Pretraga

Intervju s Marinelom Blažek: Prva magistrica edukacije informatike na online studiju FIPU-a

A- A+

Marinela Blažek prva je magistrica edukacije informatike na online studiju Faulteta informatike pri Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli, prvom takvom studiju na razini Hrvatske. Nastavno na njezin uspjeh Sveučilište je objavilo intervju s njom, ne bi li iskustvo studiranja na online studiju Informatike približili svima koji su zainteresirani za takav vid studiranja. Taj intervju u cijelosti prenosimo.

Marinela Blažek prva je magistrica edukacije informatike na online studiju Faulteta informatike u Puli | Foto: Sveučilište Jurja Dobrile u Puli

Kao prva magistrica edukacije informatike na online studiju u Hrvatskoj, simbol ste jedne velike promjene u obrazovanju. Kako se osjećate u toj ulozi?

Iskreno, nemam osjećaj da sam napravila nešto veliko ili da sam ’prva’ u nečemu. Za mene je ovo bio logičan izbor – jedini način da uskladim obrazovanje, posao i obiteljske obaveze, a sve kako bih zadržala posao.

S druge strane, osjećam se ponosno jer sam dio prve generacije studenata koja je imala priliku završiti diplomski studij informatike u potpunosti online i uspjela sam unatoč brojnim izazovima.

Online studij omogućuje fleksibilnost kakvu tradicionalni sustav teško može pružiti. Koliko je ta fleksibilnost bila ključna za vas i kako vam je pomogla u usklađivanju studija, posla i obiteljskog života?

Baš ta fleksibilnost je bila presudna. Kao zaposlenoj osobi s malim djetetom, klasičan studij bi za mene bio nemoguć. Ovaj studij mi je omogućio da predavanja pratim u večernjim satima (predavanja nisu obvezna pa nisam bila pod pritiskom što se toga tiče), mogla sam učiti kad mi to obveze dopuštaju (obično u kasnim večernjim satima dok dijete zaspi 😊 ) i mogla sam  samostalno rasporediti vrijeme za izvršavanje zadataka. Zahvaljujući tome uspješno sam uskladila profesionalne i obiteljske obveze.

Koje su najveće prednosti online studija na Fakultetu informatike u Puli u odnosu na klasično studiranje? Možete li izdvojiti konkretne stvari koje su vam posebno olakšale učenje?

Po mom mišljenju, najveća prednost je prilagodljivost – mogućnost sudjelovanja u nastavi bez obzira na lokaciju, fleksibilni rokovi za zadatke i projekte, snimljena predavanja iz većine kolegija koja su uvijek dostupna + dodatni materijali i zadaci za vježbanje. Osim toga, profesori su bili dostupni putem e-maila i drugih online kanala, što je dodatno olakšalo komunikaciju i rješavanje eventualnih nejasnoća. Iz dosta kolegija smo imali priliku raditi na praktičnim projektima, što je dalo dodatnu vrijednost učenju.

Vaš diplomski rad bavi se ulogom nastavnika u primjeni umjetne inteligencije u školstvu. Kako vidite budućnost obrazovanja u kombinaciji s naprednim tehnologijama? Može li online studij biti predvodnik te digitalne revolucije?

Umjetna inteligencija već sada mijenja način na koji podučavamo i učimo – od prilagođenog e-učenja do automatizirane analize napretka učenika. No, iako tehnologija može unaprijediti nastavu, smatram da online školovanje u srednjoj školi nije najbolje rješenje. Mladi trebaju interakciju i socijalizaciju, što je već sada izazov zbog pretjerane upotrebe digitalnih uređaja.

S druge strane, korištenje tehnologije u nastavi ima ogroman potencijal. UI može pomoći u personaliziranom učenju, omogućiti kvalitetnije praćenje napretka učenika i pružiti podršku nastavnicima u kreiranju boljih nastavnih materijala. S pojavom alata poput ChatGPT-a, učenici lako mogu kopirati odgovore bez razumijevanja i provjere ponuđenih rješenja. Zbog toga će biti ključno osmisliti nove načine zadavanja zadataka i ocjenjivanja kako bi se potaknulo kritičko razmišljanje i aktivno učenje.

