Pročitajte odlično pismo profesorice u kojem objašnjava zašto kreće u štrajk

Tamara Šoić, profesorica i jedna od urednica nastavničkog portala 45minuta.com napisala je za portal srednja.hr pismo povodom početka štrajka u osnovnim i srednjim školama. Pismo naslovljeno ‘Štrajk za život obrazovanja!’ slijedi u nastavku.

*Uživo na srednja.hr: Pratite štrajk nastavnika diljem Hrvatske

Tamara Šoić
Profesorica Tamara Šoić

Štrajk za život obrazovanja!

U ovoj je zemlji postala tradicija prijetiti štrajkom pa se svađati zašto i za koga štrajkati pa se miriti i na kraju – ne štrajkati.
Ritual je to na koji pristajemo svi.
Ili smo barem pristajali do sada.
Neki jednostavno zato jer ih nije briga, neki jer su dignuli ruke i od onih koji nas “brane” i od onih koji nas napadaju.
Ukratko – zavladala je apatija.

Ne možemo se dogovoriti oko cifre kojom bi trebalo korigirati naše plaće i to je najlakši način kako nas posvađati. Nabaciš dvije-tri brojke, netko nezadovoljan, netko prezadovoljan i eto ti povoda za sukob.
Ali ovaj je put drukčije.

Dio smo povijesne školske godine u kojoj je krenula tzv. reforma.
Ukratko, sve što ta reforma nudi, hrpa je novih obveza i omalovažavanje našeg znanja.
Uvođenje novogovora, šifriranih ishoda i “novootkrivenih” aktivnosti učenika, samo su dio plana radnog naziva: Kako nastavnika uvjeriti u njegovu nemoć i neznanje.
Prestrašen nastavnik, dobar je nastavnik!

Posjeti mlađahnih savjetnika koji nastavnicima s 20 i više godina staža tumače kako “po novom” moraju raditi i što je sve u njihovu radu krenulo po zlu – nije ništa drugo do pljuska našem znanju i iskustvu.

U stvarnosti ova reforma izgleda ponešto drukčije.
Konkretno, u srednjim strukovnim školama u koje frontalna provedba ulazi samo iz Hrvatskoga, stranog jezika i Matematike, od pustih obećanja i zavaravanja javnosti bajkama o nekakvim nastavnim pomagalima – učenici uglavnom imaju samo nastavnika.

Postoje digitalni sadržaji. O da!
Ali ne postoje tableti. U srednjim školama neće ih niti biti.
Dobit će ih nastavnici.
Jednog dana. Možda.

Pa ćemo valjda učenicima prepričavati i dočaravati što vidimo na laptopu koji nam je MZO dobrohotno dao.
Kao da je ikada bio problem u nama!
Pa teglimo i nosimo vlastita računala, kupujemo oduvijek sav mogući pribor koji nam škole ne daju, a MZO se slavodobitno hvali nečim što mi odavno imamo i koristimo.

U nekim su školama učionice nalik na 21. stoljeće, a u nekima nalik na 18. stoljeće.
Ovisno o Osnivaču.
Ali ministrica i svita ne haju za Osnivača već guraju reformu u razrede s raspadnutim klupama, parketima, zidovima, a ako slučajno netko prigovori – uvijek mogu okriviti Osnivača.
Nabacivanje loptice krivnje, također je jedan od uvježbanih rituala.
A učenici i nastavnici su ti koji se trebaju znati nositi s tuđom krivnjom i odgovornošću.

E pa zbog svega ovoga ću štrajkati.

Jer me više nije briga tko je trebao kupiti nove klupe mojim učenicima, nije me briga zbog koje točno osobe moji učenici podmeću šperploču ispod papira na kojem pišu provjeru znanja, nije me briga tko je točno kriv za gnjile parkete mog razreda, udžbenike koji kasne, neopremljenost knjižnica novom literaturom…
Ne zanima me tko je osmislio uvođenje novih pojmova i metoda koje je nemoguće u praksi provesti i realizirati.

Ne zanima me čak ni tko je za svu ovu lakrdiju dobio nekakav novac.
Neka im ga, pretpostavljam da je neopisivo zadovoljstvo trošiti nešto zarađeno na prodavanju magle i laži.

Da je mene ili bilo kojeg nastavnika iz hrvatskih učionica ikad zanimao novac, ne bi bili tu gdje smo sada.
U razredima.

