Prekinuta šutnja iz klupa: O incidentu u Čakovcu progovorili učenici i ispričali svoja slična iskustva

Glavna vijest u Hrvatskoj već danima je incident do kojeg je došlo u Tehničkoj školi Čakovec. Nakon što su ga gađali kredom, profesor se fizički obračunao s učenicima. Kako je profesor kazao, sram ga je što je tako morao postupiti, ali prema njegovoj tvrdnji, riječ je o učenicima kod kojih niti jedna pedagoška mjera nije urodila plodom. Uz to, đaci koji su sudjelovali u incidentu od početka školske godine pokazuju devijantno ponašanje, a zlostavljaju i druge profesore svoje Tehničke škole. O ovom slučaju proteklih su dana govorili gotovo svi. Svi, osim samih učenika. Svoj stav o incidentu s nama su podijelile četiri učenice koje su i same svjedočile ili bile žrtve nasilja u školi.

foto: Pixabay

U epilogu priče iz Tehničke škole Čakovec profesoru je izrečena kazna opomene pred otkaz. Učenika koji ga je gađao kredom majka je ispisala iz škole, a preostalim učenicima koji su sudjelovali u incidentu izrečena je opomena pred isključenje iz škole.

No, priča iz Čakovca tek je početak puno veće i mračnije. Slučaj iz Čakovca bio je okidač internetske kampanje u kojoj su nastavnici diljem Hrvatske počeli iznositi svoja stravična iskustva nasilja koje su nad njima vršili učenici i roditelji. Pojedini su pretrpjeli prijetnje smrću, bilo je i slučajeva pokazivanja intimnih dijelova tijela čitavom razredu, kao i bušenja guma ili uništavanja vozila nastavnika. Posebice zabrinjavaju slučajevi u kojima se stručne službe oglušuju na nasilničke činove. S ciljem upozorenja o stanju sigurnosti i slanjem konkretnih prijedloga za njegovo poboljšanje, u subotu se u Zagrebu organizira veliki prosvjed pod nazivom ‘Za sigurnu školu!’ o čemu više možete čitati ovdje.

Kako su se u javnom prostoru na temu incidenta u Čakovcu mogli čuti gotovo svi – od psihologa, nastavnika, ravnatelja i političara, odlučili smo za mišljenje pitati one kojih se tema najviše tiče. One zbog kojih škola postoji. Četiri učenice s kojima smo porazgovarali nedvosmisleno su osudile su ponašanje tehničara koji su profesora gađali kredama te podržale prosvjed nastavnika za sigurnu školu. Jer ono što najviše zabrinjava, svaka od njih četiri nasilju u školi je svjedočila, a jedna od njih osjetila ga je i na vlastitoj koži.

Nikolina, Gimnazija Vukovar

Odluka je pala: Nastavnici prosvjeduju zbog nasilja u hrvatskim školama

Mislim da je ponašanje učenika koji su profesora gađali kredom jako nezrelo i krajnje nepristojno. Naravno, već je klišej reći da se sve može riješiti bez nasilja, ali stvarno je tako. Mislim da profesori, nisu dovoljno cijenjeni od strane učenika, koliko god da su strogi i slično. Takvo ponašanje je stvarno neprihvatljivo. To se ne bi desilo u nekim razvijenijim zemljama, tako da mislim da ovo utječe i na samu sliku države u svijetu.

Isto tako mislim da sama profesorova reakcija nije bila na mjestu ni pod razno, uopće to ne odobravam ni u kojem slučaju. Opet ponavljam, tako se ništa ne rješava, postoje razne kazne, a to nije fizički obračun s učenicima. Naravno da sam svjedočila nasilju u školi, većinom gdje su profesori vrijeđali učenike, što mislim da je sramota.

