Objavljene ozbiljne smjernice za influencere: Moraju biti jasni oko plaćenih objava, pogotovo zbog djece
Kampanja ‘Važno je znati kad se plati’ predstavila je Smjernice za bolje influencanje, koje se temelje na principima samoregulacije. Ističu da komercijalne poruke koje se prikazuju kao osobni stavovi dovode u pitanje povjerenje publike, a pogotovo ranjivih skupina poput djece. Stoga je važno da utjecajne osobe na društvenim mrežama publici jasno daju do znanja kada je nešto sponzorirano, i to ne samo napomenama poput ‘U suradnji s…’, ‘U partnerstvu s…’, ‘Hvala [brendu] što je omogućio…’.

Oznake ‘sviđa mi se’ na društvenim mrežama, Meri Goldašić | foto: Canva, HUDI
Objave influencera na društvenim mrežama koje su predstavljene kao ‘neplaćena reklama’, ali to zapravo nisu, mogle bi postati prošlost. Nacionalna informativno-edukativna kampanja ‘Važno je znati kad se plati’ predstavila je Smjernice za bolje influencanje, čiji su temelj principi samoregulacije. U sklopu kampanje, ambasadore-influencere od jučer se potiče da označavaju svoje plaćene suradnje prema Smjernicama. Njihove objave tako će nositi oznaku #oglas ili #promo, uz jasne napomene o komercijalnoj suradnji. Neki od njih potpisali su i Deklaraciju o boljem influencanju uz bok tvrtkama, medijima i agencijama. Deklaracijom potpisnici potvrđuju da vjeruju u influencer marketing koji je ‘zakonit, pristojan, pošten i istinit’ te se zalažu za promociju Smjernica i načela struke.
Kako se sponzorirane objave trebaju označiti?
U Smjernicama se jasno ističe da su influenceri osobe – ‘ljudske, virtualne ili čak animalne’ – koje su aktivne na društvenim mrežama i drugim kanalima te sposobne potaknuti interes za nekim proizvodom ili uslugom, odnosno oblikovati stavove svoje publike i utjecati na njihovo ponašanje. Za influencere koji nisu sigurni trebaju li nešto označiti kao sponzorirani sadržaj ili ne, u Smjernicama se jasno poručuje – zapamtite: ako ste u dvojbi, označite!
Također, ističu da se zbog nejasnoće i otežane percepcije potrošača ne preporučuje objave označiti samo na neki od sljedećih načina: ‘U suradnji s…’, ‘U partnerstvu s…’, ‘Hvala [brendu] što je omogućio…’, ‘Omogućio [brend]’, ‘Sponzorirano’ ili ‘PR Objava’. Nužno je, kažu, navesti primarnu oznaku, poput ‘oglas’, ‘promo’, ‘plaćeno’, ‘ad’ ili eventualno sekundarnu oznaku: #suradnja #AmbasadorBrenda #Sponzorirano #Affiliate i slično. Također, ne preporučuje se samo označiti brend s pomoću simbola hash (#) ili samo postaviti adresu web-sjedišta ‘oglas’, ‘promo’, ‘plaćeno’, ‘ad’ (kod objava na engleskom jeziku).
Djeca kao ranjiva skupina
Upozoravaju da se digitalna komunikacija sve više stapa sa svakodnevicom, pa razlike između informiranja, zabave i promocije postaju sve nejasnije.
– Kada se komercijalne poruke prikazuju kao osobni stavovi, povjerenje publike, a pogotovo ranjivih skupina poput djece, dolazi u pitanje – a s njim i vjerodostojnost cijele industrije i onoga što kao struka gradimo, kažu.
Dodaju da influencer marketing također predstavlja izazov za potrošače, posebice djecu i mlade te ostale ranjive skupine društva, od prikrivenog oglašavanja do lažnog predstavljanja proizvoda, od promocije opasnih i rizičnih proizvoda do promocije nezdrave hrane djeci, preuveličavanja svojstava proizvoda i drugih neprihvatljivih, protuzakonitih i neetičnih praksi. Iz Radne skupine IAB-a Croatia za (samo)regulaciju influencera kažu da influencer marketing, kao jedan od najbrže rastućih i najutjecajnijih segmenata digitalne komunikacije, danas ima moć usporedivu s medijima i jednaku odgovornost prema publici.
– Jasnoća komunikacije nije samo profesionalna obveza već i društveni imperativ. Digitalni prostor oblikuje vrijednosti i povjerenje cijelog društva, a upravo zato etičnost mora biti njegovo pravilo, ističe Mario Fraculj, član Radne skupine IAB-a Croatia za (samo)regulaciju influencera.
Smjernice su rezultat zajedničkog rada stručnjaka koji dolaze iz industrije, sveučilišta, medija i civilnog društva, a cilj im je povećati povjerenje publike i potaknuti odgovorno ponašanje influencera, oglašivača i agencija.
– Kada influencer otvoreno kaže da je riječ o suradnji, ne gubi autentičnost, već pokazuje poštovanje prema publici i doprinosi etičnijem digitalnom prostoru, poručuju iz Radne skupine IAB-a Croatia za (samo)regulaciju influencera.
Pozivaju sve dionike tržišta da se priključe
Smjernice je izdao IAB Croatia, dio međunarodne organizacije Interactive Advertising Bureaua, najutjecajnije globalne organizacije za digitalni marketing, a koji djeluje pod okriljem Hrvatske udruge društava za tržišno komuniciranje (HURA), u partnerstvu s Hrvatskom udrugom digitalnih izdavača (HUDI), Europskom komisijom, Hrvatskom udrugom za odnose s javnošću (HUOJ) te uz podršku Zaklade Solidarna i Agencije za elektroničke medije.
Radna skupina IAB-a Croatia poziva sve dionike tržišta – influencere, brendove, agencije i medije – da potpišu Deklaraciju i počnu primjenjivati Smjernice, dostupne na službenoj web-stranici IAB Croatia. Sve smjernice možete pročitati u dokumentu u nastavku. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.