Pretraga

Upoznajte Emu: Ima 13 godina, a već vodi web-stranicu i YouTube kanal o astrofizici

A- A+

Iako ima samo 13 godina, Ema Donev uređuje web-stranicu i vodi YouTube o astrofizici. Sve radi potpuno sama, od weba do svakog videa, scenarija i svih tema. Pričali smo s najmlađom popularizatoricom znanosti u Hrvatskoj.

Ema Donev | foto: Privatni album

– Prvu web-stranicu sam ručno programirala, što me je motiviralo da naučim programirati HTML i CSS. No, puno sam vremena trošila na tehnički dio, pa sam se prebacila na WordPress, gdje se mogu više fokusirati na sadržaj umjesto tehničkih stvari, kaže Ema Donev. Da ne znate, ne biste ni pomislili da se radi o djevojčici od 13 godina.

S pravom bismo mogli reći da je ova učenica Osnovne škole Stjepana Basaričeka u Ivanić-Gradu najmlađa popularizatorica znanosti u Hrvatskoj. Jer, dok se njezini vršnjaci zabavljaju nekim drugim stvarima, Ema uređuje web-stranicu i objavljuje videe o astrofizici. Sve radi potpuno sama, od weba do svakog videa, scenarija i svih tema.

Prije no što zavirite na njezine stranice Adventures in Astrophysics, pročitajte kako je Ema krenula sa svojim hobijem te što priprema u budućnosti.

Kako si se i kada počela zanimati za astrofiziku?

Počela sam se zanimati za astronomiju početkom 3. razreda. S mamom sam često išla u Zagreb kao mali izletić i obišle bi puno knjižara. Jako volim čitati knjige, godišnje pročitam oko 50-tak knjiga. Naročito volim avanturističke knjige za djecu. Nikada se nismo vratili kući bez barem jedne vrećice knjiga, a većina njih su bile moje knjige iz područja astronomije. Najviše su me privukle crne rupe zbog toga što kada jednom uđeš u njih, nikada više nećeš izaći, i pretvorit ćeš se u špagete. Čitanjem raznovrsnih knjiga naučila sam puno, ali i s druge strane otvorila su se nova pitanja, i tako nastaje čarobni krug. Tako sam s vremenom povećala svoj interes za astronomiju, odnosno astrofiziku. Danas ju obožavam i svaki dan radim nešto vezano za tu temu.

Gdje pronalaziš stvari koje te zanimaju? Na kojim stranicama, videima, u kojim knjigama?

Najviše ideja pronalazim u knjigama, od kojih mi je najdraža “Astrophysics for people in a hurry” od Dr. Neil deGrasse Tysona, koji mi je ujedno i uzor iz područja astrofizike. Također dobivam ideje i pronalazim interesantne teme na YouTube kanalima TedEd i Kurzgesagt, a od web-stranica Khan Academy, gdje sam naučila puno matematike.

Kako si i kada odlučila pokrenuti web-stranicu? 

Odlučila sam pokrenuti web-stranicu jer sam primijetila da većinu djece uopće ne zanima znanost, da misle da nema koristi od nje u životu. Ali, postoje i djeca koju zanima znanost, no imaju malo materijala da se bave znanošću. Cilj web-stranice je da inspiriram svoje vršnjake i drugu djecu da se bave znanošću i razumiju ju, da nauče nešto novo, pogotovo tijekom pandemije COVID-19. Pokrenula sam prvu verziju stranice kada sam imala 11 godina. Prvu web-stranicu sam ručno programirala, što me je motiviralo da naučim programirati HTML i CSS. No, puno sam vremena trošila na tehnički dio, pa sam se prebacila na WordPress, gdje se mogu više fokusirati na sadržaj umjesto tehničkih stvari. Završnu verziju stranice sam pokrenula u srpnju 2020 godine, gdje sam puno zadovoljnija s izgledom i sa sadržajem.

Kako je uređuješ – u kojim programima

Prvu verziju web-stranice sam uređivala ručno s programiranjem u HTML-u i CSS-u. Trenutačnu web-stranicu uređujem u programu WordPress.org, za 3D slike koristim Vectary.com, a za pisanje teksta koristim Grammarly.com.

Gdje si to naučila? 

Prvu verziju web-stranice naučila sam programirati HTML i CSS na Khanacademy-u. Nakon prebacivanja sam sama naučila kako se koristiti WordPressom, jer nije bio težak za shvatiti niti koristiti.

A možeš li nam opisati i kako si naučila uređivati videozapise? U kojim to programima radiš?

