Pretraga

Objavljene ozbiljne smjernice za influencere: Moraju biti jasni oko plaćenih objava, pogotovo zbog djece

A- A+

Kampanja ‘Važno je znati kad se plati’ predstavila je Smjernice za bolje influencanje, koje se temelje na principima samoregulacije. Ističu da komercijalne poruke koje se prikazuju kao osobni stavovi dovode u pitanje povjerenje publike, a pogotovo ranjivih skupina poput djece. Stoga je važno da utjecajne osobe na društvenim mrežama publici jasno daju do znanja kada je nešto sponzorirano, i to ne samo napomenama poput ‘U suradnji s…’, ‘U partnerstvu s…’, ‘Hvala [brendu] što je omogućio…’.

Smjernice za bolje influencanje

Oznake ‘sviđa mi se’ na društvenim mrežama, Meri Goldašić | foto: Canva, HUDI

Objave influencera na društvenim mrežama koje su predstavljene kao ‘neplaćena reklama’, ali to zapravo nisu, mogle bi postati prošlost. Nacionalna informativno-edukativna kampanja ‘Važno je znati kad se plati’ predstavila je Smjernice za bolje influencanje, čiji su temelj principi samoregulacije. U sklopu kampanje, ambasadore-influencere od jučer se potiče da označavaju svoje plaćene suradnje prema Smjernicama. Njihove objave tako će nositi oznaku #oglas ili #promo, uz jasne napomene o komercijalnoj suradnji. Neki od njih potpisali su i Deklaraciju o boljem influencanju uz bok tvrtkama, medijima i agencijama. Deklaracijom potpisnici potvrđuju da vjeruju u influencer marketing koji je ‘zakonit, pristojan, pošten i istinit’ te se zalažu za promociju Smjernica i načela struke.

Kako se sponzorirane objave trebaju označiti?

U Smjernicama se jasno ističe da su influenceri osobe – ‘ljudske, virtualne ili čak animalne’ – koje su aktivne na društvenim mrežama i drugim kanalima te sposobne potaknuti interes za nekim proizvodom ili uslugom, odnosno oblikovati stavove svoje publike i utjecati na njihovo ponašanje. Za influencere koji nisu sigurni trebaju li nešto označiti kao sponzorirani sadržaj ili ne, u Smjernicama se jasno poručuje – zapamtite: ako ste u dvojbi, označite!

Također, ističu da se zbog nejasnoće i otežane percepcije potrošača ne preporučuje objave označiti samo na neki od sljedećih načina: ‘U suradnji s…’, ‘U partnerstvu s…’, ‘Hvala [brendu] što je omogućio…’, ‘Omogućio [brend]’, ‘Sponzorirano’ ili ‘PR Objava’. Nužno je, kažu, navesti primarnu oznaku, poput ‘oglas’, ‘promo’, ‘plaćeno’, ‘ad’ ili eventualno sekundarnu oznaku: #suradnja #AmbasadorBrenda #Sponzorirano #Affiliate i slično. Također, ne preporučuje se samo označiti brend s pomoću simbola hash (#) ili samo postaviti adresu web-sjedišta ‘oglas’, ‘promo’, ‘plaćeno’, ‘ad’ (kod objava na engleskom jeziku).

Izdvojeni članak

Influencer i student ekonomije Kristijan o zarađivanju preko društvenih mreža: ‘To nije brza lova’

Djeca kao ranjiva skupina

Upozoravaju da se digitalna komunikacija sve više stapa sa svakodnevicom, pa razlike između informiranja, zabave i promocije postaju sve nejasnije.

– Kada se komercijalne poruke prikazuju kao osobni stavovi, povjerenje publike, a pogotovo ranjivih skupina poput djece, dolazi u pitanje – a s njim i vjerodostojnost cijele industrije i onoga što kao struka gradimo, kažu.

Dodaju da influencer marketing također predstavlja izazov za potrošače, posebice djecu i mlade te ostale ranjive skupine društva, od prikrivenog oglašavanja do lažnog predstavljanja proizvoda, od promocije opasnih i rizičnih proizvoda do promocije nezdrave hrane djeci, preuveličavanja svojstava proizvoda i drugih neprihvatljivih, protuzakonitih i neetičnih praksi. Iz Radne skupine IAB-a Croatia za (samo)regulaciju influencera kažu da influencer marketing, kao jedan od najbrže rastućih i najutjecajnijih segmenata digitalne komunikacije, danas ima moć usporedivu s medijima i jednaku odgovornost prema publici.

– Jasnoća komunikacije nije samo profesionalna obveza već i društveni imperativ. Digitalni prostor oblikuje vrijednosti i povjerenje cijelog društva, a upravo zato etičnost mora biti njegovo pravilo, ističe Mario Fraculj, član Radne skupine IAB-a Croatia za (samo)regulaciju influencera.

Smjernice su rezultat zajedničkog rada stručnjaka koji dolaze iz industrije, sveučilišta, medija i civilnog društva, a cilj im je povećati povjerenje publike i potaknuti odgovorno ponašanje influencera, oglašivača i agencija.

– Kada influencer otvoreno kaže da je riječ o suradnji, ne gubi autentičnost, već pokazuje poštovanje prema publici i doprinosi etičnijem digitalnom prostoru, poručuju iz Radne skupine IAB-a Croatia za (samo)regulaciju influencera.

Izdvojeni članak
Žena fotografira ljude

Influenceri nerijetko izlažu djecu u plaćenim objavama na društvenim mrežama: U Hrvatskoj se to uopće ne regulira

Pozivaju sve dionike tržišta da se priključe

Smjernice je izdao IAB Croatia, dio međunarodne organizacije Interactive Advertising Bureaua, najutjecajnije globalne organizacije za digitalni marketing, a koji djeluje pod okriljem Hrvatske udruge društava za tržišno komuniciranje (HURA), u partnerstvu s Hrvatskom udrugom digitalnih izdavača (HUDI), Europskom komisijom, Hrvatskom udrugom za odnose s javnošću (HUOJ) te uz podršku Zaklade Solidarna i Agencije za elektroničke medije.

Radna skupina IAB-a Croatia poziva sve dionike tržišta – influencere, brendove, agencije i medije – da potpišu Deklaraciju i počnu primjenjivati Smjernice, dostupne na službenoj web-stranici IAB Croatia. Sve smjernice možete pročitati u dokumentu u nastavku. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab