Pretraga

Donosimo tablicu s podacima: Nema dovoljno stručnih nastavnika pa učenicima nastavu drže i oni bez odgovarajućeg obrazovanja

A- A+

Učitelji i nastavnici štrajkaju već danima za povećanje plaća, a u javnosti se počelo govoriti o činjenici da postoji višak nastavnika, dok se broj djece u školama smanjuje. Međutim, uz višak nastavnika postoji i problem manjka nastavnika. Na prvu zvuči nelogično, ali je točno. Naime, u osnovnim školama ukupno predaje i 3,9 posto nestručnog nastavnog osoblja, to jest, ljudi koji nemaju odgovarajuće obrazovanje. U srednjim školama ih je manje, njih 1,79 posto. Prema tablici koju nam je poslalo Ministarstvo, najveći problem je u Ličko-senjskoj županiji u kojoj je takvih nastavnika najviše.

Ilustracija: pixabay

Ministarstvo znanosti i obrazovanja na naš upit poslalo nam je tablicu koja sadrži podatak o broju nastavnog osoblja (učitelji, nastavnici, stručni suradnici) po županijama koji u školama rade bez odgovarajuće vrste obrazovanja. U tablici se nalazi i podatak o udjelu nastavnog osoblja bez odgovarajuće vrste obrazovanja u ukupnom broju nastavnog osoblja.

Unutar tablice su dvije kartice, odvojeni podaci za osnovnu i srednju školu. Ako tablica nije vidljiva, pokušajte osvježiti ovu stranicu.

Veći problem u osnovnim školama, najgore u Ličko-senjskoj županiji

Prema ovoj tablici, ukupan broj nastavnog osoblja u osnovnim školama je 35.275, a od toga ih je 1.378 bez odgovarajućeg obrazovanja. To čini ukupan postotak “nestručnih nastavnika” od 3,9 posto.

Najveći problem je u Ličko-senjskoj županiji u kojoj je postotak nastavnika bez odgovarajuće vrste obrazovanja čak 15,21 posto, a slijede Istarska županija sa 7,3 posto te Zadarska u kojoj ih je 7,1 posto.

U srednjim školama problem je znatno manji. Ukupan broj nastavnog osoblja u srednjim školama je 19.504, od čega ih je bez odgovarajuće vrste obrazovanja 350, što je samo 1,79 posto. I dalje je najveći problem u Ličko senjskoj županiji u kojoj je nestručnih nastavnika 5.43 posto.

U budućnosti bi problem mogao postati još veći

Budući da u Ministarstvu ne prikupljaju podatak o tome koje predmete drže ovi nastavnici, kontaktirali smo nekoliko ravnatelja škola iz Ličko-senjske županije. Ravnatelj Strukovne škole Gospić, Ivan Orešković, rekao nam je da misli da u njihovoj školi nema nestručnih nastavnika. I ravnatelj Gimnazije Gospić, Josip Štampar, rekao je da oni nemaju taj problem.

Izdvojeni članak

Studenti nastavničkih studija o štrajku: ‘Učenici su bezobrazni i bahati, a kompenzacija je jako mala’

Ravnateljica Srednje škole Otočac, Adela Rukavina, rekla nam je da oni najveći problem imaju s Fizikom i da im taj predmet drži osoba bez odgovarajuće vrste obrazovanja. Rekla je da za sada imaju stručnih ljudi koji žive u njihovom području, međutim, ne zna što će biti kada oni krenu odlaziti u mirovinu.

Potom smo kontaktirali Jasminku Devčić, ravnateljicu Osnovne škole Otočac koja je rekla da su oni velika škola, ali da najveći problem imaju s Glazbenim i to već par godina. Imali su stručnu osobu iz matematike, ali je ona otišla pa trenutno traje natječaj za novog nastavnika/cu matematike. Doduše, rekla je, neke zamjene su nestručne, ali svi u trajnom zvanju su stručni.

Ravnatelj Osnovne škole dr. Franje Tuđmana u Ličkom Osiku, Antonio Milinković, rekao nam je da od ukupno 28 učitelja i stručnih suradnika, 4 učitelja nemaju odgovarajuću struku te da je riječ o učiteljima razredne nastave koji do popunjavanja radnih mjesta temeljem natječaja izvode nestručnu nastavu.

– Trajni problem je nastavnik Fizike, djelomično Matematike, a Biologija i Tehnička kultura se povremeno popune stručnom osobom, ali isti nakon određenog vremena najčešće odlaze u veće sredine, rekao nam je ravnatelj.

Inače, pojam nestručni nastavnici ne spominje se u propisima, ali se kao takav uvriježio u diskursu. U Zakonu o odgoju i obrazovanju u Članku 105., stavak 14. stoji da “ako se na natječaj ne javi osoba koja ispunjava uvjete iz ovog članka, radni odnos se može zasnovati s osobom koja ima odgovarajuću razinu i vrstu obrazovanja, a nema potrebne pedagoške kompetencije uz uvjet stjecanja tih kompetencija”.

Međutim, u tablici koju nam je Ministarstvo postalo, ovo nastavno osoblje opisano je kao osoblje “bez odgovarajuće vrste obrazovanja”, iako se to u ni jednom propisu kao pojam ne spominje, već bi prema spomenutom članku Zakona o odgoju i obrazovanju i ti nastavnici trebali imati odgovarajuću vrstu obrazovanja.