Jednako tako, ministricu istinski ne zanima naš položaj i dostojanstvo.
Iskoristiti gotovo čitav mandat, a ne učiniti ništa za nastavnike – veliko je umijeće. Gotovo dar.
Kada bi ikakav interes postojao, 17. rujna 2019. ista ta ministrica udostojila bi se primiti nastavnike koji traže zaštitu vlastitoga položaja. Neometan rad. Zaštitu.
Ali lakše je pričati o zabrinutosti i brizi nego nešto konkretno učiniti.

I sada tu reformu za koju su novce razdijelili jednakiji, trebamo odraditi mi, nastavnici – najlošije plaćeni službenici s visokom stručnom spremom u RH.

E pa neće ići!
Omalovažavaju nas i s 2 i 6%
Omalovažavaju nas jer mogu.
Omalovažavaju nas jer misle da smo nejedinstveni i povodljivi.
Omalovažavaju nas jer misle da smo bojažljiva bića.

E pa nismo!

Ovo nije štrajk za veće plaće.
Nije nikad ni bio.
Ovo je štrajk kojim želimo pokazati da nam je još uvijek stalo do svega onoga o čemu naša Vlada i resorno ministarstvo vole tako deklarativno propovijedati.

Ovo je štrajk kojim želimo ukazati na sve probleme s kojima se suočavamo svakodnevno, a koji proizlaze isključivo iz omalovažavajućeg odnosa vlasti prema nama.
Ovo je ŠTRAJK ZA ŽIVOT OBRAZOVANJA, štrajk za dostojanstvo nas, učitelja i nastavnika bez kojih ova zemlja ne može.
A kada javnost po tko zna koji put uzme blato pa nas krene gađati, neka prije toga pogleda oko sebe i zapita se jesu li za urušavanje svima nama dobro poznanih vrijednosti, krivi baš nastavnici.
Mislim da je odgovor na pitanje – jednostavan.

Tamara Šoić, profesorica i jedna od urednica portala 45minuta.com

Podržavate li štrajk nastavnika za veće plaće?

Više o štrajku nastavnika čitajte na sljedećim poveznicama:

Srušene stranice brojnih škola zbog velike navale učenika i roditelja oko štrajka

Ministrica Divjak poslala poruku učenicima i roditeljima uoči sutrašnjeg štrajka

Predsjednica Sindikata učitelja odgovorila nam na pitanje morate li sutra ići u školu

Propali pregovori Vlade i sindikata: Osnovne i srednje škole od sutra u štrajku!

Predsjednica Sindikata učitelja otkrila nam je koliko je izgledno da će profesori u štrajk