YouTube kanal sam pokrenula prije završne web-stranice. Nastao je 12.11.2019, kada sam navršila 12 godina. On me inspirirao da idem korak dalje i napravim novu web-stranicu. Ideja za YouTube kanal je nastala nakon što sam iz zabave napravila svoj prvi video o teoriji velikog praska. Ideja za izrađivanje videa sam dobila nakon operacije trećeg krajnika. Bilo mi je dosadno, pa kada sam gledala edukativne videe poželjela sam napraviti svoj.

Kada sam započela svoj YouTube kanal za astrofiziku koristila sam program powtoon.com, koji je bio dobar da se naučim osnove animacije jer tada nisam znala animirati niti uređivati videozapise. U tom programu sam uzimala gotove animacije i likove, te osmišljavala prizore i tekst s njima. Nedavno, u studenom 2020 godine, prebacila sam se na program Adobe After Effects za animacije i Adobe Illustrator za ilustriranje prizora u videozapisima. Prvo moram osmisliti tok videozapisa, nacrtati sve prizore i ručno ih animirati u Adobe After Effects-u, gdje koristim osnovne pojmove animacije kao npr. pozicija, transparent, rotacija i veličina. Također koristim druge efekte u After Effects-u. Trebalo mi je neko vrijeme da naučim koristiti ovaj software, no ubrzo sam ga savladala i mogla nastaviti izrađivati videozapise za kanal. Najnoviji video je izrađen u potpunosti u Adobe softwareu.

Koliko sam uspio primijetiti, točno i tečno govoriš engleski jezik. Kako si ga naučila?

Moj prvi jezik je zapravo bio engleski, kojeg sam naučila od roditelja, a hrvatski sam naučila nakon njega od bake i djeda. Zbog rane izloženosti engleskom jeziku, ubrzo sam ga naučila tečno govoriti.

U koju školu ideš i kako tvoja škola gleda na tvoj hobi?

Pohađam Osnovnu školu Stjepana Basaričeka u Ivanić-Gradu. Moja škola je veselo mjesto s dobrim učiteljima i dobrim đacima, i prihvaćaju moj hobi. Nisu baš zainteresirani za njega, nemamo astrofiziku kao predmet niti mentora, ali prihvaćaju i cijene moj trud i rad oko ovog područja.

Kakvi su ti planovi nakon škole?

Moji planovi nakon osnovne škole su da pohađam MIOC, a za fakultet još se nisam odlučila. Samo znam da bih se htjela nastaviti baviti astrofizikom i da bih to htjela studirati u inozemstvu.

Misliš li da bi u školi trebali više raditi na onome što učenike zanima, a ne na onome što je definirano planovima i programima?

Mislim da bi škola trebala više obraćati pažnju na to što učenike zanima i da su satovi možda kreativniji što se tiče zadataka i programa. Različite učenike zanimaju različite stvari i to bi se trebalo više cijeniti i imati različite izborne satove za različite učenike. Također, dosta učenika ne zna kako učiti. Trebalo bih unijeti više truda da se nauči učenike kako čitati s razmišljanjem, učiti kreativnim načinom tako da bolje razumiju gradivo i s time dobiju bolje ocjene. Kada smo kod te teme, satovi u školi bi trebali sadržavati puno više praktičnih radova, tako da su svi angažirani cijelo vrijeme. Možda bi trebalo biti više grupnih radova, da učenici nauče kako se međusobno dogovoriti, voditi i napraviti projekt. Učitelji bi trebali imati više interakcija s učenicima umjesto da većinu vremena samo govore a učenici slušaju. To bi se moglo postići s primjerima bliže djeci, demonstracijama, pokusima, prezentacijama. Cilj je da učenici žele biti u školi. Većina ne želi. To se treba popraviti.

Želiš li štogod dodati ili naglasiti, a da Te nisam pitao?

Želim naglasiti da znanost može biti za svakoga. Ako nemaš najbolje ocjene ili ne razumiješ odmah sve teme, ne znači da nisi sposoban ili dovoljno pametan znati astronomiju, matematiku, kemiju ili fiziku. Svatko je drukčija osoba i uči stvari svojim tempom i stilom. Ali, ako ne voliš znanost i nisi zainteresiran, i to je ok. Samo je nemoj omalovažavati i shvati njezinu važnost i korist u životu. Nitko za tebe ne može odlučivati što ti jesi i što voliš, bilo to “kul” ili ne. Budi ono što jesi, i tako ćeš biti najsretniji.

Posjetite Adventures in Astrophysics. Zapratite Emu i na YouTubeu.