Pretraga

Kako školske obroke učiniti zdravijima? Učenice iz Omiša provele su istraživanje, a imaju i recepte

A- A+

Učenice Osnovne škole ‘Josip Pupačić’ u Omišu provele su projekt kojim su znatno utjecale na zdravlje svojih vršnjaka. Uz pomoć svoje učiteljice biologije provele su projekt ‘Što je danas na jelovniku’. Provele su istraživnje o prehrambenim navikama učenika svoje škole i izradile knjižicu sa zdravim receptima koji učenicima i roditeljima olakšavaju planiranje školskih obroka.

učenici škola gablec marenda

Foto: Annie Spratt, Unsplash

Dvije učenice Osnovne škole ‘Josip Pupačić’ u Omišu, Nadalina Jerčić i Ena Stanić primijetile su u svom okruženju velik broj učenika s prekomjernom tjelesnom težinom. Kako bi podigle svijest svojih vršnjaka o važnosti pravilne prehrane, pod mentorstvom profesorice biologije Tamare Banović provele su projekt ‘Što je danas na jelovniku’ i pripremile kuharicu sa zdravim i ukusnim jelima koja su idealna za školske obroke.

Loše prehrambene navike učenika

Nadalina i Ena su primijetile kako njihovi vršnjaci na školskim odmorima jedu velike količine uglavnom nezdrave hrane. Neki se učenici bore s prekomjernom tjelesnom masom, zbog čega im je teško kretati se i provoditi određene aktivnosti na satovima Tjelesne i zdravstvene kulture. OŠ ‘Josip Pupačić’ nema organizirane školske obroke za učenike, već učenici sami donose hranu.

Loše prehrambene navike je uočila i škola, koja je prije nekoliko godina u kućni red uvela zabranu unošenja nezdravih grickalica te gaziranih i zaslađenih napitaka u školu. Unatoč tome, učenici su se i dalje hranili nezdravo, a Nadalina i Ena su odlučile nešto poduzeti.

– Brine se o organizaciji i provođenju edukacija o važnosti pravilne prehrane, ali mišljenja smo da učenici netom po edukaciji kratko pripaze na svoju prehranu, ali se vrlo brzo vrate lošim prehrambenim navikama. Dakle, unatoč tome što se o pravilnoj prehrani uči iz školskih udžbenika i unatoč tome što se u našoj školi o tome dosta govori, smatramo da je vršnjačko djelovanje među učenicima jako važno te da ako o ovoj temi učenici razgovaraju međusobno možemo utjecati na razvijanje pravilnih prehrambenih navika, barem kod nekih učenika, objasnile su učenice.

Izdvojeni članak

Četiri osnovne i jedna srednja škola u Istri na jelovniku će od sada imati ribu i morske plodove

Više od 80 posto obroka sadrži nezdrave namirnice

Kako bi uspješno djelovale među svojim vršnjacima, Nadalina i Ena provele su istraživanje kojim su dobile uvod u to što njihovi vršnjaci jedu dok su u školi. Istražile su po jedan nasumično odabran razredni odjel od prvog do osmog razreda, odnosno ukupno osam razreda. Prvi dio istraživanja provele su u listopadu i studenom 2021. godine.

Nadalina i Ena su napravile analizu obroka koje su učenici tog dana ponijeli u školu. Obroke su pregledavale jednom tjedno za svaki razredni odjel i namirnice svrstavale u grupe jednakih ili sličnih obroka. Posebno su analizirale sadržaje sendviča, odnosno vrstu kruha i sadržaj.

Njihovo je istraživanje pokazalo kako više od 80 posto obroka koje učenici konzumiraju sadrži nezdrave namirnice koje uključuju proizvode od bijelog brašna, šećera, soli i nezdravih masnoća. Samo 19,4 posto učenika jede voće u školskom obroku, a niti jedan učenik se nije odlučio za povrće. Postotak učenika s pretilošću i prekomjernom težinom u ovom istraživanju je 25,58 posto što je manje od hrvatskog prosjeka koji iznosi 35 posto.

Izdvojeni članak

Zamislite da u školi učite štedjeti struju i kako bacati što manje hrane? Učenici iz Karlovca to već rade

Radionice i razgovor o pravilnoj prehrani

Na temelju prikupljenih podataka Nadalina i Ena provele su radionice kako bi potakle kolege na promjenu loših prehrambenih navika. Učenicima su na satovima Prirode i društva, Prirode, Biologije ili Sata razrednika prikazani rezultati analize obroka. Razgovaralo se o prehrambenim navikama, a izdvojeni su primjeri dobrih obroka koji su upisani u digitalnu knjižicu recepata.

Učenici su potom sudjelovali u radionicama i kušali pripremljene zdrave obroke koji su se predložili kao alternativa nezdravim školskim obrocima. Zdrave obroke su pripremile Nadalina i Ena, a jela su odabrale pretraživanjem literature te su recepti i način pripreme predstavljeni učenicima.

Digitalna knjižica recepata

Nakon provedenih edukacija i objave digitalne knjižice recepata s primjerima školskih jelovnika, ponovno je napravljena analiza namirnica školskih obroka. Pokazalo se kako je većina učenika promijenila svoje prehrambene navike.

Nadalina i Ena odlaze u srednju školu, a učenicima OŠ ‘Josip Pupačić’ ostavljaju vrijedno nasljeđe. Digitalna kuharica dostupna je na Book Creatoru, a učenici je mogu sami nadopunjavati novim zdravim obrocima.