‘Divan’ početak škole: Učenici došli na nastavu i saznali da njihov razred – ne postoji

Nova nastavna godina tek je započela, a velikim problemima najranjivije skupine učenika, one s teškoćama u razvoju, čini se, nema kraja. Proteklih dana Hrvatsku je obišla fotografija prvašića iz Slavonskog Broda koji uplakan ispred škole čeka svog pomoćnika u nastavi, ali asistent se nije pojavio. I dok je ta situacija nakon izvještavanja medija razriješena, paralelno se u Splitu odvija sličan nemili slučaj. Prvašići s teškoćama u razvoju tamošnjeg Centra za odgoj i obrazovanje ‘Slava Raškaj’ došli su prvi dan na nastavu i doznali da za njih nije formiran razred jer se čeka odgovor resornog Ministarstva.

Učionica
Foto: Feliphe Schiarolli on Unsplash

Prema pisanju Jutarnjeg lista, više od 180 djece koja su dosad imala pomoćnike u nastavi i za koje je utvrđeno da trebaju takav oblik potpore, krenulo je u školu bez pomoćnika. Situacija je najtužnija u centrima za odgoj i obrazovanje u čijim je slučajevima Ministarstvo znanosti i obrazovanja kasno provelo natječaj za udruge preko kojih se takve specijalizirane institucije prijavljuju za angažman pomagača u nastavi.

Djeca smještena u više razrede

Drama uoči početka nastave: Škola kreće za 5 dana, a ministrica nije obavila važnu zadaću

Tako su učenici prvog razreda splitskog Centra za odgoj i obrazovanje ‘Slava Raškaj’ tek u ponedjeljak doznali da njihov razred još nije formiran jer Ministarstvo nije odobrilo mjesto za učitelja, odnosno defektologa. Kako je za jutarnji ispričao roditelj jednog djeteta, dok se situacija ne razriješi, dječak je na nastavi s učenicima viših razreda.

– Svima nam je ovo neugodna situacija i žao nam je što se sve rješava ovako. Mi smo na tu djecu računali, poslali smo zahtjeve za pomoćnike u nastavi još u ožujku preko naših partnerskih udruga koje se izravno javljaju na natječaj Ministarstva i sad čekamo rezultate. Problem je to što je rok prijave za natječaje stavljen prekasno, tek 18. kolovoza, praktički uoči početka školske godine, a to je prekratko. Djeca su nam tako došla u školu u kojoj za njih nije formiran razred jer se čeka odgovor resornog Ministarstva. Napravili smo sve da oni ipak krenu na nastavu, smjestili smo ih u ostale razrede, s njima su stručne osobe i iskreno se nadamo da će stići pozitivan odgovor za posao defektologa koji će preuzeti novi razred, kazala je za Jutarnji list Željka Paleka, ravnateljica Centra ‘Slava Raškaj’.

Iz Ministarstva demografije, koje je osnivač Centra, za su Jutarnji su tek odgovorili da ‘kontinuirano brinu o potrebama korisnika’ te da je u ovom slučaju ‘suglasnost potpisana i poslana’.

Jedna od udruga koje se bave angažmanom pomoćnika u nastavi, solinska udruga Moje dijete, putem Facebooka je poručila kako je njihov projekt u fazi odlučivanja.

Ministarstvo obrazovanja pozvalo udruge na sastanak

Napomenimo za kraj i kako je 13 udruga poslalo u Ministarstvo znanosti i obrazovanja otvoreno pismo kojim se upozorava na propuste u primjeni Pravilnika o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima, a zbog kojih je nekoliko stotina učenika s teškoćama u razvoju diljem Hrvatske započelo novu školsku godinu bez pomoćnika ili stručnih komunikacijskih posrednika. Iz Ministarstva su predstavnicima tih udruga poslali poziv na sastanak koji će se održati 20. rujna.

Evo u kakvoj državi živimo: Dječak s teškoćama ispred škole uplakan čeka pomoćnika, a on ne dolazi

– Sastanak će biti prilika za analizu ovogodišnjeg procesa te za početak dogovora o budućim, zajedničkim aktivnostima na unapređenju odgoja i obrazovanja učenika s teškoćama u razvoju. Usprkos činjenici da je ove godine značajno povećan broj odobrenih pomoćnika u nastavi (gotovo 4.000 odobrenih) što je višestruko više nego prije pet ili deset godina (u školskoj godini 2014./2015. financirano je 1.361 pomoćnika, a u školskoj godini 2009./2010. u sustav je bilo uključeno 209 pomoćnika u nastavi) i dalje postoje nejasnoće i prepreke na svim razinama. Svjesni smo kako je i ove godine velik dio udruga i osnivača uložio profesionalne napore za miran i zadovoljan početak nastavne godine svih učenika s teškoćama te Vam na tome zahvaljujemo. U Ministarstvu smo s istim ciljem učinili dodatne napore te angažirali stručnjake Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta i liječnike školske medicine Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Zavoda za javno zdravstvo „Andrija Štampar“. U svrhu kvalitetne pripreme za sljedeću školsku godinu potrebno je započeti s pravovremenim pripremama u stvaranju svih uvjeta i ostvarenju inkluzivnog obrazovanja, stoji u odgovoru MZO-a udrugama koje su potpisnice pisma.

Odgovori