Pretraga

Hrvatski učenici ‘utapaju’ se u mišljenju mase, boje se osude: Kako ih potaknuti na kritičko razmišljanje?

U odnosu na 2018. godinu zabilježen je značajan porast udjela učitelja i nastavnika u Hrvatskoj koji u nastavi primjenjuju strategije usmjerene na razvoj kritičkoga mišljenja učenika, pokazalo je Međunarodno istraživanje o učenju i poučavanju TALIS 2024. Među njima je i Ivana Čatić, učiteljica hrvatskog jezika u Osnovnoj školi ‘Josip Kozarac’ Semeljci. Kako kaže, danas vlada uniformiranost mišljenja, a djeca i mladi boje se da će zbog svojih stavova biti neprihvaćeni ili ismijani pa se ‘utapaju’ u mišljenjima ljudi oko sebe.

razvoj kritičkog mišljenja kod učenika

Učenik, Ivana Čatić | foto: Canva, Kristina Zvonarić

Razvoj kritičkog mišljenja kod učenika mora biti imperativ – kritičkim razmišljanjem, između ostalog, prepoznajemo što je dobro za nas, a što ne. Kaže tako Ivana Čatić, učiteljica hrvatskog jezika u Osnovnoj školi ‘Josip Kozarac’ Semeljci. Sve više učitelja i nastavnika u Hrvatskoj navodi da primjenjuje strategije usmjerene na razvoj kritičkoga mišljenja učenika, pokazalo je Međunarodno istraživanje o učenju i poučavanju TALIS 2024., koje je provela Organizacija za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD). To je veoma važno, smatra ova učiteljica, jer u Hrvatskoj vlada uniformiranost mišljenja. U kontekstu nastave Hrvatskog jezika, kaže, kritičko razmišljanje znači razumijevanje rečenog ili napisanog u nekom (književnom) djelu te ‘prepoznavanje onoga što pripada osobnoj mapi svijeta i u tom smislu je dobro ili nije dobro za osobni razvoj, razvijanje mišljenja, primjenu u osobnom životu’.

‘Boje se da će biti ismijani’

Najveći izazov u poticanju učenika na kritičko razmišljanje, smatra Čatić, jest to što se učenici vrlo često ‘utope’ u razmišljanjima većine. Prihvaćaju doktrine, stavove, predrasude, stereotipe i razmišljanja svog razreda, obitelji, okoline bez promišljanja ili, ako su i promislili, ne žele iznijeti svoje stavove jer se boje da će biti neprihvaćeni ili ismijani jer su drugačiji.

– Stoga je neprestano potrebno isticati učenicima, na različite načine, da je različitost ono što nas čini ljudima i ono što oblikuje našu osobnost te prihvaćati njihovu individualnost. Velik je i utjecaj medija koji su danas potpuno nekontrolirani te su djeca u potpunosti njima izloženi i, želeći se uklopiti, prate trendove koji su im nametnuti i ne žele odstupiti od njih, ponovno zbog straha od neprihvaćanja, ali i zbog negativnih iskustava koja su možda imali tijekom odrastanja kada bi rekli svoje neko mišljenje u obitelji, među prijateljima, na nastavi, upozorava.

Kritičko mišljenje Čatić ne ocjenjuje jer bi ga tako ograničavala, odnosno slala bi poruku da je nečije kritičko mišljenje bolje, a nečije lošije, ‘što ne može biti točno jer svako dijete kreće iz svoje mape viđenja svijeta’. Eventualno prepoznaje i ukazuje na predrasude, stereotipe i ograničavajuća uvjerenja koja ih mogu sputavati u osobnom rastu.

Dodaje da je važno kritički razmišljati jer tako gradimo karakter i osobnost, dajemo si priliku razmišljati, a znanje koje imamo stavljamo u primjenu, što nam daje dodatnu moć. Prepoznajemo istinu od neistine. Učimo se objašnjavati i dokazivati, ali i pregovarati, iznositi argumente. Sve to važno je i za našu sigurnost, tvrde iz Centra za sigurniji internet (CSI), i dodaju da se svakodnevno susreću s posljedicama online rizika.

– Smatramo da je sustavno poticanje kritičkog razmišljanja tijekom cjelokupnog obrazovanja ključan element nacionalne strategije za zaštitu djece i mladih. To ne bi trebalo ostati na razini nekakve pedagoške preporuke, već smatramo da bi trebalo postati dio obrazovnog sustava kao preduvjet za stvaranje otporne generacije sposobne za sigurno funkcioniranje u kompleksnom digitalnom okruženju, savjetuju iz CSI-a.

