blagonakloni.

A najbolji način kako ispuniti tu kvotu je da ni ne budete dio publike, točnije ni da se potrudite pročitati što je Držić napisao i što je MZO uvrstio u program.

Okrutna omladina: nebitno koja generacija (Marin Držić: Novela od Stanca)

Ostavivši kritike sa strane u drugoj negativnoj sferi, Dugi Nos također napominje da će ova komedija biti dobra vježba za jačanje sposobnosti otkrivanja ljudi nazbilj i ljudi nahvao.

Jedino što vas treba zanimati je otkriće pravog primjera ljudi nazbilj – Pometa Trpeze, no njegova je priča takva da zaslužuje svoje mjesto pod suncem, tj. vlastiti tekst.

Za više iz rubrike lektire pogledajte ovdje. Cjelovit popis lektirnih naslova za maturu 2019./2020. pronađite ovdje. Testirajte svoje znanje na našoj novoj platformi za učenje ovdje.

Ako treba birati između ljubavi i novca, ljubav ne pobjeđuje (Marin Držić: Dundo Maroje)
Share via
Copy link
Powered by Social Snap