Kako su se kredibilitet i odgovornost Ministarstva obrazovanja u jednom danu rušili kao kula od karata

Jučer su održane dvije obrazovne konferencije – jedna u organizaciji GOOD inicijative ususret obljetnici velikih građanskih prosvjeda potpore Cjelovitoj kurikularnoj reformi u posljednje dvije godine, a druga u organizaciji 24 sata. Na prvoj se nije pojavio nitko iz Ministarstva obrazovanja, ministrica je bila spriječena doći, a drugoj se odazvala njena pomoćnica Lidija Kralj. Obje su konferencije, neodazivanjem na njih ili pak izrečenim praznim floskulama, (raz)otkrile svu raskoš srozavanja kredibiliteta i odgovornosti Ministarstva obrazovanja.

Ministrica Divjak i njezina pomoćnica Lidija Kralj | Foto: Dora Kršul

GOOD inicijativa jučer je organizirala konferenciju na kojoj se, između ostaloga, raspravljalo o tome gdje smo s obrazovnom reformom i što je od nje danas preostalo. Organizatori velikih građanskih prosvjeda u posljednje dvije godine, na konferenciju su pozvali i ministricu obrazovanja, koja je bila spriječena doći.

Nije naodmet (opet) spomenuti ministričin prošlogodišnji odlazak na prosvjed, baš u organizaciji GOOD inicijative. HNS je prosvjed iskoristio za ulazak u Vladu s HDZ-om pod parolom spasitelja hrvatske djece, a Blaženka Divjak svoj je ured s varaždinskog FOI-ja preselila u onaj malo veći, ministarski.

Umjesto nje, nitko s Donjih Svetica 38 nije došao kao zamjena na konferenciju GOOD-a. Times they are a-changin’, rekao bi dobri stari Dylan. Ministrica i njezina ekipa prošle su godine uzeli od GOOD-a i prosvjeda što im je trebalo za brzo lansiranje na vladajuće pozicije. Kakvo sad odazivanje na njihove obljetničke tribine, vjerojatno su se pitali. Iz GOOD inicijative jučer su se i prikladno osvnuli na ministričin nedolazak.

Prava je šteta, zapravo, što se baš nitko iz MZO-a nije odazvao, s obzirom na to da su brojna otvorena pitanja o obrazovnoj reformi bila adresirana upravo prema njima, a na konferenciji se moglo čuti i kako se Ministarstvo manje-više bavi agresivnim PR-om u svim segmentima svog resora. PR-a se prva dotakla Ana Tuškan iz Sindikata hrvatskih učitelja. Naime, ministrica Divjak je u nedjelju navečer u intervjuu za Novu TV izjavila kako je Ministarstvo, u nizu sjajnih i besprijekornih poteza, učiteljima povisilo plaće.

Komentar: Potpuno je nevažno tko će voditi ili koordinirati ERS, reforma je umrla u kandžama HDZ-a i HNS-a

– Informacije o rastu plaća ove godine su apsolutno neutemeljene i nisu točne. Znači, prošle godine je vraćeno tih 6 posto, a ove godine je ostvaren efekt, zapravo ostvarivat će se efekt od prošle godine, rekla je Tuškan i dodala kako plaće neće rasti ni narednih godina, ocijenivši da su sve političke priče o rastu plaće samo PR.

Eli Pijaca Plavšić iz GOOD inicijative rekla je kako je lajtmotiv ovog Ministarstva i ove ministrice ulaganje puno napora u PR, dok je s druge strane mnogo nejasnoća i nedoumica. Osvrčući se također na PR priču, ‘zakucao’ je Boris Jokić, bivši voditelj kurikularne reforme, rekavši kako reforma ne bi smjela biti alat za nečiji PR za dnevnopolitičke ciljeve.

Dakle, šteta što nitko iz MZO-a nije bio prisutan kako bi rekao nešto o reformi. Ili barem PR-u na koji su ju sveli.

Kralj stojički odslušala kritike Ivana Đikića na svoj i račun svoje kolegice ministrice: O Đikiću je čak i tvitnula, ali prije kritika

Konferencijska karavana potom se preselila na konferenciju 24 sata ‘Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska’. 24 sata imao je više sreće s odazivom iz MZO-a, pa ih je tako svojim dolaskom počastila pomoćnica ministrice Lidija Kralj. Stojički je Kralj odslušala predavanje Ivana Đikića u kojem je otvoreno i oštro kritizirao rad Ministarstva Blaženke Divjak, bez dlake na jeziku zaključivši kako od kurikularne reforme, s ministricom Divjak na čelu MZO-a, nažalost neće biti baš ništa.

Kralj je čak na svom Twitter profilu podijelila inspirativne poruke o obrazovanju u Finskoj o kojima je Đikić govorio. ‘Digla’ je to na Twitter taman uoči njegove kritike radu MZO-a u kojem i ona sjedi. S objavama s Đikićevog predavanja dalje se nije oglašavala, vjerojatno neimpresionirana onime što je čula na svoj i račun svoje kolegice ministrice.

