Nacionalni ispiti se nisu odgađali zbog štrajka. U većini škola, sve je prošlo bez problema, navode u Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO). Ipak, u 24 škole se nije pisao nacionalni ispit iz stranog jezika zbog štrajka upozorenja 19. ožujka.

Štrajkovi su zahvatili tri termina za nacionalne ispite | Foto: Ivor Kruljac, srednja.hr/srednja.hr
Štrajkovi nastavnika zadali su izazov svim školama, ali svi su s posebnom pozornošću gledali kako će se odraziti na ‘osnovnjake’. Bilo da je riječ o štrajku upozorenja 19. ožujka ili ovotjednim cirkularnim štrajkovima, prvo u Dalmaciji, a zatim u Slavoniji, obustave rada su se poklopile s pisanjem nacionalnih ispita u osmim razredima.
Pisanje proteklo prema planu ali…
Konkretno, 19. ožujka kada je bio ‘štrajk upozorenja’ zakazan je bio nacionalni ispit iz ‘prvog stranog jezika’, za većinu učenika Engleski. Tijekom štrajka u Dalmaciji, na rasporedu je bio nacionalni ispit iz Geografije, a u četvrtak, odnosno danas, iz Povijesti. Zanimljivo, osnovne škole s kojima smo razgovarali u jednoj i u drugoj regiji su nam navele da su osmaši uspješno napisali ove ispite. Ipak, za širu sliku, javili smo se Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) koje priprema i rukovodi ovim ispitima. Vinko Filipović, ravnatelj NCVVO-a, objašnjava nam da je štrajk imao ograničeni efekt na pisanje nacionalnih ispita.
– Proces pisanja nacionalnih ispita protekao je prema planiranom osim u 24 škole u kojima se 19. ožujka nisu pisali nacionalni ispiti i tri škole u kojima su se ispiti pisali u jednom odnosno dva razredna odjela. Prema dostupnim informacijama nije bilo škola u kojima se u utorak nisu pisali nacionalni ispiti, a isto tako i za današnji štrajk nismo dobili informacije da se ispiti u nekoj školi nisu proveli ili da su djelomično provedeni. Dopuštam mogućnost da je možda i bilo takvih slučajeva, no nam ravnatelji nam do ovog trenutka nisu javili. Pouzdano ćemo znati tek nakon ocjenjivanja ispita koji su pisani u te dane, sažeo je Filipović.
Našeg sugovornika smo pitali i je li bilo škola u kojima zbog štrajka oba dana na nacionalnom ispitu nisu sudjelovali svi razredi, nego samo dio razreda. No, Filipović ističe da NCVVO nije dobio informaciju o takvim slučajevima.
– Ocjenjivanje je u tijeku, a učenicima i školama rezultati će biti vidljivi u prvom tjednu u lipnju, obznanio je Filipović.
Nacionalni ispiti se ne pišu za ocjenu, ali bi školama trebali biti smjernice
Podsjetimo, nacionalni ispiti se ne pišu za ocjenu. Niti osmašima niti četvrtašima neće utjecati na prosjek ocjena, a isto tako ne igraju ni ulogu za upis srednje škole za učenike završnih razred. U E-dnevnik će se samo uvesti kao bilješka. Svrha nacionalnih ispita je provjeriti koliko su znanja učenici usvojili, a na temelju rezultata, škole bi trebale dobiti informaciju na kojim dijelovima gradiva trebaju više raditi.
Prvi ispit za osmaše bio je nacionalni ispit iz Hrvatskog jezika kada smo razgovarali s dvije osmašice u zagrebačkoj osnovnoj školi Marina Držića. Obje sugovornice su se složile da se oko ispita nisu stresirale upravo zato jer su znale da se ne pišu za ocjenu. No, brojni smatraju i da bi se nacionalni ispiti trebali pisati za ocjenu te da bi, zbog poplave superodlikaša, osmašima trebalo uvesti malu maturu kako bi se provjerilo njihovo znanje prije dolaska u srednje škole.
O razlozima za i protiv uvođenja male mature, razgovarali smo i u našem Redakcija podcastu. Video možete pogledati ispod ili na našem YouTube kanalu.