[UŽIVO] Od uputa za ocjenjivanje do studentskih vijesti: Evo što se sve dogodilo u obrazovanju ovoga petka

Posljednji je dan trećeg tjedna nastave na daljinu u Hrvatskoj. Prema uputama iz Ministarstva, sljedeći bi se tjedan trebalo provoditi ponavljanje, a nakon Uskrsa započinje i provedba ispita te ocjenjivanje. Ovoga petka objavljene su Upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu namijenjene učiteljima, nastavnicima i profesorima, ali dijelom i roditeljima, starateljima i učenicima. Današnji tijek događaja uživo pratite na srednja.hr.

Foto: Ivan Aleksic, Unsplash

17:00h Pitali smo Ministarstvo hoće li nova situacija utjecati na upis učenika u srednje škole

Upis u srednju školu neće se pretjerano mijenjati niti biti pogođen situacijom u kojoj se učenici trenutno nalaze. Naime, na naš upit o tome hoće li se nešto mijenjati i smatraju li u Ministarstvu da bi online nastava mogla prouzročiti razlike u ocjenjivanju učenika što bi u konačnici moglo dovesti do toga da se neki lakše upisuju u srednje škole, iz Ministarstva su se pozvali na nekoliko propisa. Opširnije na poveznici.

16:54h Psihološka prva pomoć za maturante

U suradnji sa studentima psihologije s FIlozofskog predstavljamo vam serijal “Kako si?” u kojemu razgovaramo o psihičkom zdravlju. U podcastu koji se emitira u nedjelju u podne razgovaramo sa studentom Brunom s kojim smo ušli u perspektivu maturanata. Bruno nam je pojasnio što se trenutno događa u glavama maturanata te dao savjete kako si olakšati trenutnu neizvjesnu situaciju.

16:44h U isječku današnje konferencije ministrica Divjak pojašnjava kako se koristi alat GeoGebra za ispitivanje matematike

16:30h Zaposleni studenti nemaju pravo na propusnice: Studentski zbor pisao vladajućima

Iako je ministar Božinović naveo da u hitnim slučajevima za povratak u mjesto studiranje studenti mogu dobiti dopusnicu, iz Hrvatskog studentskog zbora ističu kako je Ministarstvo uprave izdalo naputak prema kojemu zaposleni studenti nemaju pravo na propusnice za putovanje do posla. Problematično je to za one koji se sami financiraju pa je Hrvatski studentski zbor poslao dopis vladajućima u kojem se navode sve nepravde i marginaliziranje studenata u ovim teškim trenucima.

– Hrvatski studentski zbor apelira na ispravak navedene odluke te smatra da studenti ne smiju biti zanemareni u ovoj kriznoj situaciji i učinit će sve u njihov moći da se to ispravi. Jasna je želja Hrvatskog studentskog zbora, da se na studente ne gleda olako i da im se ustupe sva prava koja ih sljeduju. Ministarstvo znanosti i obrazovanja je već žurno reagiralo na navedeni dopis s odgovorom da su već djelovali na navedenu odluku.

Dopis HSZ-a pročitajte u dokumentu u nastavku.

16:28h U subotu novi podcast s NCVVO-m

U suradnji s Nacionalnim centrom za vanjsko vrednovanje obrazovanja pokrenuli smo seriju podcasta na temu državne mature pod nazivom “U centru mature”. Četvrti podcast iz tog serijala emitira se u subotu, 4. travnja točno u podne. Ugostili smo Hrvoja Mladinića, načelnika informacijsko-računalnog odjela NCVVO-a.

Ekskluzivno nam je otkrio alat koji je osmislio NCVVO, a pomoću kojeg će maturanti i svi ostali zainteresirani jednostavno moći vidjeti ispite i zadatke iz mature, primjere rješenih i ispravljenih ispita i slično. Sustav će uskoro biti dostupan svima. Ako vi imate neko pitanje za NCVVO, pišite nam u komentare na YouTube kanalu, a možete nam se s pitanjima javiti i putem društvenih mreža. Serija podcasta “U centru mature” je i zamišljena tako da dobijete sve odgovore o maturi. Za svaki podcast ćemo se pripremiti i s vašim pitanjima.