Online studiji, poput ovog, mogu biti predvodnici digitalne transformacije jer pokazuju kako tehnologija može omogućiti obrazovanje dostupno svima, bez geografskih i vremenskih ograničenja. Ipak, smatram da tehnologija nije idealno rješenje za sve uzraste i da je važno zadržati ravnotežu između tehnologije i osobne interakcije kako bismo, prije svega, omogućili zdrav razvoj mladih ljudi, sprječavajući anksioznost, socijalnu izolaciju i druge negativne posljedice pretjerane upotrebe tehnologije.

Studiranje na daljinu zahtijeva veliku samodisciplinu. Jeste li tijekom ovog iskustva otkrili nešto novo o sebi, možda razvili nove vještine koje niste očekivali?

Definitivno sam usavršila organizaciju vremena i sposobnost samostalnog učenja. Meni najvažnije, unaprijedila sam digitalne vještine kroz rad na različitim alatima i platformama koje su se koristile tijekom studija.

Inače sam vrlo samodisciplinirana – zadatke obavljam na vrijeme i ne ostavljam stvari za sutra, što mi je uvelike pomoglo na studiju. Također, mogu uspješno balansirati više obaveza istovremeno. Nije da sam otkrila nešto novo o sebi, ali sam si potvrdila da mogu sve što zamislim. Imala sam jasan cilj i išla sam ravno prema njemu, što mi je još jednom dokazalo da su odlučnost i upornost ključni za uspjeh.

Fleksibilnost studiranja bila je ključna za vas, no koliko je bila važna i kvalitetna podrška profesora i mentora? Kako biste opisali vaš odnos s profesorima tijekom studija?

Podrška profesora bila je vrlo važna. U većini slučajeva bila je moguća dobra komunikacija, profesori su odgovarali na mailove i bili dostupni za sva pitanja. Također, spremnost na dogovor i razumijevanje obveza koje studenti imaju dodatno su olakšali studiranje (primjerice pisanje ispita prijepodne/poslijepodne ovisno o radnom vremenu).

Ovom prilikom željela bih zahvaliti profesorima Etingeru i Tankoviću na iznimnom razumijevanju i podršci tijekom studija – njihova susretljivost i pristupačnost posebno su mi značili.

Vidimo sve veći interes za online obrazovanje, ne samo među studentima nego i među poslodavcima. Mislite li da će ovakav oblik studiranja u budućnosti postati standard, umjesto iznimke?

S obzirom na sve prednosti koje online obrazovanje donosi, vjerujem (i nadam se) da će postati sve raširenije i uobičajenije. Mnogi poslodavci već sada prepoznaju vrijednost digitalnih vještina i sposobnosti samostalnog učenja, koje su ključne u online studiranju. S vremenom, očekujem da će se online i hibridni modeli obrazovanja sve više primjenjivati u formalnom obrazovnom sustavu.

Koji bi bio vaš savjet ljudima koji žele nastaviti obrazovanje, ali ih strahuje hoće li moći uskladiti obveze s učenjem na daljinu? Što biste rekli onima koji još uvijek dvoje oko upisa na online studij?

Savjetovala bih im da se ne boje i da vjeruju u sebe. Ako imate jasnu motivaciju, uz dobru organizaciju vremena sve se može postići. Online studij pruža mogućnost usklađivanja obrazovanja s poslom i obiteljskim obvezama, a istovremeno nudi kvalitetno znanje. Onima koji dvoje rekla bih da je ovo odlična prilika za razvoj, posebno za one koji nemaju mogućnost fizički prisustvovati nastavi.

Sada kada ste završili ovaj put, kako planirate primijeniti stečeno znanje? Vidite li online obrazovanje kao ključ za cjeloživotno učenje i napredak u karijeri?

Stečeno znanje planiram koristiti u nastavi, ali i u daljnjem stručnom usavršavanju, jer u današnje vrijeme učenju nema kraja. 😊 S obzirom na to da radim u školi u kojoj se, među ostalima, obrazuju budući web dizajneri, mehatroničari i tehničari za računalstvo, vjerujem da će mi ovaj studij omogućiti kvalitetniji pristup nastavi.

Online obrazovanje je definitivno budućnost – omogućava kontinuirano usavršavanje i prilagodbu novim trendovima i dinamičnom okruženju, što je danas ključno za napredak u svakoj karijeri. Svjesna važnosti cjeloživotnog učenja, nastavit ću nadograđivati svoje znanje kroz razne tečajeve, pri čemu ću zasigurno birati online opcije, koje mi pružaju fleksibilnost i pristup najnovijim sadržajima.