Čak 7.435 maturanata odgovorilo ‘treba li ukinuti državnu maturu?’: Ovo je njihovo mišljenje

Završen je ljetni rok ovogodišnje državne mature, a među posljednjim ispitima s većim brojem prijava u srijedu se pisala Matematika. I baš u utorak, nekoliko minuta prije ponoći, predsjednički kandidat Ivan Pernar na svome je Facebooku objavio fotografiju s koje ‘vrišti’ parola ‘Zalažem se za ukidanje državne mature!’. Trenutak za prikupljanje bodova kod jedva punoljetnog dijela javnosti bio je idealan, budući da je poznato da ispit iz Matematike brojnim maturantima ‘utjeruje strah u kosti’. Naravno, politički pismenijim mladima jasno je da predsjednik nema ovlasti donijeti odluku o ukidanju državne mature. Uz to i ovoga puta, kao i prvog kada je spomenuo svoj stav o maturi, Pernar nije pojasnio koja bi to bila alternativa državnoj maturi. Budući da su stavovi učenika potpuno marginalizirani kada je riječ o donošenju važnijih političkih odluka, mi smo među njima proveli anketu s pitanjem smatraju li uistinu da bi državnu maturu trebalo ukinuti? Uz to, četvero maturanata detaljno nam je pojasnilo svoj stav i otkrilo kako zamišljaju da bi matura trebala izgledati.

foto: ncvvo

Ne ulazeći u to kakvih su političkih stavova i jesu li oni bliski stavovima Ivana Pernara, među maturantima smo putem našeg Instagram profila @drzavna.matura proveli anketu s pitanjem ‘Treba li ukinuti državnu maturu’.

Preko sedam tisuća maturanata odgovorilo treba li ukinuti maturu

Gotovo je: Maturantice nam otkrile dojmove s posljednja dva ispita državne mature

U 24 sata, koliko je anketa trajala, svoj glas dalo je ukupno 7.435 naših čitatelja. Nadmoćna većina, njih čak 87%, smatra da državnu maturu treba ukinuti. Negativno je na naše pitanje odgovorilo 13% sudionika ankete.

Osim ove, provedena je još jedna anketa, a anketno pitanje glasilo je ‘Smatrate li da državnu maturu treba u potpunosti zamijeniti prijemnim ispitima?’. U toj drugoj anketi svoj glas dalo je 6.833 čitatelja.

Čak 81% onih koji su odgovarali na pitanje smatra da prijemni trebaju zamijeniti državnu maturu, a njih 19% ne misli tako.

Osim što su odgovarali na pitanje s ‘da’ ili ‘ne’, maturante smo zamolili da nam i detaljnije pojasne svoj stav, što je četvero njih učinilo vrlo detaljno, a njihove ideje donosimo u nastavku.

Tina, Prirodoslovna gimnazija Split

Smatram da se državna matura treba ukinuti iz nekoliko razloga. Prvi, svake godine NCVVO izmišlja toplu vodu, stavlja neke zadatke koji su za natjecanje ili su rješivi nakon pola sata mozganja kojih nemamo, prečesto mijenjaju uvjete prolaska i koncepta samih testova jer pomisle da naprave bolje, a ustvari naprave gore – čime ispaštaju određene generacije (npr. mi time što moramo proći esej da bi prošli Hrvatski, a pola generacije plače kad spomeneš Ujevića).

Kakav peh! Maturu iz Matematike riješio dobro pa se šokirao kad je shvatio što je zaboravio učiniti

Drugo, matura nije vjerni pokazatelj našeg znanja, ona je pokazatelj koliko se mi sjećamo gradiva koje smo bubali napamet tri dana prije ili koliko se možemo sjetiti riješiti zadatak po nekom detaljnom principu kojeg smo naučili, primjerice, prije dvije  godine. Treće, nakon srednje, toliko se ‘ušemimo’ u faks (kako tko, ali generalno gledajući) da zaboravimo i hrvatski, i kemiju, i sve što smo učili, a što nam na faksu ne treba, ostane samo ono osnovno što se danas zove opća kultura – i to je upitno.

