Pretraga

Na događaju koji je okupio brojna poznata lica, influenceri govorili o svom poslu: ‘Cijene su do 2.000 € po videu’

A- A+

Stotine mladih ovog se ponedjeljka nije zaputilo u školu, ali ipak su sjedili na satovima Geografije, Informatike, Politike i Gospodarstva. Nešto drugačiji nastavni blokovi održani su na konferenciji Europa za Gen Z u zagrebačkom Kaptol Boutique Cinema. “Nastavničku” palicu preuzeli su Mojmira Pastorčić, Martin i Valent Sinković, Martin Kosovec, Ana Širić i brojni drugi govornici. Poseban interes izazvali su paneli s domaćim influencerima Ninom Skočak, Markom Vuletićem, Ana-Marijom Ferenčak i Pjerom Kargotićem.

Europa za Gen Z

Stotine mladih sudjelovalo je na konferenciji Europa za Gen Z | Foto: Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj

Učenici i njihovi nastavnici imali su priliku izaći iz školskih klupa i sjesti u novu ulogu. Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj pozvalo ih je na dijalog o temama koje su mladima važne kako bi im približilo rad Europske unije, ali i pokazalo da mogu imati utjecaj na politike koje se donose. Sve se odvijalo u sklopu događaja Europa za Gen Z u zagrebačkom Kaptol Boutique Cinema.

Konferencija je okupila preko 50 govornika u tri dvorane, a bogat program privukao je stotine učenika koji su dupkom napunili prostor kina. Čuli smo o važnim temama poput o prilika za putovanje, studiranje i rad u zemljama Europske unije, pa i iskustva onih koji su te prilike iskoristili, o sportu i društvenoj angažiranosti, važnosti mentalnog zdravlja, kako je to biti influencer i drugim važnim temama.

Među govornicima našla su se brojna poznata lica, poput hrvatskih olimpijaca Martina i Valenta Sinkovića te Snježane Pejčić, influencera Nine Skočak i Marka Vuletića, TV voditeljice Mojmire Pastorčić i profesora Tonija Miluna.

Na samom početku čuli smo i poruke naših europarlamentaraca, kao i predstavnika Europske komisije. Da je mišljenje mladih europskim institucijama zaista važno, rekla je u uvodnom video obraćanju Dubravka Šuica, povjerenica Europske komisije za Mediteran.

– Vaša generacija već oblikuje svijet na nevjerojatne načine. Vi ste povezaniji, informiraniji od prethodnih generacija. Bilo bi dobro kad biste to iskoristili kao vašu snagu za oblikovanje boljeg društva. Europska komisija je ovdje da vas sluša, da podržimo vaše ideje tako da ih onda možemo implementirati u naše politike. Želimo mladima osigurati  alate potrebne za bolji život. Podijelite svoje ideje i pomozite nam izgraditi bolju budućnost. Europske institucije nisu daleko, one su tu i tu su za vas, istaknula je Šuica na samom početku konferencije.

Europa za Gen Z

Održana konferencija Europa za Gen Z | Foto: Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj

‘Pred vama su sve šanse’

Zrinka Ujević, voditeljica Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj, odgovorila je na pitanje koje zanima mnoge: što, konkretno, mladi u Hrvatskoj imaju od članstva u Europskoj uniji?

– Jako pojednostavljeno, mladi imaju brojne prilike u Europskoj uniji. Te prilike nismo imali. Mladi mogu učiti i ići na Erasmus, raditi na jedinstvenom tržištu, volontirati kroz Europske snage solidarnosti, doprinositi društvenim situacijama na koristan način. Imamo strategiju koja u fokus stavlja dijalog s mladima, imamo različite inicijative kao što je Discover EU, putovanje za mlade od 18 godina, imamo portal za mlade gdje se sve ovo može vidjeti online. Članstvo je opipljivo, postoji puno toga što mladi mogu jednim klikom otkriti, navela je Ujević.

Bivši voditelj Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj Branko Baričević prisjetio se kako su prije samo deset godina mlade u Hrvatskoj morali informirati o tome što je, primjerice, Erasmus, ali danas nema studenta koji ne razmišlja o odlasku van na studij.

– Pred vama su sve šanse i imate sve na svom zaslonu. Da biste ih iskoristili, morate razviti ambiciju, nešto htjeti napraviti. Za to vam treba samodisciplina. Uložiti neki trud nije jako popularno, ali bez toga teško da ćete doći do uspjeha. Sve prilike možete naći u programima koje Europska unija nudi mladima i ostalim građanima, poručio je mlađim generacijama Baričević.

Ne tako davne prošlosti prisjetio se i Richard Kühnel, direktor za komunikacije Europske komisije. Kao mlad diplomat u austrijskom Ministarstvu vanjskih poslova posjetio je Hrvatsku. Bilo je to 1995. godine, kad je hrvatska još bila mlada država.

