Pretraga

Najbolji nastavnici podijelili važne poruke: ‘Svaki učitelj mora znati učiniti svoj predmet interesantnim djeci’

Povodom Dana učitelja, 522 najboljih nastavnika, učitelja, ravnatelja i drugih odgojno-obrazovnih djelatnika primilo je priznanje za rad i doprinos odgojno-obrazovnom sustavu tijekom 2024./2025. Svi učitelji s kojima smo razgovarali slažu se u jednom – sposobnost prilagodbe novim generacijama jedna je od karakteristika koje čine dobrog učitelja. Drugi važan korak je da učitelji nikada ne prestanu raditi na sebi, jer cjeloživotno obrazovanje, ističu, i u ovom je zanimanju ključno.

Godišnje nagrađivanje odgojno-obrazovnih radnika

Godišnje nagrađivanje odgojno-obrazovnih radnika | foto: Korana Povijač

Učitelji otvaraju vrata, ali učenici sami moraju proći kroz njih, kaže kineska poslovica. Čak 522 najboljih nastavnika, učitelja, ravnatelja i drugih odgojno-obrazovnih djelatnika prošle je nastavne godine na drukčiji način ‘otvorilo vrata’ svojim učenicima te svojim radom pridonijelo odgojno-obrazovnom sustavu. Ovog ponedjeljka su, povodom jučerašnjeg Dana učitelja, primili svoja zaslužena priznanja. Svi učitelji s kojima smo razgovarali slažu se u jednom – sposobnost prilagodbe novim generacijama jedna od karakteristika koje čine dobrog učitelja.

‘Težite prijateljskom odnosu s djecom’

To nam je istaknula i Davorka Medvedović, koja već 20 godina predaje informatiku u Osnovnoj školi Rovišće. Danas je posebno zahvalna na tome što je prepoznat njezin rad i trud koji ulaže u posao. Najljepši dio njezinog posla je, kaže, onaj trenutak u kojemu učenici dožive ‘aha! efekt’. Kada joj iz dana u dan iznova pokazuju da su zainteresirani, da žele učiti, ali i kada su povrh svega – veseli. Učenici kojima danas predaje nešto su drugačiji od onih kojima je predavala prije 20 godina: mladi danas, objašnjava Medvedović, sve teže održavaju koncentraciju, pa nastavnici često moraju mijenjati aktivnosti koje koriste u nastavi.

– Na nama je da iz dana u dan tragamo za novim metodama kojima ćemo svoje učenike potaknuti na učenje, rad i ostvarivanje uspjeha. Onima koji tek započinju svoj učiteljski put poručila bih da se trude, uvijek daju sve od sebe i teže ka prijateljskom odnosu s djecom. Tako uspjeh neće izostati, savjetuje Medvedović.

Davorka Medvedović

Davorka Medvedović | foto: Korana Povijač

Učitelji moraju raditi na sebi

Roberta Bonassin učiteljica je talijanskog jezika u Osnovnoj školi Podmurvice u Rijeci već 20 godina. Na pitanje o najzahtjevnijem, ali i najljepšem dijelu svog posla odgovor je isti – rad s učenicima. Kao razrednica iz prve ruke zna da je i suradnja s roditeljima ponekad zahtjevna, ali učiteljima, kaže, na prvom mjestu mora biti odnos s djecom. Učenici su danas, u odnosu na ranije, za nju istovremeno isti i drukčiji.

– Oni sami možda znaju više nego što smo mi znali kada smo mi išli u školu jer imaju mnogo jednostavniji pristup informacijama i do brojnih mogu doći sami. Ono što je osjetno drukčije je odnos prema učiteljima. Danas nas više doživljavaju kao svoje vršnjake i prijatelje, dostupni smo im, ili oni misle da bismo im trebali biti dostupni, 24 sata dnevno na WhatsAppu i sličnim kanalima. Mi to i jesmo, ali moramo održati i neku granicu. Kada smo mi bili učenici, ne bi nam palo na pamet učitelju poslati poruku u poslijepodnevnim satima ili vikendom, nismo ni mogli. Danas to može biti malo zamorno, ali tu smo da s njima pronađemo zajednički jezik, ističe Bonassin.

Dobrog učitelja, smatra, čini posvećenost učenicima i rad u razredu. Ostalo je rad na sebi. Učitelji, ističe, moraju raditi na sebi i njegovati cjeloživotno obrazovanje.

