Pretraga

Francuska je švercanje u javnom prijevozu pretvorila u nacionalni sport

A- A+

U Francuskoj je švercanje postalo poželjno, te je pretvoreno u nacionalni sport. Aplikacija ‘CheckMyMetro’ omogućuje da se u realnom vremenu na pametnim telefonima otkrije gdje su kontrolori u pariškom metrou.

Francuzi su narod koji je najmanje strog kada se radi o kažnjavanju švercanja u javnom prijevozu, a nedavno su i oborili rekord u istome, što je dosta muka zadalo glavni prometnim mrežama u zemlji. Široko rasprostranjeno švercanje čak je potaklo i rasprave o tome bili trebalo povisiti kazne, ili jednostavno prijevoz učiniti besplatnim, piše Novi list.

Izdvojeni članak

Kontrolori ZET-a sve više opraštaju švercerima

Nema tko se ne šverca

Dok se u ostalim zemljama u švercanje upuštaju uglavnom pripadnici mladeži, u Francuskoj nema tko se ne šverca. Na sveučilištima postoje ‘tajne’ osiguravajuće sheme koje za sedam eura mjesečno preuzimaju troškove kazni. Inače, mjesečna karta za javni gradski prijevoz košta 65 eura. Kako bi švercanje bilo što jednostavnije, tu je i aplikacija ‘CheckMyMetro’ koja omogućuje da putem smartphonea saznate gdje su u danom trenutku prisutni kontrolori u pariškom metrou.

– Vodeći smo u Europi među onima koji misle da prijevara u javnom prijevozu nije ozbiljna. U Ujedinjenom Kraljevstvu prijevoz je skuplji, a prijevara manje”, rekao je. U Berlinu, metro i gradska željeznica uopće nemaju automatska vratašca za ulaz, rekao je profesor Julien Damon pozivajući se na ispitivanja koja su proveli Eurobarometar, World Value i Valeurs.

‘Prijevara je u ovoj zemlji nacionalni sport’

Filozof Michel Onfray je pak objasnio kako je u ovoj katoličkoj zemlji, prijevara nacionalni sport.

Izdvojeni članak

Kazne za švercanje u ZET-u među najvišima izvan EU

Zbog čega se Francuzi toliko vole švercati, pokušao je objasniti sociolog Alain Mergier. – Francuzi imaju paradoksalan odnos prema zakonu i državi, te smatraju da je država ta koja mora paziti na poštivanje zakona i ne žele biti sami sebi policajci. Misle također da im javni prijevoz pripada: ako nisu platili kartu, nisu nikome ukrali, objasnio je Mergier.

U mnogim gradovima uveli besplatan javni prijevoz

Ipak, državnom vrhu ne sviđa se ovakvo ponašanje francuskih građana. – Godišnji trošak švercanja u francuskim željeznicama (SNCF) procjenjuje se na 300 milijuna eura. Za pariški metro RATP, trošak doseže 100 milijuna eura, rekao je francuski ministar prometa Frederic Cuvillier.

Budući da cijena karata pokriva samo 25 posto realne cijene prijevoza, dvadesetak francuskih gradova odlučilo je ukinuti troškove kontrole i uvesti besplatan prijevoz. – Javni prijevnoz trebao bi biti besplatan kao i knjižnice, bazeni, zdravstvo, obrazovanje i sve drugo što se gradi novcem poreznih obveznika, rekao je Onfray.