Pretraga

Srednjoškolci o reformi nakon mjesec dana: ‘Nastavnici su izgubljeni, ne znaju ni sami što čine’

Neorganizirano, previše sati, ali istovremeno i zanimljivo. Ovako su učenici s kojima smo razgovarali opisali prvih mjesec dana modularne nastave – velike reforme strukovnog obrazovanja. Ako je suditi prema reakcijama na našem Instagram profilu, više je onih kojima se modularna nastava sviđa. No, i oni upozoravaju na brojne probleme, ponajviše organizacijske i one koji proizlaze iz nedovoljne pripremljenosti nastavnika za provođenje reforme. Tko je za to odgovoran s učenicima nismo raspravljali – oni su nam ispričali svoj doživljaj najveće promjene u strukovnom obrazovanju u posljednjih 30 godina.

Učiteljica ispred ploče za stolom pognute glave | Foto: Canva, srednja.hr

– Modularna nastava je zanimljiv koncept, ali ponekad je previše zahtjevna i umarajuća, rečenica je jednog učenika prvog razreda strukovne srednje škole nakon prvih mjesec dana reforme strukovnog obrazovanja.

Upravo ta rečenica sumira cjelokupni dojam učenika s kojima smo razgovarali o modularnoj nastavi. Svaki učenik i učenica dolaze iz različitih škola, stoga imaju i različita iskustva. Upravo je modularna nastava dala određenu slobodu školama da nastavu organiziraju onako kako je najbolje za njihovu situaciju. Ako je suditi prema reakcijama učenika na našem Instagram profilu, više je onih kojima se modularna nastava sviđa. No, i oni upozoravaju na brojne probleme.

– Modularna nastava mi se čini zanimljiva jer svaki novi modul djeluje kao novo polugodište, pa dobijemo i nove ‘predmete’ (module, op.a.). To je dobro jer često učimo nešto drugačije i nije dosadno kao prije kada su se predmeti cijelu godinu ponavljali. Sviđa mi se što se znanje više koristi kroz rad i projekte – često prezentiramo umjesto klasičnih ispitivanja, što zna biti zanimljivije i manje stresno, ali i prezentiranja znaju biti stresna jer ih ima puno, priča nam učenik kojeg ćemo nazvati Jan, a upisao je program tehničara cestovnog prometa.

‘Učimo brzo i svako malo nas čeka neki ispit’

Naveo i loše strane modularne nastave, a kao najveći problem je naveo premalo vremena za svaku cjelinu. Valja napomenuti da učenici u modularnoj nastavi umjesto strukovnih predmeta sada imaju strukovne module koji mogu trajati dosta kratko, svega par tjedana. Zbog toga, kako bi nastavnici provjerili znanje učenika iz tog modula, neka vrsta ispitivanja znanja dođe vrlo brzo. Kako doznajemo, u nekim školama su učenici prvog razreda srednje škole imali prvi ispit već nakon tri tjedna nastave.

– Učimo brzo i svako malo nas čeka neki ispit. Na primjer, kod fizike (koja više nije predmet, nego modul, op.a.) imamo novi ispit svaka dva tjedna i to postane naporno. Imam sedam sati dnevno, ali čuo sam da neki imaju i osam, što je stvarno previše za našu dob. Nakon nekoliko sati koncentracija jednostavno padne, pogotovo kad tema nije zanimljiva. Biti u školi po sedam ili osam sati dnevno je previše – mozak jednostavno više ne može pratiti taj tempo. Iako mi se modularna nastava mi se čini dobra i jednostavna, zna biti jako teška, istaknuo je učenik Jan.

Izdvojeni članak

Roditelji zabrinuti jer učenici u modularnoj nemaju predmet Fizike: Ravnateljica objasnila o čemu se radi

‘Ovaj sistem zahtjeva puno rada, ali ne previše učenja i štrebanja’

Razgovarali smo i s učenicom koja je upisala program arhitektonskog tehničara. Ona nam je otkrila da, unatoč tome što iz strukovnih modula nemaju udžbenike, u modularnoj nastavi lakše uči. Za potrebe ovog članka oslovit ćemo je s Magdalena.

– Prvih mjesec dana modularne nastave meni su odlični. Danas sam pisala prvi test iz strukovnog predmeta i već sutra pišem drugi. Obožavam ovaj sistem jer zahtjeva puno rada, ali ne previše učenja i štrebanja. Super mi je raditi skripte za predmete i puno lakše mi je učiti iz skripti nego ogromnih udžbenika, objasnila je Magdalena.