Prosvjed nastavnika podržavam, u svakom slučaju, ali nisam baš sigurna kako će to poboljšati situaciju. Na prosvjed neću izaći jer sam iz Vukovara te nisam u mogućnosti doći. Sve u svemu, mislim da je sada ovo postalo veliki problem u našoj državi na koji svakako treba obratiti pažnju. Mislim da je nasilje u školama kao odgojnim ustanovama koje oblikuju mlade ljude neprihvatljivo i da se na to treba usmjeriti pažnja, a ne na poskupljenje cigareta, recimo. Sramota za državu sve u svemu.

Anonimna učenica (zbog vrlo osobnog iskustva nasilja), Škola za medicinske sestre Vrapče

Neće proći bez sankcija: Kažnjeni učenici koji su profesora gađali kredom

Učenici se definitivno prema nekim profesorima ponašaju s nepoštovanjem, a to ide od običnog ometanja nastave pa i do gađanja papirićima, kredama, gumicama. To se najčešće radi profesorima koji su popustljivi i prema kojima nemaju veći strah, misle da im se ne može ništa. To su djeca koja nisu dobro odgojena, vjerojatno s premalo pažnje kod kuće pa ju na nasilan način traže izvan doma, bez imalo suosjećanja prema starijima. Profesor iz Čakovca je starija osoba i nije on jedini kojega su maltretirali. Bio on profesor ili ne, on je čovjek i osjećao se poniženo zbog tog što su ga gađali. Profesorovu reakciju ne osuđujem, ali niti podržavam nešto previše…

Smatram da bi primjerena kazna za učenika bila neki ukor ili opomena, ali u drugu ruku, problem je što razrednici štite najproblematičnije učenike koji su najveći problemi u razredima, i opomene se izbjegnu samo tako. Opomene piše razrednik, koliko ja znam. Znam po svojem razredu, gdje se mlate, vrijeđaju, psihički iscrpljuju druge, a prolaze bez ikakve opaske. Pa kako bi se jadnik drugačije obranio nego da im je pokazao malo reda? Nije ih pretukao, napravio je isto što se i prije u školama radilo nepristojnoj djeci, što se više ne smije (a ne smije se upravo zbog takvih i njihovih roditelja). Profesori doživljavaju svakakve vrste nasilja, u to spada i obično podsmjehivanje i ruganje pa i ovo gađanje. Ja ne mogu osuditi tog profesora i također bi isto postupila da me netko konturirano maltretira, pogotovo balavci. Prosvjed za sigurniju školu podržavam.

Bila sam maltretirana u školi, međutim ništa se nije poduzelo. Nisam se samo ja žalila u suzama i mukama. I moji su roditelji svaki mjesec odlazili u školu i pokušavali nešto napraviti, ali stvari se nisu mijenjale. Svaki put je odgovor bio: “ignoriraj ih”, ili “to se samo zezaju”. Ali može li se to nazvati zezancijom, kada se prema nekome tako ponašaš da strahuje otići u školu? Svako dijete zaslužuje miran život u školi i doma… A neki to uporno drugima otimaju. Iako se navodi u etičkim kodeksima škola da se ne smije nikoga ni na koji način zlostavljati, to se ne poštuje niti kažnjava. Tako da prosvjed za sigurniju školu svakako podržavam.

Maša, I. gimnazija Zagreb

Poznato kakvu kaznu dobiva čakovečki profesor koji se fizički obračunao s učenicima

Gađanje profesora kredom mi je nezamislivo. Čak da ih je profesor i provocirao oni nemaju pravo pokretati bilo kakav fizički sukob. Mislim da je profesor reagirao ljudski tj. vratio im je na to što su započeli. Definitivno to nije pedagoški način za rješavanje sukoba niti je dozvoljeno, no isto tako učenici ne smiju dirati i napadati profesore. I sama sam u osnovnoj školi svjedočila nasilju. Nasilje nad učenicima bilo je verbalno, a nad profesorima fizičko. Oboje je jednako loše.