15:51h Apel majke: Dosta je prepucavanja roditelja i nastavnika, trenutno najviše trpe učenici

Ovih dana dosta je rasprave oko preopterećenosti učenika u nastavi na daljinu. Da se nepotrebne svađe pokreću oko tog pitanja smatra majka jedne srednjoškolke, Tereza Gičevski, koja smatra da bi konstruktivni razgovor bio daleko korisniji. Na našu adresu za rubriku ‘Glas čitatelja’ pristiglo je njeno pismo u kojem iznosi kako se ovakve rasprave prelamaju preko leđa učenika, koji u ovoj situaciji najviše trpe. Pismo majke pročitajte na linku.

15:15h Ministar Božinović odgovorio mogu li studenti dobiti propusnicu za povratak u mjesto studiranja

U 14 sati održana je još jedna konferencija za medije Kriznog stožera civilne zaštite. Do sada je u Hrvatskoj potvrđeno 1.079 slučajeva zaraze koronavirusom. Jedna od mjera sprječavanja širenja zaraze je zabrana napuštanja mjesta prebivališta, za što je potrebna propusnica. Ministar Davor Božinović danas se osvrnuo na pitanje mogu li propusnicu dobiti studenti koji se žele vratiti u mjesta studiranja. Opširnije čitajte ovdje.

15:06h SC Osijek studentima uopće neće naplaćivati smještaj u domovima za travanj, Zagreb objavio detalje

Ravnatelj Studentskog centra u Osijeku predložio je Upravnom vijeću da studenti koji nisu u domu, a stvari su im ostale u domu, ne plate stanarinu za travanj, što znači da tamošnji studenti ne bi trebali platiti čak ni “čuvanje smještaja” od 100 kuna. Opširnije na linku.

14:18h Knjižničarka pronašla način kako opskrbiti građane knjigama

13:56h CARNET: Sustavu za udaljeno učenje do sada pristupilo 462.000 korisnika

Nastava na daljinu se i dalje prema planu provodi putem interneta i televizijskih programa. Svi sadržaji na Trećem programu HRT-a, Sportskoj televiziji i RTL2 te na YouTubeu izvode se uspješno. Od 28. ožujka, učenici završnih razreda srednjih škola imaju mogućnost svake subote pratiti pripreme za polaganje ispita državne mature u obliku videolekcija putem RTL2 programa.

U ožujku je CARNET-ov Helpdesk odgovorio na ukupno 21.000 poruka elektroničke pošte i više od 42.000 telefonskih poziva.

Sustavu za udaljeno učenje putem AAI@EduHr identiteta danas do 11.30 sati pristupilo je gotovo 462.000 korisnika u više od 47.000 virtualnih učionica i zbornica na tri platforme – Microsoft Teams, G Suite for Education i CARNET loomen. Uklonjene su sve virtualne učionice koje su kreirali učenici te je u odnosu na protekli tjedan broj virtualnih učionica smanjen, priopćili su iz CARNET-a.

13:25h Kako koronavirus utječe na vaš život? Sudjelujte u znanstvenom istraživanju

Kako koronavirus utječe na život građana? Čini li ih pandemija nervoznima? Koje su psihološke posljedice samoizolacije? Koliko se zapravo vjeruje institucijama koje koordiniraju aktivnosti u kriznoj situaciji? – neka su od pitanja na koja će odgovore dati sveobuhvatno međunarodno znanstveno istraživanje psihologa u koje su se uključili i hrvatski istraživači dr. sc. Ivan Flis i Dominik-Borna Ćepulić s Hrvatskoga katoličkoga sveučilišta te Ena Uzelac, doktorandica s Filozofskoga fakulteta u Zagrebu.

On-line upitnik dostupan je na hrvatskome jeziku na linku, a njegovim ispunjavanjem možete pomoći međunarodnom timu psihologa koji žele doznati na koji način pandemija koronavirusa utječe na mentalno zdravlje ljudi.

– Želimo istražiti koje stvari ljude u ovoj situaciji uznemiravaju i uzrokuju najviše stresa – dakle, koje su najbolnije točke ove krize. Ipak, zanima nas i pozitivnija strana priče, tj. konkretne aktivnosti i ponašanja koja nam pomažu nositi se s ovim teškim trenutcima. Kad to spoznamo, moći ćemo pouzdanije i sigurnije zaključiti na kojim poljima treba djelovati, i kakvu vrstu pomoći pružiti našim sugrađanima, ističe tročlani tim suradnika u Hrvatskoj uključen u projekt koji je pokrenuo Danac doc. dr.sc. Andreas Lieberoth sa Sveučilišta u Aarhusu pod naslovom „Psihološki stresori i posljedice u ponašanju bolesti COVID-19″.

Rezultati istraživanja moći će se koristiti i preventivno ukoliko se slična pandemija dogodi ubudućnosti, uvjereni su psiholozi koji provode istraživanje.

13:10h Tips & tricks NCVVO-a kako riješiti maturu iz Matematike

U trećem podcastu u seriji “U centru mature” ugostili smo Nedu Lesar, višu stručnu savjetnicu u Odjelu za promicanje kvalitete obrazovanja NCVVO-a. Između ostaloga, objasnila nam je gdje se skidaju bodovi u testu, ali i što se dogodi kada krivo prepišete zadatak! Premijera videa je na našem YouTube kanalu u 15:00 sati, pretplatite se da ne propustite ovaj i mnogo drugih videa i podcasta koje pripremamo.

12:44h Divjak komentirala eventualno smanjenje plaća nastavnicima
Posljedice ekonomske krize uzrokovane karantenom već su vidljive. Zbog manjka novca u proračunu, Vlada je jučer zabranila sva nova zapošljavanja u državnom i javnom sektoru, a pitanje koje se ovih dana postavlja je i hoće li se i nastavnicima smanjivati plaće. Više čitajte na linku.

12:39h Poznato kako bi trebalo izgledati vrednovanje na fakultetima

Ministarstvo zannosti i obrazovanja danas je izdalo uputu o vrednovanju na daljinu, a njezin dio bavi se i ocjenjivanjem na fakultetu. Preporučili su koje alate sveučilišni profesori mogu koristiti prilikom izrade kolokvija, kako se kolokviji mogu i čime nadomjestiti te su savjetovali da se praksa odradi naknadno. Opširnije pročitajte ovdje.

12:25h Pogledajte kako izgleda online nastava ne FER-u

Fakultet elektrotehnike i računarstva objavio je još jedan isječak online predavanja. Ovoga puta riječ je o predmetu Matematička analiza 2, a predavanje je održao izv. prof. dr. sc. Tomislav Burić.

11:59h Akcija Studenti pomažu se nastavlja: Riječani donirali 292 vizira

Studentski  zbor Sveučilišta u Rijeci priopćio je kako su ovih dana uručili 292 vizira zdravstvenim djelatnicima.

Jučer smo isporučili i pošiljku od 60 vizira Županijskom zavodu za hitnu medicinu PGŽ kako bi zaštitili naše liječnike i medicinske sestre/tehničare u vozilima hitne pomoći. Danas smo dostavili 120 vizira odjelima Mikrobiologije i Epidemiologije Nastavnog zavoda za javno zdravstvo PGŽ i 80 vizira Domu zdravlja PGŽ.

Neka ostanu zdravi i neka ih štite naši viziri! Prikupljanje dijelova te sastavljanje vizira nastavlja se i dalje prema planu, a sve kako bismo zadovoljili iskazanu potrebu za 526 vizira.

Upute za one koji se žele priključiti akciji možete preuzeti na sljedećim poveznicama:
– iskaz potreba za vizirima
– osobe s 3D printerima

Hvala još jednom svima koji sudjeluju!, priopćili su iz riječkog Studentskog zbora.

Ovaj vrtuljak zahtijeva JavaScript

11:42h Iz NCVVO-a u našem podcastu otkrili da će matura iz Matematike zbog štrajka biti nešto lakša

U suradnji s Nacionalnim centrom za vanjsko vrednovanje obrazovanja pokrenuli smo seriju podcasta na temu državne mature pod nazivom “U centru mature”. U trećem podcastu iz tog serijala ugostili smo Nedu Lesar, višu stručnu savjetnicu u Odjelu za promicanje kvalitete obrazovanja NCVVO-a. Ona je stručnjakinja za maturu iz Matematike, tako da nam je objasnila zašto postoje određene stvari u samom ispitu, ali i otkrila kada će priznati bodove u zadacima gdje se gleda postupak, kao i da bi matura iz Matematike ove godine mogla biti nešto jednostvanija. Više pročitajte na poveznici, a cijeli podcast pogledajte u videu:

10:06h Objavljene upute za ocjenjivanje u online nastavi: Poznato kako će se provoditi usmeno i pisano ocjenjivanje

Ministrica Blaženka Divjak danas je na konferenciji za medije predstavila Upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu. Snimku medijske konferencije možete pogledati na našem YouTube kanalu.

