Profesori učenika koji su kupili krive udžbenike: Pokušavamo ispraviti propust

Ne prestaju reakcije na našu priču o učenicima koji su tek po povratku u školske klupe saznali da su kupili krive udžbenike. Kako bi razjasnili o čemu se radi i zašto je došlo do problema, našoj su se redakciji javila dvojica njihovih profesora. Škola je, kažu, učinila propust jer nije odmah odlučila krenuti po novim strukovnim kurikulumima.  Zanimljivo je kako novi kurikulumi trebaju trajati samo dvije godine jer će ga nakon toga zamijeniti ‘Škola za život’. Profesor matematike kaže da ni ne postoji novi udžbenik za njegov predmet pa je učenicima rekao da će se snaći kad će raditi dio gradiva kojeg nema u njihovim udžbenicima, ali ih to neće ništa koštati.

foto: Ivan Božić|srednja.hr
Sinjski učenici: 'Kupili smo udžbenike pa tek onda saznali da moramo kupiti druge'

Srednja.hr u srijedu je objavila priču nastalu nakon pisma učenika Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića u Sinju.

Učenici, podsjećamo, tvrde da ih je razrednik tek 13. rujna, dakle nekoliko dana nakon početka školske godine obavijestio kako trebaju kupiti nove udžbenika jer im ovi koje su već kupili od starijih kolega ne odgovaraju.

Svi se čude: Tko je kriv?

Čak su i iz Ministarstva znanosti i obrazovanja rekli kako im nije jasno kako je uopće došlo do problema.

Nakon objave priče, našoj su se redakciji javila i dvojica profesora tih učenika koji su pokušali pojasniti u čemu je problem.

Razrednik drugog razreda smjera ekonomist Ivica Borić kaže da u potpunosti razumije frustraciju i nepravdu koju učenici osjećaju zbog kupovine udžbenika koji ne odgovaraju novom strukovnom kurikulumu.

Pojašnjava kako problem nema nikakve veze sa ‘Školom za život’, već se radi o promjeni strukovnih kurikuluma iz 2017.

“Škola za život“ se odnosi samo na prvi razred strukovne škole, i to samo za neke opće obrazovne predmete. U članku se maliciozno pitate kako je moguće da naša škola ne znam za projekt “Škole za život” koja se reklamira i po medijima. Mi smo u školi jako dobro upoznati s reformom obrazovnog sustava te smo bili jedna od školi prijavljenih za eksperimentalno provođenje “Škole za život” za prošlu šk.god. Naši nastavnici pohađaju Loomen koji je virtualna učionica namijenjena pripremi nastavnika za reformu školstva. “Školu za život” smo u našoj školi dočekali pripremljeni i ona se provodi u 1. razredu. Ja sam osobno autor metodičkih preporuka i digitalnih obrazovnih sadržaja za izvođenje nastave po ” Školi za život”, napominje profesor.

Promijenio se kurikulum

Ističe da je istina da drugi razred strukovne škole ide po novom strukovnom kurikulumu koji nije dio ‘Škole za život’.

Zbog novog strukovnog kurikuluma došlo je i do promjene udžbenika, te učenici ne mogu koristiti udžbenike iz pojedinih predmeta od prethodnih generacija. Na mrežnim stranicama Škole je u kolovozu objavljen popis novih važećih udžbenika za sva razredna odijeljena pa tako i za odjeljenje učenika iz Vašeg članka. Problem je taj što su učenici na svoju ruku po završetku prošle nastavne godine kupili udžbenike od kolega iz prošle generacije ne čekajući objavu popisa udžbenika za novu nastavnu godinu. Tako su došli do pogrešnih udžbenika za određene nastavne predmete. Treba biti pošten pa priznati, da je to praksa već generacijama te da učenici uistinu nisu bili upoznati s činjenicom da će od nove nastavne godine doći do bilo kakvih promjena udžbenika. Dok za strukovne predmete postoje novi udžbenici, za opće obrazovne ne postoje te se koriste postojeći udžbenici uz radne materijale koje priprema nastavnik po novom strukovnom kurikulumu. Dakle, samo je došlo do promjene udžbenika iz strukovnih predmeta, što je jasno vidljivo iz popisa po kojem su učenici trebali kupiti nove udžbenike. Učenici su mene kao razrednika, nakon što su shvatili da su kupili udžbenike koji nisu na popisu upitali što da rade. Odgovorio sam im da kupe udžbenike koji su na popisu, jer drugo nisam ni mogao – objašnjava Borić.

