Zakon ministrice Divjak ide na Ustavni sud: Kod izbora ravnatelja škola diskriminira se većina

Izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama Sabor je izglasao sredinom srpnja. Njime se, između ostaloga, člankom 127. propisuju uvjeti imenovanja ravnatelja škola. Upravo dijelovi tog članka, smatraju tako dvije udruge ravnatelja, nisu u skladu s Ustavom Republike Hrvatske. Zbog toga zatražili od ocjenu njegove ustavnosti.

Predsjednica Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja Suzana Hitrec i ministrica Blaženka Divjak | Foto: srednja.hr, screenshot HRT

Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama (ZOOOSŠ) izglasan je netom prije ljetne pauze Sabora, u srpnju ove godine. No, svim njegovim odredbama nisu zadovoljne dvije udruge ravnatelja – Hrvatska udruga ravnatelja osnovnih škola i Udruga hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja.

Smatraju kako dio odredbi iz članka 127. toga Zakona, koji propisuje uvjete imenovanja ravnatelja, nije u skladu s Ustavom RH. Zbog toga su od Ustavnog suda zatražili ocjenu ustavnosti stavaka 6., 7., 8., 9., 10. i 15. u članku 127.

Raspravu koja traje 20 godina, ministrica Divjak odlučila riješiti preko koljena: Zakon koji je prošao veliku javnu raspravu mijenja se netom prije izglasavanja na štetu učitelja

– Prema navedenom članku u postupku imenovanja ravnatelja u stvari vrednuju se samo i isključivo dodatne kompetencije: „(6) Pregledavanje natječajne dokumentacije, utvrđivanje kandidata koji ispunjavaju nužne uvjete i vrednovanje dodatnih kompetencija potrebnih za ravnatelja, odnosno rangiranje po bodovima obavlja školski odbor.“ Nužni uvjeti koji se propisuju člankom 126. ZOOOSŠ-a niti na koji način se posebno ne vrednuju niti mogu vrednovati, neovisno o tome koliko bi kandidat eventualno mogao imati nužne uvjete kvantitativno i kvalitativno veće (dulji staž odnosno prosvjetno ili ravnateljsko iskustvo, prethodno napredovanje u zvanje mentora ili savjetnika, dobivene nagrade, znanstveni stupanj, stručno usavršavanje u području rukovođenja, vođenja i menadžmenta te posebne edukacije za ravnatelja i sl.). Kao dodatne kompetencije koje se od svega jedino vrednuju, prema stavku 7. članka 127. ZOOOSŠ-a su sljedeće: poznavanje stranog jezika, osnovne digitalne vještine i iskustvo rada na projektima (numerus clausus). Dakle, nije moguće vrednovati osnovne ključne kompetencije vezane uz pedagoško vođenje, strateško upravljanje i organizacijsko rukovođenje kao i neke druge kompetencije kao komunikacijske i dr., navodi se u prijedlogu udruga ravnatelja.

Uz to, u prijedlogu stoji kako isključivo vrednovanje dodatnih kompetencija koje odlučuju o izboru ravnatelja dovodi do diskriminiranja većine, jer će tako u prednosti biti samo nastavnici stranih jezika i informatike.

Ravnatelji zatražili od ministrice Divjak hitno povlačenje upute o prednosti branitelja pri zapošljavanju

– Dakle, specijalisti – nastavnici stranih jezika i informatike će imati odlučujuću prednost. Za očekivati je da će praktički svi ravnatelji škola, srednjih i osnovnih i učeničkih domova ubuduće biti isključivo profesori stranih jezika i informatike. Ovakvo razlikovanje samo i isključivo prema dodatnim kvalifikacijama nema nikakvog opravdanog temelja, smatraju iz udruga ravnatelja.

Stava su da dijelovi ZOOOSŠ-a krše odredbe 44. članka Ustava koji kaže kako svaki državljanin ima pravo, pod jednakim uvjetima, sudjelovati u obavljanju javnih poslova i biti primljen u javne službe. Sporni dio ZOOOSŠ-a, smatraju ravnatelji, nije usklađen ni s člankom 55. Ustava prema kojemu svatko slobodno bira poziv i zaposlenje i svakomu je pod jednakim uvjetima dostupno svako radno mjesto i dužnost.

Prijedlog udruga ravnatelja za ocjenu ustavnosti članka 127. ZOOOSŠ-a možete u cijelosti pročitati u nastavku.

Odgovori