Pretraga

Učenici TikTok koriste kao pomoć u učenju, ali on je prepun dezinformacija: Briše se vrlo mali broj neistinitih videa

A- A+

Tri od četiri učenika kao pomoć u učenju koriste TikTok i YouTube, no obje su platforme pune dezinformacija i pogrešno interpretiranih znanstvenih činjenica. Iako TikTok redovito briše videe koji krše pravila zajednice, vrlo mali broj videa briše se zbog širenja pogrešnih informacija. Neki kreatori edukativnog sadržaja nastoje se boriti protiv dezinformacija, ali često neuspješno.

Foto: Pexels

Sve više učenika i studenata se umjesto tradicionalnih instrukcija odlučuje potražiti pomoć putem društvenih mreža. Osobito su popularne instrukcije na YouTubeu, ali i na TikToku gdje brojni mladi prate hashtagove povezane s obrazovanjem i brzim lekcijama. No, na tim društvenim mrežama dezinformacije nisu rijetkost, a društvene mreže ne uklanjaju netočan sadržaj u većini slučajeva, navodi Forbes.

Učenje na društvenim mrežama

Da je učenje na društvenim mrežama popularno pokazuju brojni podaci. Hashtag #studytok ima više od šest milijardi pregleda. Hashtag #LearnOnTikTok jedan je od najpopularnijih u aplikaciji, s oko 412 milijardi pregleda. Potonji je također jedan od najbrže rastućih trendova na TikToku, te je uspio prestići druge popularne hashtagove kao što su #makeup i #meme. No, nisu sve informacije koje se dijele pod popularnim hashtagovima točne i ispravno interpretirane.

NewsGuard je proveo istraživanje koje je pokazalo kako jedan od pet videa na TikToku o gorućim temama poput ruske invazije na Ukrajinu, koronavirusa i klimatskih promjena sadrži netočne informacije. Rezultati pretraga na TikToku manje su točni od Googleovih, no unatoč tome TikTok nastoji kapitalizirati kao platforma za učenje. U lipnju ove godine pokrenuli su kampanju #TikTokTaughtMe kojom su poticali korisnike da otkriju što su sve naučili zahvaljujući TokToku. No, dezinformacije su česte na najpopularnijim hashtagovima. Popularan video pod hashtagom #science tvrdi kako je Biblija predvidjela Veliki prasak i potiče pratitelje da budu skeptični prema modernoj znanosti. Hashtag #psychology pun je loše i pogrešno interpretiranih studija s područja psihologije, kojima se obično ne navodi izvor.

Izdvojeni članak

Pandemija je mladima promijenila osobnost i učinila ih manje otvorenima, tvrdi istraživanje

Borba protiv dezinformacija

Nekoliko kreatora se odlučilo uhvatiti u koštac sa dezinformacijama na TikToku. Forrest Valkai, student biomedicinske antropologije objavljuje videe na računu @renegadescienceteacher, gdje ima 1,5 milijuna pratitelja. Većinu svog sadržaja posvetio je borbi protiv dezinformacija te često ispravlja popularna pogrešna mišljenja o spolu, rodu i teoriji evolucije. Zajedno s nekoliko drugih kreatora nastoji utjecati na TikTok kako bi uklonili sadržaj koji šire netočne i potencijalno opasne informacije.

– Jedan korisnik je postavljao videe u kojima je govorio kako ne smijemo uzimati antibiotike jer će oni uništiti svaku stanicu u našem tijelu. I da je zdravo zuriti u sunce jer su to nekada radili Indijci. Uspjeli smo utjecati i video je obrisan, ali taj korisnik je imao milijune lajkova na svojim objavama. Ljudi su u komentarima pisali: ‘Ajme, znao sam da mi medicinska industrija laže’, rekao je Valkai za Forbes.

Joshua Martin, profesor matematike i fizike također je jedan od kreatora koji se bori protiv dezinformacija. Na svom YouTube kanalu Ludus objavljuje videe o algebri, fizici i drugim srodnim područjima koji prikupljaju velik broj pogleda. Sadržaj objavljuje i na TikToku, ali potiče učenike da posjete njegov YouTube kanal. Velik je problem što kreatori na TikToku zarađuju vrlo malo. Joshua je 115 tisuća videa od TikToka dobio svega 79 američkih centi. U isto vrijeme, na YouTubeu zarađuje 500 dolara mjesečno. Joshua priznaje kako ga frustrira količina dezinformacija na TikToku, jer se ondje nalazi većina njegove publike.

Ići u korak s vremenom

Problema su svjesni i nakladnici koji izdaju udžbenike. McGrawHill, američka kompanija poznata po svojim udžbenicima nastoji ići u korak s vremenom i učenicima ponuditi sadržaj u onom formatu kojeg preferiraju. Osmislili su aplikaciju Sharpen koja učenicima nudi lekcije u obliku kratkih videa koji se brzo izmjenjuju, a nakon što pogledaju video učenici mogu riješiti kviz koji formatom podsjeća na Duolingo. Učenici su oduševljeni aplikacijom, za koju kažu da je poput djeteta udžbenika i TikToka.

TikTok se oko ovog pitanja nije oglasio, ali su rekli kako njihova pravila jasno naglašavaju da su opasne dezinformacije zabranjene i da će biti uklonjene. Tijekom drugog kvartala 2022. godine TikTok je uklonio 113 milijuna videa koji su kršili pravila zajednice, no manje od jedan posto tih videa uklonjen je zbog širenja dezinformacija. Najčešće se uklanjaju videi povezani s ilegalnim aktivnostima, golotinjom i seksualnim aktivnostima.

Izdvojeni članak
tečaj poslovnih vještina

Tražite posao? Najlakše ćete ga naći preko ljudi koje jedva poznajete, tvrdi istraživanje

Alat za odvlačenje pozornosti

Neki čak smatraju da je vrijednost TikToka kao platforme za učenje vrlo niska. Jedan od skeptika je i profesor Andrew Lepp sa Sveučilišta u Kentu, koji naglašava kako je TikTok alat za odvlačenje pozornosti, a ne za učenje.

– TikTok je dizajniran da vas ‘ščepa’ i ne pušta. Možda čete ga otvoriti kako biste naučili nešto, ali ćete s lakoćom samo nastaviti gledati drugi sadržaj. To je veoma nezdrav pristup, kada samo besciljno skrolate i odvlačite si pozornost. Time gubite 20 do 30 minuta dragocjenog vremena za učenje, smatra Lepp.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap