Pretraga

Uz Zagreb i Osijek, još bi jedan sveučilišni grad mogao dobiti tramvaj: Dobar dio pruga već posjeduju

A- A+

Krajem studenog prošle godine, dosta je snažno odjeknula vijest da bi uz Zagreb i Osijek, Pula također mogla dobiti tramvajsku mrežu i to reaktiviranjem napuštenih željezničkih kolosijeka u gradu. Time bi se dakako obogatile mogućnosti prometovanja u turističkoj perjanici Hrvatske, ali bi se i rasteretila riva, kojom godišnje prema nekim izračunima prođe gotovo milijun ljudi. I sve to uz jedno ekološki prihvatljivo rješenje. S obzirom da je riječ o zbilja velikoj vijesti i projektu, neugodno nas je iznenadila okolnost da se od tada ni jednom riječju u medijima nije spomenula reaktivacija tramvajskog prometa u Puli.

Kažemo reaktivacija, budući da su Pulom do 1934. prometovali tramvaji i to punih 30 godina. Stoga smo u Gradu Puli te kod Tima za realizaciju obnove tramvajskog prometa u Puli, predvođenog idejnim tvorcem projekta Liviom Nefatom, odlučili provjeriti gdje je zapelo odnosno jesu li poduzeti ikakvi daljnji koraci u realizaciji ovog kapitalnog projekta.

Inače Livio Nefat je inženjer i idejni tvorac ovog projekta, koji se već više od četiri godine s dosta entuzijazma bavi ovom idejom, zajedno sa svojim timom, kojeg još čine Ivan Skol, Benjamin Kostešić i David Orlović.

Iz odgovora se ne čini da su u Gradu Puli ozbiljno razmotrili ovaj prijedlog

Izdvojeni članak

Još jedan sveučilišni grad u Hrvatskoj mogao bi ponovno dobiti tramvaj: Imao ga je do 1934.

S obzirom na složenost ovog projekta te nužnost da se uskladi s nizom drugih elemenata komunalne infrastrukture uslijed potencijalne provedbe, nitko se nije zanosio time da će biti realiziran u kratkom roku.
Međutim, odgovor koji smo dobili od Grada Pule, ne sugerira da su ozbiljno razmotrili ovaj prijedlog ili smislili neko alternativno prometno rješenje u sklopu Plana održive urbane mobilnosti grada Pule.

– Ideja „revitalizacije“ tramvaja u gradu Puli, točnije njegovog povratka u tritisućljetni grad kao mogućnost integrirana je u prostorno planskoj dokumentaciji uređenja Rive, a potom su inicijativu u razradi takvog oblika prijevoza iskazali i naši sugrađani. Ideja je vrlo zanimljiva, ali svakako je potrebno istaknuti da je riječ o iznimno izazovnom projektu kako tehnički tako i financijski posebno kada se uzme u obzir razvoj gradskog tkiva i njegove prometne infrastrukture koja se tijekom vremena razvijala. Isto znači da će idejni koncept kao i daljnje razrade takvog oblika prometovanja u gradu biti predmet razmatranja i promišljanja u narednim periodima na način da modaliteti opravdano zadovolje današnje prilike i potrebe gradske urbane sredine, vodeći pritom računa i o svim aspektima prometovanja razmatranih u sklopu izrade završnog dokumenta Plana održive urbane mobilnosti grada Pule, za koji je provedeno i internetsko savjetovanje te će nakon obrade biti prezentiran Gradskom vijeću, poručuju nam iz Grada Pule.

HŽ suglasan da se dva kolosjeka iz željezničke mreže stave na raspolaganje tramvajima

Kada je riječ o reaktivaciji tramvajskog prometa u Puli, puno je rječitiji, ali i precizniji u odgovoru bio spomenuti idejni voditelj projekta Tima za realizaciju obnove tramvajskog prometa u Puli (akronim projekta je „Tw“) Livio Nefat.

Izdvojeni članak
ZET pokaz

Počelo produljenje i izrada studentskih i učeničkih pokaza ZET-a: Obratite pozornost na par detalja

Baš poput Grada Pule i njega smo priupitali je li se stvar uopće pomaknula od kraja studenog, kada se projekt privodio kraju te trebao dati na uvid gradskim vlastima. Ono što je dodatni forte potencijalnoj realizaciji ovog projekta su europski fondovi iz kojih bi se mogao namaknuti dio novca za ovaj kapitalni projekt.

