Pretraga

Stiže niz promjena za mlade vozače: Čekaju ih stroža pravila, za neke prekršaje teže će se izvući

A- A+

Na razini Europske unije uvodi se probni period od najmanje dvije godine za nove vozače, tijekom kojeg će se na njih primjenjivati stroža pravila kod prekršaja poput vožnje u pijanom stanju. Snižava se i dobna granica za stjecanje vozačke za vožnju kamiona i autobusa. Uz to, da bi stekli vozačku, novi vozači prolazit će kroz obuku za podizanje svijesti o rizicima u vožnji, poput one o korištenju mobitela za volanom.

vozačka dozvola

Vozačka dozvola | foto: srednja.hr

Pregovarači Parlamenta i Vijeća EU dogovorili su nova pravila za vozačke dozvole, uvodeći dozvolu na mobilnim uređajima, probni period za nove vozače i edukaciju o rizicima u prometu. Kako je izvijestio Europski parlament, sporazum o ažuriranju direktive EU-a o vozačkim dozvolama ima za cilj poboljšanje sigurnosti na cestama u Europi, gdje godišnje na cestama život izgubi gotovo 20.000 ljudi. Najveći dio novih pravila odnosi se na mlade vozače.

Probni period za mlade vozače od dvije godine

Izmjenom direktive EU-a uvodi se probni period od najmanje dvije godine za nove vozače. To konkretno znači da će se za nove vozače primjenjivati stroža pravila i kazne za vožnju pod utjecajem alkohola, kao i za vožnju bez sigurnosnog pojasa ili sustava za zaštitu djece. Zastupnici su osigurali poticaj državama EU-a da uvedu politiku nulte tolerancije na alkohol i droge za sve vozače.

Također, mlade vozače dodatno će se pripremati za stvarne situacije u vožnji i pomoći im da razviju svijest o rizicima za pješake, djecu, bicikliste i druge ranjive sudionike u prometu. Da bi stekao vozačku dozvolu, vozač će morati proći i kroz edukaciju o sigurnoj upotrebi telefona tijekom vožnje, rizicima mrtvog kuta, sustavima za pomoć vozačima, sigurnom otvaranju vrata te vožnji po snijegu i skliskim cestama.

Zemljama Europske unije očito nedostaje profesionalnih vozača. Pa uvode novinu kojom namjeravaju ublažiti taj problem, a koja se isto odnosi na mlade vozače. Naime,  minimalna dob za stjecanje vozačke dozvole za kamione smanjit će se s 21 na 18 godina, a za autobuse s 24 na 21 godinu, pod uvjetom da kandidat posjeduje certifikat o stručnoj osposobljenosti. Države EU-a moći će dopustiti 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi samo na njihovom teritoriju, ako su u pratnji iskusnog vozača. Ovaj sustav vožnje uz pratnju primjenjivat će se šire i za vozače automobila.

Izdvojeni članak

Od 2011. srozala se prolaznost na sva tri dijela vozačkog ispita: Imamo brojke, jedna posebno brine

Vozačke na mobitelima

Prema novim pravilima, digitalna vozačka dozvola dostupna putem pametnog telefona s tehnologijom EU digitalnog novčanika postat će glavni format u EU-u. Države članice imat će pet godina i šest mjeseci od stupanja novih pravila na snagu da to provedu. Međutim, vozači će o dalje imati pravo zatražiti fizičku vozačku dozvolu.

Pregovori su se odnosili i na duljinu važenja vozačke dozvole. Pregovarači su se složili da one trebaju vrijediti 15 godina za motocikle i osobne automobile. Države EU-a mogu skratiti ovo razdoblje na 10 godina ako se dozvola koristi kao nacionalni identifikacijski dokument, dok će vozačke dozvole za kamione i autobuse morati biti obnavljane svakih pet godina. Države članice mogu skratiti valjanost dozvola za starije vozače (65 godina i starije).

Prije izdavanja prve vozačke dozvole, vozač će morati proći liječnički pregled, uključujući provjeru vida i kardiovaskularnog stanja. Međutim, države EU-a mogu dopustiti zamjenu liječničkog pregleda samoprocjenom ili drugim alternativnim mjerama prilikom obnove vozačke dozvole. Na inicijativu zastupnika, nacionalna tijela bit će potaknuta da povećaju svijest javnosti o minimalnim standardima fizičke i mentalne sposobnosti za vožnju.

Ovaj preliminarni dogovor još treba odobriti Vijeće i Parlament. Države članice EU-a imat će četiri godine za prijenos novih odredbi u nacionalno zakonodavstvo i pripremu za njihovu provedbu.

– Nova direktiva o vozačkim dozvolama olakšava život ljudima – više digitalizacije, veća fleksibilnost i manje birokracije. Istovremeno, šaljemo jasan signal za veću sigurnost na cestama u skladu s Vizijom nula: manje nesreća, manje ozljeda i manje smrtnih slučajeva na našim cestama. Dodatno, uvodimo jedinstvene standarde diljem Europe i olakšavamo mladima ulazak u profesionalno vozačko zanimanje. Također jačamo naše dobrovoljne službe civilne zaštite i rješavamo nedostatak kvalificiranih radnika u prometnom sektoru. Konačno, osiguravamo da nikome pravo na vožnju ne bude ograničeno zbog dugih administrativnih postupaka., rekla je Jutta Paulus, izvjestiteljica Europskog parlamenta.