Pretraga

Ljepota djeluje poput droge na mozak

A- A+

Potreba da gledamo u nešto lijepo utječe na to koga ćemo odabrati za curu ili dečka, a istraživanje nedavno provedeno pokazuje i da ugodan osjećaj kao nagrada dolazi od podražaja iz mozga. Znanstvenici su o ovoj studiji, inače provedenoj na Sveučilištu u Oslu, otkrili kako privlačnost stimulira isto područje mozga kao i morfij. Evo i kako su Norvežani došli do ovih spoznaja.

Na odabir partnera, između drugih faktora, veliki utjecaj ima ljudska potreba za gledanjem nečeg lijepog. Ovo potvrđuje i nova studija provedena pri Sveučilištu u Oslu, a koja je došla i do spoznaje da ugoda koja dolazi kao nagrada, podražaje dobiva iz mozga. Istraživanje je i napravilo distinkciju između naklonosti prema kome ili čemu te želje da to imamo, piše Discovery.

Izdvojeni članak

Fotogalerija: Ljepotice s naslovnica nisu ljepše od vas

Privlačnost stimulira isti dio mozga, kao i morfij

Znanstvenici su u spomenutoj studiji otkrili kako privlačnost stimulira isto područje mozga, kao i morfij.

– Baš poput ukusne hrane ili dobre glazbe, biti vezan na nekoga, poput romantičnog partnera, korisno je za ljude, pojasnila je istraživačica studije Olga Chelnokova, psihologinja na Sveučilištu u Oslu.

Međutim, prilikom provođenja studije, istraživači su napravili neke istraživačke zaokrete. Naime napravili su distinkciju između  naklonosti i želje. Naklonost predstavlja privlačnost prema nečemu, a želje opisuju motivaciju da nešto imamo ili dobijemo.

Opioidni sustav dio je mozga koji kontrolira ‘naklonost’. Povezan, ali ipak različit, dopaminski sustav kontrolira ‘želje’. – Većina istraživanja o ljudskoj privlačnosti rađena je skeniranjem mozga pasivno, dakle bez upotrebe droga. A mnoge kasnije studije rađene su na životinjama, a ne ljudima, pojasnila je neke manjkavosti prethodnih studija Chelnokova.

Izdvojeni članak

Ovako ljepotice s piste izgledaju u privatnom životu

Opiodni sustav ‘suflira’ odabir partnera

Spomenuta psihologinja i njeni suradnici su regrutirali 30 zdravih muškaraca za sudjelovanje u istraživanju. Zatim su pojedinima dali morfij, koji aktivira receptore u opiodnom sustavu, dok su druge tretirali s potiskivačem opioida. Zatim su svi sudionici dobili fotografije ženskih lica, koje variraju u ljepoti, te dobili proizvoljnu mogućnost brzine pregledavanja fotografija.

Muškarci su potom zamoljeni da ocijene koliko im se sviđa svako lice, a znanstvenici su istovremeno mjerili vrijeme pregledavanja svake pojedine fotografije. Sudionici koji su tretirani morfijem su ocijenili vrlo visokim ocjenama najobjektivnija atraktivna lica.

Uz to su ovi ispitanici proveli više vremena gledajući atraktivna lica, negoli lica sa suprotnim karakteristikama, što upućuje da su htjeli još više atraktivnih.

Na drugoj strani, muškarci koji su bili pod utjecajem potiskivača opioida su pokazali manju naklonost, kao i manju želju. Naime oni su ocijenili atraktivna lica nižom ocjenom i pregledavali su ih kraće vrijeme.

Zaključak koji se iz toga nameće je da opiodni sustav može pomoći ljudima u odabiru najboljeg partnera, stvaranjem osjećaja nagrađivanja kada vidimo privlačne osobe, dok manje atraktivne pojedince čini manje poželjnima.