Pretraga

[Glas maturantice] ‘Ukidanje izbornih predmeta na državnoj maturi je glupost i bezobrazluk’

A- A+

Iako nadležni vole isticati uspjehe online nastave, pojedini učenici ističu kako ona ima popriličan broj nedostataka, a najveći je preopterećenost zadacima i izostanak videomaterijala u kojima im nastavnici pojašnjavaju gradivo, kao i to da ponekada ne dobivaju povratne informacije o zadacima koje ispunjavaju. Na sve to u pismu poslanom za rubriku ‘Glas čitatelja’ požalila nam se i jedna maturantica koja je željela ostati anonimna. Posebno se osvrnula na činjenicu da su maturantima još uvijek nerazjašnjene brojne stvari vezane uz državnu maturu, dok najavu mogućeg ukidanja izbornih predmeta naziva glupošću i bezobrazlukom. Pismo u nastavku objavljujemo u cijelosti, uz napomenu da nam ga je maturantica poslala u nedjelju, dakle prije nego je objavljeno koji se sadržaji drugog polugodišta uklanjanju s ispita.

Foto: cottonbro; Pexels

Pišem ovo pismo kako bih izrazila svoje mišljenje o ovogodišnjoj situaciji u školstvu u nadi da će se situacija poboljšati i problemi riješiti.

Online škola

Online škola trebala bi predstavljati zamjenu klasičnom školovanju, ali nije dorasla tome zadatku. Iako ministrica smatra da se sve odvija besprijekorno, to uopće nije tako. Većinom nema suradnje između profesora i učenika, nego samo zadavanje zadataka koje mi sami moramo riješiti i predati u zadanome roku. Većina se ne trudi objasniti što žele postići određenim zadatkom i naravno da ni mi ne vidimo smisao u zadacima koji profesori zadaju samo zato da ispune svoju obavezu. Veći je naglasak na formi, tj. na zadavanju i ispunjavanju zadataka nego na smislu zadataka, a to bi bilo da mi naučimo nešto. Nakon online škole, koju ministrica smatra savršenom, nitko neće izaći niti s minimalnim, a kamo li s dovoljnim znanjem za nastavak školovanja.

Izdvojeni članak

Preko 50 učenika jedne škole potpisalo pismo kojim traže ostavku ministrice Divjak: ‘Ne želimo da se matura provede’

U online školi mi se sviđa što mogu obavljati zadatke iz svoga doma i sama organizirati svoje vrijeme, ali to je samo jedna od prednosti.

Mnogo je više nedostataka. Ne sviđa mi se količina zadataka koju svakodnevno dobivamo. Smatram da je besmisleno zadavati puno zadataka samo kako bi se ispunila norma jer to nema koristi niti za nastavnike niti za učenike. Preveliki je pritisak na sve sudionike i to u većini budi osjećaj nelagode i nervoze. Zadaci koji se zadaju oduzimaju previše vremena, više nismo ograničeni na 45 minuta koliko traje školski sat pa to profesori iskorištavaju za zadavanje težih i opširnijih zadataka. Posebno me iritiraju zadaci ispisivanja gradiva iz knjige jer to nema smisla. Kako mi možemo shvatiti fiziku i kemiju ispisivanjem informacija iz knjige? I koji je smisao da profesor pregledava dvadesetak istih sažetaka gradiva? Ne sviđa mi se neorganiziranost. Neki profesori ne mogu staviti ni zadatke na vrijeme, nego kasnije kroz dan što opet mijenja naš jedva usklađeni plan učenja, rješavanja zadataka i ostalih poslova za taj dan. Povratne informacije za riješene zadatke se uopće ne daju pa tako mi ne znamo jesmo li shvatili gradivo dobro ili ne, a neki profesori danima ne mogu pregledati zadatak, a već zadaju novi. Previše vremena moramo provoditi rješavajući zadatke, a čini se da obavezama nema kraja… Smatram da je nama maturantima sada bitnije učenje i pripremanje predmeta za maturu, a ne puko ispisivanje i bavljenje predmetima koji su nam sad u potpunosti nebitni te ionako online nastavom ništa nećemo naučiti. Nemamo koncentracije koja je potrebna, niti volje za predmete koji nam više ne trebaju. Svi govore da nastoje pomoći i olakšati maturantima, ali rijetki to dokazuju postupcima. Također smatram da online nastava doprinosi neravnopravnosti i nepoštenju učenika jer nikad ne možete biti sigurni tko rješava zadatke sam, a kome rješava netko drugi… Online rezultati nikako se ne mogu mjeriti sa stvarnim rezultatima učenika. Nisu svi učenici niti u jednakim prilikama što se tiče pribora za online školovanje. Uzmite samo primjer internetske veze. Kako da učenici s lošom internetskom vezom izvrše sve zadatke i ispite u zadanome roku i pošalju profesorima? Online škola stvara preveliki stres koji uzrokuje i pogoršanje odnosa između članova obitelji zbog nervoze, a nemamo ni slobodno vrijeme za provođenje s članovima obitelji.

