Pretraga

Istraživanje pokazalo da skoro i ne obraćamo pažnju na skupocjene filmske efekte

A- A+

Ljudi imaju prilično ograničenu percepciju pa na filmskom platnu uglavnom prate emocije na licima glumaca. Okolni efekti služe nam samo za pojačanje dojma, ali gotovo nikada ne primjećujemo pozadinske detalje pa je istraživanje s londonskog Sveučilišta pokazalo da je izrada specijalnih efekata pomalo i precijenjena.

screenshot: www.oscars.org

Istraživanje sa Sveučilišta u Londonu pokazalo je kako pri gledanju filmova najviše pratimo emocije na ljudskim licima, a skupocjene animacije koje se dodatno montiraju radi stvaranja atmosfere mozak iskusnog gledatelja uglavnom lako percipira kao lažne i ne obraća preveliku pozornost na specijalne efekte koji se naknadno dodaju u montaži.

Izdvojeni članak

Pravi filmski spektakt: Tri minute sa 150 godina razvoja vizualnih efekata na ekranima

Iskusnu publiku sve je teže prevariti

Na okruglom stolu koji je krajem prošlog tjedna održan u Hollywoodu londonski su znanstvenici prikazali zanimljive rezultate istraživanja ljudske percepcije. Za vrijeme prikazivanja filma Iron Man 2 gledateljima su pomoću kamera pratili kretanje očiju te je ustanovljeno kako im je glavni fokus na emocijama glumaca, oružju i naravno dijelovima kadrova na kojima se događa akcija. Moguće da su upravo zato toliko popularne meksičke i turske sapunice koje troše minimalnu količinu novaca na okruženje i forsiraju dramatične izraze lica glumaca.

Pozadinsku publiku, plamen i slične popratne dijelove praktički se uopće ne promatra pa da
se među statistima nalazila i pokoji svemirac, gola žena ili muškarac, vjerojatno uopće ne bi primijetili. Prezentacija dobivenih podataka iznenadila je i samog režisera filma Iron Man, a na stranici wired.com prepričali su njegovu reakciju.

Izdvojeni članak

Video: Zlo koje vam donosi neprestano sjedenje pred ekranima

Režiser Iron Mana iznenađen je rezultatima

John Favreau svjestan je da ljudi imaju usku percepciju pri gledanju nekog filma, ali svejedno ga je iznenadilo da se gledatelji fokusiraju isključivo na rekvizite i glumce koji su snimljeni kamerom, a na sve ono što je napravljeno skupocjenim animacijama vrlo se rijetko obraća pozornost.

U spomenutoj sceni osim bolida formule koji se razleti u komadiće i likova Tonyja Starka i Ivana Vanke sve ostalo je lažirano i naknadno dodano. Za vrijeme snimanja gledalište je bilo potpuno prazno te su uvjerljivi prikazi panične evakuacije dodani računalom, a čini se da niti sve kvalitetniji izgled eksplozija više ne privlači poglede.

S ljudskom su se percepcijom poigravali i stari filmski majstori

Ljudskom percepcijom eksperimentirao je i prije pedesetak godina režiser eksperimentalnih filmova Zbigniew Zbig Rybczynski. S tim u vezi napravio je i film sastavljen od devet kadrova koji istovremeno prikazuju istu radnju u devet kadrova snimljenih iz različitih kuteva. Koliko imate razvijenu vizualnu percepciju možete provjeriti u video klipu koji prikazuje dijelove njegovih umjetničkih djela. Prikaz spomenutih kadrova počinje malo prije druge minute.