Podržavam prosvjed u subotu jer shvaćam da neki profesori samo žele u miru raditi svoj posao, no eto, objavili su razne primjere kako ih se ometa pri tome, npr. prijetnja nožem i slično. Kad bi se takvo nešto događalo u drugim poslovima definitivno bi ih svi podržali i pokušali to spriječiti pa smatram da profesori nisu nikakva iznimka tome. Ne mogu ići na prosvjed, da sam u mogućnosti možda bih i došla.

Dora, Klasična gimnazija

Šire se horor priče nastavnika iz hrvatskih škola: 'Učenik mi je stavio nož na vrat uz prijetnje ubojstvom'

Za mene su učenici koji su profesora gađali u prvom redu neodgojena djeca koja ne znaju pravila kulturnog ponašanja. To je sramota, a još veća sramota je što njih roditelji brane. Što se tiče reakcije profesora, možda nije najbolja solucija, ali vjerujem da je profesor postupio ispravno postupio.

Svjedočila sam verbalnom napadu učenice na profesoricu, kada joj je pokušala oduzeti mobitel. Krenula joj se obraćati riječima ‘Koji ku**c ona meni ima uzimat’ mobitel, koji je njen problem?’ Profesorica je nešto pisala i ignorirala ju, ali mi učenici smo se obratiti raski i cura je dobila pismenu opomenu.

Naravno da podržavam prosvjed, nisam planirala doći jer imam nešto drugo u planu. Po meni je taj prosvjed potreban jer svi profesori se namuče na fakultetima, uče i trude se, a onda dođu u školu i neki balavci od 17, 18 godina ih provociraju. Dolazim iz male škole, ima nas 220 učenika i stvarno smo svi nekako odgojeni da postupamo moralno i ispravno postupamo. No, naravno, kao i uvijek, nađu se i drugačiji pojedinci.

One comment

  1. Ovo je velik problem u hrvatskom školstvu, na svim razinama, a uzrokuju ga učenici s poremećajem u ponašanju, kao i i neodgojeni učenici.

    Što biste rekli na studenta koji glasno govori dok profesor predaje, a na pitanje profesora zašto to čini, odgovara: “Pa što očekujete? Da 45 minuta slušamo profesora?”

    Ako učitelj ne smije učenika udaljiti iz razreda, čak i ako ometa nastavu,
    Onda ni učenik ne smije ometati nastavu i iskazivati nepoštovanje rema učitelji ili učenicima, čak i ako mu je nastava dosadna.

    Problem je u tome što se de facto od škola i učitelja očekuje da se bave socijalnim radom.
    Učenici s poremećajem u ponašanju gotovo isključivo dolaze iz disfunkcionalnih obitelji.
    Učitelji i škole niti su školovani, niti imaju resursa, niti vremena baviti se socijalnim radom.
    Treba u praksi učvrstiti postupke koji će omogućiti učitelju da stručnim službama ukaže na učenika s poremećajem u ponašanju, a stručne službe ako to ne mogu riješiti će učenika i obitelj predati socijalnoj službi na postupanje. Dok se to ne riješi, učenik ne može biti u razredu i ometati rad.

    Za neku drugu priču je to da svi učitelji moraju stalno učiti i usavršavati i svoje stručno znanje i metodiku podučavanja. Da nastava danas mora biti interaktivna, a ne jednosmjerna, ex-cathedra. Da učitelje koji ne mogu ili ne žele usavršavati svoje metode podučavanja treba zamijeniti onima koji to žele i mogu.

    A u tome, da se učitelji stalno, istinski usavršavaju (ne poneko predavanje, već puno praktičnog rada) i da se loši učitelji udalje iz sustava veliku odgovornost imaju i sindikati. Njima bi zapošljivost i dignitet učitelja trebali biti na prvom mjestu. To se ne može postići ako se učitelji sustavno ne razvijaju i ako se jasno ne prokažu i uklone loši.

Odgovori