Prošlogodišnji maturant ponovno polagao Hrvatski: ‘Opet su se tražili detalji, no najvažnije je uključiti mozak’

Prvi dio ispita državne mature iz Hrvatskog jezika danas je polagalo 21.697 pristupnika. Kako smo pisali, dojmovi su im podijeljeni – jedni u Testu nisu naišli na ništa preteško, a drugima je muke zadavao nerazumljiv Osman, Anin dolazak, trubaduri, neočekivani ulomak iz Na rubu pameti te previše gramatike. Među brojnim pristupnicima naišli smo na Jurja, prošlogodišnjeg maturanta koji se osvrnuo na prošlogodišnje i današnje iskustvo s Hrvatskim. Pritom nam je iskreno priznao što misli o lavini negativnih reakcija oko pojedinih lanjskih, ali i ovogodišnjih pitanja.

Foto: srednja.hr

Nakon prošlogodišnje mature, maturanti su neumorno raspravljali o zagonetnim krovovima, stranama tvrđave i rijeke, ali i nekima teško razumljivom Krležinu Kraljevu. Pa iako su ove godine mišljenja oko težine ispita podijeljena, brojni su nam se požalili na ulomak iz Gundulićeva epa, previše gramatike i poneka problematična pitanja višestrukog izbora.

Kako je lanjska matura iz Hrvatskog glasila najtežom do tad, naišli smo na poneke starije pristupnike. Među njima i na Jurja Bobanovića, prošlogodišnjeg maturanta zagrebačke XII. gimnazije, koji je danas ponovno polagao Hrvatski kako bi ostvario što bolji rezultat i godinu pametniji upisao studij novinarstva ili Filozofski fakultet.

‘Ovogodišnja i prošlogodišnja matura tu su negdje, a ako uložiš  truda, znat ćeš’

Maturantica zaziva Božju pomoć nakon pisanja A razine Hrvatskog: 'Osman je totalno nečitljiv!'

– Za ovu maturu iz Hrvatskog vrijedi isto kao i za prošlogodišnju – ako se samostalno pripremaš, znat ćeš, a ako ne, nećeš. To drugo se meni prošle godine dogodilo. Olako sam shvatio maturu, a i konkretno su nas na Hrvatskom zatekla neka pitanja koje možda nismo očekivali ili ih ne smatramo ključnima za znati. Eto, zbog svega toga, odlučio sam ponovno pisati maturu iz Hrvatskog i više se potruditi, započinje Juraj o svom iskustvu.

U međuvremenu je popunio rupe u znanju, a današnju maturu ocjenjuje po težini jednakoj prošlogodišnjoj.

– Ipak, taj dojam je li nešto lakše ili teže je poprilično subjektivan i ovisi o preferencijama pojedinca, dodaje naš sugovornik.

Za razliku od književnosti, Juraj nije ljubitelj gramatike. A kako je ove godine gramatika bila, čini mu se, malo raznovrsnija, zadovoljniji je prošlogodišnjim izborom pitanja.

Gramatika mu bila zahtjevnija, a neka pitanja ponovno smatra besmislenima

Maturantima na B razini Hrvatskog vrijeme, koncentraciju i živce pojeli zadaci s polaznim tekstovima

– Književnost, a posebno poezija mi bolje ide od gramatike pa mi je ova matura možda bila mrvicu teža nego prošle godine. Naravno da su zadržali i tražili neke detalje vezane uz književnost koji, po mom mišljenju, nisu bitni prosječnom učeniku. No, to je problem cijelog sustava pa tako i mature. Da pojasnim, ove je godine tako bilo nekoliko zadataka u kojima smo dobili kratak ulomak iz nekog djela pa smo trebali odgovoriti tko izgovara te riječi. Zar su takva pitanja učenicima bitna, nije li važnije znati čitati s razumijevanjem?, pita se Juraj i navodi da je u njima bila riječ o citatima iz Kiklopa, Odiseje i ako se dobro sjeća, Hamleta.

