Osnovna škola Mejaši u Splitu, Osnovna škola Ravne njive – Neslanovac također u Splitu, Osnovna škola kneza Trpimira u Kaštel Gomilici te Osnovna škola Šimuna Kožičića Benje u Zadru. Sve njih dijeli ista sudbina, škole su koje nastavu izvode u tri smjene. Uz jutarnju i popodnevnu imaju međusmjenu jer zbog nedostatka prostora i učionica ne mogu raditi ni u dvije smjene, kamoli u jednoj što je cilj buduće cjelodnevne škole. Satničarke su im mađioničarke, govore nam ravnateljice, a problemi u nekima sežu još od gradnje u osamdesetima kada su projektirane za manji broj učenika od stvarnog.

Škole koje rade u tri smjene | foto: web škole, Google Karte
I dok je cilj države u narednih nekoliko godina sve osnovne škole ‘prešaltati’ na jednosmjensku nastavu kako bi bile spremne za cjelodnevnu školu, još uvijek imamo one s čak trosmjenskim radom. Među njima su čak tri u Splitu i okolici, pa tako i Osnovna škola Mejaši.
– Roditelji su upoznati s našom organizacijom i problemom oko nedostatka prostora. Naravno da bi svi voljeli da je situacija drukčija, i roditelji i mi u školi. Međutim, svjesni su problema i većih pritužbi nema. U ovim uvjetima, škola ne može prijeći na rad u dvije smjene. OŠ Mejaši ima veliko upisno područje, Mostine, Karepovac, Kila, Dragovode, Mejaši, i mali broj učionica. Školska zgrada je nekoliko puta dograđivana, a zadnji put je dograđena 2019. godine. Daljnja dogradnja postojeće zgrade nije moguća, govori nam ravnateljica Josipa Banić.
U međusmjeni prvašići, škola im kreće u 11:15 sati
Imaju 17 učionica, dvije informatičke učionice i školsku dvoranu. Nedovoljno za ukupno 861 učenika i 38 razrednih odjeljenja. Zbog toga učenici razredne nastave od prvog do četvrtog razreda nastavu pohađaju u tri smjene, dok učenici viših razreda idu u dvije smjene.
– Nastavni sat svima traje 45 minuta. Učenicima predmetne nastave jutarnja smjena započinje u 7:45 sati, a poslijepodnevna u 14:15 sati. Učenicima razredne nastave jutarnja smjena započinje u 7:45 sati, međusmjena u 11:15 sati, a poslijepodnevna u 15:00 sati. U međusmjeni nastavu imaju svi učenici prvih razreda. Prema ovom rasporedu zvonjenja, učenici razredne nastave, u svojim učionicama mogu imati četiri nastavna sata. Zato pri izradi rasporeda sati, pazi se na to da na primjer učenici u međusmjeni, barem jedan ili dva razredna odjela, uvijek prvi i drugi sat imaju informatiku ili nastavu tjelesne i zdravstvene kulture kako bi učitelji s učenicima iz jutarnje smjene mogli u svojim učionicama odraditi dopunsku, dodatnu nastavu ili izvannastavne aktivnosti. Ili, učenici četiri sata budu u svojoj učionici, a nakon toga idu na informatiku ili tjelesni kako bi učenici sljedeće smjene ušli u učionicu. Isto vrijedi kada se izmjenjuju međusmjena i poslijepodnevna smjena, opisuje nam Banić raspored sati.
Posložiti sve ove kombinacije nije lako. Satničari s ravnateljicom slažu raspored. Banić nam kaže da odrađuju vrlo zahtjevan i velik posao.
– U svakom trenutku se točno treba znati tko je u kojoj učionici ili prostoru. Posebno je to bitno kada se planiraju neke dodatne aktivnosti. Uvijek unaprijed trebamo paziti i organizirati u kojoj učionici će se održati aktivnost, tipa imamo li slobodnu učionicu ili ćemo koristiti neki zajednički prostor. I pritom treba paziti, je li s nekim drugim razrednim odjelom već dogovorena aktivnost u tom prostoru, opisuje Banić.

Osnovna škola Mejaši u Splitu | screenshot: Google Karte
‘Planira se izgradnja nove škole u istočnom dijelu grada’
Iako im je osnivač Grad Split, svejedno je pitamo što misli do kada bi im škola mogla biti spremna za reformu cjelodnevne, odnosno prijeći u jednu smjenu.
– Teško je odgovoriti na to. Grad Split je upoznat s problemom nedostatka prostora u OŠ Mejaši i planira se izgradnja nove škole u istočnom dijelu grada. Za prelazak na rad u jednu ili dvije smjene potrebna je nova škola. Međutim, ne mogu odgovoriti na to hoće li to biti do 2028. i gdje će točno biti nova škola, zaključuje Banić.
Ravnateljica škole s 700 učenika i tri smjene: ‘Satničarka je mađioničarka’
Razgovaramo i s ravnateljicom Osnovne škole Ravne njive – Neslanovac Split koja je isto u tri smjene. Jutarnja smjena kreće u 7:45 sati, međusmjena u 11:15, popodnevna u 14 sati.
– Imamo A-smjenu s 12 razrednih odjeljenja u rotaciji i B-smjenu s 11 razrednih odjeljenja u rotaciji. Tu je jutarnja smjena za dva razredna odjeljenja, međusmjena s dva razredna odjeljenja i produženi boravak s šest razrednih odjeljenja, prepričava nam ravnateljica Haidi Mimca Tudor.

