Pretraga

Pitali smo državne prvake što treba mijenjati u sustavu natjecanja: ‘Neki mentori možda pomažu učenicima’

Neujednačeni kriteriji između županija, mentori pomažu učenicima, trebalo bi biti više prostora za slobodno izražavanje. Tako nam državni prvaci koji su dobili Oskar znanja opisuju sustav natjecanja. Iako ima nedostataka, slažu se da ona donose nova prijateljstva i da je većina toga fer i korektno. Ravnateljica zagrebačke gimnazije Željka Frković pak upozorava kako nije pošteno da su mentori članovi povjerenstva koje ranije dobiva zadatke i materijale, a mijenjala bi još neke stvari.

državni prvaci

Državni prvaci | foto: srednja.hr

Ovogodišnje državne prvake koji su osvojili Oskare znanja pitali smo bi li nešto mijenjali u hrvatskom sustavu natjecanja. Zbog određenih sumnji o natjecanjima su u posljednje vrijeme pisali brojni mediji, a srednja.hr pisala je i o nekim nelogičnostima poput onoga da mentori učenika mogu biti predsjednici županijskog povjerenstva čime zadatke dobivaju ranije.

Izdvojeni članak
natjecanja učenika azoo

Nelogičnosti na natjecanjima učenika: Mentor može ‘čuvati’ svoje učenike, neki mogu vidjeti i zadatke ranije

‘Možda postoje neki mentori koji rade pitanja pa pomažu drugim učenicima’

– Najveći problem je zapravo na županijskim razinama gdje različiti ljudi boduju natjecanja i nisu jednaki kriteriji u svakoj županiji. Na primjer, u Zagrebu se možda drukčije boduje nešto na Matematici nego u Slavonskom Brodu. Trebalo bi napraviti nekakav pravedniji način bodovanja tako da sve ide kroz iste ruke i da bude pravednije. Sigurno se može varati, ne znam sad koliko točno, ali možda postoje i neki mentori koji rade pitanja pa pomažu drugim učenicima. No, nisam baš upućen u to. Na kraju svakako sve to bude dobro, na natjecanju upoznamo nove ljude i bude lijepih prijateljstava, kazao nam je Nikola, prvak na državnom natjecanju iz Vjeronauka, odnosno vjeronaučnoj olimpijadi.

Državna prvakinja iz Njemačkog Nika kaže da joj se trenutačni sustav sviđa, ali poželjela bi više prilika za slobodno izražavanje i davanje stava o aktualnim temama. Kaže da se na natjecanjima ne može varati, da su pravila stroga i da je to korektno. Zara je državna prvakinja u astronomiji i smeta joj što se to područje shvaća manje ozbiljno, iako veli da je to spoj kemije, fizike i matematike. Za samo natjecanje nema zamjerki, kaže da je organizacija dobra i da je sve super. Mura koja je prvakinja u eksperimentalnom radu iz fizike navodi da su kriteriji ocjenjivanja radova objektivni, da je povjerenstvo vrlo pravedno, a kako su kandidati koji se natječu vrlo fer.

– Na natjecanjima iz Hrvatskog ne bih iskreno ništa mijenjao jer više volim gramatiku i pravopis od same književnosti. Smatram da je natjecanje vrlo zanimljivo jer nije nužno sve naučiti napamet, već se logičkim razmišljanjem može doći do točnog odgovora. Prepisivati se ne može, mobitel i svi ostali uređaji moraju se predati, profesori strogo nadziru natjecanja i nisam se susreo s time da bi netko pokušao prepisivati, odgovara nam Otto koji je državni prvak iz Hrvatskog.

Ravnateljica zagrebačke gimnazije: ‘Nije u redu da je mentor član povjerenstva koje ranije dobije testove’

Na Oskaru znanja razgovarali smo sa Željkom Frković, ravnateljicom X. gimnazije ‘Ivan Supek’ u Zagrebu, po struci profesoricom matematike i fizike. Kaže da bi svakako mijenjala to da svaki predmet ima svoja pravila. Kako smo pisali, iako postoje opća pravila za natjecanja, svaki predmet ima još zasebne upute. Tako na Hrvatskom mentori smiju biti u učionici tijekom natjecanja sa svojim učenicima, dok je na Biologiji to zabranjeno.

– Aplikacija za prijavu na natjecanja također bi trebala doživjeti neke izmjene na bolje. Nikako nije u redu da je mentor član povjerenstva koje ranije dobije testove, zadatke i materijale. Iako vjerujem da ljudi to ne rade, time se sve dovodi u pitanje sukoba interesa, što bi svakako trebalo izbjeći. Izmjene bi trebale napraviti i u dijelu ako neki profesor ove godine predaje učenicima drugog razreda, da on ne može biti u povjerenstvu za testove drugog razreda. Može za prvi, treći i četvrti, ali za drugi ne. Mislim da to nije zdravo, navodi Frković.

Dodala je ako se učenici natječu u znanju, kako bi bilo dobro da se testovi slože tako da se učenici ne vrate frustrirani u škole. Na natjecanja se šalju najbolji učenici, veli Frković, a nekad su zadaci na primjer iz matematike nikad viđeni učenicima, tvrdi.

– Trebao bi postojati jedan dio zadataka koji su oni vidjeli u redovnom gradivu, a onda neka se prema težini poslože zadaci da se ipak izdiferenciraju oni najbolji. Neke škole za mentore imaju bivše učenike i ljude koji uopće nisu njihovi zaposlenici. To nije lojalna konkurencija s onim školama koje to nemaju i gdje profesori pripremaju svoje učenike. Ako profesor ima svoj razred, satnicu i zaduženja, i priprema učenika, a u nekoj drugoj školi ih spremaju bivši mentori i bivši natjecatelji, nisu u istim uvjetima. Razumijem da su natjecanja i dio osobnog ulaganja, ali ne može učenik imati pet mentora, zaključuje Frković.