– Taj vikend su dva projektila ispaljena na Zagreb. Prvu noć u Zagrebu sam čuo tenkove na ulicama. Vama je to možda davno, ali meni nije. U međuvremenu, vidite što se dogodilo. U zadnjem svom izvještaju sam napisao da je budućnost hrvatske u Europi. To je vaša Europa. Bruxelles je možda daleko, ali Europa nije. Želim vas potaknuti da koristite ovu priliku i budete aktivni, rekao je Kühnel.

Europa za Gen Z

Održana konferencija Europa za Gen Z | Foto: Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj

Politika nije nešto nama daleko

Nakon toga su na red došli hrvatski europarlamentarci. Davor Ivo Stier iz Kluba zastupnika Europske pučke stranke prisjetio se dana kojeg nikad neće zaboraviti – kad je hrvatska zastava podignuta u Europskom parlamentu.

– Rođen sam u Argentini. Tad Hrvatska nije bila neovisna država. Kad sam prijateljima tad rekao odakle sam, nisu znali ni gdje je Hrvatska. Odjednom, sve se promijenilo. Hrvatska je u središtu Europe. To je emocija koju ću pamtiti cijeli život, naveo je Stier, dodavši kasnije i kako je važno da se mladi upoznaju s političkim sustavom Hrvatske, kao i prilikama u Europskoj uniji.

Naš drugi predstavnik u Europskom parlamentu, Stephen Nikola Bartulica, također je rođen van Hrvatske. Odrastao je u ruralnom Kansasu, ispričao je, kraju poznatih kauboja poput Jesse Jamesa. Okupljenima je poručio kako se politika može činiti dalekom, no itekako ima utjecaja na naše živote, a ilustrirao je to primjerom.

– Za vrijeme pandemije Covida-19 se Europska unija prvi put zajednički zadužila. Vi koji ulazite na tržište rada ćete do 2057. godine vraćati kredite koje su u vaše ime podizale vlade. Možda vam se čini da je politika u vašim životima nebitna, ali ona je bitna i jako je dobro da se što prije informirate što se događa, rekao je Bartulica.

Maja Ljubić Kutnjak, voditeljica Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj, ispričala je nešto o događajima koje je Ured organizirao s mladima, jednostavno opisavši da je posao Ureda ‘da vam u moru informacija o Europskoj uniji ponudi iskustvo da doživite Europu’.

– Glasanje sa 16 godina je izazivala najviše polemika. Zaista mi je najdraže bilo vidjeti međugeneracijski dijalog. Kad su se naši stariji sugrađani malo pobunili kako mladi sa 16 godina možda nisu prezreli, da znate kako su mladi branili svoje stavove. Složili smo se da bi mladi htjeli više građanskog obrazovanja i učiti o političkom sustavu pa tek onda sniziti dob za glasanje, navela je Ljubić Kutnjak dodavši kako su mladima zanimljive teme bile i okoliš i priuštivo stanovanje.

Europa za Gen Z

Održana konferencija Europa za Gen Z | Foto: Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj

Koliko zarađuju influenceri?

Velik interes među posjetiteljima izazvao je panel s domaćim influencerima Ninom Skočak i Markom Vuletićem o njihovoj karijeri. Upitana za to što znači biti influencerom, Skočak je kratko odgovorila kako tu nema puno objašnjavanja, svi znamo čime se influenceri bave. No, o tome kako influenceri zarađuju bi željela da postoji više javnog razgovora.

– Zašto bi bilo nepristojno pitati o zaradi? Nije nepristojno pitati premijera koliko zarađuje. Influenceri u Hrvatskoj ne zarađuju od TikToka, nego putem sponzora. Javi mi se firma, pitaju me koliko košta video, ja im kažem i oni to prihvate ili ne, objavim video, oni isplate uslugu, izdam račun. Zarada ovisi o tome kakav imaš engagement i broj pratitelja. Cijene su od 200 eura po videu, a najviše što znam da neki naplate je 2.000 € po videu, rekla je Skočak.

Uz to što je influencerica, Skočak ima i ‘klasičan’ uredski posao od 9 do 5. Živi i radi u Bruxellesu, na odjelu komunikacija nezavisnog savjetodavnog tijela koje okuplja znanstvenike i savjetnike članova Europske komisije. No, oduvijek je htjela biti glumica, ali nije upala na akademiju, ispričala je. S vremenom je shvatila da joj društvene mreže omogućuju da iskaže svoju kreativnu stranu koja voli teatar.

Upitana znači li to da su videa koja snima na društvenim mrežama zapravo iscenirana, odgovara – i da, i ne.