Izdvojeni članak
Vinko Filipović, ravnatelj NCVVO-a, predstavio je rezultate istraživanja TALIS 2024.

Hrvatski učitelji su među obrazovanijima, a misle da ih društvo ne cijeni. Svaki četvrti bi dao otkaz

Zadaci za razvoj kritičkog mišljenja kod učenika

Kritičko promišljanje kod svojih učenika Čatić potiče na nekoliko načina. Početni korak uvijek je isti – učeniku je potrebno dati određeni kontekst koji će potaknuti promišljanje i valorizaciju. To, objašnjava, može biti čitanje ulomka ili cjelovitog djela ili pak gledanje nekakvog medijskog sadržaja. Nakon polaznog konteksta potiče razgovor koji je usmjeren prepoznavanju potencijalnoga problema te iskazivanju mišljenja o njemu.

Učenici mogu napraviti i nekakav medijski sadržaj, plakat, tekst (sastav, komentar, problemski članak) uz zadani kontekst. Tu je i mogućnost organiziranja parlaonica ako su učenici upoznati s načinima raspravljanja. Uz to, učenici mogu održati i govor na zadanu temu, s ciljem argumentiranja stajališta o nekoj temi. Kod ove učiteljice obično je riječ o trominutnom govoru zadane strukture. Jedna od aktivnosti može biti i monolog koji će biti parafraza promišljanja nekoga lika iz djela. U tom slučaju učenik odabire stav i mišljenje onog lika s kojim se slaže.

Ako se predvidi, moguće je učenicima zadati da, s obzirom na svoje mišljenje, pripreme intervju s parom iz razreda, navodeći ga da iskaže mišljenje o nekoj temi. Tu je, dodaje Čatić, i nepripremljeni intervju – ‘vrući stolac’ – u kojem učenik odgovara na pitanja ostalih učenika u razredu, iznosi svoje stavove i argumentira ih. Potiče i rad u paru, odnosno zadaje učenicima da odglume kratku raspravu na određenu temu. Učenici se za raspravu pripremaju na satu ili kod kuće.

Izdvojeni članak
održavanje discipline u razredu

Naši učitelji navode manje problema s održavanjem reda u razredu od drugih: Otkrili su nam neke metode

Vlada uniformiranost mišljenja

Učenicima pomaže i razlikovati činjenice od mišljenja, posebno u sklopu nastave medijske kulture, te ih uči prepoznavanju pouzdanih izvora informacija. Dodaje da je ponekad moguće i u kontekstu nekog teksta prepoznati činjenicu od ‘romantiziranog’ razmišljanja. Društvene mreže, tvrdi Čatić, snažno utječu na razvoj, odnosno ograničavanje kritičkoga mišljenja, kao i mediji općenito.

– Ono što se danas jako prepoznaje kod djece jest jedna određena uniformiranost mišljenja i isto takvo viđenje života, pomalo nestvarno i nemoguće, a što je upravo utjecaj onoga što im je dostupno i bez nadzora na društvenim mrežama i na medijima uopće. Ono što vidimo na medijima i mrežama, automatski se smatra istinitim jer je to nešto javno objavljeno. Prateći društvene mreže i medije bez kriterija i bez promišljanja može imati ogromne posljedice na dijete, na njegov život općenito te mentalno zdravlje kao i društveni život, upozorava.

S tim se slažu i iz CSI-a. Kako kažu, njihovo iskustvo u radu s djecom i mladima nedvojbeno pokazuje da je nedostatak kritičkog pristupa informacijama izravno povezan s povećanom izloženošću rizicima kao što su dezinformacije, financijske prijevare, online radikalizacija, sudjelovanje u opasnim izazovima, ali i iskorištavanje i zlostavljanje. Mladi koji informacije prihvaćaju bez provjere i analize postaju lakši plijen manipulatora i zlonamjernih aktera.

Čatić smatra da školski kurikulum razvoj kritičkog mišljenja ne potiče dovoljno jer je on danas, kao i svaki put do sada, ‘uniformiran i ograničen’. Poticanje kritičkoga mišljenja tako, smatra učiteljica, ovisi o učitelju koji će onda taj kurikulum staviti u pogon na način da je on suhoparan i ograničen ili će ga prilagoditi učeniku i njegovim potrebama, a samim tim i učenikovom razmišljanju te poticanju kritičkoga mišljenja.

– Naravno da to nije moguće na svakom školskom satu, no i jedno poticajno pitanje i komentar učitelja koji potiče na razmišljanje, nekada je sasvim dovoljan, zaključuje.