Sljedeći tjedan u virtualnoj školi trebao bi biti tjedan ponavljanja, a nakon Uskrsa započinje vrednovanje  i  ocjenjivanje učenika.

– Pravila koja su se primjenjivala dosad u školama, kao što su planovi i termini ispita po predmetima, ne moraju se primijeniti u nastavi na daljinu, ali je potrebno uskladiti vrijeme provedbe ispita i zahtjevnijih zadataka među nastavnim predmetima kako bi se uravnotežilo opterećenje učenika, stoji tako u uvodnom dijelu upute.

Nadalje, u njoj se navodi i kako sadržaje koje nastavnici poučavaju i vrednuju treba usmjeriti na bitno, te je potrebno učenike osloboditi sporednih detalja ili činjenica. Usmeni ispiti trebali bi se provoditi putem video konferencija.

Usmeni i pisani ispiti

– Najjednostavniji je način za provedbu usmenog odgovaranja putem videokonferencije. Preporuka je da se takvo ispitivanje ne provodi za svaki nastavni predmet jer bi to nepotrebno opteretilo nastavnike i učenike, ali i sustave za nastavu na daljinu. Međutim,za predmete u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi i u srednjoj školi koji imaju tjednu satnicu četiri sata tjedno, usmeno ispitivanje potrebno je provesti jedanput do kraja nastavne godine, a posebno ako nastavnik ili učenik imaju dvojbu oko zaključne ocjene, odnosno ako nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. Za predmete koji imaju satnicu tri sata tjedno, usmeno ispitivanje preporučuje se provesti ako se učenika tijekom nastave na daljinu ocjenjuje zaključnom ocjenom odličan ili ako nastavnik procijeni da nema dovoljno elemenata za zaključivanje pozitivne ocjene i da je ovo primjereni oblik ispitivanja. U preostalim slučajevima ne upućuje se da nastavnik provodi usmeno ispitivanje tijekom izvođenja nastave na daljinu, stoji u uputi.

Kada je riječ o pisanim ispitima, oni će se provoditi putem posebnih alata kao što je Matific, Testmos, Socrative i slični. Nakon predaje testa, radi vjerodostojnosti se može provesti i usmeni ispit.

– U nekim predmetima kao što su Matematika, Fizika i Kemija, uobičajeno je da se provjerava i pisanim putem jer to uključuje postupak rješavanja zadataka te vrednovanje drugih različitih uradaka. Pritom se mogu upotrebljavati alati kao što su GeoGebra ili Matific, ali i jednostavna tehnika: ovo su zadatci, molim te riješi ih u zadanom vremenu, potom fotografiraj rješenja i pošalji mi ih na uvid. Ta jednostavna tehnika primjerena je i za provedbu kod učenika koji žive na mjestima sa slabijom internetskom vezom. Tu su mnogi zabrinuti za vjerodostojnost odgovora jer je pitanje je li učenik zadatke riješio samostalno, od pomoći može biti činjenica da nastavnici uglavnom poznaju svoje učenike, a prateći njihov proces učenja, vježbanja i napredovanja mogu procijeniti njihovu razinu naučenog. Nakon predaje pisanog testa koji ima značajni utjecaj na ocjenu, treba organizirati i kratak usmeni razgovor/ispit kako bi nastavnik s učenikom prošao kroz njegov uradak i razjasnio poteškoće (ili rješenja) testa, stoji u Uputi.

Najava većih ispita

Termini većih ispita, isto kao i u nastavi, također se trebaju dogovoriti.

– U veće ispite pripadali bi usmeni ispiti iz nekog predmeta, testovi u pisanom obliku ili rokovi za predaju složenijih zadaka, njih bi trebalo staviti u mjesečni vremenik pisanih provjera znanja, piše u uputi MZO-a.

Uz to, nastavnici bi trebali kriterije i elemente vrednovanja objasniti i prikazati učenicima prije nego što krenu s izradom samog zadatka i uvjeriti se da su ih razumjeli.

Zaključivanje ocjena

Što se pak tiče zaključnih ocjena, na jednak će se način uzimati u obzir ocjene i rad tijekom nastave na daljinu, kao i one iz ostatka nastavne godine.

