Morate li doći u školu u narednim štrajkovima? Stigle nove upute Ministarstva obrazovanja
Uoči prvog regionalnog štrajka u dalmatinskim županijama, ponovno se oglasilo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Izdali su jasne upute školama oko organiziranja nastave za cirkularne štrajkove od kojih je prvi već sutra, 1. travnja u dalmatinskim županijama. Ministar Fuchs poručio je da učenici moraju doći na nastavu u narednim štrajkovima. Oštro se osvrnuo na pojedine učitelje i razrednike koji svojim učenicima govore da ne dolaze taj dan u školu. Ravnatelji su, kao i zadnji put, dobili jasne upute oko organiziranja nastave na dane štrajka.

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih dalo upute školama i fakultetima za nove regionalne štrajkove | Foto: Canva, srednja.hr
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih je prilikom prvog nacionalnog štrajka u školama i na fakultetima poslalo jasnu poruku – učenici i studenti moraju doći na nastavu. Istu uputu danas je ponovio ministar Radovan Fuchs uoči pet regionalnih cirkularnih štrajkova – na nastavu se na dan štrajka mora doći.
– Djeca trebaju doći u školu. Određene obavijesti od pojedinih djelatnika škola, odnosno učitelja i razrednika da se taj dan ne dolazi, nisu u redu. Djeca trebaju doći u školu, a onda će ravnatelji sukladno tome mogu li ili ne mogu organizirati nastavu, poduzeti što mogu. Ravnatelji su upoznati s time koji nastavnici žele štrajkati i znaju kako će sutra organizirati nastavu, rekao je Fuchs na konferenciji za medije.
MZOM iznio nove podatke o rastu koeficijenata nastavnika
Ponovio je i da su ravnatelji dužni u Centralni obračun plaća (COP) ponovno upisati djelatnike koji sudjeluju u štrajku. Točan broj upisanih u COP Ministarstvo će imati sutra do kraja dana. Fuchs je komentirao da, kao i za prvi nacionalni štrajk, u MZOM-u i dalje ne vide opravdanja za nastavak štrajka. Državni tajnik Stipe Mamić ponovno je imao prezentaciju o rastu plaća, ali je ovog puta dodana nova informacija oko rasta koeficijenata.
– Sindikati pozivaju na to da je zaposlenima u obrazovanju učinjena nepravda po pitanju koeficijenata. Zamolili smo kolege koji su radili na koeficijentima da nam daju podatke o postotku rasta koeficijenata u sektorima na određenim radnim mjestima. Misao vodilja kod izrade novih koeficijenata je bila da se svi oni dodaci koji su bili horizontalni ugrade u koeficijent. Mi smo imali prosvjetni dodatak koji je uključen u koeficijent i nakon toga je rast koeficijenata učitelja, odnosno nastavnika, iznosio 25,70 posto. Tako da teza sindikata ne stoji jer je rast koeficijenata u obrazovanju najveći u usporedbi s ostalim radnim mjestima, objasnio je Mamić, a screenshot njegove prezentacije s tim podacima je niže.

Prikaz MZOM-a o rastu koeficijenata po određenim sektorima/radnim mjestima u usporedbi s rastom koeficijenta nastavnika | Izvor: MZOM, screenshot
Fuchs: ‘Djelatnicima će taj dan biti plaćen, samo je pitanje iz kojih izvora’
Ministar Fuchs osvrnuo se i na pitanje ‘moralne odgovornosti’ sindikata oko toga hoće li nastavnicima taj dan biti plaćen štrajk ili ne. Jasno je naglasio kako će taj dan, odnosno dani u štrajku, nastavnicima i svim ostalim djelatnicima koji su štrajkali, biti plaćeni.
– Djelatnicima će taj dan biti plaćen, samo je pitanje iz kojih izvora. Mislim da je apsolutna moralna obaveza onoga koji je pokrenuo štrajk i svoje članove doveo u situaciju da štrajkaju i da im taj dan ne bude obračunat COP-u, da se pobrine da im to i plati. Teoretski bismo mogli reći da je i prihod samih sindikata rastao, jer svako povećanje plaća raste većim prihodima u sindikalnoj kasi. Tako da, kada već skupljaju sindikalne članarine, mislim da oni imaju obavezu svojem članstvu eventualno nadoknaditi dane u štrajku. Pozivam sve one koji su sudjelovali u štrajku da se obrate svojim sindikatima, naglasio je Fuchs.
‘Ugled učitelja se u prvom redu stvara, postavlja i razvija u učionici, a ne na ovakav način’
Dodao je i kako se u MZOM-u raspravlja o zakonitosti štrajka i da će o tome još naknadno govoriti. Odgovorio je i na pitanje smatra li da time, ali i odlukom da se dan štrajka djelatnicima neće platiti, ‘zastrašuje’ nastavnika kako to tvrde sindikalisti.
– Ja ih ne zastrašujem. Potpuno jasno i glasno komuniciramo dio činjenica što sindikati tvrde, a naše brojke zorno i jasno prikazuju da nije baš tako kako oni govore i nije nam jasno s čime prijetimo, s otkazima? Neka kaže konkretno kako ih zastrašujemo. Ugled učitelja se u prvom redu stvara, postavlja i razvija u učionici, a ne na ovakav način, poručio je ministar Fuchs.
Podsjetimo, sindikati koji organiziraju nove štrajkove, dakle Sindikat Preporod, Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama i Nezavisni sindikat znanosti i visokog obrazovanja, danas su također održali konferenciju za medije. Iznijeli su detalje sutrašnjeg štrajka i Dalmaciji, kao i nepotpuni popis škola u kojima je sutra najavljen štrajk koji možete pročitati ovdje. Upravo je u tim županijama koje sutra štrajkaju, Zadarskoj, Šibensko-kninskoj, Splitsko-dalmatinskoj te Dubrovačko-neretvanskoj županiji, u prvom nacionalnom štrajku bio najveći odaziv.
Ovog tjedna bit će još jedan regionalni štrajk i to u četvrtak 3. travnja i obuhvaćat će Vukovarsko-srijemsku, Brodsko-posavsku, Požeško-slavonsku, Osječko-baranjsku i Virovitičko-podravsku županiju. Nakon toga slijede još tri regionalna štrajka i to u tjednu od 7. pa do 11. travnja. Cijeli popis s datumima možete pronaći ovdje.
Zahtjevi sindikata su ostali isti. Traže povećanje osnovice plaće od 947,18 eura za 10 posto (umjesto od tri plus tri posto), povećanje koeficijenata za obračun plaće i, dok se sustav koeficijenata ne uredi, povratak prosvjetnog dodatka. Četvrti zahtjev je izuzeće zaposlenika sustava znanosti i obrazovanja od ocjenjivanja učinkovitosti rada, a sindikati traže i odgodu reforme strukovnih škola, modularne nastave te sistematizaciju radnih mjesta u znanosti.