Nakon Đikićevog predavanja, Kralj je sudjelovala u panelu o poslovnoj budućnosti mladih u Hrvatskoj. Moderator panela upitao ju je za konstataciju znanstvenika Đikića o lošim izgledima kurikularne reforme za ove ekipe u Ministarstvu. Zavidnom je samouvjerenošću replicirala kako je najbolji protuargument Đikiću ‘rad tima ministrice Divjak’.

Naše pitanje pomoćnici Kralj otvorilo Pandorinu kutiju na konferenciji 24 sata

U razgovoru o reformi, Kralj je ustvrdila da ‘ako želimo kurikularnu reformu, svi zajedno moramo raditi, i učitelji, nastavnici, učenici, roditelji, ali i mediji’. Što je autoricu ovih redaka, koja je prisustvovala konferenciji 24 sata, ponukalo da pomoćnici ministrice postavi pitanje.

[PROPAST CJELOVITE KURIKULARNE REFORME] Komentar: Kako je za jeftine političke poene slomljena ideja CKR

Naime, srednja.hr nije te sreće poput 24sata – ministrica nam se već mjesecima ne odaziva na poziv za intervju, a i često čujemo kako nismo omiljen medij ekipe iz MZO-a zbog tekstova kojima se kritički osvrćemo na rad Ministarstva. Pitanje pomoćnici Kralj doticalo se upravo toga – zašto izostaje dijalog s medijima koji se kritički osvrću na njihov rad, uz potpitanje znači li to da smo onda svojevrstan antireformski element. U nastavku pročitajte kako je teklo odgovaranje na naše pitanje.

KRALJ: Mislim da je kritičko promišljanje i vrednovanje jedna od kompetencija koju često naglašavamo, koju želimo razvijati. Istina je već samo kako učenje na greškama jedna stvar koja je dobrodošla. Pa tako i s te strane, dakle, sve kritike, argumentirane, koje pokazuju u kojem se smjeru stvari mogu poboljšati su uvijek dobrodošle. Isto to očekujem ne samo od medija, nego i od roditelja, učenika, od naših kolega u školama. Zapravo u eksperimentalnom programu svi želimo nešto naučiti i želimo za godinu dana biti bolji. Dakle bolji u samom sustavu, u samim kurikulumskim dokumentima, bolji u opremi koja se koristi, bolji u metodama poučavanja. Idemo nešto naučiti, nešto na tuđim, nešto na svojim greškama, ali ajmo naučiti zajedno i poboljšati stvari u sustavu koliko možemo.

NEPOZNATI SUDIONIK KONFERENCIJE: Ali niste odgovorili na pitanje!

KRALJ: Dakle, da, srednja.hr i bilo koji drugi medij ja smatram dobrodošlim elementom poboljšanja samog sustava. Ja znam da sam odgovarala na niz pitanja koje je došlo i iz Jutarnjeg, i iz 24 sata i iz Večernjeg, dakle ja bih rekla da naše kolege koje rade na odnosima s javnošću dobro rade svoj posao i prikupljaju odgovore i šalju ih van.

AUTORICA OVIH REDAKA: Imate ogroman otvoren upit o obveznoj informatici.

Posljednjim potezom Blaženka Divjak zaplesala je na grobu Cjelovite kurikularne reforme

KRALJ (uz smješak): Izvrsno, evo, čim završim s poslom s kurikularnom reformom, stižem sjesti i odgovarati na vaše pitanje.

AUTORICA OVIH REDAKA: S tim da ste ovaj zakonski rok premašili već.

NEPOZNATI SUDIONIK KONFERENCIJE: Vama je ovo smiješno? Nama ovo nije smiješno! Vama je polemiziranje s novinarima smiješno…čim dovršite ćete im odgovoriti…

NEPOZNATA SUDIONICA KONFERENCIJE: Ne, ne, čim dovrši s kurikularnom reformom.

KRALJ: Ja sam danas došla iz Svetog Martina, žao mi je, ali zaista nisam sjedila za kompjuterom…

NEPOZNATI SUDIONIK KONFERENCIJE: Nije ovo od jučer!

KRALJ: Ja vjerujem da kolegica novinarka, kao i ostali novinari, imaju odgovarajući kontakt u Ministarstvu koji rješava i odgovara na ta pitanja.

Niti odgovori o ‘Školi za život’ nisu dobro prošli kod publike na konferenciji

Nakon (ne)odgovaranja na pitanje o specifičnom odnosu MZO-a s našim medijem, sudionici konferencije uputili su Kralj još nekoliko pitanja, a odgovori na njih također nisu naišli na odobravanje publike. Sudionica konferencije postavila je pitanje kao mama i upitala pomoćnicu ministrice o tome što će djeca koja će od jeseni pohađati Školu za život imati u praksi u odnosu na onu koja neće biti uključena u eksperimentalni program.

Kralj je odgovorila kako će eksperimentalne škole imati drugačiji način učenja i poučavanja, drugačiji način vrednovanja te da će to primjenjivati u svojim razredima.