Četvrto, masa ljudi kaže da nije problem proći Hrvatski na B razini, ili Matematiku na B razini ako faks ne traži višu pa kao, što se žale takvi slučajevi? Ali poanta je u tome da onoga koji dođe na Medicinu nitko neće pitati da mu protumači Osmana ili onoga na Politologiji koja je druga derivacija f(x)=5.6x⁴+log(8.3x²). Peto, nakon četiri godine izađemo iz srednje, znamo nacrtati kolesterol (da, to sam morala naučiti napamet), znamo nabrojati Ujevićeve zbirke, znamo riješiti kobasicu od algebarske jednadžbe… a ne znamo to primijeniti na život. I ne možemo. Matura je nešto što bi nas tribalo pripremiti na faks, što je nas budući život, buduća karijera, zvanje i po mogućnosti zanimanje.

Pitala bih sada cijeli NCVVO, pa i drago Ministarstvo obrazovanja – kako to da uvijek nedostaje istih zanimanja, teško je upast, ekonomisti letaju po birou itd. … možda da nemamo ovakve mature i drugačiji sustav kontrole upisnih kvota na fakultete, možda bi generacije i bile zadovoljne svojim putom do fakulteta, ako upišu naravno. Po meni bi svaki faks trebao imati prijemni, rješiv za srednjoškolce s tipovima zadataka koji upućuju na predznanje za taj fakultet. Srednje po završetku eventualno mogu imati neki test ‘opće kulture’ s, po mogućnosti, ponešto gramatike jer se ježim na nepismenost ljudi koji svakodnevno govore na našoj televiziji.

Rino, Zrakoplovna-tehnička škola Velika Gorica

Smatram da maturu treba ukinuti. Za prolazak određenih predmeta se traži vrlo visoko znanje koje na fakultetima uopće ni ne treba, primjerice: PMF, smjer Matematika – zašto netko mora proći Hrvatski ili Engleski ako na faksu u svih deset semestara nema doticaja s njima. Matura provjerava samo koliko smo informacija sposobni zapamtiti napamet. Fakulteti bi trebali imati prijemne ispite gdje se zna što se u njima traži, tj. koji predmeti, cjeline, gradiva. Ako se već ne može ukinuti matura, neka se barem ukinu Hrvatski, Engleski i Matematika kao obvezni i neka postanu jedni od izbornih pa neka fakultet sam bira koje predmete se mora položiti. Sve u svemu, matura je samo traćenje našeg vremena jer smo nakon mature opet nitko i ništa jer nam je u proteklih mjesec dana ušlo u glavu informacija do grla, pa i više. Pola toga smo već zaboravili, a toliko smo se patili.

Donosimo rješenja ispita mature iz Matematike na A i B razini: Provjerite što vam je točno

Smatram kako bi umjesto mature svaki fakultet trebao objaviti određenu literaturu iz koje bi se postavljala pitanja na prijemnom ispitu. To bi, naravno, trebali objaviti tijekom početka školske godine kako bi učenici imali dovoljno vremena za proučavanje. Naravno da bi ti ispiti trebali sadržavati i gradivo osnovne tj. srednje škole ali bi i trebali imati i nešto vezano uz opće znanje te nekakve osnove iz područja znanosti u kojem se nalazi fakultet. Trebali bi imati nešto tipa ispitnih kataloga kao što mi imamo za maturu. U njemu bi pisalo koji predmeti, gradiva bi se trebala ponoviti te gradiva iz priloženih stručnih knjiga ili skripti.

Smatram da ova matura nema smisla jer mladi čovjek ne može zapamtiti toliko informacija za ogroman test iz samo jednog predmeta, a kamoli njih tri, četiri ili pet. Svaki fakultet bi trebao imati određeni datum i to ne svi isti jer bi se učenik trebao moći prijaviti na nekoliko prijemnih, a ne da bira samo jedan. Rang lista bi se trebala slagati prema postotku riješenosti toga testa, ali u obzir bi se naravno trebalo uzeti i ocjene iz srednje škole (barem određenih predmeta), jer se nismo uzalud trudili četiri godine da bi ponešto i naučili.

Evo i primjera: Ja želim upisati kontrolu zračne plovidbe na Fakultetu prometnih znanosti. To je djelomično tehnički faks i tamo nema ni H od hrvatskog i meni naravno hrvatski ne ide. Sada, zbog mature, nisam ni siguran hoću li upisati to jer sam dosta loše napisao. Za taj smjer bi recimo trebalo na prijemnom biti gradivo iz područja matematike (ne sve), engleskog, nešto fizike, i naravno osnove zrakoplovstva.