– Ako epidemiološka situacija i provođenje nastave na daljinu to budu zahtijevali, Ministarstvo će predložiti izmjenu Zakona o odgoju i obrazovanju te omogućiti da se ne izvodi zaključna ocjena u razrednoj nastavi i odgojnim predmetima u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi (Tjelesna i zdravstvena kultura, Glazbena kultura, Likovna kultura), piše u Uputi Ministarstva.

Brojčane ocjene kod učenika razredne nastave (1. do 4. razred OŠ) neće se ukidati za sada, ali kod njih se ne bi trebali provoditi usmeni ispiti, piše u uputi.

– Za razrednu nastavu dovoljno je pratiti aktivnost učenika – jesu li sve zadaće i vježbe izrađene te dati učenicima da naprave neki od kompleksnijih zadataka koji služi sintezi znanja, a poticajni su za učenje (izrada plakata, umnih mapa, crteža, sastavaka, kvizova), navode iz MZO-a.

Maturanti

Kada je riječ o maturantima, od njih se očekuje veća samostalnost nego od mlađih učenika, i ovo je prilika da razvijaju svoju samostalnost i odgovornost prema sebi i radu, piše u uputi MZO-a. Tek će sredinom svibnja biti poznato hoće li se matura odgoditi na neki kasniji datum.

– Zasad nije izgledno da provođenje državne mature bude ugroženo i odustajanje od državne mature posljednja je opcija. Međutim, potrebno je razmotriti ispite državne mature kojima bi učenici trebali prvo pristupiti. Prvi ispit državne mature koji je planiran za provođenje je esej iz Hrvatskog jezika i nije izgledno da on bude u planiranom terminu – 16. svibnja 2020. Teško je planirati sljedeće termine jer se epidemiološka situacija svakodnevno mijenja, ali treba razmotriti nekoliko scenarija. Dobro je da učenici mogu nekim ispitima pristupiti prije stvarnih ispita pa da to budu probni ispiti. Tako razmatramo pisanje probnog eseje online kako bismo maturantima dali povratnu informaciju o njihovoj spremnosti za pravi ispit, ali i kako bismo provjerili mogućnost takvog pisanja eseja. U javnosti ima dosta polemika koje se svode na to da se pomakne rok pisanja mature na jesenske datume, odnosno, da ove školske godine bude samo jesenski rok. Međutim, hoće li zbog epidemiološke situacije biti moguće provesti ljetni, pa čak i jesenski rok, u uvjetima u kakvima se matura provodila dosad, trenutno se ne može sa sigurnošću znati. Dio maturanata smatra da je najbolje da se ove godine matura ne piše. To, međutim, prema postojećoj zakonskoj regulativi u pitanje dovodi regularnost školske godine za učenike gimnazija. U slučaju da se epidemiološka situacija ne promijeni na bolje, a da za online provođenje državne mature nema nužnih preduvjeta, odustajanje od državne mature zahtijevalo bi žurnu izmjenu Zakona o odgoju i obrazovanju, ali i još nekih zakona i podzakonskih akata, piše u Uputi.

Uputu Ministarstva o načinu vrednovanja tijekom nastave na daljinu u cijelosti možete pročitati u nastavku, a ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.

9:00h Raspored za petak

Osim u virtualnim učionicama koje su pokrenuli njihovi nastavnici, učenici nastavu mogu slušati putem HRT3, RTL2 i Sportske televizije te na YouTube kanalu Škola za život. MZO će isporučivati osnovni raspored sati za cijelu Hrvatsku za sve nastavnike koji nemaju spremna online predavanja. Ako nastavnik ima gotova svoja predavanja, njegovi učenici ne moraju pratiti sadržaj koji je isporučio MZO, nego predmetni nastavnik u virtualnom razredu isporučuje svoje nastavne sadržaje i aktivnosti za učenike. Raspored za petak, 3. travnja dostupan je ovdje.


Imate li vlastito računalo i internet za praćenje online nastave?


Za dodatan zanimljiv i koristan sadržaj pretplatite se na naš YouTube kanal. U suradnji s NCVVO-om pokrenuli smo seriju podcasta na temu državne mature pod nazivom ‘U centru mature’, pa posebno koristan sadržaj na našem YouTubeu očekuje maturante i oni koji će to postati.

U suradnji sa studentima psihologije s FIlozofskog predstavljamo vam serijal “kako si?” u kojemu ćemo razgovarati o psihičkom zdravlju.

One comment