‘Škola je napravila propust’

Priznaje da je istina da je Škola još prošle godine napravila propust ne započevši primjenu novog strukovnog kurikuluma, te da sad učenici zbog toga ispaštaju.

Nažalost! Učinjeni propust sada Škola pokušava ispraviti s čime je upoznato i resorno ministarstvo – zaključio je razrednik drugog razreda, inače profesor mentor.

Javio nam se i Branimir Krivić, nastavnik matematike u spomenutoj školi. Podsjećamo, učenici su se požalili kako će morati kupiti i novi udžbenik te materijale potrebne za sat matematike. Krivić objašnjava kako to nije točno.

‘Škola je slijepo poslušala dopis ministarstva’

Ovako izgledaju novi udžbenici iz kemije, a kutija s opremom za pokuse baš nam se čini fora

U lipnju i srpnju 2019., kaže, tajnim je izborom uredno izabran udžbenik Matematike za prve razrede u kojima je krenula Škola za život, a popis su objavili na stranicama naše škole.

Kako je došlo do toga da učenici kupuju krive udžbenike, nije sasvim siguran.

Riječ je o pogrešci koju je Škola načinila (tko je kriv, još se uvijek taji, ali nastavnici svakako nisu) kad je slijepo poslušala dopis iz kolovoza 2018. da se ne mora krenuti po novom Strukovnom kurikulu (koji nije isto što i Škola za život i koji je izradila Agencija za strukovno obrazovanje (ASO), odvojena od Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO)), a sad je ispalo da se ipak moralo. Svi smo lani bili spremni ići po njemu (negodujući zbog neusklađenosti sa Školom za život, ali ipak spremni), da bi nam 21. kolovoza 2018. bio proslijeđen dopis Ministarstva kojim nas tadašnje vodstvo škole obavještava da se ipak ne ide, kaže nastavnik matematike.

Program za dvije generacije

Taj je novi program, precizira, počeo 2017./2018., a rok mu je trajanja za spomenuti razredni odjel ni manje ni više nego dvije godine, jer ga, kaže, u ovom zanimanju dogodine mijenja Škola za život.

Nemalo iznenađen, kao i svi u našoj školi (jer dakako osim GiK-a za prvaše treba sada iznenada i neočekivano izraditi i Operativni program po strukovnom kurikulu, koji nije Škola za život, a nije ni onaj stari, nego jedna vrsta Frankensteina) prvo što činim je da u dogovoru s razrednikom i ravnateljem obavještavam djecu spomenutoga razrednog odjela DA SE NIŠTA NE BRINU JER MOGU KORISTITI „STARE“ UDŽBENIKE. Novi, u tom prijelaznom razdoblju, jer Škola za život drugašima dakako počinje tek dogodine, ne mogu kupiti ni da hoće – oni ne postoje, tvrdi Krivić.

Spomenuo je kako je Ministarstvo lani izričito reklo da ništa ne mijenjaju za ostale razrede u matematici jer im ionako uskoro predstoji promjena udžbenika u Školi za život, što je dakako posve razumljivo i logično.

Kažem im da ćemo se za jednu cjelinu u 2. polugodištu snaći, u današnje doba to ne bi trebao biti prevelik problem svakako. Kakvi crni „nastavni listići“ i nepripremljeni materijali??? Dakle, ovo nema veze s gornjim odabirom udžbenika Matematike. Za druge predmete, naravno, ne znam niti mogu govoriti. Dodatni trošak za Matematiku učenicima je točno 0 kuna – napominje nastavnik.

Agencije s neusklađenim politikama

Dodaje da učenicima ne pomaže ni činjenica da AZOO i ASO nemaju usklađenu politiku.

– Donosi se novi Strukovni kurikul, koji se vrlo brzo onda zamjenjuje Školom za život, te imamo nepotreban vremenski nesklad (pomak u fazi) koji obuhvaća samo 2 godine (!!!) učenike općeobrazovnih predmeta poput Matematike! I svi o tome šute – ističe Krivić suludost kratke izmjene programa.

Napominje i da s pogreškom nema nikakve veze te mu nije jasno zašto su ga učenici prozvali.

– Lagati i optužiti nastavnike za nešto što s njima nema nikakve veze i potpuno je izvan njihove moći, k tomu suludo, nelogično i blesavo, e to se može – zaključio je ironično Krivić.

Odgovori