Ruža, Gimnazija Livno

Maturantica nakon eseja iz Hrvatskog: Evo zašto pucamo po šavovima

Mislim da je sama zamisao državne mature dobra i da se ona ne treba ukinuti; zamišljena je kao provođenje ispita kroz koje se vidi nas rad, trud i naše znanje stečeno kroz četiri godine školovanja. Kažem ideja državne mature je dobra, ali svi mi maturanti smo svjesni toga da je ideja jedno, a ono što nas je dočekalo sasvim drugo. Svi smo očekivali da će biti pitanja iz udžbenika te smo na to bili spremni – dočekala su nas s druge strane pitanja koja su navodna opća kultura. Može li se od osamnaestogodišnjaka očekivati da barata svim tim navodnim općim znanjem? Kod mature bih promijenila način na koji su postavljena pitanja jer su često postavljena dvosmisleno i nije točno određeno što se od nas traži.

Tonka, Srednja škola fra Andrije Kačića Miošića Makarska

Državnu maturu ne bi trebalo ukinuti, ali ovakav oblik mature da. Matura smanjuje mogućnost upisa ‘preko veze’, ali je brutalno neorganizirana u dijelovima koji bi trebali biti, a pretjerano u dijelovima koji ne bi. Primjer tome je da se ne smije koristiti olovka, nego njihova kemijska koja mi se, usput, ispraznila ni manje ni više nego tri puta na eseju i danas jednom te jednom na Engleskom. Nekakav oblik provjere znanja bi se trebao provoditi da ljudi na kraju ne izlaze iz škole kao ‘tukci’, da imaju neko opće znanje i kulturu, ali ne na ovaj način jer se na maturi opet radi o ‘ganjanju’ ocjena i postotka bez konkretnog znanja. Tako da ja bi napravila nešto kao matura općeg znanja, a da dalje učenici pišu predmete koje žele – ne da netko tko, primjerice, želi upisati fiziku mora znati razne detalje ih Hrvatskog, čiji ispit ne dotiče neku opću kulturu nego nepotrebnu dubinu.

Maturanti nakon eseja na A razini Hrvatskog glasno uzvikuju 'jao': 'Nisam znala ni što čitam'

Dodatno, ispita matura bi trebali sastavljati stručniji ljudi koji bi je koncipirali na način drugačiji od ovog, jer ovo sad djeluje kao probna verzija nečeg neuspjelog.Jedna od pozitivnih strana ovakvog sustava je upravo to da učenicima daje veću slobodu i mogućnost odabira fakulteta, tako da ne, ne bih vratila prijemne. Rješenje problema mature nije njeno ukidanje, jer problem nije u samoj maturi nego u cijelom školskom sustavu, kojemu je potrebna izmjena i modernizacija. Smatram da bi svatko na kraju srednje škole trebao proći test/testove koji bi sadržavao opću kulturu i bili pokazatelji nekog znanja koje bi, iako ne bi išlo u dubinu, bilo šire i dugotrajnije. Mislim da je bitnije znati koja je poanta Kiklopa od toga koji lik je rekao neki citat. Meni osobno matura kao matura i nije bila toliko zahtjevna jer sam učila sve četiri godine imala sreću koju nemaju svi – da imam kvalitetne profesore. Da skratim, kao pozitivan primjer u ovoj loše uređenoj situaciji bi dala FER, na kojemu su ljudi očito svjesni što se ondje radi te su stavili da se Matematika gleda 40% prilikom upisa pa smatram da bi se na takav model mogli ugledati i ostali.

Uz sve ovo, smatram da bi pojedinačni predmeti na maturi trebali biti malo bolje gradirani i da, primjerice, osoba koja želi upisati psihologiju, ne mora znati matematiku na jednakoj razini kao osoba koja želi upisati neki tehnički studij.


Sve najnovije informacije o državnoj maturi pratite na našim Facebook stranicama Maturanti 2019. i Maturanti 2020. te u grupi Državna matura. Isto tako, možete nas pratiti i na našem Instagram profilu @drzavna.matura. Više tekstova o maturi 2019. čitajte u tekstovima na ovoj poveznici, a vaš kalkulator bodova za maturu isprobajte ovdje.

Odgovori