Raspored zvona u OŠ Ravne njive – Neslanovac Split | foto: arhiva škole
Ukupno broje 706 učenika. Mimca Tudor pojašnjava da je osnivač najavio nadogradnju škole kako bi mogli ići u cjelodnevnu nastavu. Puno roditelja želi upisati djecu u ovu školu zbog kvalitete, nastavlja, te vrlo povoljne lokacije škole i pristupa njoj. Ako se škola uistinu nadogradi s dovoljnim brojem učionica, dodaje, misli da bi bilo ostvarivo prijeći na cjelodnevnu od 2028. godine. Žalbi roditelja na tri smjene uglavnom nemaju, naglašava, a na naše pitanje kako kreiraju raspored rezolutno i kratko odgovara.
– Satničarka je mađioničarka, poručuje Mimca Tudor.

OŠ Ravne njive – Neslanovac Split | foto: web škole
‘Od izgradnje škole 1973. nije bilo značajnih ulaganja u njeno održavanje. Stoga ju je potrebno nadograditi’
U tri smjene je i Osnovna škola kneza Trpimira u Kaštel Gomilici. Tamo broje 851 učenika i 42 razreda. Jutarnja smjena im je od osam do 13:10 sati, međusmjena od 11;40 do 14:45, a popodnevna od 14:00 do 19:05. U godišnjem planu i programu rada škole piše da im je zgrada izgrađena 1973. godine za optimalnu organizaciju od 560 učenika. Napomenuto je kako škola od osnutka radi u tri smjene jer je broj učenika od samog početka bio veći.
– Zbog prostornog deficita nastava se u razrednoj nastavi morala organizirati u tri smjene, a predmetna u dvije. Adaptirani praktikumi za potrebe razredne nastave imaju po 15 metara kvadratna manje prostora od standardnih učionica što za posljedicu ima otežane i pedagoški neprimjerene uvjete rada. Ovakvim prenamjenama prostora i velikim brojem odjela stvarali su se problemi i u organizaciji predmetne nastave budući da se za neke predmete nisu mogli u kontinuitetu osigurati stalne učionice (npr. povijest, vjeronauk), jednu informatičku učionicu smo dislocirali van Škole u tzv. ‘staru’ školu, a drugu privremeno smjestili u školsku knjižnicu, stoji u godišnjem planu.
Naveli su da sve pobrojano otežava organizaciju redovne nastave, ali i drugi neposredni rad poput dodatnih i dopunskih nastava, izborne nastave ili izvannastavnih aktivnosti.
– Teškoće su znatne i u primjeni pedagoškog standarda, u izradi rasporeda nastavnih sati i rasporeda drugih odgojno-obrazovnih aktivnosti. Dogradnja škole (tzv. Aneks) dovršena je 1998. godine, a izgrađeno je šest specijaliziranih učionica. Iz svega gore navedenog vidljivo je da je naš najveći problem nedostatak učioničkog prostora, stoga je školu potrebno nadograditi. Od izgradnje škole 1973. nije bilo značajnih ulaganja u njeno održavanje. Tijekom 2014. i 2015.godine sanirani su najugroženiji dijelovi krovišta školske zgrade, stoji u godišnjem programu rada ove škole.

Osnovna škola kneza Trpimira Kaštel Gomilica | foto: Google Karte
‘Škola nema dovoljan broj učionica za izvođenje nastave u jednoj smjeni’
Prema javno dostupnim podatcima u tri smjene idu i učenici Osnovne škole Šimuna Kožičića Benje u Zadru koja broji 1.085 učenika te je tako trenutačno šesta najveća osnovna škola u Hrvatskoj. Konkretno, u matičnoj školi je 981 učenika. Razredna nastava im je u tri smjene, a predmetna u dvije. Prva smjena kreće im u osam ujutro, međusmjena u deset sati, a druga smjena u 12 i 12:30 sati. Imaju 13 učionica za razrednu nastavu, 17 učionica i kabineta za predmetnu nastavu, dvoranu za tjelesni te knjižnicu.
– Škola nema dovoljan broj učionica za izvođenje nastave u jednoj smjeni. Tako se nastava u nižim razredima odvija u čak tri smjene, dok se nastava u višim razredima odvija u dvije smjene. U svakoj učionici razredne nastave nastava se održava za tri odjela. U učionici tehničke kulture održava se i nastava iz vjeronauka. Zbog velikog broja odjela predmetne nastave (24) mnogi učitelji nastavu održavaju u različitim učionicama, najčešće učitelji stranih jezika, stoji u godišnjem planu i programu rada škole.
Napomenimo kako se u sustavu Školskog e-Rudnika Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih kao škola s tri smjene vodi i Osnovna škola Ante Kovačića u Zagrebu. No, njihova ravnateljica kazala nam je kako su na rad u dvije smjene prešli u školskoj godini 2024./25. te da je taj podatak upisan u e-Maticu. No, već ranije smo izvještavali o školama koje imaju ‘dvije smjene s međusmjenom‘, odnosno gdje nastava počinje u tri različita termina.

Osnovna škola Šimuna Kožičića Benje u Zadru | foto: web škole