Pretraga

Iznenadit ćete se koju društvenu mladi u Hrvatskoj najviše koriste i koliko ih je primilo seksualne fotografije

Svaki treći adolescent društvene mreže koristi od 3 do 5 sati dnevno, a svaki peti adolescent više od 5 sati dnevno. Svaki peti adolescent društvene mreže promatra stalno, bez obzira na to je li dobio notifikaciju ili ne, a čak 35% mladih otišlo je na susret s osobom koji su upoznali putem društvenih mreža. To su samo neki od podataka koje je otkrilo istraživanje ‘Društvena online iskustva i mentalno zdravlje mladih’ koje je provela Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.

foto: pixabay

Gotovo svaki drugi adolescent otvori društvenu mrežu čim dobije notifikaciju, a svaki peti to radi stalno bez obzira je li došla notifikacija ili ne.

(O)siguran online: Djeca znaju sve o internetu, ali često su izložena opasnosti koju ne znaju prepoznati

Pokazalo je to istraživanje ‘Društvena online iskustva i mentalno zdravlje mladih’ koje je provela Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba u suradnji s Gradskim uredom za zdravstvo Grada Zagreba i Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu.

U istraživanju je sudjelovalo 1772 učenika prvih i trećih razreda srednjih škola iz Osijeka, Zagreba, Rijeke, Splita i Dubrovnika.

Od svih društvenih mreža, prema istraživanju, najviše mladih koristi YouTube – njih čak 97.7%. Slijede ga Instagram (koji koriste 92.6%), WhatsApp (88.7%) i Snapchat (63.2%). Facebook Messenger koristi tek svaka druga mlada osoba (50.6%).

Ako želite pratiti atraktivne šale, zapratite i nas na Instagramu @srednjahr.

Facebook odavno više nije popularan

Stop sextingu: Facebook i Instagram zabranjuju sexy emojije poput breskve i patlidžana

No najviše vremena mladi ipak provode na Instagramu. Polovini mladih (oko 50% njih) Instagram je aplikacija na kojoj provedu najviše sati kada su online.

YouTube najdulje koristi 20% mladih, WhatsApp 13.7%, Snapchat 11.3%, a Facebook Messenger svega 2.3% adolescenata. Facebook među mladima odvano nije popularan. Na njemu najviše vremena provede tek 0.6 % mladih.

Zanimljivo je kako sve popularniji Tik Tok nije bio obuhvaćen istraživanjem.

Pristup internetu od kuće imaju gotovo svi adolescenti (njih 9.5%). Internetu najčešće pristupaju putem mobitela (95.1% ). Svaki treći adolescent društvene mreže koristi od 3 do 5 sati dnevno, a svaki peti adolescent više od 5 sati dnevno.

Nikad nije prekasno… A prerano?

Iako je za otvaranje profila kod većine društvenih mreža dobno ograničenje 13 godina, gotovo svaki četvrti adolescent otvorio je prvi profil na društvenoj mreži, a to je najčešće bio Facebook, s 12 godina. Svaki treći prilikom otvaranja imao je 10 ili manje godina.

Profil su im najčešće (u 47,2%) otvorili roditelji. A da se iz obitelji kreće u digitalni svijet pokazuje i činjenica da su nakon roditelja, braća ili sestre (u 22.3% slučajeva) idući koji mlade uvode u svijet društvenih mreža.

Na internetu pronalaze prijatelje, ali i partnere

Djevojci odbili izdati kontracepcijske pilule u zagrebačkoj ljekarni: ‘To je dovođenje zdravlja u opasnost’

S osobom s kojom su se upoznali online, pokazalo je istraživanje, dopisivalo se 68.3% sudionika.

Svaki deseti adolescent smatra da ima više prijatelja online nego u realnom životu, a svaki treći barem neke svoje online prijatelje smatra pravim prijateljima.

Bivšeg ili sadašnjeg partnera 13% adolescenata je upoznalo putem društvenih mreža.