Ipak, nije joj jasno zašto neki moduli traju cijelu godinu u zašto to onda nije ostao klasičan predmet. Napomenimo da neki moduli mogu trajati cijelu godinu ako se radi o modulu koji ima puno sati koji se nisu mogli ‘ugurati’ u manji broj tjedana.

– Svaki dan imam 7 sati s obzirom na to da ne idem na fakultativne predmete i dopunske što je po meni malo previše jer sam u osnovnoj znala imati i po 5 sati redovne nastave. Sve u svemu, cjelokupno mi se jako mi sviđa novi sustav i nadam se da će ostati i narednim generacijama još dugi niz godina, poručila je Magdalena.

‘Imamo u jednom danu 5 do 6 sati – istu nastavnicu, isti predmet/modul’

No, ima i učenika koji nisu našli niti jednu pozitivnu stvar u modularnoj nastavi, barem ne u ovim prvim tjednima nastave. Podsjetimo, nastavnici koji su štrajkali tijekom prošle školske godine najavljivali su ‘kaos’ jer su smatrali da nisu dovoljno pripremljeni za provođenje reforme. Izgleda da se, prema izjavama učenika, u nekim školama to i obistinilo.

– Nitko nije pripremio nastavnike za sve to i oni su više u problemu nego mi. Izgubljeni su cijeli, ne znaju ni sami što čine. Imamo u jednom danu 5 do 6 sati – istu nastavnicu, isti predmet/modul. Jedva smo prije pratili blok sat jednog predmeta, a kamoli sad ovo po pet sati. Niti nastavnica, niti učenici ne mogu isti predmet (modul, op.a.) pratiti toliko dugo. Smatram da su se morali bolje organizirati i pripremiti, a ne odmah dati to u škole, ispričala nam je učenica koju ćemo nazvati Tihana, a koja je upisala program turističkog tehničara destinacije.

Izdvojeni članak

Sastali se ravnatelji strukovnih škola oko modularne: Obećana su im rješenja, čeka se važan sastanak

‘Raspored nam je prenatrpan’

Valja napomenuti kako je Agencija za strukovno obrazovanje, koja je radila na kurikulima, održala više edukacija za nastavnike i ravnatelje škola upravo o modularnoj nastavi. No, unatoč edukaciji, mnogi nastavnici i ravnatelji i dalje su imali više upitnika nad glavom, nego odgovora. Također, mnoge škole nisu niti prostorno dovoljno opremljene kako bi u raspored uspjele ugurati prvi razred modularne nastave i sve ostale razrede koji i dalje imaju klasičnu, predmetnu nastavu.

– Raspored nam je prenatrpan i još uvijek baš ne razumijem što je zapravo modularna nastava. Mislim, znam da to nije za sve predmete, nego samo za one uobičajene za moju školu. Ali, imamo 6 sati tjedno taj jedan predmet, odnosno modul koji je jako nepotreban i bezveze, kaže nam druga učenica koju ćemo za potrebe članka nazvati Petra i koja je upisala program za upravnog poslovnog referenta.

‘Sve je jako neorganizirano. Razmišljam o tome da se prebacim u gimnaziju’

Upravo zbog svih navedenih problema u modularnoj nastavi, neki učenici razmišljaju o premještanju u gimnaziju. No, opet je potrebno istaknuti kako provođenje modularne nastave ovisi od škole do škole. Ako je neka škola to bolje organizirala ili jednostavno ima više prostora za izvođenje takvog oblika nastave, onda je ondje iskustvo u modularnoj nastavi jednostavno bolje.

– Sve je jako neorganizirano. Profesori uopće nemaju jasne kurikulume od Ministarstva, predmeti (moduli, op.a.) nemaju veze s vezom i uopće nisu povezani s poslom za koji se osposobljavamo. Predmeti/moduli ne pripremaju ni za jednu maturu. Previše satnice engleskog i to dvije vrste po četiri sata. Ja sam inače upisala ekonomsku (referent za poslovnu ekonomiju po novome, modularnom nazivu programa, op.a.) jer sam se jednostavno zbrkala u trenutku zaključavanja tablica i sad sam tu, ali razmišljam o tome da se prebacim u gimnaziju, priznala nam je učenica koju ćemo osloviti s Marija.

A kako bi u idealnim uvjetima trebala izgledati modularna nastava provjerili smo u Srednjoj školi Zabok. Ta škola je ujedno i Regionalni centar kompetentnosti, što znači da je nedavno dobila potpuno novu zgradu s opremljenim praktikumima, učionicama i kabinetima za sve nastavnike. Osim toga, ova škola u zgradi ima i Akademis, prvi hotel i restoran gdje učenici odrađuju praksu. Kako to izgleda možete pogledati na našem YouTube kanalu ili u videu ispod.