Na konkretna pitanja i nedoumice o eksperimentalnoj reformi, pomoćnica ministrice učiteljima podijelila packe i pravdala se lošim primjerima iz prakse

– Djeca koja će biti dio eksperimentalnog programa radit će po eksperimentalnim nastavnim materijalima, po prvi put su ti eksperimentalni nastavni materijali napravljeni po smjernicama koje govore da trebaju poticati aktivne metode sudjelovanja, da trebaju imati direktnu povezanost s realizacijom odgojno-obrazovnih ishoda. Dakle, da vama kao roditeljima ili možda djetetu jednostavnije otkriti ‘a zašto to meni treba i što ću ja s tim u životu’. Vjerujem da je kristaliziranje odgovora na ta pitanja vrlo vrijedno. Ono što će eksperimentalne škole također dobiti su opremanje, dakle spomenula sam već opremanje škola, rad u drugačijim, možda boljim uvjetima nego što imaju ostale škole, ali isto tako podizanje pozitivne atmosfere, dakle, mijenjanje klime u školi. To su one fine promjene koje nisu samo računalo, koje nisu samo oprema, nego je to intenzivan rad sa svim djelatnicima u sustavu obrazovanja kako bi unijeli promjene. To nije jednostavan put, to se neće dogoditi čudo odmah u prvoj godini, ali ako mi ne idemo prema tom smjeru, prema promjeni, prema stvaranju pozitivne klime koja je suradnička, poticajna, a ne samo natjecateljska, ja bih rekla da ćemo samo stagnirati. Ali onda, posljedice tog stagniranja, i od prvog razreda osnovne škole mi osjećamo u cijelom sustav, kazala je Kralj malo toga konkretnog u puno riječi.

Ponovno je uslijedilo diskutiranje s nezadovoljnim sudionicima konferencije.

NEPOZNATA SUDIONICA KONFERENCIJE: Vrlo lijepo, ali opet ništa konkretno od vas nisam čula. Kakvo je to opremanje, kako ćete ih vrednovati, na koji način će oni spajati teoriju s praksom ako sam dobro razumjela da će biti više praktične primjene nego znanja…

KRALJ: Ja vas pozivam da dođete na jedan od roditeljskih sastanaka koji će biti u rujnu pa se pridružite kolegicama, kolegama u eksperimentalnoj školi pa zajedno s njima saznajte onda.

NEPOZNATA SUDIONICA KONFERENCIJE: Aha, ok, jasno mi je. Sve je jasno.

Potom se za riječ javila još jedna sudionica konferencije koja se obratila pomoćnici Kralj i kazala joj kako ona zapravo strašno lijepo objašnjava, no kako joj cijela publika šalje jednu poruku, a to je da MZO nema komunikaciju prema javnosti te da bi sve informacije trebale biti jasno rečene u javnosti.

Na kraju panela, Kralj se nije odazvala organizatorima konferencije na uobičajen live intervju

[NE]LOGIČNO Ministarstvo obrazovanja se opet blamira: Pomoćnica ministrice puna nelogičnosti i pogrešaka u zaključivanju

Kralj je na to odgovorila kako se na mrežnim stranicama MZO-a nalaze svi kurikularni dokumenti, smjernice za eksperimentalne nastavne programe, natječaji za recenzente te da je stranica MZO-a izvor informacija. Na konstataciju Kralj da ‘svi zajedno trebamo raditi i učiti na greškama’, sudionici konferencije iz publike su joj replicirali kako je to stav ljudi koji ne preuzimaju odgovornost.

Po završetku konferencije, pomoćnice ministrice Kralj napustila je Obtničku komoru, ne odazvavši se kolegama iz 24 sata, organizatorima konferencije, na live intervju koji je dala većina panelista i predavača.

Srednja.hr i dalje čeka odgovor na svoj upit o obveznoj informatici, vjerujemo kako će on stići i kako će biti ubrzan žalbom Povjerenici za informiranje, koju smo podnijeli danas. O otvorenim pitanjima koja smo postavili MZO-u o obveznoj informatici, izvijestit ćemo u narednim danima.

One comment

  1. Za D. Kršul:

    Pogledati webinar (vjerojatno za edukaciju nastavnika za “Školu za život”; link na snimku webinara je dnu stranice):
    http://www.carnet.hr/webinari/Zivot_Engleskog_jezika_u_Skoli_za_zivot

    Comment: Neke predavače se ne čuje dobro, drugi izlažu bez sladova, kod trećih se slajdovi nekontrolirano i bez reda vrte, neki predavači čitaju s papira i sl. Na kraju, dok jedna predavačica prezentira sadržaje, dio polaznika započinje tekstualno četanje, a priključuje im se i jedan od predavača. Sve pod “brendom” MZO i CARNeta.

    OMG & LOL

    Prema ovome, način na koji se treniraju budući nastavnikci pokazuje da “škola jest život”, onaj tipično hrvatski…

Odgovori