9 komentara

  1. Profesorica kaže: „Ovo je ŠTRAJK ZA ŽIVOT OBRAZOVANJA, štrajk za dostojanstvo nas, učitelja i nastavnika bez kojih ova zemlja ne može“.
    .
    Prosvjetari i njihovi sindikati nijednu riječ nisu rekli o pravim problemima školstva: vrednovanje rada dobrih i loših nastavnika, ocjene i vrednovanje znanja učenika, hiperprodukcija odlikaša, zanemarivanje odgoja, zanemarivanje stjecanja vještina, navika i razvijanja sposobnosti kod učenika, talentirana djeca i rad s njima, problemi kurikuluma, da li škola dovoljno (ne)priprema mlade ljude za izazove suvremenog društva,……….
    .
    Prosvjetari i njihovi sindikati nikada nisu zbog toga štrajkali.
    Uvijek, a i sada štrajkaju zbog novca.
    .
    Nepravedna raspodjela novca u javnom/državnom sektoru je veliki problem.
    Zašto se prosvjetari ne bore protiv toga.
    Neka kažu gospodi iz Vlade: „Zašto zaposlenik u HEP-u ili HAC-u ili HŽ-u ima bitno veću plaću od jednog profesora (ista stručna sprema)? Napravite pravednu raspodjelu proračunskog novca“.
    .
    Nema takvih zahtjeve od prosvjetara. Prosvjetari žele da njihov kotačić u sustavu bude malo važniji i bolje plaćen. Svjesni su svoji moći i svoje glasačke mašine i sve to koriste za svoje interese (isto kao i sve druge interesne grupacije).
    .
    Razumijem kad skretničari i sindikat HŽ-a kuka jer su mala interesna skupina, ali prosvjetari, akademski građani RH, prvi bi trebali reći u ime svih državnih zaposlenika: „Smanjite nam plaće, ali se nemojte više zaduživati i rasprodavati zemlju. Pravednije rasporedite državni novac“.
    Prosvjetari kao i sve druge ovisnike o državnom novcu nije briga za one stanovnike Hrvatske koji rade na tržištu i financija njihove plaće.
    Prosvjetari misle isto kao i svi drugi državni zaposlenici: „Dok ovako ide, treba što više uloviti za sebe.“
    .
    Ako prosvjetari kao intelektualna snaga RH ne ukazuju na globalne probleme ovog društva, od koga da to očekujemo, možda od sindikata skretničara HŽ-a?
    .
    Prosvjetari žele biti velik i dobro plaćen kotačić u društvu kao što je to sada HEP ili HAC.
    .
    Sustav čine svi kotačići i svi snose mali dio odgovornosti za sve ovo što se događa oko njih. Neki kotačići sustava to ne vide, neki se prava da ne vide, neke to ne zanima, ali onog trenutka kad ljudi oko njih počnu gladovati, svi moraju shvatiti da sustav ne valja i da su oni kotačić tog sustava zbog kojeg netko nema posla i zbog kojeg netko gladuje i da njihov kotačić koji je postao velik možda gazi one slabije članove društva.
    .
    Kakav sustav vrednovanja rada nastavnika postoji?
    Koliko nastavnika godišnje dobije otkaz jer loše rade?
    .
    Roditelji plaćaju rad nastavnika, a nemaju mogućnost vidjeti ocjene njegovog rada i nemaju mogućnost izbora nastavnika za svoje dijete (država samo preusmjerava dio novca koji preko poreza i nameta prikupi od građana).
    Možete li zamisliti kakav je to monopol?
    Kad bi postojao i najmanji oblik objektivnog vanjskog vrednovanja rada nastavnika vidjeli bi kako bi veliki broj nastavnika prestao s radom i dobio otkaz.
    S druge strane, dobre nastavnike koji odlično rade trebalo bi dodatno vrednovati i nagraditi. Ne postoji sustav ni za pravu nagradu, ni za pravu kaznu.
    Prosvjetari se boje vrednovanja rada i kritike. U roditeljska vijeća najčešće se biraju roditelji koji su prosvjetni radnici i koji neće ništa kritizirati jer vrana vrani oči ne vadi.
    .
    Ono što je najžalosnije, nikad i nigdje nije boljitak učenika bio razlog prosvjeda i štrajka prosvjetara.
    Prosvjetari postoje zbog učenika, ne zbog dodataka na plaću, škole i cigli od kojih je sagrađena.
    Nažalost, prosvjetarima je novac najbitniji i samo zbog njega se štrajka.

    1. Dobro napisano g. Lucian da usporedimo sa drugim profesijama koje nisu na državnim jaslicama dobićemo da prosvjetari dobivaju svoju plaću na vrijeme,koja i nije baš premala,da ih sleduju božićnice i uskrsnice,da rade u adekvatnim uvjetima školstva,grijanje,hlađenje,čiste učionice,okoliš itd,da imaju školske praznike kad drugi niti sanjati ne mogu,ljetne po dva mjeseca,božićno-novogodišnje,uskrsne,i ostale praznike,da radno vrijeme ide od osam sati,da se ne radu subote ni prekovremeno,i da ni jedan prosvjetar ne odgovara ni kazneno ni moralno ako njegov učenik ne završi ili slabo završi tekuće školovanje dotičnih profesora,nastavnika,učitelja itd..Kažete da vam se povećao program rada..zato ste učeni i plačeni dovoljno da to uskladite u svoje obaveze i odgovornost koji su daleko daleko manje od jednoga profesionalnog zanimanja kao vozač,dizaličar,itd.znači svi oni koji su u bilo kakvom javnom prometu.

  2. Slažem se sa pismom. Trebali bi znati, da ovo nije”ova zemlja”, nego Hrvatska. Da li tako predaje te i učenicima. Pokupili ste govor od g. Pupovaca, jer on Hrvatsku zove ova zemlja.