Mislim da ni profesorima ni učenicima nije lako u ovim novim okolnostima, ali nikome nije u interesu zadnje mjesece škole provesti u živciranju i lošem raspoloženju te bi bilo bolje da se svi više potrudimo poboljšati ovaj način rada. Mislim da bi nastavnici trebali više sudjelovati umjesto da samo postavljaju zadatke za nas. Mogli bi se potruditi napraviti neke zanimljive animacije ili neki video i pokušati, u mjeri u kojoj je moguće, objašnjavati gradivo koje moramo obraditi. Bilo bi bolje kada bi nam npr. za kemiju i fiziku slali video nekih pokusa iz kojih bi više naučili nego samo ispisivanjem iz knjige. Za neke teorijske predmete profesori bi mogli slati zanimljive članke koji se odnose na temu obrade jer bi na temelju toga više zapamtili. Na primjer, neke članke vezane uz lektirna djela na maturi i sl. Videokonferencije su dobar način izvođenja online nastave jer se odmah dobiva povratna informacija profesora, a i učenici se više trude. Količinu zadataka trebalo bi smanjiti kako bi što kvalitetnije mogli izvršiti svoje obaveze. Nastava se treba organizirati tako da učenici ne moraju previše vremena provoditi na računalima, laptopima i mobitelima te bi se učenicima trebalo omogućiti i vrijeme za odmor i opuštanje.

Državna matura

Još jedan od ogromnih problema koji nas je zahvatio ove godine je provođenje državne mature. Slažem se da je matura potrebna i neizbježna prije daljnjeg školovanja jer nam omogućuje ravnopravnost i jednakost sa svim ostalim maturantima u Hrvatskoj. Matura je najvažniji ispit nama maturantima jer ona omogućuje i odlučuje o našim mogućnostima upisa na određeni fakultet.

Izdvojeni članak

Maturant ogorčen odustajanjem od izbornih na maturi: ‘Ispali smo posramljeni i budale, šaljem apel ministrici’

Ove smo se školske godine susreli s mnogo problema, od štrajka do koronavirusa. Bilo je teško i većina je maturanata zakinuta znanjem i obrađenom količinom gradiva. Problem je i online škola koja ne samo da ne pridonosi stjecanju znanja, već nama maturantima oduzima dragocjeno vrijeme koje možemo iskoristiti za učenje gradiva za maturu.

Trenutna je situacija alarmantna – još je svega nekoliko tjedana do jednog od najvažnijih ispita našeg života, a nemamo nikakve informacije u koje bi se mogli 100 % pouzdati i koje bi nam olakšale život. Rečeno nam je da će se obavezni dio mature održati u lipnju, ali možemo li biti sigurni da će to zaista biti tako? Što ako se promijeni, tj. pogorša epidemiološka situacija? Zašto nama nisu izloženi svi scenariji u vezi mature kako bi na sve bili spremni? Najveći problem je to što nam nije točno ni rečeno koje gradivo ulazi u maturu, tj. na temelju izjave ministrice Divjak da u maturi neće biti drugog polugodišta mi ništa konkretno ne znamo. Čini mi se da je to bio ishitren potez, samo kako bi izgledalo da se problem rješava, ali to je dovelo do još većih problema. Nadam se, za dobro svih maturanata, da će ta odluka biti donesena što prije jer nama maturantima ta je odluka krucijalna kako bi se, u ovom još kratkom vremenu, uspjeli uspješno pripremiti za maturu.

Nadalje, ukidanje izbornih predmeta na državnoj maturi je, usuđujem se reći, glupost i bezobrazluk. Smatram da izborni predmeti pokazuju koliko je netko dobar u određenom području te se ne bi trebali ukidati. Svaki fakultet ima opravdani razlog zašto boduje točno određene predmete, a to je da se vidi sposobnost učenika u tom području. Odluka o ukidanju izbornih predmeta bila bi preloša jer se većina nas priprema za te predmete od početka ove školske godine i računali smo da će nam donijeti određen broj bodova i olakšati upis na željeni fakultet.

Na kraju, još jednom ponavljam, matura je jako bitan dio našega školovanja i nadam se da će nam se omogućiti da ju uspješno odradimo. Apeliram na Ministarstvo znanosti i obrazovanja te na Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja da što prije donesu sigurnu odluku kada će se, kako i koje gradivo pisati u ovogodišnjoj maturi.

Nadam se da će se poslušati i razmotriti i mišljenja nas učenika koji smo trenutno u najtežoj situaciji.


Sa svojim pismom možete nam se javiti preko naših društvenih mreža, Facebooka, Instagrama ili možete direktno na mail [email protected] poslati svoju priču. Rado ćemo ju pročitati i podijeliti s našim čitateljima!