U ovogodišnjim zadatcima sa zadanim polaznim tekstovima, za razliku od mlađih kolega naš sugovornik ne vidi probleme. Tekst je pored tebe i što god da te pogodi, može se riješiti, kaže Juraj.

Ove godine bez spornih krovova i caka: I jezik se da riješiti

Sva djela koja su zadana za esej iz hrvatskoga na dosadašnjim državnim maturama

– Nisam baš upamtio koji su bili primjeri ulomaka jer se fokusiram na tekst, riješim ta tri pitanja i idem dalje. Problematičnog Osmana i Anin dolazak riješio sam bez problema. Trebalo se malo više koncetrirati, to da, uključiti mozak i zaključiti. Ne čini mi se da je bilo dvosmislenih pitanja i da se nešto nije dalo iščitati ili shvatiti. Ove godine nisam skužio nijednu caku kao onu lanjsku s krovovima, objašnjava Juraj.

Oko nekih se zadataka, ističe, ipak predomišljao, no ne zbog samog zadatka nego zbog svoje nesigurnosti. Ne sjeća se konkretno kojih, ali naglašava da drugih zamjerki na ovogodišnje zadatke nema.

– Obožavam Šimića pa mi je njegov Mladić bio favorit među dobivenim polaznim tekstovima. Kad govorimo o dijelu jezika, ne mogu dati objektivan odgovor je li bilo teško kao što maturanti sad tvrde. Nisam osoba za gramatiku pa su mi, iskreno, jednako teški morfemi ili pak vrste rečenica. No, i to se dalo riješiti; tražila se, na primjer, vrsta tvorbe, zanaglasnice, vrsta rečenica…  Trebalo je ispraviti pogrešno napisano i odrediti veliko i malo slovo. Prošle godine je bilo više caka, čini mu se, priča nam.

Sve u svemu, Juraj je s napisanim zadovoljniji nego što je bio prošle godine. Kao stariji pristupnik, ispit je polagao u Pučkom otvorenom učilištu. Atmosfera je, ondje, veli, bila formalnija negoli u njegovoj školi prošle godine, a izgreda danas nije bilo.

Od sutrašnjeg Eseja očekuje, kaže, sve i ništa, odnosno, ničemu se posebno ne nada.

– Kaj bude, bude, nemam nikakvih preferencija vezanih uz Esej. Spreman sam na sve jer te, znam od prošle godine, sve može zeznuti, iskreno će.

Problem štreberskog obrazovnog sustava: ‘Upalite mozak, pažljivo čitajte tekst i ne dramite’

KOMENTAR: Banalna pitanja maturantima su najteža - znaju li oni uopće što to znači čitati s razumijevanjem?

– Još ću se jednom za kraj osvrnuti na navodno teške zadatke uz ulomke, da usput ohrabrim buduće generacije. Ako imaš tekst pored pitanja, treba samo upaliti mozak, pažljivo pročitati i ne dramiti. Iako mi je po ponekim pitanjima ovogodišnji ispit bio trunku teži od lanjskog, treba se oslanjati na logiku, a ne na štrebanje. S druge strane, ponavljam, pitanja višestrukog odgovora ili naučiš ili ne pa što te snađe, ništa to nije nerješivo, ističe i nastavlja.

– Zato smatram da je halabuka oko Hrvatskog prošle godine nastala bez potrebe. OK, mladi se pobune i to mi je super, ali to se već sutra zaboravi i opet se sljedeće godine pojave poneka navodno zeznuta pitanja. Uvijek netko od najobičnijeg može načiniti sporno i teško pitanje. To je tako. Zašto? Jer obrazovni sustav učenike uči štrebanju i često ih pretvara u robote, a ne uči ih onom mnogo važnijem – uključivanju mozga, zaključno će Juraj.


Sve najnovije informacije o državnoj maturi pratite na našoj Facebook stranici Maturanti 2019. i u grupi Državna matura. Isto tako, možete nas pratiti i na našem Instagram profilu @drzavna.matura. Više tekstova o maturi 2019. čitajte u tekstovima na ovoj poveznici, a vaš kalkulator bodova za maturu isprobajte ovdje.

Odgovori