  3. Učitelji su jedna posebna kasta, od kada znam za sebe uvijek su u štrajku ili prijete štrajkom. Ja ne znam što hoće, nepravednosti unutar svog sustava žele riješiti većom plaćom? Neki imaju jako dobre plaće s obzirom na broj učenika, a nekima nije tako lako ali opet kada se podijeli broj radnih sati/dana na plaću, opet dobro. S djecom nije lako raditi, ali što reći za “tete” na šalterima? Pa one bi trebale imati beneficirani radni staž!
    NAJVIŠE MI SE GADI to što se učiteljima GADI što moraju prihvatiti nove tehnologije i metode, jer su oni eto 20 godina “u igri” i što sada njima ima govoriti neka “mlađahna” savjetnica?
    Znači, doktori, IT stručnjaci itd. se moraju cijeli život educirati za istu plaću, ali učiteljima je to mrsko, jer ne znam, gledaju u trule parkete?
    Ma, navikli ste se na relativno udoban posao, a smatrate da ste bogomdani i nezamjenjivi. Zato naprijed digitalni sadržaji, djeca će barem djelomično moći učiti i bez vas, štrajkali ili ne!
    2, 6 ili 10% na plaću vam neće ništa pomoći, radije pronađite sami sebe u novom društvu i novim tehnologijama. Naučili nešto prije 20, 30 i više godina, i sada je muka malo promijeniti metode i prihvatiti nove tehnologije? Pa ne može ministarstvo samo, morate se malo i sami potruditi. Za istu plaću.

  4. Pitam se zašto roditelji ne iznesu svoje mišljenje?? Osobno imam cetiri generacije klinaca, srednju i fakultet necu spominjati ali osnovna skola je uzas!! Ima dobrih ucitelja, ali ostaje taj ali.. Trazite vece place, vi kao brinete o djeci, ja ako zelim da mi klinac bude odlikas moram s njim radit i to do najmanje sitnice, igrate se s mobitelima, ispijate kavice itd. Opravdanje vam je da ste dobili previse obaveza, pa dragi moji ako vam je tesko raditi tj. nista i ne radite, nego roditelji besplatno odradjuju vas Posao, slobodno prepustite posao nekom mladjem!!

  5. Uciteljica razredne nastave dolazi u skolu u 7:50, ide kuci u 10:45. Raspored sati za dane u tjednu joj je 3 do 4 sata maksimum, dakle zena je izvan skole u 10:45 ili nedaj boze u 11:35. No, kaze moram ispravljati kontrolne radove…. kao da ispravlja zadatke iz nuklearne fizike. Ukoliko ih I ne ispravi do sutra nitko joj NECE nista. Ispraviti ce ih kad nadje vremena.! Dakle sve je na njoj ukoliko joj se da ili ne da. Kad se susretne sa problem ucenikom, salje ga u strucnu sluzbu. Dopunska nastava je u moje vrijeme bila dva sata tjedno tj. iz hrv. I matematike. Danas ubace hrv. i mat. u jedan sat dopunske nastave. U nekim skolama se u nizim razredima uopce ne odrzava dopunska nastava, tko zna sto pisu u evidenciji sati I kakvoj su provjeri izlozeni ucitelji. Heeej to nema veze sa zdravim razumom. Uciteljica u jednom skoli kaze roditeljima da dopunske nastave iz stranog jezika u 4. r OS uopce nema. Moje misljenje je da kad ucitelji budu radili od 8 do 16 sati, te kad ce biti na raspolaganju roditeljima svaki dan do 16 sati….. e, onda mozemo govoriti o povecanju place. Takodjer mislim da nema istu tezinu biti profesorica iz matematike/hrvatskog/engleskog I odgojnih predmeta /likovni, tehnicki. Matematicari sa bas moraju dobrano namuciti da opismene klince! Dakle ima u skolstvu mnostvo nelogicnosti. Samo bih jos napomenula jednu paralelu. Slobodan dan u ponedjeljak sam morala odraditi na mojem radnom mjestu dok je moja frendica rekla da se njima taj dan evidentirao kao radni jer spajanju sa utorkom/praznik/. Kakvo spajanje? Preko ljeta dodju u skolu najvise dva sata te potom idu kuci. Opravdavaju se kao da moraju pisati svjedodzbe. Ma dajte najte, upisati ocjene u program. Taj posao moze trajati max dan ili dva…. ostale dane, do pocetka godisnjeg, idete kuci puuunoooo ranije….a placica tece. Razumijem potrebne za povecanjem place, ali potrebne je u skole uvesti kontrole i reda! Moja kcer je u razresnoj nastavi imala uciteljica koja im je objasnila na sati matematike gradivo max. 15 minuta, dala bi I’m brdo zadace I zadataka za vjezbu kod kuce, te su potom krenuli na hrvatski koji je uciteljica obozavala. Mi smo kod kuce kao roditelji djetetu pojasnjavali matematiku I vjezbali sa njom. Sramota! I kome se tuziti….. Ljudi u peosvjeti treba uvesti reda i odgovorno sti!