Izdvojeni članak
nastavnica

Izašla imena 522 najboljih nastavnika u Hrvatskoj: Provjerite je li na popisu netko iz vaše škole

Ana Marinić danas je ravnateljica Osnovne škole Škurinje u Rijeci, a sve do ove uloge u istoj je školi predavala geografiju, i to 22 godine. Današnji dan je, kaže, veoma emotivan za nju, jer joj je, s obzirom na to da je odnedavno preuzela ravnateljsku palicu, ovo vjerojatno posljednja nagrada ove vrste. Neposredan rad s djecom u razredu smatra istovremeno najzahtjevnijim i najljepšim dijelom svog 22-godišnjeg učiteljskog puta. Ističe da je važno da učitelji ‘rastu’ u skladu s promjenama koje djeca kroz generacije doživljavaju te da se mijenjaju zajedno s njima. Najveća razlika u odnosu na razdoblje od prije 20 godina je, kaže Marinić, otvorenost djece te neposredan pristup. Ranije je, objašnjava, postojala svojevrsna zadrška, kao i nešto veće poštovanje. Ipak, učitelji bez obzira na sve moraju ostati na razini svog zadatka.

– I svaki učitelj mora znati učiniti svoj predmet interesantnim djeci. Probuditi želju, motiv, zanimanje za proučavanje i učenje. I svaki od njih će odmah na početku svog rada vidjeti je li to zaista pozicija za njih, kaže Marinić.

Za Nikolu Iveka iz Katoličke osnovne škole Svete Uršule iz Varaždina ova nagrada je priznanje za ‘sve one sate koje odrađujete, ali ih nitko ne vidi’. S obzirom na to da predaje razrednu nastavu učenicima od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, na njemu je velika odgovornost da ih pripremi na to da sigurno zakorače prema višim razredima osnovne škole. Oni se mijenjaju u odnosu na ranije generacije, ističe, ali mijenjaju se i učitelji.

– I ja sam drukčiji danas nego što sam bio u samim počecima ovog posla. Važno je da ostanemo predani. I važno je da uvijek damo sve od sebe, jer ne radimo za ovaj trenutak, već za budućnost, ističe Ivek.

Nikola Ivek, Roberta Bonassin i Ana Marinić

Nikola Ivek, Roberta Bonassin i Ana Marinić | foto: Korana Povijač

‘Moramo biti ta promjena koju želimo vidjeti’

Matilda Marković posljednje 22 godine predaje hrvatski jezik u Osnovnoj školi Draganići. Ova nagrada kruna je njezinog dugogodišnjeg rada: nagrada za trud, marljivost i ustrajnost.

– Svaki posao koji se radi s ljubavlju ima ugodne i manje ugodne trenutke, ali svatko tko živi svoj poziv, a to su svi učitelji koji su danas ovdje, lako će prebroditi ove manje ugodne, smatra Matilda.

Djeca su, kaže, uvijek djeca, a učitelji se moraju prilagoditi, raditi na sebi i svom profesionalnom razvoju.

– Učitelji moraju biti stručni i spremni na promjenu. Mi moramo biti ta promjena koju želimo vidjeti i za kojom vapimo. Mladim učiteljima poručujem da rade na sebi, da svoj posao ne shvaćaju kao nešto ‘teško’, već da na njega gledaju kao na izazov. Život je pun izazova i to je ono za što se valja boriti, kaže Matilda.

Matilda Marković

Matilda Marković | foto: Korana Povijač

Katarina Bajt već 13. godinu predaje predmete iz sektora mode, tekstila i kože u Obrtničkoj školi Požega. Svoj posao najviše voli zbog toga što joj pruža učestali rad s mladim ljudima. Primjećuje da su danas opušteniji nego ranije te su samoinicijativniji, te potiču svoje učitelje da se prilagođavaju novim situacijama. Dotaknula se i modularne nastave, koju smatra boljom i kvalitetnijom za učenike, ali nešto zahtjevnijom za učitelje.

– Svaki tjedan novi raspored, nema dugotrajnog planiranja, već se nastava prilagođava iz tjedna u tjedan. Nema nekog radnog vremena ili satnice. Ali dobar učitelj je upravo to – posvećeni učitelj. Svim učiteljima želim poručiti da svojim učenicima budu onakva podrška kakvu su oni željeli u njihovim godinama, zaključuje Katarina.

Katarina Bajt

Katarina Bajt | foto: Korana Povijač

Nagrađenima se obratio i ministar znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske Radovan Fuchs, koji je na samom početku čestitao Svjetski dan učitelja.

– Posebno mi je zadovoljstvo što i ove godine, kao i ranijih godina, možemo zajedno slaviti vaša postignuća, jer vi ste ustvari, uz dužno poštovanje svima, ipak izabrani kao najbolje i najbolji od najboljih. Vi ste ti koji ste osim onoga što jest vaš profesionalni zadatak učinili daleko više za naše učenike, a svi smo mi ustvari zbog njih ovdje, jer na našoj djeci i našim učenicima leži budućnost ove zemlje, poručio je Fuchs.

Radovan Fuchs

Ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs | foto: Korana Povijač