Diplomirani inženjer elektrotehnike Livio Nefat, iako u mirovini, nikako ne misli odustati od svoje višegodišnje preokupacije, a to nam potvrđuju i njegovi odgovori. Vrlo detaljno pojašnjava novosti, koje im kako sam veli daju dodatnu snagu da tvrdoglavo inzistiraju na ostvarenju ovog projekta.

– Prva jaka vijest je da smo na naše traženje primili službeno od HŽ INFRASTRUKTURA d.o.o. dopis kojim su suglasni da se dva kolosijeka željezničkog kolodvora Pula odspoje iz kolodvorskog sustava i stave na raspolaganje za prometovanje tramvajem po njima. Ovdje je nužno da Vama i onima koji će čitati ovaj tekst objasnim da je raspon tračnica kojega će koristiti obnovljeni tramvaj u Puli 1.435 mm, tj. jednak je standardnom razmaku europskih željezničkih kolosijeka. Na taj način ćemo koristiti za tramvaj željezničku infrastrukturu koja postoji i koja upravo prolazi rivom tako reći u centru grada. To znači da za prvu liniju dužine 3,6 km, koja je ujedno i osnovna „kičma“ tramvajske mreže, koju nazivamo „Tramvajska simetrala sjever-jug“ postoji već i to u solidnom stanju kolosijek sjeverne polovina te linije. Glede odobrenja HŽ-a treba naglasiti da je za prometovanje tramvaja potrebno ispuniti niz uvjeta i napraviti niz radnji, govori Livio Nefat.

grafički prikaz Tramvajske simetrale / Privatna arhiva Livia Nefata

Osim studenata i školaraca iz Pule, profitirali bi i oni koji žive van grada

S obzirom da su studenti i školarci u velikom postotku korisnici javnog gradskog prijevoza u svim gradovima pa zasigurno ni Pula ne bi bila iznimka, gospodin Nefat navodi beneficije, koje bi realizacija ovog projekta donijela i toj populaciji.

– Čini mi se da je za vašu publiku bitno naglasiti da je trasa Tramvajske simetrale tako koncipirana da će učenici i studenti koji ne stanuju u Puli, nego žive dovoljno blizu željezničke pruge koja se iz središnje Istre spušta u grad, vrlo jednostavno i udobno s jednim presjedanjem na željezničkom kolodvoru Pula moći s vlaka prijeći na tramvaj i stići do središta grada (Stajalište Tržnica) gdje su na manje od 200 metara smještene praktički sve srednje škole Pule i svi fakulteti. Naravno analogno vrijedi za povratak, jasan je Livio Nefat.

S obzirom na druge strateške projekte, mogle bi se isposlovati financijske olakšice

Da projekt nije tek puka maštarija nekolicine entuzijasta, svjedoče i izjave te najave uključivanja ovog projekta u druge strateške projekte u gradu Puli.

– Druga jako pozitivna vijest koja nije od iminentnog značaja (u vremenskom smislu), ali je važna zbog širenja tramvajske mreže, je izjava direktora Lučke uprave Pula, koja vodi izgradnju terminala za kruzere u pulskoj luci, da je spajanje tog terminala (koji je strateško projekt Vlade RH) s tramvajskim kolosijekom (koji najvećim dijelom tamo fizički već postoji) za prijevoz putnika do grada interesantno i strateško rješenje i da će biti ugrađeno prilikom projektiranja Terminala, te da će biti realizirano unutar projekta Terminala za kruzere. To bi bio, nakon realizacije Tramvajske simetrale sjever-jug, prvi sljedeći krak buduće tramvajske mreže Pule, pojašnjava Nefat.

U odgovoru Grada Pule koji ste mogli pročitati iznad, navodi se da je ‘riječ o iznimno izazovnom projektu kako tehnički tako i financijski’. Međutim, idejni vođa Tw-a uvjerava da su moguće i neke logične uštede, uz već spomenutu mogućnost sufinanciranja projekta kroz fondove EU-a.