  6. onda da… prestat ćemo štrajkat.. onda da…
    kad počnete djecu odgajat doma i kad ih mi budemo samo trebali učiti onome za što su upisali onda da… kad vi roditelji prvi prestanete maltretirat nas i kad prestanete govorit djeci što on to tamo zna.. onda da.. kad budete prestali vršit anonimne prijave jer nismo pustili VAŠE djete pišat tj. da zapali cigaretu.. onda da. kad nas prestanete zvat i ometat izvan radnog vremena onda da… kad prestanete pisat ispričnice na otrgnutom starom notesu sa porukom opravdajte mojem djetetu 7 sat.. onda da… kad mi nakon 7 sati prebacivanja vaših problema i frustracija na nas i što smo vam mi krivi za vaše probleme u životu riješite u 4 zida onda da… mi nismo krivi što vi dozvoljavate djeci 12 sati ps4, što ih podržavate da koriste mobitete, što ih podržavate da ne kažu dobar dan, što ih upućujete u njihova prava, a obaveze ne… onda da… kad vam budu vaša djeca važnija od nogometa, od one što prodaje mandarine, od toga koju sisatu ćete izabrati za predsjednicu, kad budete podržavali naše odluke zbog vaše djece, kad budete cjenili naše nastojanje da vašu djecu dovedemo u pubertetu na pravi put umjesto vas, kad prestanete opravdavat lijenost vaših sunašca i zlata tatinih, kad ih malo više budete odgajali kod kuće i naučili poštovanju… onda da… mi trebamo naučit vaše sunašće matematici, zemljopisu, konobarenju, kuhanju, varenju, hrvatskom, itd.. MI VAŠU DJECU NE MORAMO UČITI: DNEVNOJ HIGIJENI, KAKO SE VEZUJU CIPELE, KAKO SE PEGLA KOŠULJA, BON TONU U RAZGOVORU, KAKO SE DRŽI VILICA, KOME SE TREBA POMOĆI DA PRIJEĐE CESTU, MI VAŠU DJECU NE MORAMO UČITI DA INSTAGRAM NIJE IDEALNI SVIJET… to morate vi RODITELJI.. pa nismo vam mi garancija na djecu koja bi to trebala popravit…

    1. Poštovani gospodine Tihomir! Moja djeca su sada studenti STEM područja. Svega sam se nagledala tijekom njihovog školovanja. Tvrdim da u školstvu treba uvesti kontrole i duže radno vrijeme nastavnika tijekom kojeg će biti dostupni svaki dan nama roditeljima. Da, škola treba odgajati djecu. Ukoliko djecu, kako velikim tiskanim slovima pojašnjavate, trebate učiti kako se vezuju cipele, pomoći im da prijeđu cestu, kako se drži vilica….i slične primjere koje ste naveli, zbog čega Vam je to teško. Dakle, upravo zbog toga i imate od države radno vrijeme u razrednoj nastavi do od 8 do 11 sati. Ukoliko tim aktivnostima nevoljko prilazite trebali ste doktorirati i predavati na fakultetu. Vi nastavnici, pogotovo ekipa u OŠ, biste svi samo ušli u učionice, ispredavali gardivo i otišli u zbornicu na pauzu, te potom na novi sat. E, pa neće moći! Izvolite raditi, izvolite biti dostupni provjerama, izvolite odrađivati dopunske nastave koje Vam država plaća,izvolite predavati sa puno više volje i entuzijazma. Svaka čast nastavnicima koji se trude! Izvolite raditi puno radno vrijeme po ljeti i pri povratku sa godišnjih odmora. Izvolite gospodo prosvetari RADITI!!!!!

Odgovori