Čak 35% mladih otišlo je na susret s osobom koji su upoznali na društvenim mrežama. 

Seksualne poruke postale su uobičajene…

O seksualnim odnosima mladi u najvećoj mjeri razgovaraju s prijateljima (58.5%), a više od trećine ih se o toj temi informira putem interneta. Slijede roditelji i partneri, ali škole zaostaju po mjestu za traženje informacija o seksu.

A kad razgovaramo o dopisivanju, valja razumjeti i dva uz to vezana pojma: sexting i sextortion.

Sexting je slanje, primanje i prosljeđivanje seksualno sugestivnih poruka, fotografija ili videouradaka. Sextortion je njegova loša strana. To je oblik ucjene ili prijetnje, najčešće da će se objaviti nečije fotografije.

… ali predstavljaju i opasnost

Čak 58.6% adolescenata barem jednom primilo je poruke seksualno izazovnog sadržaja, a 52.4% adolescenata primilo je seksualno izazovne fotografije ili video, najčešće preko Instagrama i Snapchata.

Sexting – novi komunikacijski trend među mladima

Upozoravajuće je kako je svaki drugi dobilo seksualno izazovne fotografije ili video poznanika.

Skoro 40% ispitanika barem je jednom uzvratilo na seksualnu poruku. Gotovo polovina adolescenata (43.7%) nikad nije rekla pošiljatelju da prestane bez obzira na to kako su se osjećali.

A znaju se osjećati grozno.

Narušeno samopoimanje adolescenata povezano je posebno s dopisivanjem s osobama online koje ne poznaju.

Pokazuje se da je primanje, slanje i prosljeđivanje seksualno sugestivnih poruka/fotografija/videa, sextanje pod prisilom i nagovoromsextanje sa znatno starijom osobom, susretanje s nepoznatim osobama, rizična ponašanja u realnom životu (cigarete, marihuana, alkohol, stupanje u nezaštićene seksualne odnose, klađenje, lutrija, kockanje) umjereno povezano s iskazivanjem ometajućih ponašanja, odnosno eksternaliziranih teškoćama kod adolescenata u vidu agresivnosti, suprotstavljanja, teškoća u odnosima s drugima, kršenju normi i pravila, navode istraživači.

Djevojke su odgovorile kako češće od mladića osjećaju gađenje zbog toga.

No bez obzira na to, 17% adolescenata kaže da su prosljeđivali seksualno izazovan video ili fotografiju poznanika bez pristanka.

Dopisivanje s nepoznatim osobama povezano s depresijom

Dopisivanje s nepoznatim osobama online, doživljaj njih kao prijatelja, primanje seksualnih sadržaja na društvenim mrežama, kao i primanje slika i videa o sebi te pokušaji zaustavljanja sextinga, odnosno traženje od pošiljatelja seksualnih sadržaja da prestane, su iskustva mladih povezana sa simptomima anksioznosti i depresivnosti kod adolescenata. S depresivnosti se povezuje i pušenje cigareta.

Donosimo četiri savjeta za preživljavanje postnovogodišnje depresije

Sa znatno starijom osobom seksualno izazovan materijal razmjenjivalo je 100 sudionika istraživanja (5.4%). Od tih 100, njih 87 navodi da je to činilo dobrovoljno, 7 na nagovor te 6 pod prisilom.

Sa znatno starijom osobom seksualno izazovan materijal razmjenjivalo je 100 sudionika (5.4%). Od tih 100, njih 87 navodi da je to činilo dobrovoljno, 7 na nagovor te 6 pod prisilom. 

Dodatan problem predstavlja i činjenica da mladi o tome ne razgovaraju. Četiri petine stručnjaka u školama tvrdi kako im se učenici 1. i 2. razreda nikad nisu povjeravali vezano uz sexting, a više od polovine mladih je reklo kako o sextingu ne razgovara ni s kim.

Iznenadit ćete se koju društvenu mladi u Hrvatskoj najviše koriste i koliko ih je primilo seksualne fotografije
Share via
Copy link
Powered by Social Snap