– To je i moj život, i teatar. Čim nešto snimiš to ne može bit savršen prikaz tvog života, jer sadržaj urediš i oblikuješ da izgleda malo bolje. Smatram da sam autentična i ljudi mi to uvijek kažu kad me upoznaju, ali uvijek postoji taj element da ti to malo oblikuješ, ispričala je Skočak.

Europa za Gen Z

Održana konferencija Europa za Gen Z | Foto: Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj

Biti influencerom je nesigurno?

Uspoređujući posao influencera i onaj u Bruxellesu, Skočak smatra da je teže biti influencer. Osim što posao influencera nikad ne staje i iz njega se nije jednostavno isključiti, tu su i negativni komentari koji loše utječu na njeno mentalno zdravlje, objasnila je. O ‘hejterima’ se oglasio i Marko Vuletić.

– Ja snimam već devet godina. Komentare stvarno više ne pratim, prestalo je utjecati na mene. Nikad ne možeš pobijediti Internet i tko god da ti napiše komentar, ti te ljude ne vidiš. Pogledam komentare prvih 15 minuta, nakon toga ne gledam, rekao je Vuletić.

Osvrnuo se i na pitanje koje influenceri često dobiju, a to je o stabilnosti njihovog posla. Njihov je posao itekako održiv, smatra Vuletić.

– Poprilično je održivo ako je sama osoba zanimljiva. Otkad sam krenuo sa snimanjem dobivam pitanja do kad će to trajati. Traje i neće stati dokle god si ljudima zanimljiv. Koliko god im se smiju, Kardashianke su zanimljive već 20 godina i nisu prestale biti zanimljive, jer su karakterno jake i znaju zadržati publiku, ispričao je Vuletić.

O tome kako publici biti zanimljiv, ali i kako zadržati njihov interes, govorili su na idućem panelu influenceri Ana-Marija Ferenčak i Pjero Kargotić.  Ferenčak je danas najaktivnija u snimanju za klijente, ali publici je i dalje najpoznatija po tome što je nakon dvije godine studiranja odlučila promijeniti studij.

– Nisam išla s ciljem da ću krenuti snimati, ali sam rano shvatila da ljude zanima zašto sam odustala od faksa i upisala drugi. Shvatila sam da je to tabu. Ljudi smatraju da su zakazali, razočarali roditelje. Shvatila sam da postoje takve teme o kojima se ne priča. Postoje pitanja i ljudi koji su spremni na dobar način odgovoriti na ta pitanja, pokrenuti priče o kojima je bitno pričati, ispričala je Ferenčak o tome kako pronaći svoju nišu kao kreator sadržaja.

Europa za Gen Z

Održana konferencija Europa za Gen Z  | Foto: Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj

‘Idite, istražujte svijet’

I Kargotić snima sadržaj koji je vezan uz njegov život i studiranje, a publici je zanimljiv po tome što je odabrao živjeti u Danskoj. Uvijek se volio snimati, rekao je, a shvatio je da su ljudi zainteresirani za nešto što im nije blisko.

– Upisao sam diplomski studij u Danskoj jer znam da sam mlad da ostanem u istoj zemlji. Nećete požaliti jer svijet je ogromno mjesto da bi ostali smo kod kuće.  Idite, istražujte svijet. Mene su priče dvije poznanice potaknule da odem u Copenhagen. Svi znamo da je Danska uređena zemlja, to je bio prvi korak da se odlučim na taj potez, ispričao je Kargotić.

Influenceri su odgovorili na još jedno važno pitanje. Upitani za to kako mlade zainteresirati za politiku, Skočak je objasnila da je srž problema u tome što mlade niti ne vidimo u politici.

– Problem je da trebamo vidjeti mlade u politici. To je prva greška, što stranke ne uključuju mlade. Kad samo vidimo da postoje društveno angažirani mladi, to će organski potaknuti još mladih da se uključe. Uz to, tu je i politička komunikacija koja je zastarjela. Trebamo i otvoriti institucije da budu pristupačnije, a to Europska unija jako dobro radi, navela je Skočak.

U popodnevnom dijelu konferencije, čuli smo govornike poput Tanje Jurin, profesorice s Filozofskog fakulteta u Zagrebu i influencerice Marie Wasler koje su govorile o mentalnom zdravlju te stručnjaka za marketing Davora Brukete i Frana Mubrina koji su raspravljali o tome hoće li AI “ubiti” kreativne poslove.

Ervin Jagatić iz Infobipa i Filip Cindrić iz Rimac Grupe su govorili o budućnosti tehnološke industije u Hrvatskoj, Toni Milun i Dajana Barbić o financijskoj pismenosti mladih, a pobjednici The Voicea Martin Kosovec i Ana Širić o tome kako izaći iz zone komfora. Događaj je zatvorio zabavan EU kviz kojeg su vodile Morana Zibar i Petra Lypolt.