Izdvojeni članak
ZET tramvaj

Seksualno uznemiravanje u tramvajima i busevima: Djevojke nam ispričale svoje priče

– U Puli se priprema dokumentacija za veliki zahvat na glavnom gradskom odvodnom kanalu za oborinske vode. Tko zna nešto o Puli zna da za velikih, naglih i obilnih kiša dijelovi strogog centra grada bivaju poplavljeni. Ovim planiranim radovima bi se taj veliki problem konačno riješio. Sasvim slučajno se južna polovina Tramvajske simetrale sjever-jug (koju treba napraviti, tj. položiti novi kolosijek) 80% točno poklapa s trasom radova na novom kolektoru oborinskih voda. Obzirom na vrstu radova i nužnog prekopavanja, polaganja novih cijevi, te ponovnog zatrpavanja istih jasno je da bi polaganje kolosijeka u sklopu tih radova bio apsolutno najracionalniji trenutak, a i cijena bi van svake sumnje bila najjeftinija. Raspoloživost rukovodstva komunalnog poduzeća da se ti radovi sinkroniziraju je potpuna, uvjerava ponovno Nefat.

No, tu nije kraj pozitivnim vijestima kako ih gospodin Nefat naziva. I Turistička zajednica Istre se prigodno recimo ‘uključila na kolosijek’ pozitivnih recenzija ovog projekta.

– Turistička zajednica Istre izrazito pozitivno ocijenila Projekt „Tw“ i pismeno potvrdila da se projekt u potpunosti uklapa u dugoročne razvojne ciljeve koji su određeni Master planom razvoja turizma Istre i da daje punu potporu. Ovdje, da ne bi bilo zabune, valja decidirano napomenuti da se ova potpora prvenstveno odnosi na oživljavanju i razvoju putničkog prometa na Istarskim prugama, pa i na razvoj prometa Funkcionalne Regije Sjeverni Jadran, obrazlaže precizno voditelj projekta za revitalizaciju tramvajskog prometa u Puli.

No, u svemu ovome ima i okolnosti koje ne ulijevaju optimizam

Tehnički precizno, kao i u gornjem dijelu predstavljanja pozitvnih noviteta, Livio Nefat predstavlja i one malo manje pozitvne vijesti. Kako sam veli ne želi ih nazivati negativnim, jer se nisu dogodile, ali dopunjava i da vrijeme neumoljivo prolazi.

– Prva je da je Grad Pula proveo javnu raspravu, ali još nije izglasao Strategiju razvoja prometa. Po nekim informacijama je rok bio najprije 30.12. 2018., zatim se govorilo o svibnju 2019., a sada se još uvijek čeka. Mi smo kao Tim imali više susreta sa izrađivačima i voditeljem Strategije. Naravno dali smo i pismeno vrlo obiman materijal za javnu raspravu. A druga ne baš pozitivna vijest je da smo opet kao Tim upoznali podosta osoba gradske strukture Pule s našim Projektom „Tw“ te da sada još čekamo poziv gradonačelnika kako bi i njemu prezentirali cijeli projekt „Tw“. Materijal smo poslali, potvrdu da je sve primljeno smo također dobili, kao i telefonsko uvjerenje da ćemo svakako biti pozvani. No, još uvijek čekamo, zaključuje Livio Nefat svoje izlaganje.

Tramvaji u Puli od 1904. do 1934.

Uz svoj odgovor o potencijalnoj budućnosti tramvajskog prometa u Puli, gradske su nas vlasti podsjetile i na neke bitne momente iz pulske tramvajske prošlosti.
– Podsjećajući se na povijesne prilike navedimo da je električni tramvaj u Puli inauguriran svečanim otvaranjem 24. ožujka 1904. godine. Tramvajska remiza nalazila se u četvrti sv. Polikarpa u današnjoj Revelanteovoj ulici. Postojale su dvije linije, zajednička trasa kretala je s remize i prolazila duž zidina Arsenala do križanja kod Mornaričkog Casina gdje su se linije razdvajale. Jedna je linija skretala zapadno prema „rivi“, a druga je istočno uz Mornarički Casino išla preko Giardina prema amfiteatru. Linije su se križale kod Valerijinog parka, gdje je linija s „rive“ produžavala do Šijanske šume, dok je druga linija duž Kolodvorske ulice vodila do Željezničkog kolodvora (slika u privitku). Pulski tramvaj ukinut je 1934. godine, zbog pada broja putnika i razvitka autobusnog prometa, navode iz Grada Pule

Tramvajske trase u Puli od 1904. do 1934. / izvor: Grad Pula

Tramvaji u Puli prvoj polovici XX. stoljeća / izvor: Grad Pula