Stiže niz promjena za mlade vozače: Čekaju ih stroža pravila, za neke prekršaje teže će se izvući
Na razini Europske unije uvodi se probni period od najmanje dvije godine za nove vozače, tijekom kojeg će se na njih primjenjivati stroža pravila kod prekršaja poput vožnje u pijanom stanju. Snižava se i dobna granica za stjecanje vozačke za vožnju kamiona i autobusa. Uz to, da bi stekli vozačku, novi vozači prolazit će kroz obuku za podizanje svijesti o rizicima u vožnji, poput one o korištenju mobitela za volanom.

Vozačka dozvola | foto: srednja.hr
Pregovarači Parlamenta i Vijeća EU dogovorili su nova pravila za vozačke dozvole, uvodeći dozvolu na mobilnim uređajima, probni period za nove vozače i edukaciju o rizicima u prometu. Kako je izvijestio Europski parlament, sporazum o ažuriranju direktive EU-a o vozačkim dozvolama ima za cilj poboljšanje sigurnosti na cestama u Europi, gdje godišnje na cestama život izgubi gotovo 20.000 ljudi. Najveći dio novih pravila odnosi se na mlade vozače.
Probni period za mlade vozače od dvije godine
Izmjenom direktive EU-a uvodi se probni period od najmanje dvije godine za nove vozače. To konkretno znači da će se za nove vozače primjenjivati stroža pravila i kazne za vožnju pod utjecajem alkohola, kao i za vožnju bez sigurnosnog pojasa ili sustava za zaštitu djece. Zastupnici su osigurali poticaj državama EU-a da uvedu politiku nulte tolerancije na alkohol i droge za sve vozače.
Također, mlade vozače dodatno će se pripremati za stvarne situacije u vožnji i pomoći im da razviju svijest o rizicima za pješake, djecu, bicikliste i druge ranjive sudionike u prometu. Da bi stekao vozačku dozvolu, vozač će morati proći i kroz edukaciju o sigurnoj upotrebi telefona tijekom vožnje, rizicima mrtvog kuta, sustavima za pomoć vozačima, sigurnom otvaranju vrata te vožnji po snijegu i skliskim cestama.
Zemljama Europske unije očito nedostaje profesionalnih vozača. Pa uvode novinu kojom namjeravaju ublažiti taj problem, a koja se isto odnosi na mlade vozače. Naime, minimalna dob za stjecanje vozačke dozvole za kamione smanjit će se s 21 na 18 godina, a za autobuse s 24 na 21 godinu, pod uvjetom da kandidat posjeduje certifikat o stručnoj osposobljenosti. Države EU-a moći će dopustiti 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi samo na njihovom teritoriju, ako su u pratnji iskusnog vozača. Ovaj sustav vožnje uz pratnju primjenjivat će se šire i za vozače automobila.
Vozačke na mobitelima
Prema novim pravilima, digitalna vozačka dozvola dostupna putem pametnog telefona s tehnologijom EU digitalnog novčanika postat će glavni format u EU-u. Države članice imat će pet godina i šest mjeseci od stupanja novih pravila na snagu da to provedu. Međutim, vozači će o dalje imati pravo zatražiti fizičku vozačku dozvolu.
Pregovori su se odnosili i na duljinu važenja vozačke dozvole. Pregovarači su se složili da one trebaju vrijediti 15 godina za motocikle i osobne automobile. Države EU-a mogu skratiti ovo razdoblje na 10 godina ako se dozvola koristi kao nacionalni identifikacijski dokument, dok će vozačke dozvole za kamione i autobuse morati biti obnavljane svakih pet godina. Države članice mogu skratiti valjanost dozvola za starije vozače (65 godina i starije).
Prije izdavanja prve vozačke dozvole, vozač će morati proći liječnički pregled, uključujući provjeru vida i kardiovaskularnog stanja. Međutim, države EU-a mogu dopustiti zamjenu liječničkog pregleda samoprocjenom ili drugim alternativnim mjerama prilikom obnove vozačke dozvole. Na inicijativu zastupnika, nacionalna tijela bit će potaknuta da povećaju svijest javnosti o minimalnim standardima fizičke i mentalne sposobnosti za vožnju.
Ovaj preliminarni dogovor još treba odobriti Vijeće i Parlament. Države članice EU-a imat će četiri godine za prijenos novih odredbi u nacionalno zakonodavstvo i pripremu za njihovu provedbu.
– Nova direktiva o vozačkim dozvolama olakšava život ljudima – više digitalizacije, veća fleksibilnost i manje birokracije. Istovremeno, šaljemo jasan signal za veću sigurnost na cestama u skladu s Vizijom nula: manje nesreća, manje ozljeda i manje smrtnih slučajeva na našim cestama. Dodatno, uvodimo jedinstvene standarde diljem Europe i olakšavamo mladima ulazak u profesionalno vozačko zanimanje. Također jačamo naše dobrovoljne službe civilne zaštite i rješavamo nedostatak kvalificiranih radnika u prometnom sektoru. Konačno, osiguravamo da nikome pravo na vožnju ne bude ograničeno zbog dugih administrativnih postupaka., rekla je Jutta Paulus, izvjestiteljica Europskog parlamenta.